Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Verken jeg eller typen min har arbeid, og vi skal nå flytte sammen. Jeg har ikke arbeid fordi jeg er gravid i 7.mnd, og han har sluttet på en tidligere arbeidsplass, hvor han bare var vikar. Siden jeg ikke har tjent penger nok til dagpenger eller foreldrepenger osv, så må jeg ta den tunge veien til sosialen, itilegg får jeg engangsstønaden utbetalt nå snart(regner jeg med). Både jeg og typen har søkt sammen om å få stønad til livsopphold + husleie de to kommende mnd, til han har fått seg arbeid og inntekt..Men nav sier at de ikke vil hjelpe oss, for de mener at typen min må finne seg arbeid først! Er ikke dette litt...klossete fra nav's side da? Er ikke slik at jeg ØNSKER å gå på sosialen, men har ingen valg akkurat nå. Og det haster med å få eget tak over hode til barnet kommer om knappe 10 uker.. Vi hadde til oog med ordnet alt ferdig; funnet ei fin leilighet, og typen min hadde søkt på flere jobber, men ikke fått svar på alle enda. Han er flink til å se etter jobber hver dag, men ikke lett å få jobb og inntekt på dagen, som NAV mener vi må, for å være "kvalifisert" til å få hjelp... Siden jeg går rundt og er evig stressa pga vi ikke får flytte inn i leiligheta, eller hjelp, så har typen min søkt om å få begynne på kurs, og på mandag får han svar på om det lar seg gjøre.. Men det jeg lurer på om dette er rett av NAV? Når man er havnet i en slik situasjon, tenker da særlig på at jeg er gravid i uke 30 snart, burde de ikke være litt mer villige? De var redde for at hvis vi fikk dekt husleie de to første mnd, så kom ikke typen min til å finne seg arbeid på denne perioden, og dermed måtte vi bare flytte hjem igjen. men hallo, grunnen til at vi gikk den trasige veien til sosialen er jo nettopp fordi vi trenger å få økonomisk hjelp i begynnelsen, til han får inntekt, og dessuten så skal jo engangsstønaden dekke tre mnd for meg...Så hvordan i F kan de stille krav om at man må ha arbeid for å få sosialhjelp da?? Er jo en grunn for at man har havnet der i utgangspunktet da!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Han burde da ha rett på arbeidsledighetstrygd, så lenge han leter etter ny jobb? Vanskelig å forstå seg på NAV sine sider, sikkert noen andre her inne som vet mer enn meg. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Nei, beklager, men jeg synes ikke synd på dere. Kanskje typen din ikke burde slutte i jobben når det var barn på vei? Kanskje det ikke burde være barn på vei når ingen av dere har jobb?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Han har ikke tjent nok til å ha krav på det..
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 som jeg skrev; typen var VIKAR. Og du får tittelen "vikar" nettopp fordi det bare er for en liten periode. Kanskje det ikke burde vært barn på vei?? Kanskje det er DU som ikke burde uttale deg?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 Jo, jeg kan uttale meg, jeg som har vett til å bruke prevensjon. Det er ikke noen menneskerett å bo for seg selv når man ikke kan betale for seg. Hvor lenge var han vikar da? Hva gjorde han før?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 HI her igjen.. Og dette var ikke et "synes-så-synd-på-meg-selv" innlegg. Jeg skrev inn her for å høre om det var flere som har vært/er i samme situasjon, og om NAV har lov til å gjøre dette, ikke for å få medlidenhet. Og dere som er så frekke og tillater dere å skrive at barnet kanskje ikke burde vært på vei pga situasjonen..Vel, det er heldivis ikke slik at de som vokser opp hos kakse-foreldre med tjukk lommebok har en bedre oppvekst enn de med mindre penger. Heldigvis! Hvordan ville verden da vært hvis alle fløy rundt i Armaniklær og pappas bankkort i hånda, og lite visste noe om hva livet egentlig betyr?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 ååh, TAKK for at du bruker prevensjon!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Hei! Systemet på NAV, blir man aldri helt klok på. Jeg var vikar og ble sykemeldt en periode i forbindelse med et samlivsbrudd + psykisk sykdom. vikariatet gikk ut mens jeg var sykemeldt, og arbeidsgiver ønsket ikke forlenge kontakten siden jeg var syk. jeg ble innkalt på nav for samtale, de kunne ikke gi meg arbeidsledighetstrygd siden jeg var sykemeldt, og ikke kunne de gi meg dagpenger pga at jeg hadde tjent for lite året før (da var jeg student) de kunne heller ikke gi meg noen annen støtte, han beklaget at jeg falt mellom 2 stoler, men han kunne hjelpe meg å finne ny jobb. jeg var da fortsatt syk. jeg reiste hjem og "levde" på mine foreldre et par mnd til jeg var bra nok til å finne ny jobb. Man skal ha energi til å finne ut av dette systemet.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 :-/ Det er enten A, B eller C med NAV: A) Du møter dem på en god dag, og de er behjelpelige Du møter dem på en mindre god dag og får ikke hjelp C) Du møter NAV-ansatte som ennå ikke har forstått det nye systemet, og kan derfor ikke hjelpe deg, uavhengig om situasjon A eller B er til stede.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Det er vel ikke slik at enten blir man født med gullkort i hånda, eller så blir man født inn i sosialstønadshjem? Det er snakk om å ikke få barn før man er i stand til å ta vare på det selv - og ikke krevet at samfunnet skal fø det!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #12 Skrevet 4. desember 2009 Her er det snakk om hjelp de første mnd. Tror ikke jeg er det eneste som er i denne situasjonen, og ting er ikke alltid så sort/hvitt som du skal ha det til. Og synes ikke det er en så stor sak i seg selv, for Norge har penger som skal brukes til nettopp dette. Alle har sine rettigheter når det gjelder penger, og det er det jeg prøver å få svar på hva det egentlig er med dette innlegget:)
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #13 Skrevet 4. desember 2009 Skal bare kommentere på en ting. Du får ikke engangsstønaden i tillegg til engangsstønaden. Når man får engangsstønad, får man ikke sosialstønad på så så mange mnd. Greit å vite før man mottar den kanskje, med tanke på regninger å husleie som skal betales fremover
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #14 Skrevet 4. desember 2009 Beklage! Du får ikke engangsstønaden i tillegg til sosialstønad skulle det stå
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #15 Skrevet 4. desember 2009 Mulig jeg har oversett noe her, men hvor bor dere nå? Har dere husleie hver for dere nå? Eller bor dere noe sted (hos foreldre?) hvor dere ikke betaler husleie? Hilsen en som jobber på sosialkontor.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #16 Skrevet 4. desember 2009 Dessverre er det ikke trygd for dem som ikke har tjent seg opp nok penger, med mindre de har en diagnose. Har man ingen rettigheter hos NAV blir det å gå til sosialen. Føler meg ganske ond når jeg skriver dette, men... Man får ikke arbeidsledighetstrygd bare fordi man prøver å komme inn i arbeidslivet.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #17 Skrevet 4. desember 2009 Dette høres ut som en svært vanskelig situasjon, men jeg kan ikke annet enn å lure på om den er tildels selvforskyldt? Jeg blir helt matt av hva folk mener de har "krav på", med unnskyldningen om at "jammen, jeg er jo gravid!". Ta ansvar for egen situasjon. Spør familie og venner om hjelp i denne perioden. Let etter leilighet NÅR pengene er tilstede og let etter jobb for harde livet.
Tommage♀♂ Skrevet 4. desember 2009 #18 Skrevet 4. desember 2009 NN 20:15; leste du i det hele tatt hovedinnlegget? Jeg repeterer: "Siden jeg ikke har tjent penger nok til dagpenger eller foreldrepenger osv, så må jeg ta den tunge veien til sosialen, itilegg får jeg engangsstønaden utbetalt nå snart(regner jeg med)." Hvor står det at hun vil ha arbeidsledighetstrygd?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #19 Skrevet 4. desember 2009 Det er jo bf som vil ha arbeidsledighetstrygd...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #20 Skrevet 4. desember 2009 "Hvor står det at hun vil ha arbeidsledighetstrygd?" De ønsker hjelp fra NAV, ikke fra Sosialen står det i åpningsinnlegget. Denne tråden er liksom en klage over NAV, såvidt jeg forstår.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #21 Skrevet 4. desember 2009 Jeg bor hjemme hos mamma, noe som hun klart ifra har sagt er uaktuelt når barnet nå nærmer seg..Typen bor også hjemme
AndreVonDrei Skrevet 4. desember 2009 #22 Skrevet 4. desember 2009 ...og sosialen er en del av NAV...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #23 Skrevet 4. desember 2009 18:59 Jeg vet ikke helt hva du mener med at Norge har penger nok til at folk skal gå på stønad. Det er skattepenger som går til stønad, så vidt jeg har skjønt. Og det er bl.a. mine penger.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #24 Skrevet 4. desember 2009 18:59 Jeg vet ikke hva du mener med at Norge har penger nok? Det er skattepenger som går til stønad, så vidt jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #25 Skrevet 4. desember 2009 Javel. Men folk føler fortsatt det er ydmykende å gå på sosialen. Dessuten er det mye enklere å få fast trygd, enn å måtte gå på sosialen stadig vekk og dokumentere sin nød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå