Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Har de veldig forskjellig kultur i fra oss?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Ja, veldig forskjellig fra oss. Veldig ulikt syn på det meste, bla. kvinnesyn og opprdagelse. Finnes sikkert "norske" irakere....men: Hadde ikke våget. Hadde ikke satt meg selv i den situasjonen. Sorry, men det er meg!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Aldri i verden! Selvfølgelig har de en helt annen kultur enn oss. Det kommer naturligvis litt an på om personen har bodd lenge i Norge, eller akkurat er ankommet, men uansett er jeg skeptisk.Meget skeptisk!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Nei, det ville jeg ikke. Ikke om jeg fikk penger for det en gang.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Nei, ville aldri satt meg i en slik situasjon jeg heller. Aldri!!!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Sett deg inn i kulturen og hans livssyn og verdier. Enhver iraker er like forskjellig som enhver nordman. Noen er hyggelige og behandler deg bra, mens andre ikke veit hvordan de skal behandle andre. Dette går like så mye på personen som det går på hvor han kommer fra.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Og noen er hyggelig og behandler deg bra fram til dere er gift og får barn, SÅ blir han plutselig veldig annerledes.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 Turt er vel ikke det rette ordet. Jeg hadde aldri i verden kommet i den situasjonen at jeg hadde likt en iraker godt nok til å bli sammen med ham. Det er noe med både kvinnesyn og kulturforskjeller. Pluss at jeg liker ariske menn rent utseendemessig.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Etter at min venninne var sammen med/gift med en fra Irak, så hadde jeg aldri i verden tørt det nei. Det endte med skilmisse ved dom i 2004, voldsalarm, drapstrusler (både mot meg og henne) 2 rettsaker og et liv i frykt!! I går ble han transportert ut av landet sammen med mange andre, men frykten sitter enda i oss, og han har venner her som også oppfører seg truende. Jeg er 35 år, med ei datter på 3, og jeg er livredd for å gå ut, dra til butikken, osv. Han har holdt på i snart 6 år, og han gikk fri i flere år før han ble pågrepet. Jeg er sjokkert og rystet over rettsvesenet, og ikke minst over hvor dårlig sikkerhet vi kvinner har her i landet. Vi har null rettigheter når det kommer til stykket, og jeg har desverre endt opp med å bli veldig skeptisk. Ikke rasist, men veldig skeptisk! Nå skal ikke alle tas under en kam, men med denne erfaringen, så holder jeg meg LANGT unna! Han ble også dømt for trusler og vold mot 4 tenåringsjenter. Den yngste var 13 år. Han var 32.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Nei det kunne jeg ikke. Etter å ha sett to venninner gått den veien så frister den ikke meg. Vet om flere andre bekjente også som har vært med en utenlandsk mann og de jeg vet om har det gått galt. Hun ene trodde alt var så flott og fint. De var lykkelige og gravide, plutselig reiste han bort og kom tilbake med sin kone og gjorde henne også gravid. Lenge levde hun slik, han dro att og fram mellom henne og kona. Til slutt informerte vi hennes foreldre og de hentet henne. Hun var helt utslitt psykisk. Hun har ikke sett noe til denne mannen igjen, og det er 6 år siden nå. Hun andre fikk to barn med en eldre mann fra Irak. Han var over 40 og hun 19 og naiv. Hun gikk fra å være festejente til å gå med lange skjørt og burka. Han fikk ikke oppholdstilatelse her i landet og de søkte om å få gifte seg, da kom det fram at han var gift og hadde 3 barn som ventet på han i hjemlandet hannes. Det hele endte stygt med trusler både fra denne mannen og kona hans om at de skulle kidnappe hannes barn og ta de med til hans hjemland. Min venninne fikk drapstrusler daglig, denne mannen er nå sendt ut av landet, men hun sier fortsatt at hun er på vakt den dag i dag. Er 4 år siden han dro fra landet. Hun har skiftet navn, nummer og flyttet til ny plass. Barna har også fått nytt navn.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #12 Skrevet 7. desember 2009 Absolutt. En god vennine av meg er gift med en iraker. De har vært sammen lenge. Han er en kjempefyr på alle måter, ikke så veldig forskjellig fra min norske mann. Og han er jo kjempekjekk! Men han er høyskoleutdannet, barnvernspedagog, og har bodd her i mange år, så de er veldig like kulturelt. Tror det er like viktig som det etniske. Selv hadde jeg heller blitt sammen med en sosiolog fra Ghana (kjenner en), enn en uutdannet am-carentusiast fra Tveita. Fordomsfullt, javel, men sånn er det. Det er viktig å ha like verdier.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #13 Skrevet 7. desember 2009 Jeg kjenner ei dame som har barn med en iraker. Og jeg husker godt at han laget et sant hellvette (for å bruke et mildt begrep!) fordi hun sendte datteren deres i svømmehallen hvor det også var gutter/menn tilstede. Min veninne (som er et snilt menneske) var så fortvilet stakkar. Ville jo bare at jenta si skulle få lov til det veninnene hennes gjorde.. Men det er jo bare et eksempel på kulturforskjell....Av maaaange. Han som veninnen min var sammen med var attpåtil veldig "norsk" hvis dere forstår hva jeg mener, han var veldig ung da han kom hit og hadde nesten bare norske venner. Så man skulle ikke kunne tro det om han. Jeg tror det er slik at det en selv er oppdratt til, er det ikke bare å kvitte seg med. Og sønnen deres var de nødt til å omskjære, det var helt uaktuelt for han å godta at min veninne ikke ville det. Hun MÅTTE gå med på det. :-/
Gjest Skrevet 7. desember 2009 #14 Skrevet 7. desember 2009 Jeg kunne nok ha blitt sammen med en iraker, men jeg snakker spraaket og har slik sett en grei forutsetning for aa sette meg inn i kulturen og jeg kan skille mellom forskjellige typer irakere En irakisk mann kan vaere supert det, men det er ofte vanskelig aa bli godtatt av familien hans da mange irakere har mye fordommer mot norsk-norske kvinner.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #15 Skrevet 7. desember 2009 Når du sier du liker ariske menn sånn utseendemessig - er du da klar over at arierne kom fra Iran og India?
Gjest Skrevet 7. desember 2009 #16 Skrevet 7. desember 2009 Hi hi, det er mange som ikke vet hva ord nazistene knabbet egentlig betyr.
Frøken*Fryd har blitt veggpryd Skrevet 7. desember 2009 #17 Skrevet 7. desember 2009 Nei, det kunne jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #19 Skrevet 7. desember 2009 Hadde jeg vært deg hadde jeg gått til polisen å sagt at dere føler dere truet,og så får de gjøre noe med det.husk at de holder sammen kan finne på å hevne han .Som er dem bare .Får håpe de også blir kasta ut da :-)))
Tigerpote Skrevet 7. desember 2009 #20 Skrevet 7. desember 2009 Nei huff og fy og takke meg til. De er farlige. Alle som en. Det gjelder alle som har svart hår og er mørke i huden og kommer fra en annen kultur. De slår og banker konene sine, og snakker aldri sant. Ikke feirer de jul engang. Skal du safe, MÅ du velge en blondis med blå øyne ass!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #21 Skrevet 7. desember 2009 Jeg er sammen med en utlending, og det fra et land man skulle tro hadde samme tankegang som oss nordmenn. Men dengang ei! Jeg føler at tankegangen vår er helt forskjellig, og det ligger dypt i røttene hos oss begge to. Nytter ikke å gjøre om dette. Nei, jeg hadde aldri i livet turt å bli sammen med en muslim. Og det er han mest sannsynlig hvis han er iraker.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #22 Skrevet 8. desember 2009 Nei. Jeg er kvinne, så det er uaktuelt. Hadde jeg vært mann, og kvinnen var fra Irak, så hadde saken vært helt en annen.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #23 Skrevet 8. desember 2009 Nja,jeg er usikker.. Har to venniner som er sammen med hver sin iraker,og de har et helt normalt forhold. De sier det er akkurat som og være sammen med en nordmann. Men disse har bodd her fra de var 2-3 år gamle. Vet ikke om det ofte blir annerledes hvis de kommer hit når de er eldre?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #24 Skrevet 8. desember 2009 Jeg hadde kun gjort det dersom han var religiøs, og praktiserte islam, og driter i irakisk kultur.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2009 #25 Skrevet 8. desember 2009 Se eller les "ikke uten min datter" så forstår du hvorfor. Ja da, jeg vet at det var fra Iran, men forskjellen er minimal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå