Gå til innhold

Seler til barnet i sengen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som bruker seler til barnet sitt i sengen?

Vi vurderer det sterkt. Han er 2 år, har juniorseng, men finner IKKE roen. De har det samme problemet i barnehagen.

Man må liksom holde han litt nede for at han skal ligge rolig, og det tar laaang tid før han sovner. Han gråter og blir febrilsk når vi går ut, så vi må sitte der til han sovner. (Skitftet seng for 1 mnd siden)

Når han legges i vognen, så er han SÅÅÅÅ mye roligere, og er mer fornøyd. Kan det være at han er så energisk at det blir for mye for han selv!? Han er veldig aktiv...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gul stjerne
Skrevet

Nei, jeg ville ikke gjort det. Hva med å prøve en litt trang sovepose, isteden for dyne, som han ligger tett inni? Mange barn finner roen da.

Skrevet

Ja, det kunne faktisk vært en smart ting, men han hater å ligge i pose i vognen også, han liker det ikke når han ikke kan slenge føttene i øst og vest!! Han er VELDIG sprek, hehe!! Men, hadde gått an å prøvd! Synes også selv at seler er nesten på kanten...men hva gjør man da!?

Skrevet

Huff håper virkelig ikke du finner på å bruke seler. Det vil ikke gjøre situasjonen bedre for sønnen din.

Skrevet

Haha. Jeg ble "lagt i sele" da jeg var liten og skulle såve. Jeg såv ikke, så noe måtte gjøres for og få meg til og ligge og la kroppen slappe av litt. Det funket veldig bra for meg =)

Men jeg kan fortelle at første dagen jeg våknet opp med sele, klarte jeg og lirke madrassen vekk under meg, og kaste den på mamma og pappa som låg i senga og såv! Haha. Da sto vi fort opp du!! Hoho.

(jeg var nesten 2 da)

Skrevet

Du må ikke finne på å gjøre det stakkars unge.snakk med helsesøster .

Skrevet

I motsettning til de andre her vil jeg si: PRØV. Dette kan oppleves veldig ulikt for barn og for noen er det bare en hjelp til å finne roen. Om han protesterer og stritter veldig i mot, ville jeg nok ikke gjort det. Husk for all del å ta av selene når han har sovnet pga. kvelningsfare.

Skrevet

Jeg brukte sele på sønnen min fra han var ca 1,5 til 2,5.Han klatret veldig tidlig ut av sengen, og klarte ikke å finne roen uten sele på. Det var som han så lenge som han hadde muligheten bare ikke klarte å la det være. Når han fikk sele på, aksepterte han at han måtte ligge i ro, og sovnet greit. Jeg tok den av når han hadde sovnet.

Men jeg ville absolutt ikke ha brukt sele på et barn som er redd og grårer når dere går ut!

Skrevet

For å oppklare: Vi har pratet MYE med helsesøster, barnehagen, og andre. Vi har nevnt seler, og IKKE fått noen negative svar på det enda, fra noen av de. Og vi kommer virkelig ikke til å ha på han seler, og gå ut!! Vi kommer fortsatt til å være der sammen med han til han sovner, og selvsagt ta de av etter at han har sovnet:)

HI

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe mening hverken for eller i mot, det må jo være noe dere som familie finner ut av. Men vi brukte safe på gutten vår frem til han var 2 år og de fungerte kjempe bra. Skulle nå tro at sele og safe fungerer på samme måte.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe mening hverken for eller i mot, det må jo være noe dere som familie finner ut av. Men vi brukte safe på gutten vår frem til han var 2 år og de fungerte kjempe bra. Skulle nå tro at sele og safe fungerer på samme måte.

Skrevet

seler? shit.... barneplaging spør du meg. du har ikke vurdert å trappe ned på dag soving da? så kanskje han sovner fortere??

Skrevet

Vet Babydan har nattposer med seler. Men du, hva med å ta et laken over han og feste det godt under madrassen? Ingen kvelningsfare og han holdes på plass til en viss grad. Noen barn blir urolig av å ikke være "samlet".

Skrevet

Vi har prøvd å kutte ut sovingen på dagen ja, det funker ikke :( Han sovner kl 16, og er sutrete i barnehagen...huff, dette er skikkelig vanskelig altså. Jeg føler også at seler er litt drøyt altså, men han finner som sagt roen veldig når vi har på seler i vogn og i stolen hans her hjemme.

Safe!? Oppdater meg!!

HI

Skrevet

Babysafe, nattpose, sovepose kan du kjøpe der man selger barneutstyr.

Den kan brukes som en pos eller den kan også bindes fast under senga.

De fleste poser har en hempe på hver side og en reim som hører til. Man fester denne i hver side og spenner den under senga (under selve senga, ikke bare madrassen) Reima skal være helt stram!

Posene er ganske romslig sånn at barnet har god plass i posen til å både sparke med beina og også kunne snu seg over på siden. Bare ikke på magen eller å reise seg opp.

Mange barn liker å sove i slike poser, da det er mer trangt enn å ligge løst. Barn roer seg som kjent ved å ha det litt trangt.

For noen er det nok å ligge i posen, mens for andre setter man også på reima.

En del synes det er barnemishandling (noe jeg stiller meg uforstående til, da barna liker det....). Det har vært en del heftige diskusjoner rundt dette. Men en del av de som er motstandere av det, aner ikke hvordan det fungerer, og ser poenget med det når man hører hvordan det kan fungere på en del barn.

Følg denne linken så ser du hvordan de ser ut.

http://www.going.no/asp/webshop_produkter.asp?varegruppeID=33&vareundergruppeID=0

Skrevet

Jeg vil anbefale en vanlig sele av den typen som selges løst for bruk i vogn, f.eks. Brio. Jeg hadde en slik til gutten min. Den hadde lukking over brystet, og endene kunne enkelt festes rundt hver sin sprinkel i sprinkelsenga. På den måten kunne han både reise seg opp, sitte og ligge på siden, uten å ha mulighet til å tulle seg inn i selen. Det er selvsagt ikke snakk om å tjore barnet til senga med stramme seler, bare å begrense bevegelsesfriheten litt. De som snakker om barnemishandling, vet ikke hva dette handler om. Noen barn er litt for aktive og nysgjerrige til sitt eget beste, og klarer ikke å holde seg i ro selv om de er trøtte og slitne. Sønnen ble mye roligere da vi begynte med sele, det var som om han da klarte å akseptere at han måtte bli værende i sengen sin.

21.28

Skrevet

Da ørtemann var litt urolig i sengen tok vil heller fram voksipsen og lot haqn sove i den. Fungerte supert og hadde heller gått for den løsningen igjen.

Skrevet

Jo, fint det, men som jeg sier lenger opp her, så liker han ikke å ligge i voksiposen...han vil gjerne ha føttene fri sånn at han kan slenge de her og der!

Skrevet

Vil ikke brukt seler.stakkars barn.Hva med å gå litt med han og roe han ned litt før han skal sove?hjalp her,tilslutt la h*n seg selv.

Skrevet

Seler var jo helt vanlig før?

Både min bror og søster ble lagt med seler. Bare prøv det, så lenge du passer på at de er festet godt, så barnet ikke kan surre seg inn i dem.

Skrevet

Jeg la gutten min i seler da han var liten, situasjonen lignet mye på din. Uten seler kunne han hoppe ut av senga gang på gang, i timevis, skrek og stresset seg opp. Ikke hør på alle som påstår at det er barnemishandling og at det finnes andre metoder. Du vet ikke hvordan barnet ditt reagerer før du har prøvd det...

Med seler sovnet gutten på mellom 5 og 15 minutter, og jeg gikk inn og kneppet av selen med en gang han hadde sovnet... (Likte ikke tanken på at han ikke skulle kunne snu seg i søvne, følelsen av å "sitte fast"...)

På dagen da han sov i vogna lå han med vognselene på seg fra jeg la ham til han våknet, mens i senga, når jeg la ham for kvelden, tok jeg dem av med en gang han sov:)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips og råd! Prøver nok seler ikveld. Barnet mitt får utrolig mye kjærlighet og omsorg så mishandling vil heller ikke jeg påstå at det er. Vi passer jo på han og tar av selene når han har sovnet. Vi får bare prøve

Skrevet

Men hvis dere skal være der sammen med han til han sovner, og ta de av med det samme han sovner, hva er egentlig vitsen i å bruke de i det hele tatt til han.

Er det ikke nok med litt mammakos for å roe han ned enn å binde han fast til sengen?

Skrevet

Vi bruker seler til jenta vår på to år og fire mndr. Har ikke annet valg, hun heiser seg nemlig ut av senga så fort hun har sjans. Dette gjelder særlig om morgenen, når vi fortsatt sover. Da kan vi finne henne vandrende rundt i huset, der hun risikerer å skade seg selv. Så seler er trygghet her i gården.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...