Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #1 Skrevet 12. desember 2009 Innrømmer glatt at jeg har fordommer mot navn. Tenker at jo yngre mor er, og jo mindre utdannelse hun har, jo større er sjansen for at hun ender opp med "fancy" navn med eksotiske skrivemåter. Og er navnet i tillegg amerikansk- eller spansk-klingende, og foreldrene like norske som meg, tenker jeg de nok kommer fra "bøgda" også. Gir man barnet sitt ujålete norske navn (ikke nødvendigvis norrøne, det kan høres litt black-metal ut..), så tenker jeg ofte at foreldrene er intelligente, voksne og godt utdannete. Flere som er like fordomsfulle?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #3 Skrevet 12. desember 2009 Hva tror du jeg kommer til å kalle barnet mitt da? Jeg er 24 år og har yrkesrettet utdannelse. Kjæresten min er på min alder og har samme utdannelse som meg.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #4 Skrevet 12. desember 2009 hmmm ja det er nok noe i det du sier. Prøver å tenke her, de fleste av våre venner velger klassiske navn, noen velger typiske in-navn, dessverre har vi også valgt et topp 10 navn, men liker det så godt. Vi er i kategorien med gode jobber, rimelig god økonomi, og bor i et område med mange ressurssterke mennesker. Det er nok flest fancy/jålete navn blant unge ressurssvake mennesker. Men selvfølgelig ingen regel uten unntak.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #5 Skrevet 12. desember 2009 Jeg har også fordommer mot jålete navn. Liker sterke, tradisjonsrike navn.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #6 Skrevet 12. desember 2009 He he, det er vel en umulighet å tippe navn, det er så mange å velge i. Men dere er i midten av 20-årene, og HAR faktisk utdannelse. I tillegg er dere sammen. Så dere er relativt ressurssterke. Derfor tror jeg dere unngår vanlige navn med eksotisk skrivemåte, f.eks bytte f med ph eller "slenge på en h" osv. Det er dere nok for eh.. avanserte til. Samtidig er dere unge nok til å sette pris på motenavn. Så jeg vil tippe et moderat motenavn som Emilie eller Markus, om du skjønner hva jeg mener. Unntaket er om dere kaller opp noen.
Gjest ->>- Skrevet 12. desember 2009 #7 Skrevet 12. desember 2009 Det der er vel knapt fordommer, egentlig. En fordom er jo ubekreftet. Tar man en tur i barnehager i Smestad-området nå finner man rikelig med Olav, Ragnhild, Alfred, Gustav, Johanne etc., mens man garantert kan finne en statistisk opphopning av Adrian, Lucas, etellerannet-André, Michelle etc. i en annen gruppering.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #9 Skrevet 12. desember 2009 Tror mange har litt innebygde fordommer mot navn.. La oss ta et eksempel: Par med 3 barn som heter Henrik, Gustav og Maria. Par med 3 barn som heter kim-Andre, Ronnie og Raymond. Hvem tror du har de mest ressurssterke foreldrene? Ingen regel uten unntak, men statistikken sier jo sitt.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #10 Skrevet 12. desember 2009 Du glemte vel å ta med at det ikke er faren til Ronnie og Raymond som er den biologiske faren til Kim-André? :-P
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #12 Skrevet 12. desember 2009 Ja, jeg er fordomsfull! Når jeg små gutter som heter adrian eller lucas, så tenkte jeg at mor ikke er høyere utdannet, hun jobber sannsynligvis innen helse, gjerne som assitent på gamlehjem. Far er sannsynligvis håndtverker. De er såkallt ressursvake, har samlet inntekt under 500 000 og bor i blokk. ..men altså jeg vet at jeg godt kan ta feil! Men føler ofte at jeg kan gjette meg til navnet når jeg ser foreldrene, og jeg har overraskende ofte rett!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #13 Skrevet 12. desember 2009 ronny og raymond er også noen slasker, men de er helst unge voksne... (og kanskje far til en lucas eller adrian!) dobbelt navn er som ender på andré eller rené er FÆLE! uansett aldersgruppe. ano 16.27
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #14 Skrevet 12. desember 2009 Får vi jente så blir det enten Mina, Sofie\ Sophie (etter mine to oldemødre), eller Benedicte:) Får vi gutt så står det mellom Albert (samboeren min sin tippoldefar),Olai,Oliver eller Michael Så du var ikke så langt unna Hilsen Anonym 13:22
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #15 Skrevet 12. desember 2009 Hei- vi venter vårt første barn, hun skal hete Victoria. Hvilken gruppe i samfunnet tror du vi hører til?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #16 Skrevet 12. desember 2009 Jeg hater fordommer og prøver å være så lite fordomsfull som mulig.. Men du har helt rett HI... jeg er nok like fordomsfull som deg her! Er litt morsomt også da, å se at det stemmer omtrent hver gang!!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 12. desember 2009 #17 Skrevet 12. desember 2009 Fordommer og fordommer. Hva er fancye navn med eksotiske skrivemåter? Blir som nå nn sier at Kaspara (som er et gammelt tradisjonsrikt navn her) er i samme julegate som Carosander, Chrisander og Chrysantemhum:)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #18 Skrevet 13. desember 2009 Vi har "jåla" til navnet til alle barna. Ene gutten heter Isaac.De andre barna har fått stylet navnet sitt med blant annet h. Mor og far er blonde, blåøyde og bortimot så urnorske som det går an. Far har bachelor i organisasjon og ledelse, og er en kontorrotte. Mor har master i pedagogikk og jobber i skolevesenet. Vi bor og lever godt i en relativt stor by, i alle fall ut i fra norsk standard. Kanskje vi skiller oss ut i fra hva man forventer av navnevalg, men jeg føler ikke at barna mine bærer navn beregnet på "white trash"-avkom. Kjenner noen som er godt rustet som har en Ståle og Robin.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #19 Skrevet 13. desember 2009 Victoria kan være datter av alt fra Hamsun-entusiaster til vestkantfolk som kaller opp farmor, så det er et spennende navn. Men om deg, konkret, tillater jeg meg å "spå" at du er ganske ung, 20-25, kanskje? Du kan godt ha høyskoleutdanning, ser for meg førskolelærer eller sykepleier. Jeg tror du er et utpreget søkende menneske, nysgjerrig og åpen. Kanskje leter du litt etter hvem du er og hvem du fremstår som. Men jeg tror du er modig og har selvironi. Du er helt normalt oppegående i hodet, og jordnær i mange spørsmål, men med en liten fascinasjon for det spirituelle. Hihi! Dette var morsomt.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #20 Skrevet 13. desember 2009 Godt poeng, heldige eier. Og det kreves litt kunnskaper for å vite at Kaspara er et gammelt navn. Det kan kanskje ved første øyekast se ut som et nymotens hjemmesnekret et, men er det jo ikke.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #21 Skrevet 13. desember 2009 Overpompøse whitetrash-navn.. Slitsomt..
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #22 Skrevet 13. desember 2009 Du anonym som tipper hvordan foreldre til gitte navn er......Hvem er jeg og mannen min som har valgt Erle som navn på jenta vår? Du hadde noen veldig "gode" analyser, så ble super nysgjerrig på hvordan jeg/vi blir sett på utfra navnet vi har valgt. :-)
Gina+1 Skrevet 13. desember 2009 #23 Skrevet 13. desember 2009 Morsomt dette Og jeg er helt enig med HI; Vi venter vår første, en jente som skal hete Tirill, Birgitte eller Agnes - hva er vi ?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #24 Skrevet 13. desember 2009 Synes deres fordommer og generalisering vitner om umodenhet og direkte dumskap. Ut i fra det du skriver skulle vi ha vært et ungt par uten nevneverdi utdannelse fra bygda. Fikk første når jeg var 27 og mannen 30. Vi er begge født og oppvokst i oslo, har høyskoleutdannelse, godt betalte jobber og bor i rekkehus i et bra område. Likevel heter sønnen vår Nathaniel. Hva sier dette om dere egentlig? Jeg er drittlei av at folk skal dømme andre utifra hva de kaller barna sine. Håper virkelig dere holder fordommene deres for dere selv slik at ikke deres barn blir overfladiske drittunger som dømmer sine medmennesker for de minste ting.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2009 #25 Skrevet 13. desember 2009 Fordommer mot navn??? Jeg er landskapsarkitekt og barna mine har navn som dere har "fordommer" mot. Min gode venninne jobber i Vero Moda, hennes barn har stødige norske navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå