Gjest Mylian med twins Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Den 28.09.09 var en dag som alle andre dager. Jeg sto opp klokka 0830 med Alicja og skulle bare spise frokost med henne for så å følge henne i barnehagen. Jeg gikk ut for å vanne noen blomster på verandaen og satte meg ned for å lese litt en reklameavis, det var så varmt og godt ute. Dagen før hadde jeg jo tilbrakt på sofaen med total søvn og dårlig mage. Ringer min mann for å si at jeg var våken og skulle følge Alicjai barnehagen, for så å gå i butikken. Han sier at han skal ringe meg opp senere, for han må bare få unna noen ting på jobben, asap. Jeg legger på og skal til å reise meg opp da jeg syns det sier "knkk" i magen min. Hoster og tror jeg tisser på meg.. reiser meg opp og da begynner det å renne.. JEg får helt panikk og tenker at "oi, har jeg glemt å tisse til morgenen idag". Men det renner og renner og plutselig går det opp for meg at "FUCK, det er jo vannet mitt som går". Fra jeg la på til vannet gikk tok det ca 1minutt. Min lille datter står og ser på meg med vantro øyne og sier "Du tissa du". allerede her skulle jeg få et dårlig forhold til fostervann, det sluttet jo aldri å renne, noe som irriterte meg resten av dagen... 0920 ringer jeg til mannen min og sier "Du, du skal ikke få unna noe som helst på jobb du for nå gikk vannet mitt". "Åja gjorde det det.. Ja da så..HÆ??????????????? JEG KOOOOOOMMMER!" Hehehe.. Jeg ringer fort til stemoren min og sier at vannet har gått og at hun må ha Alicja i natt og noen netter til. Ja, hva sier sykehuset da, sier stemoren min. Haha. De hadde jeg glemt å ringe gitt. Ringer sykehuset mens jeg kler på eldste og venter på at søsteren min kommer for å kjøre henne ibhg.. Støter på den sureste jordmora EVER på telefonen, som sier at siden jeg ikke har rier så er det sikkert ikke fødsel idag men jeg skal jo få komme på vannavgangskontroll. Mannen min ringer og nå er klokka 0935 og han sier "Du kødder ikke?" "Nei" "Shit." Imens alt dette renner og renner det og jeg blir mer og mer sur. Det slutter jo aldri å renne. Men vondt har jeg ikke. Mannen min kommer hjem helt rød i ansiktet og ser at buksa mi er gjennomvåt og at jeg står i en pytt på gulvet og er satt ut...hehehehe... Lillestesøsteren min kommer og sier ”Såpass” og tar med seg eldste og går.. Vi ringer en taxi som bruker lang tid på å komme, har med 3 håndkler men det klarer å renne igjennom dette også. I løpet av denne tiden har jeg skiftet bukse, bind, truse og alt 10 ganger og har bare EN joggis igjen. Vi ankommer ahus hvor de skal være informert om at vi kommer men hun vi snakket med har tydeligvis ikke sagt ifra.. Det blir litt frem og tilbake, jeg hadde et ”opplegg” egentlig for fødselen min så jeg blir stuet inn på et fint rom med en jordmorstudent som er veldig mild og grei. Så kommer tydeligvis hun som skal væer jordmoren min, en erfaren jordmor visstnok. Hun snakker halvengelsknorsk så det er litt vanskelig å prate med henne og jeg føler ikke helt at kjemien er der. Mannen min skal kjøpe seg litt lunch mens jeg skal ta ul, siden sist jeg var på kontroll lå de i sete/tverr. Mens jeg og den erfarne halvnorskengelskjordmoren venter på legen setter hun helt uventet et klyster på meg og sier at dette er kjempebra, for da slipper jeg å bæsje så utrolig mye under fødselen, men at hun håper jeg bæsjer litt for det er bar for babiene. Jeg blir jo litt paff. Rett etter hun har satt klyster på meg sjekker hun åpning. Vi har ikke helt kjemien inne, hun skjønner ikke min humor og jeg liker ikke henne. Nå er klokka 1030 og jeg har 2cm åpning og ingen rier. Går på do og tar meg en dusj og plutselig må jeg sette meg ned. For det første renner det fostervann og etter åpningssjekkingen har jeg plutselig vanvittige tak. Det gir seg ikke og jeg får faktisk ikke puste. Så kommer legen, tar ultralyd og konstaterer at Maja ligger i hodeleie. Siden jeg har 2cm åpning flytter vi inn på fødestua og jeg blir lagt i den verste sengen, en fødeseng, herregud for et torturredskap, her skal man føde, det er jo ikke akkurar godt mener nå jeg, også blir mangt lagt i en så forferdelig vond seng! Jeg får en slik fiffig pad som jeg kan justere senga med men riene mine kommer iform av nedpress så uansett hvordan jeg justerer gjør dette nedpresset jævlig vondt.. Jeg får lagt belter på magen og nå gjør det vondt, magen min ser ut som en firkant hele tida. Jeg ser på grafen at riene mine ikke lager en kurve, de går bare oppover og oppover. Jeg sliter veldig nå fordi det gjør vondt hele tiden, jeg har ikke pause, og riene øker i intensitet. Jordmor sier hun skal sjekke åpning igjen siden riene er så kraftige og anbefaler meg epdiural. Jeg takker nei fordi jeg fikk ryggen ødelagt av spinalbedøvelse under keisersnittet mitt sist. Men i mitt sitlle sinn håper jeg på 10cm åpning og ”du kan presse”. Sånn er det ikke. Nå er det 3cm åpning og desentrert. Jeg har ikke peiling på hva klokka er nå men jordmor begynner å mase veldig om epidural. Jeg gråter og gråter og har vondt og klarer egentlig ikke snakke med noen. Mannen min prøver å muntre meg opp og kose på meg og være snill men det når vel ikke helt frem, for jeg bare gråter. Jeg sier nei igjen men har det helt jævlig. Da sier hun at hun vil hente gynoverlegen. Jeje sier jeg. Inn kommer denne danske mannen i grønn frakk og sier at han vil gjerne jeg skal ta imot epidural. Jeg sier nei nei, og forteller om sist. Ja, vet du, sier han, det husker jeg. Jeg husker deg godt jeg. Du fikk ei jente i 07 og legen som skulle sette bedøvelse på deg feilet ganske stort. Jeg husker det veldig godt men jeg kan forsikre deg om han jobber ikke her lenger og vi skal ikke gjøre samme feil nå. Greit sier jeg.. Dere får EN sjanse, ETT stikk. Jordmor og legen gir hverandre high-five mens jeg gråter og har vondt og tenker at de to der kan ikke være helt gode, og hvorfor i helvete har ikke mannen min barbert seg liksom, dessuten har han malingsflekker på tskjorta, hva så jeg egentlig i den kødden der. Hoho. Nå har det visstnok gått 15minutter fra overlegen var der og nå kommer to veldig søte anestesileger, en kjekk mann og ei søt jente. Jeg blir jo litt sjenert for legen er jo veldig kjekk. Dessuten er jeg litt sur fordi jeg tror de har brukt 2 timer fra jeg bestilet epidural til den faktisk kommer, og klarer ikke snakke så mye fordi jeg har så helvetes vondt og riene er altfor sterke og null pause. Han sitter og snakker med meg og prøver å berolige meg og sier at ja, jeg skal stikke når du ikke har rier. Da blir jeg veldig sint fordi akkurat i det han sier fikk jeg en helt grsom rie og sier ”Så du skal ikke stikke noengang da jeg har jo ikke pause!!!!!!!!!!!!”. Kjekken smiler til meg og sier at dette skal vi få til, bare si ifra når du begynner å få vondt så stikker jeg når det ikke gjør SÅÅÅ vondt. Jeg sitter foroverlent med dårlig holdning som de ba meg sitte med nesa mot nesa til mannen min og gråter mine modige tårer, nå skal de ødelegge ryggen min og ejg er sikkert en av de som epiduralen ikke fungerer på, typisk min flaks. Jeg kjenner et stikk i ryggen og jeg blir så kvalm, men jeg biter meg i det. Han sier han må stikke EN gang til.. Jeg får helt angst men jeg klarer ikke si noe for nå gjør det så vondt at den jævla epiduralen bare må settes før jeg dreper noen, aller mest meg selv egentlig. Denne gangen får han det til, jeg har sittet helt stille hele tiden, og de skryter av hvor flink jeg har vært. Jeg blir plutselig kjempekvalm og sier jeg må spy, jævlig kult foran den kjekke legen Mens jeg spyr sitter han og sier at jeg har vært så flink og at tenk at jeg klarte å sitte så rolig, det var jammen ikke dårlig. Legen går og jeg begynner å bli irritert. Jeg vil ha noe å spise. Jordmor kommer inn med to brødskiver med jordbærsyltetøy og litt saft med isbiter men jeg vil jo ha meeeer...hahaha.. Delikat. Nå er det vaktskifte og nå kommer verdens beste jordmor, hun varb are dødsrå!!!! Jeg digget henne fra første stund. I senere tid når jeg googlet henne har jeg funnet ut at hun er med i Kvinnefronten og RV og tar helt av når det kommer til sånne ting. Vi klaffet i alle fall 100%! Hun blir irritert på forrige jordmor som ikke har gitt meg noe å spise før og vi snakker litt om epidural og litt om diverse. Hun sjekker åpning og mannen min går for å hente seg litt mat. Siden den forrige jordmoren ikke fikk til å sette elektrode (det gjorde så vondt) gjør denne det og det gjør ikke noe vondt nå. Mye bedre jordmor. Vi skrur opp epiduralen litt for nedpresset mitt er fælt. Nå har jeg 4cm åpning. Jeg blir litt satt ut for nå har jeg brukt lang tid føler jeg. Jeg får drypp for å få fortgang på riene. Klokka er vel rundt 1500 nå.. Folk har begynt å ringe etter at facebookstatusen min var ”Vannet gikk” og lurer på om jeg har født enda. Nå har jeg det helt smertefritt og spiser og kjeder meg, går og dusjer iblant, går litt iblant, ser på tv, leser litt blad. Spiser veldig mye da..... Plutselig begynner ting å gjøre litt mer vondt, faktisk ganske vondt og jeg får et akutt behov for å snakke om Knutbydrapene, øh.. Presterer å si at det er jo jeg som er Kristi Brud, KristiSilje, liksom, Nei faktisk så kaller de meg bare KnutbySilje. Jeg lurer veldig på den dag i dag hvordan vi kom inn på dette. Jordmoren min holder på å le seg ihjel og si ”knutbysilje ja, hahaha!”. Jaja.. Man får ikke mer moro enn man lager selv. Klokka begynner å bli 2000 og nå virker ikke epiduralen så godt lenger. Jordmor sjekker og jeg har 8cm åpning og jeg har pressetrang. Jordmor sier jeg kan godt prøve å presse litt om jeg vil det. Jeg gjør dette og hun sier hun kan kjenne Maja langt nedi bekkenet og at hun har masse hår på hodet.. Nå kommer en vill barnepleier inn, hun er fra voss og hun er veldig ekstatisk over at hun skal få lov å være med på tvillingfødsel. Legene ringer på jordmoren min og maser. De syns jeg skal føde nå siden jeg har hatt vannavgang og vannet mittb are går og går. Jeg hari kke skrevet så mye om dette men det gikk hele tiden og alle syntes veldig synd på meg fordi fostervannet mitt rant og rant og jeg lå i en pøl av fostervann hele tida. Stakkars meg. Hun har tydeligvis med seg tang og vakuum, standard prosedyre og ha utstyret der men jeg registerr ikke dette. Jeg ligger nemlgi inni meg selv og har veldig vondt og plutselig sier mannen min, idiot som han er og han er jo ikke like kjekk som anestesilegen; Har du sett den SVÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆRE tanga som ligger i vinduet eller? Han er kjempeetusiast og imponert over at det finnes så store tenger. Jeg derimot kaller han en jævla drittsekk for at han sier dette. Men hallo sier han, de må jo ikke bruke den, HVA FAENV ET DU OM DET skriker jeg. Etter dette snakket jeg faktisk ikke med han. Jeg ble så redd. Han mente det jo ikke vondt da stakkars. Klokka er 2210 og plutselig kommer to leger inn. Nå skal jeg visst føde. Javelja. Jordmor sier jeg har 10cm og at nå kommer Maja snart. Legene skal faktisk håndhilse på meg, jeg blir litt irrirtert, jeg har ikke noe lyst til å håndhilse på de må som jeg har så vondt og jeg har ikke lyst til å føde. Jeg sier at nå har jeg lyst på keisersntit, det står i journalen min at om jeg bero m det skal jeg få det.. Jordmor ser på meg og smiler, og dustelegen sier ”Det går ikke det” jordmoren som jeg egentlig likte sier ”Du skjønner Maja står i åpningen nå”. Jeg har intenst vondt og sier ”Jeje da skal jeg gå hjem da!!!!!!!!!!!!!!!” plutselig blir jeg bedt om å presse og to leger, en barnepleier og tydeligvis den fæle mannen min står og sier KOM IGJEN ,KOM IGJEN, PREEESS NÅÅÅ. Jeg presser og presser og hele seansen er ganske vond og ut kommer Maja 22.21. Nå er jeg veldig sliten og de sier at det tar nok litt tid før Benjamin kommer. Hurra tenker jeg, jeg er ikke keen på å føde noe særlig mer nå. Maja blir undersøkt og jeg får henne opp på brystet. Men plutselig får jeg vondt i magen, det er ikke rier, men noe annet vondt, for rier har jeg ikke lenger og jeg får sykt vondt, jeg blør visst veldig veldig mye og benjamin er stressa. Jeg sier at noen må ta maja fordi nå har jeg så vondt at jeg nesten mister henne. De sier at Benjamin har 200 i puls og han må ut nå, vi må bruke vakuum. Nå får jeg angstanfall fordi jeg vil ikke ha vakuum og mens jordmor går opp for åtrykke på magen min og legen finner frem vakuumet får jeg totalangst og presser med hele kroppen, jeg må jo få han ut på egenhånd, jeg skriker HJELP og plutselig roper legen ”Eli(jm) du må komme, hun føder!!!”.. Ut kommer Benjamin med hodet feil vei, 12 minutter etter sin søster og jeg revner nok endel her for dette gjorde virkelig vondt. Jeg får slengt den kalde og blå fisken opp på brystet, og begynner å gråte, jeg er ferdig, hurra!! Men jeg blør mye og Benjamin får ikke puste så mye. Nå skjer det vledig mye og jeg skal bli sydd og det er jordmorskifte og hele pakka. Jeg blør sinnssykt mye. Tom går opp på nyfødtintensiven, jeg blir igjen og blir sydd av en sykt sur jordmor.. Benjamin sliter visst enda med pusten.. Jeg får se de igjen i tolvtiden før jeg skal på barsel for å sove.. Jeg har mistet tre liter blod og skal visst få blodoverføring. De ble født 22:21 og 22:33. Maja var 2240 og 46cm lang, 32 rundt hodet. Benjamin var 2540, 47cm og 34 rundt hodet. Jeg syns fødselen min var kjempeflott! En drømmefødsel følte jeg. Men etter gjennomgang med jordmor var den visst veldig tøff og vanskelig sier hun. Men jeg husker så lite fra de siste timene for da gjorde ting så vondt, og etterpå hadde jeg mistet så mye blod at jeg på en måte ikke fikk det med meg.. Det jeg syns var tøft var hvor vondt jeg hadde i dagene etterpå. Klarte ikke gå på do på flere dager. Men barna var verdens nydeligste Hadde glatt gjort det igjen!
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Det der var ikke snilt med tanke på at jeg om ikke altfor lenge skal føde selv, wæææ... Men flott du hadde en fin fødsel, og nydelige navn på noen helt sikkert noen nydelige barn :-)
Collette Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 For en fantastisk og utrolig ærlig historie, Mylian. Det er helt utrolig hvordan man kan gå gjennom noe sånt og likevel føle at det har vært kjempeflott. Gratulerer så mye med tvillinger!
PAVEEL Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 For en flott beretning!!!!!!!!!!!!!!!!! Og nå triller tårene her skal jeg si deg:D Gratulerer selv om det er en god stund siden fødselen;)
moota m storebror&lillebror Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Det var en fin historie synes jeg! =) Ble nesten litt spennende og jeg måtte sette meg litt opp når de skulle til å ta vakum hehe =) Så søtt med tvillinger også =)
Gjest Mylian med twins Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Du må ikke bli redd kapabel, du har den fordelen at når nummer1 er ute så kommer det ingen nummer2
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 14. desember 2009 #7 Skrevet 14. desember 2009 wow det var litt av en fødsel! Husker deg fra 07, har ei jente født i mars 07 jeg. Jeg fødte på A-hus 4 november og hadde også Eli til jordmor...en helt fantastisk dame :-) Måtte til og med sende dem en skrytemail av henne....og jordmorstudenten Mona som hun hadde med seg når jeg fødte var også helt fantastisk :-) Gratulerer så mye med tvillinger! Du har nok å gjøre du nå tenker jeg :-)
Gjest Mylian med twins Skrevet 14. desember 2009 #8 Skrevet 14. desember 2009 Jeg hadde også Mona, men Elisabet kastet henne ut. Eli er faen meg tidenes råeste dame, jeg elsker henne enda! Selv om hun hadde hele hånda oppi rumpa mi da jeg fødte Maja... kommer aldri til å glemme det.. haha
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. desember 2009 #9 Skrevet 14. desember 2009 veldig fin fortelling og velig godt skrevet! SUPER BRA JOBBA! du er en tøffing!
