Gå til innhold

første gangs gravid,flere?


takamar

Anbefalte innlegg

jeg er gravid for første gang!ganske spennende :)

vet ikke helt hvor mye vi skal glede oss enda, hører så mangen som mister før di lykkes!

men håper på det beste :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann:) jeg er også førstegans. er 4+2 idag, så det er jo veldig tidlig.. Men jeg tenker positivt, dette skal gå bra:) Leser bevisst ikke innlegg om SA,MA osv...

Var hos legen i dag og fikk henvisning til tidlig ultralyd når jeg er 6 uker på vei, blir spennende:)

 

Hvor langt er du på vei?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke helt sikker men tror jeg er 5+3??

har ikke helt funnet hvordan det er med disse tallene enda :)

sjekket termindato med kalkulator jeg har funnet på nettet og kommer fram til 3.august!

hvor tidlig skal en gå til lege når en finner ut at man er gravid? har ei venninne som fikk beskjed om at hun ikke trengte å komme før ut i uke 13-14!syns det var litt seint!?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er også førstegangas gravid og merker jeg er veldig redd for å miste, men så leste jeg at de fleste mister før de engang vet de er gravid, det ser bare ut som de får mensen som vanlig. Når egget har festet seg er det 70% tjanse for at alt får bra. Og det syns jeg er ganske gode prognoser:) Jeg er 5+4 på vei, tror jeg, termin 1.August. Jeg tror det er ganske vanlig å dra til legen rundt uke 9? Skal ikke si det for sikkert, men da mener jeg det skal takes litt blodprøver og for å sjekke antistoff mot toxoplasmose og sjekk av blodtype og litt forskjellig..(og kanskje vanlige HIV/ hepatitt rutine prøver?)Hvis noen vet noe mer om hva som skjer første legebesøk så vil jeg gjerne vite det:) Men hvis vi er bare førstegangsgravide her er vi kanskje alle i samme båt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...ja er vel litt tester som skal takes!greit at det er noen i samme båt som meg :)

bør kanskje spørre noen av di som har barn fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg testet positivt i dag.

Er førstegangsgravid og er også redd for å miste (selv om det ikke er planlagt). Mistet for to måneder siden - og da mistet jeg et par dager etter jeg egentlig skulle hatt mensen. Hadde jeg ikke vært bevisst på at jeg gravid ganske tidlig, ville jeg nok ikke merket det når "mensen" kom. Håper det går bedre denne gangen=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er også gravid for første gang :) Jeg trodde man ville få første legesjekk etter 10-12 uker, men legen min foreslo at jeg skulle komme allerede på torsdag. Jeg er 5+3 på vei nå, tror jeg. Kan oppdatere dere etter torsdag om hva som skjer på dette legebesøket.

 

Jeg er også veldig spent, og engstelig for å miste. Håper definitivt på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer så mye :)

oi!kanskje jeg burde ringe til legen min jeg også da!

du får ha lykke til å det hadde vært kjempe greit om du kunne oppdatert etter legebesøket :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. førstegangsgravid her også.

jeg er heller ikke lenger enn min 5 uke, men jeg tenker at vi kan jo ikke bare gå å engste oss for at dette ikke skal gå bra. klart det er en risiko, men jeg velger og ikke fokusere på det når jeg først har blitt gravid. velger å bare nyte dette:)

det blir spenndene og følge hverandre videre:-) lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er også førstegangs gravid. var hos legen min 5 dager etter at jeg fikk vite at jeg var gravid. Men det på grunn av at jeg har noe som kalles leiden mutasjon, og må ta blodfortynnende sprøyter i magen hver dag. Faren for at jeg får blodpropp er betraktelig mye høyere enn "vanlige" folk. Tar vanligvis aldri blodfortynnende medisiner, men blodet kan hvis bli så tjukkt under svangerskapet. DETTE ER ARVELIG, så hvis noen i din familie har hatt blodpropp, hadde jeg undersøkt meg for leiden mutasjon.

 

Når jeg var inne tok de flerne blodprøver blant annet HIV/aids og Syfilis prøve. En prøve for å finne ut blodtypen din å masse annen informasjon om blodet ditt hvis eventuelt noe skulle skje. Dette skrives inn i et "pass" som du alltid skal ha på deg den tiden du er gravid. ( var iallfall slik jeg forsto det) Legen min sendet også henvisning til ultralyd med en gang, men det mer på grunn av at jeg må ta de sprøytene. Urinprøve ville de også ha, så enten ha med deg en når du kommer, eller så tar du en når du er der.

 

Når jeg skulle betale hos legen, fant ikke kontordama meg inne i systemet, men det er fordi at legetimer og alt som henger med hos lege og lignende er GRATIS når du er gravid!!

 

Håper dere ble litt klokere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia alle. Jeg er også førstegangs gravid. Skal til lege på mandagen. Tror det er vanlig med første legebesøk innen uke 12. Jeg er i uke 6 nå, (etter terminkalkulatoren på lommelegen.no. Er ikke så inne på disse beregningene me tall osv. hva merer dere egentlig når dere skriver sånn 4+3 osv? ) men ville gjærne ha en time før jul + at jeg er ekstremt kvalm og uvel så håper på å få noe som hjelper mot kvalme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gang her også :-) positiv test forrige Fredag tok en til på Lørdag som og var positiv. Har legetime på Fredag, bestilte fordi jeg vil sjekke at det stemmer... Og tenkte at det er greit å få kommet inn i systemet og vite hva som er i vente i denne tiden!! Kan vel ikke være for forsiktig heller??

jeg tok og en sjekk mens vi forsøkte da jeg ville vite om det var noen supplement jeg burde bruke og tok en hel del prøver da.

Nå går det i Omega tre og folat, samt lite kaffe og mye vann...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer alle sammen! :)

 

Jeg er i uke 6 og hadde legetime i dag. Jeg bor i Oslo, så legen min ville gjerne allerede nå søke om fødeplass på sykehuset så man slipper å risikere å få plass i Akershus. Ellers informerte han om ja-mat og nei-mat, fylte ut noen skjemaer og ga meg et par gravidbøker. Han satte også opp nye time i uke 10, og da skal han ta alle disse blodprøvene for å sjekke sykdommer, infeksjoner etc.

 

Fikk ellers vite at risikoen for å miste i uke 1-12 er ca 20%, mens det er så å si risikofritt etter det.

 

Jeg måtte betale egenandel i dag, men fikk beskjed om at det er gratis fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,jeg er i uke 6,men fikk beskjed om å bestille lege time nærmere uke 12. Men vil føde i fredrikstad,burde jeg kansje få time nå da? hmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er første gangs gravid. Er kjempe glad,men sliter med samme tankene som deg, dog ble beroliget av andre som sier det ikke er noe å bekymre seg for. Tenk positivt sier jeg bare, er jo kun 15 % av alle, dette skjer med!!!!Dette er spennende:) Hjertet begynner å slå denne uken, det er stort:) klem celine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ultralyd allerede i uke 6?mange som skal det?? legen sa jeg ikke skulle ta ultralyd før i uke 12-13. ble ikke så beroliget av det dere skriver, virker som alle engster seg for at noe skal skje. men tenker jo sånn selv, dette går bra. og gratulerer alle sammen!!!!for et mirakel vi har på gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet er til Lykkefryd:

 

Jeg bor også i Oslo, og har hørt det er trangt om sykehusplassen i august ja. Vil nødig måtte føde på bærum sykehus. Jeg har ringt legen min, men blir bare bedt om å ringe igjen i uke 10. Hvordan fikk du det til? Hvor gikk du? Hva se de til deg?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Jeg hadde nok bare en snill lege antageligvis. Jeg hadde forventet time mye senere selv, men da jeg ringte og fartalte om graviditeten var det han som kalte meg inn til time så fort. Veldig hyggelig mann med småbarn, så han har sikkert nylig holdt på med dette selv ;)

 

Dette var på Ullevål stadion legesenter, Dr. Danø. Prøv han om du har sjansen. Fikk et skjema som skal tas med på hver kontroll for å følge uviklingen, informasjon (et par bøker) om graviditet og de første ukene, han ga meg en termindato og svar på spørsmål jeg hadde. Ingen tester av noe slag, bare en prat og altså søkingen av fødeplass. Veldig informativt, og med på å gjøre graviditeten litt mer "gyldig" :) Stas!

 

Lykke til!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei!

Førstegangs gravid her og! Så vi har spennande tider framfor oss!

Eg er i veke 5... Lure og litt på ka dokke meina når dokke skrive 5+4 og sånn??

Eg fant ut at eg var gravid HOS legen, og fikk då beskjed om å bestille ny time i veke 11 ca... Og då skulle dei ta litt forskjellige blodprøver, urinprøver og sånn... Og så skulle vi bestille fødested og sånn!

Så det blir spennande - får berre håpe vi kjem oss så langt, men sjansane er jo STØRST for at det skal gå bra!! :)

 

Gratulerer til alle sammen!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Jeg er også førstegangsgravid, så dette er utrolig nytt og spennende.

Jeg ringte legen min idag, men fikk ikke time før 6 januar. Kjedelig å vente så lenge, spesielt når jeg har så mange spørsmål i hodet mitt.

 

Jeg er i uke 5 nå :)

 

Weronix; 5 + 4 betyr 5 uker og 4 dager :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen ;)

 

Jeg tok en test for akkurat en uke siden <3 Jeg ble selvfølgelig veldig glad, siden vi har prøvd en stund, og at nurket ble unfanget sånn ca på 5 års dagen vår :)

 

Er også redd for å miste, selvfølgelig! Å går å tenker på hva jeg bør gjøre for at alt går helt fint...

 

Jeg ringte legen, men der var det ikke noe timer for meg, så jeg måtte gå på nette å finne time selv 12. januar! Jeg gleder meg veldig!!! :D Er vel sikkert 4 uker, men tja... vet ikke... Når er det vanlig å fra på UL? D blir en fantastisk opplevelse kan jeg tenke meg :) Da skal mannen være med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter også første :) Er helt grønn på dette å gå gravid. Men ser frem til så mye da, shopping, babysvømming og alt mulig. Jeg er 5+3 i dag :)

 

Jeg har vært hos legen en gang, men det skjedde ikke så mye, så vi skal tilbake i januar, da skal han ta målinger og slikt, så skal vi på UL 8. jan. og til jordmor 27. jan. Det skal bli kjekt, akkurat nå er jeg spent på om det er en eller to der inne, tror nok at det er bare en, men hadde blitt glad om det var to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bittelite spørsmål, siden det ser ut som du vet om dette med 5+4-greiene...

5 uker, regner du det fra siste mens eller fra eggløsning?

Ser at jeg kanskje bør ringe legen snart jeg også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...