Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Har en sønn på snart 2 år. Som min stemor kaller seg bestemor til. Han har alle besteforeldrene sine i live. Min mor ønsker å kalle seg bestemor til sønnen vår. Merker jeg blir irritert over stemoren min hver gang hun kaller seg bestemor. Har sagt det til henne. Og bedt henne kanskje finne et annet "bestemor" navn. Det resulterte i den største familiekrangelen du kan tenke deg. Hvor tanter og søskenbarn på farsiden synes jeg var veldig vanskelig. Er jeg vanskelig eller reagerer jeg pga alt for mye hormoner pga nytt svangerskap. Har heller ikke så godt forhold til verken far eller stemor fra før, og det er derfor jeg ikke ønsker at ho skal være bestemor. Det kan ho bli når hennes barn får barn.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Helt ærlig, så synes jeg du er vanskelig da ja. Det er jo flott at hun engasjerer seg i ditt barn og vil være bestemor. Og det er mange som kaller flere for bestemor, uten at det blir noen store problemer av det. Jeg kan ikke skjønne at det er noe å lage problemer av i alle fall... Håper du bare er litt hormonell og at dette ordner seg etter hvert for deg
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 Hvorfor kan ikke din mor kalle seg mormor? Synes du er ganske slem, ved å utelukke din stemor som bestemor for din sønn. Hun føler seg nok ikke særlig inkludert av deg...
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #4 Skrevet 10. desember 2009 Skjønner deg når du ikke har et godt forhold til henne. Moren din har førsterett på å velge navn synes jeg, du kan jo kalle stemor for besteKari ( altså beste og navnet hennes )
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 HI her. Min mor ønsker å være bestemor og da synes jeg ho kan få være det. Så veldig engasjert er stemor ikke. Det er bare i familieselskaper ho tar han opp og kaller seg bestemor. Har spurt dem om å være barnepassere en gang (skulle i bryllup på mor siden) og da gikk det ikke. Hadde ikke hatt noe imot om ho hadde kalt seg bessa, mimmi eller andre koselige navn til sønnen vår. Pappa er besso så jeg synes det hadde vært hyggelig om de kunne vært besso og bessa jeg da, og det har jeg sagt til dem. I og med mamma vil være bestemor.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 hehe... da har man litt for få bekymringer sier jeg da... kjære vene.. kan han ikke ha 2 bestemødre? eller 3 eller 4 eller whatever.. Mine barn hadde 3 oldemødre og to av de het det samme, så sånn var det , ferdig med det..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #7 Skrevet 11. desember 2009 Helt ærlig, jeg synes din stemor kan kalle seg noe annet jeg. Din mor har "førsterett" på å velge tittel. Stemødre har ingen rett på å "velge seg" tittel. La barnet bestemme hva han vil kalle henne.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 Jeg mener fast bestemt at steforeldre skal kalles ved fornavn.Synes du er generøs som sier at hun kan regnes som en besteforelder, det er da ingen som kan slå seg vrange på at hun ikke får velge tittel foran din mor. Din mor er tross alt barnets mormor, hvis min mann fant seg ny kone ville jeg da aldri likt at hun skulle ha større rettigheter enn meg, når mine biologiske barnebarn kom til verden.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Vi kalte både mormor og farmor for bestemor. Ikke noe problem med det. La dem kalle seg hva de vil. Det kan være viktig for at ungen skal få et godt forhold til bestemødrene sine.
sånn ca Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 Hørte nesten ut som familen våres når vi var små. Min "stebestemor" måtte pent nødt til å bare kalle seg for bare Mor. Jeg vet nå ikke helt hva hun mente om det navnet, men for oss barna gjorde det litt enklere å skille og mor ble et veldig trygt og godt "kallenavn".
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Ok, la oss si at barnets far hadde fått seg ny dame. Hadde det vært en selvfølge at hun kunne kalle seg mamma? Det er en mamma, det er to bestemødre, to bestefedre, to pappaer. Resten får andrevalget når det kommer til titler. Om mors mor velger å bli kalt mormor, vel, da er det fritt fram for bestemortittelen, men det er ikke opp til stemor å avgjøre!
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #12 Skrevet 11. desember 2009 Flere kan ha tittelen bestemor samtidig. Hva er problemet med det?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #13 Skrevet 11. desember 2009 Skjønner ikke helt forutsetningen en del har her inne, er det virkelig sånn at man bare kan ha én bestemor? Mine barn har to bestemødre, som begge kaller seg bestemor. Helt uproblematisk. Vokste selv opp med at jeg kalte den ene bestemoren min ved navn, og den andre kalte jeg bestemor, og i tillegg kalte jeg min kusines bestemor for bestemor (hun var jeg jo ikke en gang i slekt med). Der jeg kommer fra bruker vi kun bestemor/bestefar om begge sider av slekta, bruker ikke mormor/morfar/farmor/farfar i det hele tatt. Uten at jeg har merket at noen får problemer pga dette :-)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #14 Skrevet 11. desember 2009 Problemet til HI er vel at dette ikke er en bestemor. Det er damen til faren hennes, ingen biologi involvert. Likevel mener denne stemoren at hun må ha rett til å bestemme sin tittel overfor mannens barnebarn. Til tross for at HI aldri har hatt noe nært forhold til henne.
sånn ca Skrevet 11. desember 2009 #15 Skrevet 11. desember 2009 Juuuuuuuulekakling trur du ikke det blir litt forvirrende med flere bestemødre? Jeg syns i hvertfall det er vansklig å skille f.eks på julaften når det er masse gaver fra bestemor og bestemor ^^ Eller nå skal vi besøke bestemor, nei ikke den bestemor men den^^ Sikkert løsninger for det også, men persolnlig syns jeg det er greit med hvert sitt navn.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #16 Skrevet 11. desember 2009 Her kaller vi ste-folkene ved navn. Mest fordi de har en tendens til å forsvinne med tiden. Hadde selv en stemor jeg kalte mor, men lenge siden hun forsvant.. Vil slett ikke ha en bestemortittel på noen som kan være i bildet i 3-5 år. Når forholdene nærmer seg 10-15 år og barnet har et nært forhold til vedkommende kan det heller diskuteres.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #17 Skrevet 11. desember 2009 Men hva skjer den dagen begge foreldre får nye partnere? Og disse steforeldrene også skal få bestemme hvilken stebesteforeldertittel de skal ha? Da har plutselig barnet opptil åtte besteforeldre.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #18 Skrevet 11. desember 2009 Jeg forstår deg, men dette kommer helt an på deres familiesituasjon. Jeg er selv "tante" til ei venninnes barn, siden verken hun eller mannen har søsken. Siden dere allerede har alle besteforeldrene så ser jeg ikke hvorfor hun tar det som en selvfølge å bli kalt Bestemor, ihvertfall når hun ikke oppfører seg som ei bestemor;-)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #19 Skrevet 11. desember 2009 Så flott tenker barnet mange gaver til jul....... Det viktigste er jo at disse beste foreldrene er greie. -personlig mener jeg at stebestemor høres litt kjølig ut.og er enig med hun andre her det er bare å si "bestemor Lise" eller bestemor i drammen for å skille alle fra hverandre.
Gjest Skrevet 11. desember 2009 #20 Skrevet 11. desember 2009 Paa juleaften skriver hver bestemor navnet sitt etter bestemor. Enkelt og greit. Jeg vokste ogsaa opp med at alt var bestemor, men kunne da skille dem fra hverandre for det.
Lea Laus Skrevet 11. desember 2009 #21 Skrevet 11. desember 2009 Ja her syns jeg du er vanskelig. Hun kommer sikkert til å finne kallenavn på de for å skille de når hun blir eldre. Besta og bestemor eller lignende. Ellers så kan du gjøre det. Velg dine kamper.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #22 Skrevet 11. desember 2009 Men det må jo være opp til barnet å kalle det for det barnet vil. Har man ikke et nært forhold, skjønner jeg at HI ikke vil at stemoren skal kalles bestemor. Dine barn har vel da to biologiske bestemødre? Og de "skal" jo ha en tittel. Stebestemødre kan ikke "ta til seg" det de vil, de bør helst trå litt varsomt fram, spesielt når forholdet er litt kjølig, som i dette tilfellet.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #23 Skrevet 11. desember 2009 I Frankrike (hvor min mann er fra) er alle besteforeldre Mamie og Papi, og det er ingen som blir forvirret av den grunn. Når det er sagt så skjønner jeg at det blir litt anderledes i dette tilfelle.
Lilleleen Skrevet 11. desember 2009 #24 Skrevet 11. desember 2009 Jeg syntes ikke du er vanskelig. Jeg syntes din mor har førsterett på bestemor navnet. Selfølgelig kan man ha flere bestemødre og kalle alle for bestemor, men jeg syntes det virker forvirrende. Hadde du hatt ett godt og nært forhold til din stemor, så kan det kanskje ikke vært så sårt, Men jeg syntes det blir veldig unaturlig å kalle henne det, når hun ikke oppfører seg som en. Og hvis du er som meg, som syntes det holder med en som kaller seg bestemor, så er bestemor din mor. Det du kan gjøre er å la barnet ditt finne ett navn selv. Kan hende det er mest naturlig for han også at kun din mor er bestemor og at han finner ett annet navn på din stemor.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #25 Skrevet 11. desember 2009 Her kaller ungene min stemor for "bæsta" og min mamma fo bestemor. Har et veldig godt forhold til min stemor,og ungene elsker henne,hun er like mye involvert som alle andre besteforeldre. Skjønner deg egentlig på den at du ikke har noe nært forhold til henne,synes mor,bestemor er forbeholdt de ekte besteforeldrene så lenge de lever. Jeg hadde ikke godtatt det,men heller foreslått noe sånt som besta,beste"navn" o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå