Gå til innhold

Dere som har god oekonomi, hva har dere

Anbefalte innlegg

Skrevet

utbetalt i mnd ?

Hva regner dere som god oekonomi ?

Vurderer aa flytte tilbake,men syns det er vanskelig aa vudere loenna opp mot norske forhold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har utbetalt 45 000 etter skatt (samlet). Vi har tilsammen 400 000 i studielån, 1,5 mill i huslån og 120 000 i billån. Vi må etterhvert kjøpe noe større - og regner med og klare et lån på 2,3 mill, men da blir det nok litt trangere økonomisk.

Skrevet

Oi, da klarer dere mye på lite! Her lever vi fortsatt ett år til på kun min inntekt, og det er utbetalt snaue 40.000 og vi synes at vi har det trangt. Huslån, studielån og ingen billån som skal betales.

Skrevet

Vi har rundt 50 000 utbetalt i mnd tilsammen. Lån som dekkes av den inntekten er på rundt 2 mill.

For meg er god økonomi å kunne betalte gjeld, regninger, mat og klær, samt ha en grei bil og ha råd til å reise litt.

Vi har svært god økonomi syns jeg.

Skrevet

Vi har ca 40000 å rutte med og har gjeld på ca1.5 mill og greier oss fint på det.

Skrevet

Vi har vel sånn ca 45000 utbetalt nå når jeg har perm. Merker at det er litt mindre enn vanlig, men vi har lavt huslån, kun ett studielån og en bil. Vi prioriterer reiser og er på to utenlandsferier hvert år. Dette koster en del og om vi hadde latt det være hadde vi nok hatt mer å rutte med i hverdagen.

Skrevet

Nå er jeg hjemme og har ingen inntekt, så nå er situasjonen litt annerledes, men vi sitter igjen med cirka 25000 når alle faste utgifter er betalt. Huslån på 3,2 mill og billån på 300 000. I tillegg har vi et par millioner i aksjer og fond. :)

Skrevet

Oi, det var vel relativt uøkonomisk. Hvorfor ha boliglån og millioner på bok? Hørtes rart ut.

Skrevet

Mye avhenger vel av hvor i landet dere bosetter dere, hvor stor bolig dere må ha osv.

Ingen av oss er særlig høytlønnede, tjener vel ca 680.000,- til sammen i året. Da har vi gjeld på 2,2 mill (alt inkludert), har fire barn og ganske stort hus.

Vi har det helt greit, men har ikke god råd. Våre penger går til barnepass og boligutgifter, vi har ikke penger til utenlandsferier og annen luksus. Likevel har vi alt vi trenger og mer til av klær, god mat osv. Det er jo et helt bevisst valg vi har tatt, vi kunne hatt bare to barn og bodd i et rekkehus om det viktigste for oss var penger til luksus..

Skrevet

Vi har til sammen mellom 50 og 60 000 i mnd utbetalt (varierer litt). Vi leier billig og har kun en bil uten lån, så det eneste lånet vi (jeg) har, er mitt studielån på i underkant av 300 000. Saken blir vel en annen den dagen vi sitter med et stort huslån, men per i dag føler vi at vi har god økonomi. Vi har et moderat forbruk, og reiser sjelden på dyre ferier.

Skrevet

Vi har utbetalt rundt 50 000 i mnd. Har huslån på 2 mill, et lite billån og studielån. Vi har det bra, men velter oss ikke i luksus. Sparer til ferier og dyre ting vi ønsker oss, og er flinke til å disponere pengene våre (les:budsjettere). Har bare ett barn enn så lenge, og han er hos dagmamma, så barnepass dekkes av kontantstøtten i år!

Skrevet

I forhold til min målestokk synes jeg vi har god økonomi. Vi har utbetalt ca 51 000-52 000 kr i mnd + barnetrygd for 4 barn, så blir omtrent 55 000 kr i mnd netto.

Med god økonomi mener jeg at man ikke må tenke seg om når man handler mat, og sitter igjen med over 6000-7000 kr etter alle faste og variable utgifter (mat, diesel, helt nødvendige klær osv regner jeg som variable utgifter) er betalt som man kan bruke det til man ønsker av sparing, "unødvendige" klær, frisør, kafe, kino osv.

Skrevet

Det er gode grunner til det. Boliglånet er fryst i fem år og er rente og avdragsfritt. Vi betaler kun skattefordel av det. De andre pengene har vi derfor investert i andre ting som vil gi bedre avkastning enn verdistigningen på leiligheten. Når de fem årene er omme, vil vi betale ned store deler av gjelda. :)

Skrevet

Jeg er hjemme uten inntekt så vi har ca 40.000,- å rutte med i mnd. Ingen billån eller studielån og ca 1,2 i huslån. Venter nå nr 4. Synes ikke vi har mye å rutte med, men vi klarer fint å betale det vi skal samt ha litt til kos.

Skrevet

Jeg syns mange her tjente bra jeg!

Vi har kun en inntekt nå dvs utbetalt 21 000 i mnd på den, 1940 i barnetrygd og 6000 i måneden i studiestipend frem til og med mai. Etter det er det kun mannens lønn + barnetrygd.

Men vi har jo ikke råd til å kjøpe noe bolig eller noe slikt da..

Skrevet

jeg synes også mange her tjente veldig bra...

Og attpåtil synes ikke de har noe bra økonomi....

Vi har utbetalt ca 30000 i mnd, og har to biler uten gjeld, huslån på 1,6 mill, ett barn og tar oss råd ril å reise på ferier innimellom.

Jeg synes vi har kjempegod råd og kan stort sett kjøpe oss det vi trenger.

Vi har akkurat brukt over 200 000 på å pusse opp ett hus, uten å ta opp lån for den saks skyld.

Erfaringsmessig vet jeg at man lever etter hva man har, for jeg hadde en veldig godt betalt jobb før, og vi sparte masse penger hver måned. Men vi brukte også mer penger på "dritt".

Nå er vi mer bevisste, tjener ikke fullt like bra og har prioritert mer tid hjemme med bikkje og unger. Vi klarer oss uansett og vi har et trygt og godt hjem med god mat på bordet.

Synes det er mye viktigere enn å tjene MASSE....

Skrevet

Vi har vel utbetalt rundt 50.000-53.000 kr i mnd. VI har 2 biler( (ingen lån), rekkehus med et lån på 2,5 mill. I tillegg 2 studielån på tilsammen 350.000 kr. Vi har penger til det vi trenger og sparer litt hver mnd. Har ingen problemer med å dra på ferier, kjøpe akkurat den maten vi ønsker, utstyr etc.

Skrevet

Vi har mannens faste lønn på ca 21 000 utbetalt, jeg får nå mellom 6 og 10 000 utbetalt - er vikar så det varierer veldig. Vi har ett barn. To gjeldfrie biler og huslån på 1,2 mill. Vi har akkurat pusset opp for ca 100 000 uten å ta opp lån og syns igrunn vi har det greit økonomisk. Vi kan ikke akkurat ta en uplanlagt charterferie - men vi gjør akkurat det vi vil med litt planlegging.

Det går vel mye på hva man er vant til. Vi syns nå vi har mye penger - vi er vant til to lærlinglønner, det er ikke akkurat fett ;) Men det er klart det går jo en del penger på huset i vedlikehold, forsikringer, strøm ol i forhold til vi hadde da vi var lærlinger. Så når jeg er ferdig studert om en tre års tid så blir det nok andre boller tipper jeg ;)

Skrevet

Vi får utbetalt rundt 60,000 (50-50 mellom han og meg), har 2 ganger 300,000 i studielån og 2,9 mill i boliglån. Billån gjennom arbeidsgiver og trukket direkte fra lønnen. Vi har 25,000 igjen ca. hver mnd når mat, bolig, lånekasse, strøm og andre faste utgifter er betalt. Vi sparer 9000 i mnd i tillegg til avdrag på boligen.

Sett i forhold til SIFO budsjettet (den er ganske god som hjelp til å planlegge hvor mye dere trenger, forresten) har vi det veldig bra.

Skrevet

Det varierer veldig, men har ca 110 000 pr mnd. Men, vi har lån på nesten 12 milioner, pluss studielån på 100 000. Men har fire biler uten lån, en gammel "klassiker" og en relativt ny konebil, pluss to til mannen. Og to hus og en leilighet. (banken sitt, hehe) Og båt uten lån.

(Lånet på nesten 12 håper jeg blir halvert på nyåret)

Vi prioriterer stort hus, og drar sjelden på ferie. Men ingen av oss sløser, eller bruker unødvendig mye penger. Min barndom var preget av fattigdom, så kjøper alltid tilbudsvarer og handler klær på salg. Eneste jeg ikke tenker økonomisk er hudpleie og personelig trener.

Skrevet

Jeg er student og får 6000 i studiestøtte hver mnd, mannen min får utbelalt 45 000 pr mnd. Vi har to biler, billån på den ene, jeg har studielån som enda ikke har begynt å "løpe", og huslån på 1,2 millioner. Vi får snart barn nummer tre, og de to eldste går i barnehagen.

Jeg synes vi har god råd. Etter at faste utgifter er betalt sitter vi igjen med i overkant av 20000 i mnd som brukes til sparing/mat/ymse, og det fungeri skal bygge på huset nå til våren, og trenger ikke ta opp lån for det da vi legger til side hver mnd.

Det skal sies at mannen min fikk ny jobb tidligere i år og fikk da en betraktelig høyere lønn, slik at forbruket vårt fra før har vært "lavt".

Gleder meg til jeg er ferdig å studere og kan begynne å jobbe.Da skal det bli fart på sakene:))

Skrevet

Lasarus. Kan jeg spørre hva dere jobber med? Er de 110 000 i inntekt kun jobbinntekt eller også leieinntekt på boligutleie?

Vi vurderer nemlig også en til to hus/leiligheter til utleie i tillegg til den vi har.

Hvordan skal dere spytte inn 6 mill til våren? Salg av en av boenhetene?

Spør bare fordi vi også vurderer å ta opp mer lån for å leie mere ut, beklager hvis det virker støtende at jeg spør.

Skrevet

Jeg er aleneforelder, og har ca 35 000 utbetalt inkl. stønader og barnetrygd. Klarer meg veldig bra, har huslån på 1.4 mill. Unner oss det vi har lyst på egentlig, jeg og snuppa..

Skrevet

110 000 i inntekt, har ikke tatt med leie inntekt. Vi leier ut leiligheten, 10 000 pr mnd, går ca 4000 i overskudd hver mnd der. Han er selvstendig, kan egentlig ikke si hvor da det er ganske avslørende.. Jeg jobber 60 % og står for lite av de 110 000, kanskje rundt 25 000 pluss 10 000 da, for leiligheten men det regner jeg ikke med.

Vi vurdere og selge det ene huset, har ikke leid ut, men brukt selv som sommerhus. Enten leie ut, eller selge, blir veldig dyrt spesielt siden vi ikke bruker det så mye. Håper 6-8 mil kan fosvinne da, er ikke gøy å ha 12 i lån, hehe.

Skrevet

Wow. Jeg trodde vi hadde god økonomi med ca 30' utbetalt i mnd. Betaler ca 14' på bolig 0g 6' på hest. Kjøper ellers det vi vil, men har kanskje ikke så store krav da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...