moota m storebror&lillebror Skrevet 10. desember 2009 #26 Skrevet 10. desember 2009 Jeg er alene med 2 barn på 2 og 4 år. Vi bruker i underkant av 5000 kr på mat og husholdningsprodukter, bleier osv. Og jeg drikker nok brus for 500 kr i mnd. (Det som jeg synes er mer skremmende er hvor masse penger jeg bruker på diesel i mnd!!!! =O ) Jeg storhandler på Rema som regel når jeg er i byen i ukedager. Og kikker litt på tilbud, som pølser, kjøttdeig ol. Men har bare kombikjøleskap så må handle brød og slik på coop marked som ligger her. Kjøleskapet er heller ikke så stort så jeg handler melk og litt småting her på butikken ellers i uka også. Sparer på å gå å jobb, for jeg må rett å hente barna etter bhg, mens om jeg bare er hjemme så handler jeg ofte 2 ganger i uka på butikken her også. Det blir noen lette middager her i løpet av en uke, barna er hos bf 4 dager i mnd og da holder jo han alt. Da er jeg sjelden hjemme.
Gjest Skrevet 10. desember 2009 #27 Skrevet 10. desember 2009 To voksne og to barn ( en 10-åring). Jeg har litt dyrere kost da jeg jeg allergiker og tåler null halvfabrikata. Så her er alt fra bunn. Bruker vel ca 10.000 alt inkludert (også spesialmat fra helsekost) Men skulle gjerne brukt mindre. OPPFORDRING: Kan ikke dere som bruker 4.000-6.000 på mat i mnd sette opp et eksempel på hva dere har til middag på en uke, så kansje vi uøkonomiske kan plukke opp et og annet?
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 10. desember 2009 #28 Skrevet 10. desember 2009 4500. Eller, 1000kr pr veke, og så nokre hundrelappar ekstra til jul og bursdag. Vi er to voksne, to barn på 2 og 4 år og to kattar. Handlar ein gong i veka (må av og til fylle på med brød og melk, men kjøper då BERRE brød og melk). Brukar ein del "billegprodukt", og kjøper inn mykje av f.eks. ost når det er på tilbud. Følger med på reklamen, handlar inn og frys ned matvarer som er på tilbud, kjøper varer med dårleg dato og fryser ned. Osv.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #29 Skrevet 10. desember 2009 Dette er den menyen vi har denne perioden 14 dagers meny: Tirsdag - Hjemmelagde kjøttboller (kokt) m/kål, kålrot, potet og gulrot Onsdag - Kylling m/ris og grønnsaker Torsdag - Fiskefilet (torsk), potet, gulrøtter, broccoli, løk, paprika, hvitløkssmør, avokado og ris (barna får bearnais saus om de vil) filetene i folie med ønskede grønnsaker i hver folie (porsjonspakninger) Fredag - Biff (14.90 på Kiwi tilbud) m/pommefrites og salat Lørdag - Taco Søndag - Hjemmelagde kjøttkaker i brunsaus, poteter, gulrøtter og broccoli Mandag - Rester Tirsdag - Spaghetti Onsdag - Fiskekaker i brunsaus m/poteter, gulrot og makaroni Torsdag - Pannekaker og ertresuppe Fredag - Kylling og pommefrites Lørdag - hjemmelaget pizza Søndag - Svinesteik m/poteter, gulrot, broccoli og brunsaus Mandag - rester PS lager alltid middager som passer inn med tidsskjemaet den dagen Vet f.eks når barna skal på trening osv
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #30 Skrevet 10. desember 2009 14 dg meny kom litt opp på siden her Myrtel
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #31 Skrevet 10. desember 2009 1 voksen og 1 barn under ett år her, handler alt vi trenger av mat, bleier, husholdningsartikler osv og bruker vel kanskje 2000 i mnd på dette. Har ikke råd til så mye mer enn det. Middagene mine for en uke kan se slik ut: Mandag - Fiskegrateng med poteter og gulrøtter Tirsdag- Pasta med ostesaus og skinke + baguetter og salat(evnt vanlig spaghetti med kjøttsaus) Onsdag- Ostesnitzel med ris og bearneaisesaus + kokte gulrøtter Torsdag- Kjøttkaker med brun saus, poteter, gulrøtter og ertestuing. Fredag- Nachos med salat eller tacos etc Lørdag- Lasagne med salat og rundstykker Søndag - Kyllingfilèt med tikka masala, ris osv osv... Bare et eksempel, så spiser ikke akkurat luksusmat, men overlever helt fint:)
B-e-a Skrevet 10. desember 2009 #33 Skrevet 10. desember 2009 Vi brukte ca 12.000 per måned før. etter vi ble oppmerksom på hvor mye vi brukte har vi prøvd å redusere det til 1500 kr i uka. vi er to voksne og to barn. eldste på 2,5, yngste på 7 mnd. ammer ikke, så går jo ca 400 kr i morsmelkerstatning hver mnd, pluss grøt og middagsglass til yngste. 'vi handler en gang i uka, skriver handleliste før vi drar på butikken, hamstrer om noe er på tilbud som f.eks kjøttdeig, tannkrem, vaskemidler, dopapir, såper, shampoo ect også baker jeg egne brød. vil ha matbudsjettet enda mer ned, så blir nokk å ta i bruk en del av tipsene ovenfor.. blandt annet det med porsjonspakninger en ting til vi har tenkt på å prøve, er å ta ut pengene vi skal bruke på mat per uke, la bank kortet ligge hjemme når man er på handling.. tror det blir lettere å holde budsjettet når det ikke bare er å trekke kortet.
Annci<3 Skrevet 11. desember 2009 #34 Skrevet 11. desember 2009 Det er definitivt lettere å holde budsjettet når "det ikke bare er å trekke kortet". Vi får penger hver 14. dag og da tar vi ut alt og deler det opp i konvolutter, blant annet for mat og husholdningsartikler. Klarer oss bra med 3000 kr til mat i måneden
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #35 Skrevet 11. desember 2009 Vi bruker rundt 8000 da er vi to voksne og 1barn (tre barn på brødmåltidene), vi handler en del på helsekost også, da det er allergi fam
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. desember 2009 #36 Skrevet 11. desember 2009 Handler også en del helsekost, men vil tro at jeg holder meg under 5-6000, (da er ikke kosttilskudd og medisiner inkludert). Vi spiser mye vegetarmat, + fisk. Vi kjøper aldri brus, godterier, snacks (utenom nøtter), ost, og mørkt kjøtt, melkeprodukter, bakevarer, eller poteter, gjær, sukker.. Barna spiser soyayoghurt.. der flyr det fort 50 kroner dagen. Glutenfri havregrynsgrøt, fullkorns rugbrød, magert pålegg, mye fiskepålegg, også handler vi en del i innvandrersjapper, frukt og grønt på kiwi.. og fisk når det er på 40% på Ica så fyller jeg opp fryseren litt.. Ellers Bruker jeg de store grønnsaksposene fra Norrek.. og juice handler jeg også på tilbud gjerne.. 1 voksen og to allergibarn..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #37 Skrevet 11. desember 2009 JEg var ano 21:49 og tenkte jeg skulle skrive inn hva vi har til middag denne perioden Tirsdag: Kyllinglår og ris (kjøpt på tilbud på obs) Onsdag: Spaghetti og kjøttdeig Torsdag: Koteletter og kokte poteter (også kjøpt på tilbud) Fredag: Chicken Kiev og ris (kyllingfilet) Lørdag: Stekte marinerte scampi med salat og hvitløksbrød (scampi er kjøpt på tilbud på coop) Søndag: Elgkarbonader med poteter og løk (her har jeg fått elgkjøtt av mamma og pappa) Mandag: Fiskenuggets med poteter (fiskefilet kjøpt på tilbud) Tirsdag: Pølsesuppe (lagd på kraftterning, poteter, gulrøtter og pølser) Onsdag: Pannekaker og bacon Torsdag: Stekte medisterpølser med brun saus, surkål og poteter Fredag: Kyllingfilet med ovnsbakte poteter Lørdag: Løvbiff av elg med pommes frites (igjen kjøtt fått av min mor, driver å bruker opp fryserlageret) Søndag: Hamburgere med salat Mandag: Laks med poteter og hollandaisesaus Tirsdag: Risengrynsgrøt (er jo bittelille julaften, blir noe kos med rundstykker og kakao/gløgg på kvelden) Onsdag: Elgbiff med fløtegratinerte poteter Julaften: ribbe og det vanlige
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #38 Skrevet 11. desember 2009 ca 5000 i mnd her. 2 voksne og 2 barn. Handler på Rema og kiwi- mye First price varer- bleier f.eks (halvparten av prosen til andre merker, inkl bleieavtalen). Hjemme hos oss bruker vi veldig lite penger på drikke, da vi stort sett drikker vann. Kun minstemor drikker melk, og av og til kjøper vi juice. Tror det går mye penger på melk, brus, øl osv hos folk. Men vann er gratis, godt og sunt;) Vi handler stort sett brød, kjøttpålegg, ost, frukt og grønnsaker når vi handler. Middager består mest av kjøtt og ris eller poteter, fisk innimellom, wok, gryterett, kjøttdeig og pasta/ris, kylling eller pizza. Tenker ikke så mye på å spare, men vi handler ikke så ofte og er ikke så råflotte i smaken noen av oss:)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2009 #39 Skrevet 11. desember 2009 Det var veldig mye penger ja. Det er bare en ting for dere å gjøre, og det er å begynne å planlegge handlinga og prøve å handle en dag i uka. Det tar ikke så lang tid å sette seg ned kvelden før du skal handle og skrive en liste over det du trenger. Dersom du passe på å få med 7 kjøtt/fjær/fiske- middager i handlekorga+ tilbehør, nok melk for en uke, pålegg, frukt og andre husholdningsartikler så slipper dere småhandlinga. Det er det som gjør det dyrt. Du sier at du pleier å handle inn 6 kartonger med melk men at dere alltid går tom så du må på butikken igjen for å kjøpe mer etter ett par dager, men hvorfor ikke bare handle inn 10 melkekartonger når du vet det går så mye? Melka holder seg jo en uke den. En annen faktor som har MYE å si er hvilken butikk du handler i. Vi brukte å handle på Kiwi før, siden den ligger ett steinkast unna huset vårt, men det er MYE å spare på å heller handle på billigbutikker som rema 1000! Jeg blir fremdeles overraska over hvor mye billigere det alltid blir enndet jeg forventer når jeg handler der:) + At det kan være lurt å ha torsdagen eller fredagen som handledag, for da er det fullt i kjøleskapet i helgen:)
Lollinondodda Skrevet 11. desember 2009 #40 Skrevet 11. desember 2009 Bruker nok en 3000-4000 i mnd på husholdningen,da er alt inkludert,som såper,tannkrem,og alt det der,også bensin.. Er så heldig å bo 15 minutter fra svinesund,så handler jo mye billig der,kjøtt og sånn:) 1voksen og 2 barn:)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #41 Skrevet 12. desember 2009 Det er nesten 3 ganger så mye som oss. Dere må lese tilbudsaviser, handle inn større kvanta når noe er billig og TA VARE PÅ ABSOLUTT ALLE KVTTERINGER. Da kan dere kanskje få noen overraskelser i slutten av måneden på hva det er som drar så veldig mye penger. Småkjøp av kaffe, aviser og baguetter kan f.eks dra veldig mye penger i lengden. Smør matpakke, ikke handle i kantine, kan også spare en del da.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #42 Skrevet 12. desember 2009 vi er 2 stk , frem til romjula:) vi bruker ca 3000 i mnd på mat, vi elsker begge å lage mat, og har sjelden det vi kaller en dårlig middag, men våre middager består faktisk ofte av supper, pasta , ris , med forskjellig tilbehør, potetmiddager styrer vi nesten alltid unna, for der er det skjelden kg pris på tilbehøret noe særlig under 50-100 kr , Vi spiser mye baguetter ved siden av, så ofte vil jeg mene at vi ligger rundt 50 lappen pr dag i middagsutgifter, og til morgen å kvelds går det også i masse sunt, spiser mye grønt, da består også nista av en slags sandwich med masse grønt og godt, denne matbakka på i snitt 4 skiver, ligger på rundt 10kr pr nistepakke, Mitt tips til alle , er å prøv dere mer frem med maten , ikke tenk tradisjonelt, man får utrolig mye god mat til en billig penge, vis man klarer å tilbrede og blande riktig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå