Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på om det er noen som har tenkt ut hvordan dem vil føde? eller om dere har en typisk ønskefødsel? Jeg vet jo at en aldri vet hvordan en fødsel kommer til å bli...

vil du føde i vann, i senga, med eller uten smertestillende, keisersnitt, hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

jeg har tenkt endel på dette. Ikke fordi jeg gruer meg sånn spesielt men fordi jeg alltid er ute i god tid med alt:P

Jeg er 20+5 i dag og har termin 21.04.2010.

Jeg hadde i utgangspunktet et stort ønske om å føde i vann fordi det er lindrende og det er mindre sjans for å revne eller måtte klippe,men det kunne jeg ikke pga at de ikke tilbyr det ved sykehuset jeg skal føde:(

De har derimot badekar som kan brukes som smerelindring. Dette skal jeg benytte meg av. Er ikke sånn "jeg skal ikke ha smertestillende fordi det er gift", men jeg vet det vil gjøre vondt uansett og da ser jeg ikke poenget med epidural og ikke kunne ha muligheten til å stå og gå. det kan selvfølgelig hende at jeg ligger der og skal føde og tror jeg omtrent skal stryke med av smerte og vil ha medikamentell smertelindring da, men i utgangspunktet vil jeg ikke det.

JM var veldig fornøyd med mitt sunne forhold til fødsel.

Ellers håper jeg jo at gutten vår kommer med hode først og at det ikke tar altfor lang tid:)

Vil aller helst unngå keisersnitt!

Så du kan si at; ja jeg har tenkt en del på dette med fødsel:)

Skrevet

slik som sist, uten smertelindring annet en lystgass... rekker vel ikke badekar, men gjør jeg det tar jeg det gjerne i mot ... =) helst ikke raskere ihvertfall, men er vel stor sjanse for at det er nettop det det blir så..... =P tar det som det kommer ..

Skrevet

heisann... Jeg å har lurt på det å føde i vann, og også med akupunktur.. jeg mener sykehuset i østfold har dette tilbudet på fødestua. Jeg er ikke noe glad i nåler som er store sprøyte spisser osv, akupunkter har jeg prøvd før og det vet jeg har vært effektivt på meg, også er dem nålene så tynne at dem vil jeg nok kjenne mindre enn den sprøyta som fører inn epidural nåla /slangen...

Jeg har også hørt uheldige tilfeller hvor dem har stokket feil i ryggen, kommet nær nerver,sånn at hun som føda ble bare bedøvd halvsidig...

Lykke til i hvert fall =)

fortsatt en god helg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å ta det som det kommer :-) Det gjorde jeg forsåvidt første gang jeg fødte også, inntil jeg fikk vite jeg skulle ha setefødsel. Da fikk jeg beskjed om at de sterkt anbefalte meg en epidural. Så jeg visste at jeg etterhvert ville få det. Utover det må man bare føle seg litt frem hva som føles behagelig der og da. Men det er jo slett ikke dumt å ha lest litt om hva som kan lindre på forhånd. Har en venninne som fødte for en tid tilbake, og hun hadde ønske om å føde i vann, muligens akupunktur, men da hun kom frem til sykehuset var det ikke aktuelt nei. Ble til at hun ønsket mulighet for lystgass osv når riene var som verst. Så alt blir ikke alltid som man tror.

Når det gjelder epidural så er det fullt mulig å bli halvsidig bedøvet, men det er ikke fordi de har kommet nær nerver eller noe, kateteret de fører inn har bare kommet slik inn at det ligger mer mot den ene siden enn den andre. Sånt skjer fra tid til annen. Har ikke så mye med at anestesilegen er "udugelig" å gjøre. Vi er jo alle forskjellige anatomisk også!

