Gå til innhold

dobbelmoral blandt foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor er det så mye mer sosialt akseptabelt at foreldre drikker en røyker?

nå skal røyken være skjult i butikkene. Alkoholen kan tydeligvis godt stå fremme, det er også mange som klager på at man ikke får kjøpt det etter kl 20.00

Mange vil også at det skal kunne selges på bensinstajoner.

Mange barn i Norge sliter pga foreldrene drikker alkohol. Mine foreldre røyket når jeg var barn, dette opplevdes overhodet ikke som noen belastning for meg, siden de røyket utendørs.

Jeg mener at barna leser oss foreldre veldig godt og at selv den minste endring i vår oppførsel skaper utrygghet hos barnet.

Hvorfor burde vi kunne unne oss en øl i hytt og pine mens røykere hetses, og tobakken skal skjules bak tykke dører i butikken?

vil på forhånd beklage for evt skrivefeil;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lettere for unge, og voksne, å bli avhengig av røyk enn av alkohol

Skrevet

og ps: Passiv røyking kan skade andre, mens passiv alhokoldrikking ikke kan føre til samme ubehag og skader

Skrevet

Røyking har alltid en effekt på lungene, nærmest uansett hvor lite man røyker. Til sammenligning må man drikke uhorvelig mye alkohol for at det skal gi f.eks. skrumplever. Alkohol skaper mye vold da.

Personlig syns jeg at alkohol og røyk er altfor dyrt til å kjøpe.

Skrevet

Veldig enig med deg. Er vant med at mamma og de alltid har røykt rundt meg- tidligere inne, for maange år siden da det var "vanlig". Har aldri opplevd å se mamma eller pappa drikke eller være fulle før jeg var voksen, og det er jeg glad for. Jeg kommer ikke til å drikke når barna mine er til stede...

Skrevet

Jeg syns at all alkohol burde holde seg på vinmonopolet. Kanskje røyken burde være der også. Tenker på de under lovlig alder som får kjøpt med falsk legg i daglivare og de mindreårige som står utenfor butikken å tigger voksne om å kjøpe for dem.

Dette burde skjerpes. Det burde også stå advarsler inne i butikken og tlf til AA.

Jeg har opplevd nok til at jeg ser at det andre syns er bagateller er for noen en verden som går i grus.

Skrevet

du har tydeligvis ikke skjønt mye! passiv alkoholdrikking fører til svært mye ubehag og i mange tilfeller også skader!

hvor mange barn har ikke fått oppveksten ødelagt av foreldrenes alkoholvaner?

hvor mange barn tror du ikke sitter og gruer seg til jul, for de vet at da blir det drikking?

jeg har mange venniner som har vonde barndomsminner pga mamma og pappa hadde vært på fest. her er det ikke snakk om alkoholikere,men vaanlig pilsing.

jeg derimot som hadde røykende foreldre har aldri opplevd slikt..

Skrevet

Og så kan vi som ikke har vinmonopol fortsette å brenne og smugle sprit fra Sverige. Det er mye bedre;)

Skrevet

Polet sender varer, så det er håp for deg og;)

Skrevet

Det handler ikke om alkoholen i seg selv, men om mennesker som ikke klarer å begrense seg.

Det er en annen sak

Skrevet

Jeees. Tydelig noen som har en enkel tankegang her ja. Har ikke falt deg inn, 20.22, at det ville bli flere vinmonopol da? Ja, jeg antar at du har en enkel tankegang om du syns det å brenne egen sprit er ok.

Skrevet

Jeg er helt uenig i at hver minste endring i oppførsel skaper utrygghet.

Jeg vokste opp i et hjem der det var forholdsvis vanlig at det ble tatt et glass øl eller vin til maten, men aldri så mye at de ble beruset av det. Jeg har aldri sett noen av foreldrene mine fulle, i motsetning til de aller fleste jeg kjenner. Når foreldrene mine hadde gjester om kvelden, satt de rundt bordet og pratet og lo. Da var de ikke som de pleier, de var mye gladere, men ikke annerledes på noen andre måter. Jeg syntes bare det var koselig. Og jeg fikk et veldig avslappet forhold til alkohol av å vokse opp der. Fra jeg var liten fikk jeg lov til å stikke tunga i vinglasset for å smake, hvis jeg ville. Det var liksom ikek noe mystisk med det, og jeg fikk faktisk aldri noe behov for å gå på grisefylla som tenåring.

Selvsagt mener jeg ikke at det skal nytes alkohol på en måte som plager barna. Jeg tror bare at man skal passe seg for å gjøre det til en "hysj-hysj"-ting.

Skrevet

Hør, hør 20.26, det der kunne det vært jeg som skrev :)

Skrevet

Mannen min har tatt stor skade av at hans mor røykte da han var liten. Nå må han bruke en reseptbelagt nesespray resten av livet og kan ikke være der folk røyker, ikke engang der han må gå forbi røykere (innganger, køer osv) uten å få problemer med å puste. Pusteproblemene fra en røyk varer i en halv dag der han hiver etter pusten. Selv har han aldri røykt engang.

Når det gjelder alkehol syntes jeg ingenting om å drikke med barna. At det er såpass strangt å kjøpe alkehol betyr ingenting for meg. De gangene jeg skal ha noe så kjøper jeg når det er åpent. De strenge reglene er vel for å beskytte de som er litt for glad i alkeholen, men de får vel egentlig tak i det uansett.

Syntes det er bra at røyken skal under disk, ett skritt nærmere å få det helt bort. Det skader så mange flere enn man ser. Dere som røyker, er dere klar over att den ene røyken dere tar utenfor butikken kan få ett annet menneske til å hive etter pusen i mange timer? Jeg er klar over at alkeholen også ødelegger mye.

Skrevet

Ironi ligger visst ikke til for alle

20:22

Skrevet

Jeg ser ikke ironi noe som helst når det gjelder slike skademidler.

Skrevet

det er så dumt og høre på at folk sier de ikke Klarer å gå forbi en røyker en gang! det tror jeg ikke noe på!

hvis moren til din samboer har røyket inne eller under svangerskapet så har jo han uheldigvis vært plaget. hvis hun har røyket ute er det nok ikke hennes skkyld at han hbar astma!

Skrevet

"det er så dumt og høre på at folk sier de ikke Klarer å gå forbi en røyker en gang! det tror jeg ikke noe på!"

Jeg er en av dem som straks får plager bare ved å gå forbi noen som står ute og røyker, at du ikke tror på det gjør dessverre ikke at mine plager forsvinner...

Skrevet

Dette tror jeg faktisk er et helsepolitisk spørsmål. De samfunnsmessige kostnadene ved røyking er blitt så høye, at politikerne har bestemt seg for å bli kvitt problemet. Det gjør man ved å øke prisene og begrense tilgjengeligheten. Til nå har det fungert utmerket, og antallet røykere har gått drastisk ned. Våre barnebarn kommer kanskje til å leve i samfunn nesten helt uten røyk.

Med alkohol er situasjonen en annen. Siden de fleste har et fullstendig avslappet og positivt forhold til alkohol, er det ikke et politisk ønske at vi skal bli kvitt alkoholen. Man kan være enig eller uenig i dette, men jeg tror det er så enkelt.

Det er fullt mulig å drikke alkohol en gang i blant uten å få problemer, men de fleste som røyker jevnlig blir avhengige, og mange får helseskader.

Skrevet

Har ingen tro på at politikerene vil ha bort røyken. (eller alkoholen for den del!!) Aner dere hvor mye penger staten tjener på røykere og de som drikker alkohol????? Kutter de ut de pengene der, så tror jeg hele oljefondet ryker til slutt. Grunnen til at de er blitt bekymra, er fordi at bare en liten brøkdel av disse skattepengene går til helse. Hadde de ikke vært så opptatt av å måtte spare, spare, spare, så hadde nok fremtiden for røykere vært long gone allerede, snart...

Men er litt enig med HI.. Røykere blir hetsa, men å ta seg en 2-3-4 pils foran barna er heeelt normalt! :-|

Dere snakker om passiv røyking skader andre.. Hva i h***** med alkoholen da?!?! Har du vært ute en lørdagskveld? Slosskamper på hvert et gatehjørne, voldtekter, selvmord(-sforsøk), pumping, glattcelle over natta.. Dette skjer ikke fordi folk røyker eller bruker andre stoffer.. Det er kun alkoholen!!!! Og nordmenn er ikke flinke å begrense seg!!! Ikke her i byen hvertfall!!!!!!!

Holder meg vekke fra begge deler for det meste. Tar et glass vin eller en øl i godt, barnefritt!! lag med en sneip i hånda...eller en joint på kosekvelder hjemme...barnefrie!! kosekvelder..

Rus, uansett rus!!! hører IKKE hjemme med barn.

Og dere som blir sjuke av å gå forbi folk som røyker...

Hva med de med parfyme på da?? Er det egoistisk å bruke parfyme siden en kan møte en person på gata som ikkje tåler det??? (kjenner ei som ikkje tåler snev av parfyme i lufta..blir sjuk med ein gang) Det blir for meg akkurat det samme.... Kan jo ikke kreve at mennesker som ikke vet du finnes skal kunne ta hensyn?!

Skrevet

Antallet røykere har sunket fra nesten halvparten av den voksne befolkningen til litt over 20% på få år, så om politikerne er så sugne på disse avgiftskronene hadde de vel stoppet antirøyk-kampanjen for lenge siden. Så påstanden er meningsløs.

Alkohol, derimot, er det nok ikke noe ønske om å bli kvitt, nei.

Skrevet

"hvor mye staten tjener på det"???? HVor mye tror du staten må ut med for helseskader forårsaket av røyking da???

Selvfølgelig vil de kvitte seg med røyken! Det brukes jo masse penger på kampanjer og røyke-telefoner landet rundt.

Skrevet

"det er så dumt og høre på at folk sier de ikke Klarer å gå forbi en røyker en gang! det tror jeg ikke noe på!"

Det der syns jeg er dunt å høre på. Eller lese da, som i dette tilfellet.

Ei jeg gikk på skolen min fikk kraftige reaksjoner på røyk. Bare å gå forbi de som røyker utenfor inngangen til kjøpesentre får henne til å hovne og få røde blåmerkelingende utslett i hele ansiktet.

Skrevet

09:51

jeg tenker mest på div diskusjoner feks her inne, der folk hetser røykere over en lav sko. Rakker ned på mødre som røyker når de følger barna på lekeplassen osv osv

Skrevet

jeg mener ikke at alkohol skal være en hysj- hysj ting. drikker lett ett glass vin til maten.

Har bare fått inntrykk av at mange har et svært avslappet forhold til alkohol. Mange i min familie drikker seg feks ganske så brisen i selskaper, selv om det er barn der.

Har snakket en del med andre om dette temaet og har forstått det slik at dette slettes ikke er uvanlig.

så ser jeg at mødre står og snikrøyker osv for de er så redd for og bli dømt av andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...