Tommage♀♂ Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Waldorf, potet, gulrot, rosenkål, , rødkål. Og deilig saus laget på stekeskyen=)
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Rosenkål (men nå spiser jeg det til nærmest sagt alt, så... :-p) Babysized Gulrøtter Ris (jeg er risoman...)
~sjiraff~ Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Det klassiske tilbehøret er vel poteter, rosenkål, babygulerøtter og fløtesaus? Jeg er veldig glad i partypoteter som er ovnsstekte med olje, flaksalt og basilikum. Rosenkål er jo godt til, men også bare en god grønn salat.
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 Ikke norsk fløtesaus hvertfll, men bruker fløte i en saus kokt på hjemmelaget kaft av urter, grønnsaker og kyllinginnmat. Mandelpotet eller potetstappe. Rosenkål Babygulrøtter Tranebærgelé Sweet potato pie Og stuffing
*Rutletutt* Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. desember 2009 Har du oppskrift på sånn saus? Noen som vet om en kan lage Waldorff-salat uten krem i, evt med sånn Mankomel-whip i stede? Tåler ikke kremfløte, skjønner dere...(
*Rutletutt* Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2009 De potetene hørtes knallgode ut! Er det tørket eller frisk basilikum du bruker?
*Rutletutt* Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. desember 2009 Har du oppskrift på den sweet poteto pie`en? Får man kjøpt ferdig tranebærgele noen steder? kan ikke lage saus på fløte....tåler det ikke:o(
Tommage♀♂ Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Rødkålen hører aldeles ikke med til kalkun, da har man jo waldorf. Tenkte litt feil, muligens trett.
~sjiraff~ Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 Jeg bruker tørket basilikum, men det er sikert like godt med frisk. Bare mere jobb med hakkingen )
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Stuffing er et must for oss, og da bruker vi epler og sopp... yummi!!! og poteter, hjemmelaget saus laget på syen, rosenkål, og tyttebærsyltetøy;)
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 4. desember 2009 #12 Skrevet 4. desember 2009 Og svisker!!! I forgot!!!
Tommage♀♂ Skrevet 4. desember 2009 #13 Skrevet 4. desember 2009 Hmm, lager den på slump jeg. Kraft av kalkunen, evt litt kyllingbuljong, salt, hvit pepper, mel eller maizena til jevning, en skvett fløte...
*Rutletutt* Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. desember 2009 Da stekes du kalkunen hel, ikke sant? Vi skal ha stort besøk og tenkte derfor å steke to store kalkuner en dag før besøket, så skjære den opp og varme i folie på selve dagen. Kan jeg fremdeles bruke kraften fra kalkunen da? Går det an å bruke melk i stede for fløte?
Hera Skrevet 4. desember 2009 #16 Skrevet 4. desember 2009 Bruker rosenkål, babygulrøtter, ris og karrisaus laget på kraften av kalkunen:0) Nam nam.... .Gleder meg til nyttårsaften og kalkunmiddag.
*Rutletutt* Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 4. desember 2009 Hvordan lager du stuffingen? Kan man ha stuffing selv om kakunen ikke serveres hel, eller blir bare dumt...? Må steke to kakuner dagen før og så skjære opp og ha i folie og varme på selve dagen, ellers blir det ikke nok kalkun...
*Rutletutt* Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #18 Skrevet 4. desember 2009 Er glad i ris jeg også, så det må vi ha;-)
lille je Skrevet 4. desember 2009 #19 Skrevet 4. desember 2009 Stuffing skal helst ikke stekes inni kalkunen, det er fort gjort at det ikke blir orntlig stekt, og man kan bli dårlig. Steker du kalkunen lenge nok til at stuffingen er ordentlig stekt, er det stor sjans for at kalkunen blir knusk tørr. Jeg lager en slags kjøttpudding som jeg steiker for seg selv:) Finnes sikkert mange oppskrifter på nett:)
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 4. desember 2009 #20 Skrevet 4. desember 2009 Jeg gjør det veldig enkelt, og kutter røde epler og champignon i små biter, også steker jeg dette i smør og kryder med masse grillgrydder... smak under veis, så det ikke blir for mye krydder... hehe..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. desember 2009 #22 Skrevet 4. desember 2009 Saus av skjy, ris og waldorf. Ja jeg vet det er en salig miks, men sånn liker vi den.
husmus &2 Skrevet 5. desember 2009 #23 Skrevet 5. desember 2009 Hm, kanskje vi skal prøve Waldorf til i år. Jeg synes det er så koselig med et bord fullt av all mulig tilbehør, selvom jeg bare spiser saus, potet og kalkun. Ellers har vi også verdens beste fløtesaus med noe attåt av skyen. Erter, rosenkål, nypoteter, tranebærgele, sennep, sure agurker og søtpoteter. Kunne tenke meg noe mer også, men kommer ikke på noe, kanskje noe broccoli.
MammanTilEmma❤ Skrevet 5. desember 2009 #24 Skrevet 5. desember 2009 potet gulerøtter rosenkål erterstuing surkål/rødkål fløtesaus tytteværsyltetøy
Lystpåentiljeg Skrevet 5. desember 2009 #25 Skrevet 5. desember 2009 Du trenger ikke å lage saus med fløte til kalkun. Kok kraft av innmaten, og bruk kraften fra kalkunen som du steker dagen før. Lag basen av mel og smør, spe med kraften, og litt vann til passe konsistens. Smak til med salt og pepper. Kan tilsette fløte i nå, for smakens skyld, men syns den smaker vel så godt uten. Vi har rosenkål, waldorf (mmm, love it), rødkål, rødbeter - og noen liker søt syltegurk til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå