Gå til innhold

Hvor mye bruker dere i mnd på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig på hvor mye dere damer bruker i mnd på mat..... for vi her i huset har ett stort mat budsjett.... og kom gjerne med råd om hvordan man kan kutte ned på budsjettet....vi er en familie på 4...snart 5....og vi bruker godt over 10 000 kr på mat. Og vi spiser ikke luksus mat.... hva gjør vi feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et budsjett på 5000... dette er ikke bare mat, men "husholdning" altså alt fra mat til dopapir og skyllemiddel.

vi er 2 voksne og en 1 åring

Skrevet

Hvordan får dere det til? Har dere middag hver dag? i November hadde vi husholdning/mat budsjett på over 13 lapper.... og som sagt ingen luksus.

Skrevet

Det var en del ja ;-)

Vi gjør storinnkjøp hver mandag og da bruker vi rundt 1100 kr, middager for en uke, brød, melk, pålegg, frukt, havregryn, knekkebrød, vaskemidler, bleier, fryseposer, juice, saft, body lotion etc.

Familie på 4, to barn på 3 år.

Jeg lager så og si all mat fra bunn, kaster ikke mat.. Benytter meg av de tilbudene jeg får i posten, prøver å handle der det er billig, men et av barna trenger litt spesialprodukter og det er litt dyrere..

Smart å skrive ukesmeny og handle stort en dag i uka eller hver andre uke, så har man en oversikt over hva man bruker ila den tiden.

Så vi bruker mellom 4000-4500 i mnd.

Skrevet

Det er ett eller annet vi gjør feil..... vi har nå laget middagsplan for en uke... som vi følger. og prøver å storhandle en gang i uken... men i løpet av 3 dager så trenger vi noen liter melk...og da har vi allerede kjøpt inn 6 liter fra stor handlingen..... gode råd mottas med stor takk.

Skrevet

5 i huset og går vel 6000 i mat

Skrevet

3 i huset og går ca 4500 kr

Skrevet

ja.... vi burde vel egentlig skaffe oss en egen ku for melkedrikkinga her i huset.....

Skrevet

4-5 i huset, bruker rundt fire tusen. Vi har rullerende middagsplan, handler på obs og får kjøpeutbytte og leser reklamene fra dagligvarebutikkene hver mandag hvorpå handlingen skjer.

Skrevet

Vi storhandler som regel på obs eller rema 1000....men hvis det er noe vi trenger som vi har gått tomme for, etter 3-4 dager, så drar vi en liten tur på spar og handler inn småting som vi trenger, som melk, brød, litt pålegg og frukt. Spar er like rundt hjørnet her vi bor..... men alikevel kan jeg ikke fatte at vi bruker sååå mye kronasjer på mat/husholdning.

Skrevet

Det går nokre uker før du veit hva og hvor mye du treng, har du bare haldt på en uke? Er nok litt streng mtp melk o.l , barna får ikke ta mer en dei drikk opp, tømmer du ut masse? Viss det blir tomt før neste handling( handler en gang i uka), så drikk me feks vann i staden for melk...er ikke noe krise...

Faren med å gå ekstra å handle melk, er ikke det melka koster, men alt det andre unødvendiga som blir tatt med i handlekorga.

Vi er 5 og bruker ca 5000 i mnd.

Skrevet

All melk blir drukket opp.... kaster sjeldent mat, da mannen min er restespiser.... vi tar vare på kvitteringer når vi handler... og vi spiser sjeldent ute på restauranter...

Skrevet

Vi er 2 stk og har et budsjett på 3000 til mat.. Vi synes det er mye vi, så når vi handler blir det mye godt i kjøleskapet etterpå :)

Det beste tipset for å spare penger er å hamstre når det er gode tilbud. De meste kan fryses. Spiser dere f.eks. mye leverpostei og det kommer tilbud, trenger du ikke å kjøpe bare 3 pakker for det holder seg ikke så lenge i kjøleskapet.. Frys det!

Vaskepulver o.l. er også noe man hamstrer. Ikke tenk forbruk for 1 mnd, tenk heller et halvt år! Jo lengre periode du kjøper inn for, jo mer sparer du.

Skrevet

Er lit usikker på hvor mye vi bruker, men handler for vel 1000 kr i uka. Da handler vi også tannkrem, shampo ol.

Et godt råd er og skrive liste FØR dere handler. handler mye på Rema, der har de mye billige middager som kotteletter, kyllingfille, pølser, kjøttdeig osv...Får myyyye for pengene der.

Kan også være lurt og sette opp ukesmenyer, sånn at dere kan bruke de samme råvarene.

Pålegg er også billig på rema. Brød kjøper vi for hele uka og fryser og så tar vi opp brød etter hvert som vi trenger det.

Hvis dere handler mye brus, snop, chips osv så er det faktisk det dyreste en kan kjøpe..en pose smash koster feks 45 kr.. og ei flaske cola koster over 20 kr med pant...det blir det fort hundre lapper av;)

Gå gjennom handlelista deres og SE hva derer faktisk kjøper. Mye og spare bare ved og handle nordfjord sine kjøttprodukter i stede for gilde sine feks..

Skrevet

Vi er 6stk i huset. 2 voksne og 4 barn mellom 4 og 12.

Vi bruker ca 4000 i mnd. Noen mnd er det litt mer, men vi ligger på rundt det. Da er alt av vaskemiddler og slike ting med.

Vi storhandler en gang i mnd. Da fylles kjøleskapet opp med kjøtt i forskjellige varianter. Alt legges ned i posjonspakkninger, og kyllingfileter er ferdig kuttet opp i terninger osv. Så alt av kjøttet er klart til bruk. Vi har veldig sjeldent hele kyllingfileter, siden vi spiser dobbelt så mye hel kyllingfilet som når vi har det kuttet opp i en gryterett eller wok av noen slag.

Vi fyller opp skapet med ting vi bruker. Forskjellige gryteretter, potetmos, pasta, nudler, ris, maisbokser osv. Slik som mais, erter osv går ikke ut på dato så det er slikt som jeg kan kjøpe om jeg ser på salg, og gjerne mye mer enn hva vi bruker på en mnd.

Av pålegg er vi igrunn veldig kjedelige. Vi har visse pålegg vi spiser alle, og det er alle pålegg som holder seg enstund. Slik som leverpostei, salami, prim, skinkeost og andre oster. Hver mnd som vi handler fyller vi på med litt annet pålegg, så da har vi en uke med mye forskjellig pålegg før vi ender på det samme gamle igjen. Men ungene vil helst ha det samme, det er igrunn bare vi voksne som vil ha mer variasjon. men det er alltid mye forskjellig å finne i kjøleskapet. Forskjellig syltetøy, makrellbokser er det der selv om vi ikke spiser det så ofte, de gule leverposteiboksene, salami av forskjellige slag, oster osv.

Vi baker som oftes brød, og lager den meste maten fra bunnen av eller så lager vi mat utifra en poserett. Så ferdigretter som pizza har vi ikke, det blir dyre middager når vi er så mange.

Melk må vi kjøpe oftere og noen få andre ting, men vi pleier ikke å måtte kjøpe så mye mer siden vi vet sånn ca hvor mye vi bruker av ting hver mnd. Så når vi er i butikken kjøper vi kun det vi skal ha og ikke noe annet. Helt umulig å gå i butikken med unger uten å kjøpe kun melk har jeg funnet ut. Vi drikker ikke øl eller andre slike ting, så vi sparer nok mye der. Lite saft og juice også, men vi har alltid juice i kjøleskapet men drikker ikke mye av det. Vi drikker mest vann. Vi merket det på budskjettet når vi kjøpe oss kjøleskap med isbitmaskin kan man si, da sluttet vi alle å drikke saft og juice nesten.

Men vi spiser akkruat det vi vil, vi gjør ikke dette pga trang økonomi. Jeg hørte om noen som handlet en gang i mnd, og det måtte jeg prøve for jeg var sikker på at det ikke gikk. Men det gjorde det, og min mann er strålende fornøyd. Endel grønnsaker kutter vi opp og forveller og legger i fryseren, men det meste holder seg lenge når man titter på kvaliteten på det man kjøper. Vi fyller en stor skuff i kjøleskapet med frukt, og det er endel kilo og det holder seg en mnd om man passer på at det ikke har støtskader. Vi koser oss med biff når vi vil, og spiser det vi vil. Vi har blitt veldig flinke til å lage akkruat passe med mat. Før så ble det gjerne mere rester enn før vi begynte å fryse kjøttet ned i posjonspakkninger.

Skrevet

Vi regnet ut hvor mye vi brukte forrige måned i matbutikken. Dette er altså alt av mat, dopapir, vaskepulver osv.

Og vi kom til 13 000!! Synes det er svinaktig mye!! Vi er to voknse og to barn på 3 år og 9 måneder...

Men da har vi bare kjøpt det vi har hatt lyst på uten å tenke økonomisk da. Tror det blir en skjerpings på dette heretter... Handle på litt tilbud og sånt...

Skrevet

Vi brukte helt sykt med penger på mat før og vi er bare to. Men nå handler jeg en gang hver 10. dag ca på OBS. Da handler jeg inn alt av basisvarer, melk, grønsaker, middager, brød osv, og også husholdningsartikler. Går vi tom for småting i løpet av uka handler vi det, men har klart å ungå det. Bruker ca 1700 kroner hver gang, og da varer det i 10 - 14 dager.

Skrevet

Vi er to voksne og 1 barn under 1 år.

Vi har et matbudsjett på 6000 kr. Men det sprekker hver mnd.

Har en storhandling på obs i starten av mnd. Fyller fryseren med kjøtt, basisvarer i skapene o.s.v Vi spiser ikke godteri og "ferdigmat".

Allikevel må vi hver uke handle mer frukt og pålegg. Jeg er så LEI av alt pålegget. Ingenting spennende å ha på brød lengre.

Skrevet

Vi har et budsjett på 8.000. Vi er 2 voksne og 1 barn på 4. Jeg handler ikke ufornuftig og tar gjerne tilbud - men kjøper kun kvalitet. Ferdige karbonader, fiskepinner, potetstappe, pølser osv kjøpes ikke. Det betyr vi lager det meste fra bunnen av og jeg må ærlig si at jeg ikke syns at det blir særlig billigere, heller ikke fortere, men jammen så mye bedre enn Toro!

Skrevet

Til onsdag skal jeg jammen prøve å handle for 1 hel mnd. Må nok kjøpe f.eks melk etter noen uker, men skal virkelig gå inn for å kjøpe for 1 mnd her nå. Hvis jeg får plass i frysa da.. ;)

Skrevet

Vi bruker nok rundt 10000 på diverse fra matvarebutikker. Pengene forsivnner nok mye i kjøtt og grønnsaker, vi spiser stort sett lavkarbo og det koster.

Skrevet

Vi er foreløpig bare to voksne, og vi bruker i snitt 4400 pr måned. Jeg fører regnskap hver gang jeg handler og legger sammen og regner snitt for året. Vi unner oss litt ekstra i mat, endel svinebiff og kyllingfileet, fordi vi ikke gjør så mye annet og vi liker å lage mat. Har også endel gjester. Kunne nok fint spist for mindre, men er en prioritering vi har gjrort. I tillegg kunne vi fort fora en til på det vi lager til middag feks, blir ofte igjen rester som samboer tar med seg til lunsj.

Jeg handlet mest på Obs, men nå er jeg på vei over til Rema, er faktisk betraktelig mye billigere. Obs er dyrt på mye.

Kjøper tilbud og handler stort, leser alle reklameblader jeg får. Setter opp ukesmenyer etter hva som er på tilbud, hva som må brukes opp av det som ligger i fryseren. Maks to kjøttpålegg hver uke, eller tre hvis det var på tilbud.

Alt handler om prioritering, ikke nødvendigvis first price, men det går an å velge billigere produkter. Jeg kjøper brød på tilbud eller baker selv, velger ting fra leverandører som er noen kroner billigere (riktignok ikke på bekostning av smak, har testet meg frem der).

Når jeg kuttet i budsjettet så var det første jeg tok bort snopet. Før handler jeg snop på mandag fordi da var jeg på butikken, men når helgen kom var snopet borte og jeg måtte kjøpe nytt. Derfor handler jeg ikke dette lenger.

Alt er vane :)

Skrevet

Her er det nesten som 21.49. Handler hver 14 dag. Vi er to voksne og to litt større barn. Handler mye på Rema men også mye First Price rett og slett fordi vi synes mye av det er akkurat like bra som alt annet (unntatt hvitosten, den styrer vi unna).

Vi har stort sett faste pålegg som blir spist. Om noen vil ha noe nytt må de vente til vi har gått tomt for noe. Dette fungerer kjempebra for oss. Ikke bare har vi halvert matbudsjettet men du verden så mye tid vi har fått til overs. Deilig å vite hva man skal ha til middag hver dag.

Prøvde å handle en gang i uken men det gikk ikke. Ble bare rot og tull for oss. Da vi gikk over til å handle hver 14 dag endret alt seg og vi fikk en mye bedre oversikt. En annen ting er at før vi skriver neste to ukers meny går vi gjennom fryseren. Da ser vi hva som ligger der og bruker opp dette. Dermed slipper vi at mat ligger i fryseren og blir ødelagt, som det ble tidligere. Lurer på hvor mange tusen kr jeg har kastet mat for.

Skrevet

Vi bruker 4000. Er to voksne og ett barn.

Går ikke på butikken sulten og lager alltid liste på hva vi skal ha.

Kaster minimalt med mat.

Alt av vaskemiddler er inn i budsjettet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...