Gå til innhold

dobbelmoral blandt foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

10:10

er helt enig med deg!!!

(minus jointen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er passiv røyking og blir noe helt annet.

jeg mener de som påstår at de ikke klarer å gå forbi noen som HAR røyket. selve lukten gjør de syke. det tror jeg ingenting på! (hypokondere)

Skrevet

HALLO DA!!! Hovedpoenget her var vel at det er merkelig at folk fokuserer veldig på at røyken er så skadelig for barna, men få som reagerer på alkohol..!! de fleste har ett avslappa forhold til alkohol og synes det er helt greit, mens de etterpå hetser de som røyker!

Det er en VESENTLIG forskjell på å røyke SAMMEN med barna og det å gå ut å ta seg en røyk for seg selv! Det er det ingen som blir skada av! Det at ett barn må være rundt fulle mennesker, evt foreldrene sine og ikke kjenne dem igjen i oppførselen kan skremme barn fryktelig og skade barn, psykisk, for resten av livet!!

Skjønner ikke at enkelte her inne er så korka i huet og bare ser det dem vil se...En ikke-røyker er nok veeeldig snar ute å hetse røykere og se ned på dem og synes synd på de stakkars barna osv osv, mens de senere kan sitte å drikke seg brisen foran barna uten å tenke ett sekund over det..

Ett menneske som har drukket seg full klarer ikke se at sin egen oppførsel endres der og da, og kanskje si og gjøre ting de ellers ikke ville gjort..Være sløv,høylytt,likegyldig osv, og det er veldig skummelt for barna for de skjønner ikke dette........

Skrevet

AMEN! det var akkurat dette jeg mente 1835!

Skrevet

Dette innlegget er umulig å diskutere. Det går jo ikke an å sidestille røyking og drikking av alkohol på denne måten, bare fordi at de begge kan plasseres i kategorien "rusmidler". Da kan vi jo bringe heroin, snus, amfetamin og hasj på banen også.

Det er vesensforskjell på røyking og drikking.

For det første er røyking alltid skadelig. Alkohol er ikke skadelig i små doser. Det er jo et kjent faktum at leger anbefaler i glass rødvin i ny og ne.

For det andre er passiv røyking alltid skadelig. Det skader miljøet og mennesker direkte. Passiv drikking er kun skadelig når inntaket er overdrevet og personen som drikker endrer karakter. Og da snakker vi om misbruk, som er en helt annen diskusjon igjen.

For det tredje er røyking skadelig for barna selv om man ikke røyker i nærheten av barna. Det er nettopp derfor krybbedødsrisikoen er fire ganger så høy for babyer som samsover med røykende foreldre. Årsaker er bl.a at røykere fortsetter å puste ut giftige stoffer også når de ikke røyker (under søvn om natta f.eks) og at de giftige gassene også setter seg i klærne (evt interiøret) og avsondres i miljøet som barna oppholder seg i.

Jeg er overhode ingen tilhenger av overdrevent alkoholbruk foran barn. Men jeg ser ingen poengt i å "legitimere" røyking sammen med barna fordi "alkohol er like ille". Det blir nesten en litt barnslig argumentasjon.

Jeg har liten tro på at barn aldri skal se foreldrene drikke. Unger fra hjem der drikking er helt unaturlig, får gjerne et unaturlig forhold til det selv og ender opp med å drikke seg stupfulle på fest fordi de ikke aner hvordan de skal forholde seg til alkohol. Det blir en spenning knyttet til det. Å lære barna at voksne har lov til å ta et glass vin til maten, og at det går an å gjøre det uten å bli full/endre personlighet/skade kroppen sin, tror jeg bare er lurt.

Skrevet

20:11,du skriver: Passiv drikking er kun skadelig når inntaket er overdrevet og personen som drikker endrer karakter. Og da snakker vi om misbruk, som er en helt annen diskusjon igjen.

Så når man er full, eller brisen så misbruker man alkohol? Er man en alkoholiker fordi man drikker seg full? Er ikke det poenget? Om ikke så er alkoholfritt ett alternativ.

Jeg er helt enig med HI her. Jeg tror alkohol er minst like skadelig som røyk for barn, bare på andre måter. Jeg har ihvertfall aldri hørt om barn som blir banket fordi mor røyker prince!!!!! Eller seksuellt misbrukt fordi far røyker rullings. Men det kan føre til blablabla osv.

Jeg syns det er helt greit å ta en øl eller vin feks når barn er tilstede, men man må ikke endre personlighet.

OMG,folk drikker seg jo drita etter barna har lagt seg fordi det er ikke farlig? Eller deler ett par flasker vin til maten? Og det skal være greit?

Grow up!

Skrevet

En som røyker røyker som regel flere ganger om dagen hver eneste dag. En som har et normalt forhold til alkohol drikker seg vel ikke drita hver eneste dag.

Du over her som skriver at en mor banker ikke ungen sin fordi hun røyker prince,og en far missbruker ikke ungen sin fordi han røyker rullings....Ærlig talt du mener vel ikke at vanlige folk som av og til nyter alkohol gjør dette mot barna sine?

Skrevet

Vet ikke hva andre gjør, men jeg røyker ikke! Men heller ikke er det jeg som har bestemt at det skal være forbudt overalt og skjulesi butikker. Det var vel han Høybråten det og i så måte er det han som har dobbeltmoral! På den annen side drikker han sikkert heller ikke...

Mange i min familie røyker, jeg gjemmer de ikke. Jeg røyker ikke.

Jeg drikker og velger å kose meg med ett glass til maten innimellom også fordi jeg mener at barn har godt av en naturlig omgang/kjennskap til alkohol og røyk. Det er ikke slik at de kommer til å bli skåne for det resten av livet! Og det er heller ikke slik at julaften blir ødelagt bare fordi 4 voksene deler ei flaske rødvin! Himmel!

Skrevet

De siste årene har vi i norge fått en mere liberal holdning til akohol.

Det skal drikkes alkohol til hverdags, og det er såååå naturlig og akseptert.

jeg er ikke enig med at en må ha alkohol innabords for å ha det trivelig.

Jeg er et voksent menneske, og blir innimellom redd mennesker som er fulle. Hvordan vil ikke berusede mennesker i nær rellasjon til et barn kunne skremme dette barnet?

En full mamma, eller pappa,... kan skremme "fanden på flat mark".

Jeg har innimellom blitt skikkelig skremt av berusede ferie mennesker som TROR de klarer å ta hånd om sine barn, mens de "koser seg" med litt sterk i koppen/kroppen.

- for ikke å snakke om dagen derpå,... når de har huevond og kort lunte!!!!

hilsen "alkohol i små mengder"

Skrevet

21:38, alt er veldig svat-hvitt i din verden, er det ikke? Du er ikkke så god på dette med nyanser?

Ja, selvfølgelig, når man er full så misbruker man alkohol. Det er en skadelig form for bruk, i motsetning til å drikke ett glass. Poenget er at røyking alltid er skadelig og alltid er misbruk. Det går ikke an å sammenligne alle de som misbruker røyk daglig med de få som misbruker alkohol. De fleste har nemlig et normalt forhold til alkohol.

Og det er sammenligningen som er poenget her, og det faktum at den er meningsløs. Vi er da alle enige at misbruk av alkohol kan være skadelig for barn. Akkurat som misbruk av røyk er det. Men normalt bruk av alkohol er ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...