Skrevet

jepp sant det du skriver, mente forresten ikke at det å komme nær nerver hadde noe sammenheng med at hun ble halvsidig bedøvd, var bare det at det gjorde vist jævlig vondt når dem kom nær den.. =P

Skrevet

Jupp det gjør litt vondt hvis man er nær nervene, heldigvis er det kortvarig og over på et sekund :-) Det er en fin indikator for anestesilegen hvor der er "på vei hen" med nåla si også. Det er derfor de alltid spør om du fikk vondt i høyre eller venstre side ( evt. fot). Da kan de ofte "rette opp" nåla si litt slik at man unngår halvsidig bedøvelse. For det er jo ikke noe kjekt å få halv bedøvelse....

Skrevet

Skjønner skjønner.. sjekt å vite =)

ha en fortsatt god helg =D

Skrevet

har igrunn ikke tenkt så mye på det, bortsett fra at det må være deilig med badekar i åpningsfasen... alt annet, får jeg ta som det kommer... bekymrer meg veldig lite heldigvis...

Skrevet

Jeg håper på å få en tilnærmet lik fødsel som sist; føde i vann med lystgass som eneste smertelindring, med minst mulig innblanding i fra jordmor.

Skrevet

Mest mulig smertestillende, sier nå jeg!

Ser for meg at et varmt bad kan være godt som smertelindring i startfasen,men vil ikke føde i vann.

Skrevet

Jeg vil bare at det skal gå så greit under fødselen at jeg får babyen opp på magen rett etter han/hun kommer ut. Det ble jeg snytt for sist gang pga. at babyen fikk for lite oksygen på slutten og måte hastes ut av rommet med en gang.

Ellers er jeg hverken for eller imot smertelindring. Man må nesten bare se det an underveis.

Kan godt bruke litt mindre tid enn sist gang...

:)

Skrevet

Med fare for å bli heteset, håper jeg at jeg får keisersnitt denne gangen også :)

Skrevet

Sist fødsel klarte jeg å grine meg til epudural selv om jordmora mente jeg ikke trengte den D skal jeg ikke gjøre denne gangen. Syns jeg hadde så vondt i ryggen etterpå å slet litt med å gå så denne gangen kal jeg jammen klare meg uten ellers så tar jeg det som det kommer :)

Skrevet

mamman til minin; Hvorfor skulle du bli hetset for dette ønsket om keisersnitt? For deg så var det det rette, og det er det som er viktigst, at vi alle og en føler oss trygge når vi er i fødsel, hva enten det betyr keisersnitt, vannfødsel eller hva det nå måtte være ;-)

Jeg selv er livsredd for epidural og for keisersnitt, men det er meg og da er jeg overlykkelig for at jeg har hatt 2 ukompliserte fødseler, hvor jeg ikke har trengt noen av delene, håper den 3. også blir det.

Uansett så ønsker jeg alle masse lykke til når den store dagen kommer :D

Skrevet

Jeg vil føde naturlig, UTEN SMERTELINDRING! :P Jeg er ikke bekymret for fødselen i det hele tatt og vil ikke bruke smertelindring for at fødselen tar lengre tid... :) Skulle jeg hatt noe ville det vært lystgass, men det har de sluttet med på Haukeland der jeg skal føde :P

Skrevet

Jeg vil ha epidural og lystgass. Vil kanske ligge i badekar i starfasen, men vil ikke føde i vann.

Jeg håper jeg rekker å få epidural. Dette er min første, men ligner jeg min mor så tar det 5 timer fra første rie og til babyen er ute. De første riene hennes var ikke vonde i det hele tatt, og takket være min far ble jeg født på sykehuset. Min mor ville faktisk legge seg fordi hun trodde hun bare hadde litt vondt i ryggen, og når de kom på sykehuset viste det seg at hun hadde 6-7cm åpning!! Det er min drømmefødsel ja!!

Skrevet

hehe, forrige gang var jeg drit redd hele svangerskapet, gikk til samtaler hos lege/JM jevnlig. Ble kjempe motivert, var bare sååååå klar for å føde vaginalt. Tror jeg tilslutt utviklet skylapper for at ting kanskje ikke skulle gå slik jeg hadde bestemt. -Glemte at hva jeg vil/ønsker/"bestemmer" kanskje ikke er slik det ender opp med.

Endte med igangsetting på overtid, over 2 døgn i fødsel, og akutt ks pga babyens hode hovnet opp og ville ikke ut.

Denne gangen her er jeg faktisk ikke så redd utrolig nok. Har god dialog med sykehuset, barnet må vekstestimeres og avgjørelsen om KS eller ei er litt ute av mine hender. Noe jeg syns her helt ok.

Det blir som det blir, men får jeg føde vaginalt skal jeg definitvt ha epidural. Såpass husker jeg fra forrige gang';)

Badekar funket utrolig dårlig for meg, var ukomfortabel, følte jeg ikke greide å slappe av og jeg rullet hele tiden over på siden som en strandet hval., hehe...... Men jeg sto i dusjen mega lenge, hjalp masse å holde dusjhodet mot magen og spyle med varmt vann

Skrevet

Har nok vært borti det før. Det er mange sterke meninger rundt det å ønske seg keisersnitt uten å ha en medisinsk grunn ;)

Bra vi stort sett kan få fødselen vi ønsker oss, alle sammen!

Skrevet

Med min første hadde jeg planlagt naturlig fødsel, uten smertelindring. Hadde med meg rolige CD'er som jeg skulle høre på osv. Endte med livmorbedøvelse som smertelindring.

Fødsel nr 2 ble planlagt ks på komplikasjoner ved første fødsel.

Fødsel nr 3 blir også ks, var det opp til meg ville jeg valgt narkose, synes det var ekkelt med våkent keisersnitt. Gruer meg. Skulle ønske jeg kunne føde vanlig, men det kan jeg ikke.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å få så mye valg, hadde styrtfødsel med førstemann, så det betyr nok at det går altfor fort til å tappe i badevann, sette epidural, stikke akupunkturnåler ect... Kunne gjerne ønsket meg alt det, men det blir nok fødsel uten smertestillende denne gangen også.

Skrevet

Jeg ønsker meg en rolig fødsel, og håper babyen tar den tiden den trenger slik at alt går bra. Jeg har lyst å prøve vannfødsel og så har moren min fortalt at da hun fødte meg fikk hun sterilt vann igjennom nåler på pungter i kropper som vissnok skal være ganske smertelindrene.

Jeg er foresten veldi skeptisk epudural, for både bestevenninen min og moren min har opplevd at det har gitt komplikasjoner under fødselen... Bestevenninen min opplevde at epiduralen ga henne feber og stoppet opp hele prosessen slik at den lille sluttet å puste og måtte ha hjelp for å komme ut. Det gikk heldigvis bra til slutt.

Moren min opplevde at epuduralen ikke funket helt som den skulle og at legene rett og slett glemte å sjekke henne etterpå, så da hun skulle reise på seg etterpå oppdaget hun at såret fra epeduralen hadde lekket og at hun lå i en stor blodpøl, det er rett og slett dårlig oppfølging!

Men jeg innser at en fødsel kan gå begge veier og at det ikke alltid går som planlagt og at jeg kanskje vil trenge sterekere bedøvelse selv om jeg egentli ikke vil ha det i utgangspungtet... :P

Skrevet

NitaMora: tøff hvis du prøver deg på vepsestikk (det moren din fikk) det er en ting jeg skal holde meg laaaaangt unna, hehe. au au au

Skrevet

...hmmm.... er d vondt? hun syntes d var kjempebra :/

Skrevet

Fødte for 17 mnd siden og fikk aldri tid til noe smertelindring - helt grei fødsel sammenliknet med andre. Det viktigste for meg denne gangen som sist er at alt starter av seg selv naturlig. Blir man satt i gang tror jeg det kan bli en helt annen fødsel og opplevelse, da ting ikke skjer naturlig. Det er det viktigste for meg! Ellers får jeg bare ta ting som det kommer. Mange har overlevd dette før meg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...