Gå til innhold

Hvordan hadder dere reagert ? Ang. motepress...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på et relativt lite sted og heldigvis er det få her som bruker merkeklær. Eldstesønnen min går i andre klasse og det er ingen i klassen hans som har brukt annet enn kjedebutikk klær, frem til nå. Det har begynt en gutt i klassen som BARE har merkeklær. De andre i klassen forstår ikke dette enda, heldigivs, men jeg ser jo at han bruker kun dyrt og fint.

Det jeg ikke forstår er hvorfor. Denne gutten kan komme til å skape et problem og innføre et merkepress når de andre ungene forstår at han har finere klær.

Er jeg teit som reagerer? Hva hadde dere tenkt eller gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, du får ta det opp med de andre foreldrene, og nekte denne guttens foreldre å sende gutten på skolen i merkeklær!

Ærlig talt, én gutt i klassen skal skape motepress? Du kan da umulig irritere deg over dette?

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke men er faktisk bekymret. Det skal ikke mer til enn en gutt for å skape et behov vil jeg tro...

Skrevet

Jeg ville ikke reagert. Som du sier, barna vet ikke hva som er dyrt og billig. Og om de skulle komme til å forstå at denne gutten går i dyre klær, så er det en gyllen anledning til å samtale med barna om hvilke prioriteringer dere gjør i deres familie. Merkepress blir det ikke før et flertall går i kun dyre klær, og det kommer nok ikke til å skje.

Skrevet

Det der er det ingenting du får gjort noe med, med mindre du trumfer gjennom uniform på skolen.

Dessuten vil jo "problemet" dukke opp i sønnen din sitt liv på et eller annet tidspunkt, hjelper ikke å prøve å utsette det. Han må bare lære at alle ikke prioriterer det samme.

No biggie.

Skrevet

Dere hadde ikke tatt det opp med moren? Har lurt litt på det men det er kanskje dumt...

Skrevet

Nei, du kan selvsagt ikke legge deg oppi hva andre folk kler på ungene sine!

Går jo forsåvidt an -på generelt grunnlag- å ta det opp i plenum på et foreldremøte, men i ditt tilfelle vil det være ufint når det kun gjelder ett eneste barn. Synes ikke du har noen sak.

Skrevet

Men jeg lurer på hvorfor hun gjør det? Kanskje hun ikke er klar over at de andre barna ikke bruker slike klær, eller har tenkt over hvilke konsekvenser det kan få? Det kan hende hun ville satt pris på å høre om hvordan vi kler ungene våre her (hun er fra en større by).

Skrevet

Jeg hadde overhodet ikke reagert, ikke ta sorgene på forskudd, flesteparten går fortsatt i "billigklær", og han som ny i klassen må virkelig ha en sterk personlighet for å omvende hele gjenget.

Skrevet

Jeg syntes faktisk du legger press på moren om at hun har å oppføre seg som alle andre.... la nå den nye gutten få kle seg som han og familien hans vil uten utidig innblanding.

Skrevet

Tatt det opp med moren???

Man må vel for faen kjøpe akkurat hva slags klær man vil til barna sine.

Jeg har handlet masse Diesel klær til datteren min på JC til 70%. Dette er klær som har mye bedre kvalitet enn HM, og med 70% blir det samme pris. De er også mye finere, og hun slipper å gå i det samme som alle andre.

Hadde nok blitt ganske sjokkert hvis en av mødrene i klassen konfronterte meg det.

Skrevet

"kan hende hun ville satt pris på å høre om hvordan vi kler ungene våre her"

Takk for at du minnet meg på hvor glad jeg er for ikke å bo på en liten plass der alle må være like

Skrevet

Eh, nei. Det tror jeg ikke hun vil sette pris på. Hva vil du si? "Hør her, frøken Ohlssen, her på Hedmarken kler vi ungene våre i støvler fra Viking, ikke Hunter" eller noe sånt?

Jeg skjønner ikke motivene dine, det finnes jo ikke noe problem!

Og før du tenker "Ennå", så har du altså ingenting å komme med før det faktisk er et problem.

Skrevet

"Det kan hende hun ville satt pris på å høre om hvordan vi kler ungene våre her (hun er fra en større by)."

Fin måte å ønske en ny familie velkommen på! Ærlig talt, du kritiserer henne for å drive motepress, men selv vil du presse henne til å kle sitt barn slik "alle andre" gjør! Håper ikke mitt barn begynner i klasse med noen som har mødre som deg når den tid kommer...

Skrevet

Foreldre står da fritt til å kle barna i de klærne de selv ønsker. Dette kan man faktisk ikke reagere på!

Skrevet

Lurer på hvorfor hun gjør det jeg da...

Og dere som svarer at dere ikke forstår meg, dere er kanskje vant med slikt motepress?

Skrevet

Det er da ikke noe motepress at ett barn kler seg annerledes enn resten. Om noen driver med press her, så er det deg.

Skrevet

Jeg har blitt opplært til å tenke selv, det er jeg glad for i det miljøet jeg vanker i for selv om jeg har ok med penger har jeg ikke flere millioner å kaste rundt meg med. Du er du og du duger. Man er heller ikke et dårligere menneske om man bruker Dior..... det burde du kanskje tenke litt over. Syntes du putter folk i boks litt for fort.

Jeg inbiller meg at dette er en tulletråd.

Skrevet

Motepress pga en unge?

Kanskje denne moren ikke tenker over det i det hele tatt, men rett og slett kjøper det hun liker av klær til ungen sin?

Uansett er det jo opp til hver enkelt hva man vil kjøpe til ungene..

Jeg kjøper det JEG synes er fint til mine barn, uavhengig av merke og pris.. hva andre måtte mene får være deres problem.

Skrevet

Jeg kunne vært denne moren, og hadde kost meg om du skulle ha kommentert dette. Jeg liker å kle barna mine i enkelte merkeklær og det har du ingen verdens ting med.

Snakk om å engste seg over små ting, tenk deg når gutten din skal ut i den store verden og du ikke er der for å passe på.

Ta 5 steg tilbake og ikke stikk nesa sin oppi noe du ikke har noe med.

Skrevet

Lurer på hvorfor hun gjør hva, kjøper klær til gutten sin? må vel gå ann å kjøpe klær kanskje ikke ALLE andre har uten at det skal være noe galt med det å at du skal begynne å ta opp det blir bare rett og slett FOR dumt altså. Foreldre kan kjøpe akkurat hva slags klær de vil til barna sine, uten at noen andre har noe som helst med det å gjøre. Det beste er nok å ligge unna og pass på dine egne saker.

Å det er ikke motepress fordi man kanskje kjøper litt merkeklær eller dyrere klær!

Skrevet

Hvor er du fra? Kina?

Hun kjøper vel merkeklær til gutten sin fordi hun synes de er fine og har god kvalitet. Jeg gjør akkurat det samme når merkeklærne er på salg.

De færreste har nok til hensikt å skape motepress når de handler merkeklær til barna sine.

For meg så er det du som har et problem som klarer å gjøre noe så hverdagslig til et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...