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 Er det ikke egentlig normalt med KS når det er to? Men gud, du er såå tøff!
nelliik m/blå & rosa Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Oi... det hørtes ganske ut som min fødsel, slik du beskriver det meste. Men vannet mitt gikk kl 05:15 og gutten min var ute kl 23:45 (14.okt i fjor) da! Og du hadde to stykker i tilegg... Jøss!! Du er tøff! Og så fint at du ser på det som en flott fødsel, for jeg følte at det var det verste jeg hadde opplevd - kraftig og intensivt, oppkast, hadde vakum, fostervann som rant hele tida (jeg hadde i tilegg feber på 39,5 gr i slutten),, osv. Må bare si det igjen; du er kjempe tøff som tilogmed fødte to i en slik fødsel!!!! My oh my ) Og gratulerer så masse med dine små Håper alt står bra til med både mor, sønn og datter.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 WOW!! Ble egentlig mest imponert over at du etter den lange og nesten litt skumle fødselshistorien sier at du hadde en drømmefødsel - det er fantastisk!! Og så måtte jeg le høyt av mannen som ikke var like kjekk som anestesilegen, og som snakket om dustetenger :oD
Let's hear it for the boys! Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 Wow, du er tøff!! Fantastisk "morsom" historie, ihvertfall. Jeg måtte le et par ganger Knutbysilje, hehehe.
Gjest Mylian med twins Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 Haha, tenk at dere og jordmor og lege syns det var en skummel fødsel, mens jeg sitter her og syns det nesten var de beste timene i mitt liv, haha:D Må ha vært helt dopa på adrenalin jeg :-p Knutbysilje ja, haha, aldri følt meg så syk før, aner ikke hvorfor jeg sa det...hahahah
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Hørtes ut som en flott fødsel. Min yngste var også ganske hektisk og spennende, men en kjempeopplevelse
Gjest Skrevet 14. desember 2009 #16 Skrevet 14. desember 2009 Jeg skal bli tvillingmamma i januar, takk for at du delte din opplevelse med oss!!!
rosa og en blå Skrevet 14. desember 2009 #17 Skrevet 14. desember 2009 tøff fødsel. er alltid spennande å høre andres historie. selv har eg ført 2 barn tatt ned vakum, og neste barn skal takast med keisersnitt. før eg tørr ikke føde mer.
Gjest Mylian med twins Skrevet 14. desember 2009 #18 Skrevet 14. desember 2009 Jeg slapp j vakuum for jeg presset han jo ut i angstanfall.. Som jordmora sa etterpå "Du ville ikke ha vakuum du". hehe
rosa og en blå Skrevet 14. desember 2009 #19 Skrevet 14. desember 2009 ja det gjorde du ja.. hehe- eg hadde angst gjennom hele andre fødsel. å være førstegogsfødande er mye enklere. og du er veldig tøff som ville prøve å føde tvillinger, det er ikke mange som hadde gjort i desse tider )
Mia_73 Skrevet 14. desember 2009 #20 Skrevet 14. desember 2009 Du skriver ganske morsomt Mylian. Likevel får jeg helt hetta av historien... Nei, ikke noe særlig å føde tror jeg, tenker med glede tilbake til keisersnitt jeg hadde.
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 14. desember 2009 #21 Skrevet 14. desember 2009 Takk for en fantastisk historie, og gratulerer med 2 flotte barn! Du er kjempeflink til å skrive, levde meg helt inn i fødselen din jeg;)
Gjest Mylian med twins Skrevet 14. desember 2009 #23 Skrevet 14. desember 2009 Har hatt ks også jeg, det er kjempefint. Kom meg mye fortere etter ks Vær stolt av at du har fått barn og gled deg over at de kom til verden. Jeg skammer meg ikke over mitt planlagt ks.
Gjest eelis+pepperkakemannen! Skrevet 14. desember 2009 #24 Skrevet 14. desember 2009 Artig historie - jeg lo godt av dustemannen som ikke var var like kjekk som anestesilegen ;-)) Du er tøff!!
Chicka™ Skrevet 18. desember 2009 #25 Skrevet 18. desember 2009 Du glemte faktisk og få med det faktum at når du hadde fått epidural og hadde nesten 8 cm åpning så RINGTE du til meg og vi skravla i en halvtime.... Syke syke menneske, med to PERFEKTE babyer:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå