Gå til innhold

Teori: Folk som leser bare krim er litt "enkle"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et profesjonsstudium + en mastergrad fra utlandet, siden det var en som lurte over her:-)

HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha, du understreker jo bare poenget da, anonym 22.29....

Gravid, ute av stand til å konsentrere deg, og derfor leser du krim... Krever nemlig ingen hjerneaktivitet...

Skrevet

Selvfølgelig. Hun leser jo ikke krim.

Hvis HI vet at krim er dårlig litteratur, må hun ha lest krim. Så da er hun selv "enkel" og faller i sin egen katergori.

Skrevet

Her er iallefall en krimelsker med dr.grad. Leser mye tungt stoff på jobb, og vil at lesing på fritida skal være avkobling. Vil ikke si at jeg er litt enkel i hodet, men heller med enkle krav til avkobling :)

Skrevet

Anonym 23.17, du skjønte jo overhodet ikke poenget mitt:

JA, krim er ofte enklere å lese (f.eks når man er kjempesliten) - men det betyr ikke at folk som leser det er enkle. Skjønner?

Ergo, HI konkluderer altfor generelt.

Anonym 22.29

Skrevet

22:19

La vær?

Overhodet ikke, må da få komme med egne generelle synspunkter på lik linje med andre her?

Hovedpoenget mitt var vel dessuten ikke anonym/ikke anonym.

Glad det finnes et slikt forum som så absolutt i mange tilfeller tjener sin hensikt.

Savner vel bare rett og slett litt mer saklig og god argumentering innen enkelte påbegynte emner her.

Men skjønner jo at det vil være vansklig å oppnå i ett slikt tema;)

Skrevet

Enkel jeg og da... men så har jeg igjen et år for å få master (har kun 4 års utdanning). Nå pløyer jeg Jo Nesbø bøker, ellers har jeg lest det meste av Grisham....

Skrevet

Au da, Hi,kunne blitt imponert, men ut fra tankegangen du fortsatt sitter igjen med, tør jeg påstå at utdanningen din kan ha vært en smule bortkastet?;)

Skrevet

Kunne aldri ha tatt meg avbrekk i dibbinga, for å gjøre noe så simpelt og usofistikert som å lese en kriminalroman, fysjom fysjom!

Skrevet

HI kan umulig ha lest Stieg Larsson....

Synes personlig det blir for mye faglitteratur gjennom jobb, på fritiden vil jeg gjerne ha noe annet! Hurra for krim!

Skrevet

Jeg personlig er ikke så glad i krimbøker, men jeg synes absolutt ikke at folk som leser krim er enkle og usofistikerte.

Jeg synes det er mer usofistikert å skryte over hvor sofistikert man er, som bare leser bøker ala Tolstoj og Rand...

La nå folk få lese og kose seg med akkurat de bøkene de vil!

Bøker er, på lik linje med film, underholdning.

Nå skal jeg lese litt i Jordmoren, som etter min mening er ypperlig selskap i en søvnløs natt! :)

Skrevet

Eg elskar krim som avkobling. Vert sugd inn i ein god krimroman, og kan nesten ikkje legge den frå meg. Difor les eg vel bøker mest i feriar. Har aldri likt sokalla kiosklitteratur, men prøver meg på meir "sofistikerte" bøker innimellom. Men desse tek så lang tid å komme gjennom, og av og til vert dei ikkje lese ferdig. Dette skjer aldri med krimbøkene!

Men, så er eg vel enkel og då, sidan eg berre har høgskuleutdanning.

Skrevet

Mulig det, men det er deilig avkobling etter en slitsom dag der jeg virklig får "brukt hodet" og utdannelsen min.

Hilsen cand.philol.

Skrevet

Det er like stor forskjell i kvaliteten på krimromaner som på romaner ellers. Forfattere som f.eks. Karin Fossum skriver minst like høyverdig litteratur som andre romanforfattere, selv om hun vanligvis er innenfor krimgenren. Hun bygger opp et veldig troverdig persongalleri, og har stor psykologisk innsikt. Det er ikke bare den ytre rammen med forbrytelse og etterforskning hun er opptatt av. Gunnar Staalesen vil jeg heller ikke sidestille med kiosklitteratur, ei heller Henning Mankell og flere andre svenske forfattere (f.eks. Liza Marklund).

Skrevet

Jeg setter litt tvil til folk som tilsynelatene er så intelligente at de ikke kan kaste bort tiden sin på krimbøker, men likevel bruker tid på et nettforum hvor de diskuterer hvor enkle folk som leser krim er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...