Gå til innhold

Sparer dere barnetrygden til barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ehhh... dere trenger ikke å spare den LILLE barnetrygden?

Vel, med den lille barnetrygden har jeg akkurat gjort ferdig en 5-årig utdannelse uten så mye som en krone i studielån.

Evig takknemlig for at mine foreldre har spart opp disse pengene til meg og det tror jeg virkelig mine to søstere er også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, alle vet at små summer blir store når de plusses på måned for måned!!

Skrevet

Vi sparer 500 til hver av barna.

Og disse pengene er ment å kunne gå til førerkort, utdannelse.

Men også den dagen konfirmasjonen kommer, og man kanskje ikke har penger til både stort selskap og bunaden med sølv på annet vis, så kan man bruke av disse pengene.

Det er greit å ha en start til barna.

Joda, betaler ned på lånet også, og det kommer jo også barna til gode, men jeg har da ikke tenkt å flytte fra hus og hjem og gi dem alt bare fordi de blir voksne.

Skjønner ikke helt den logikken.

Det eneste måtte være at man betaler ekstra ned på lånet nå, og når barna blir voksne/eldre så kan man låne opp igjen, slik at vi får gitt dem en fin start på voksenlivet alikevel.

Og tenk så fint om de kan starte livet uten studielån, eller ihvertfall minimalt med studielån.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Akkurat nå har vi valgt å ikke spare til barna. Vi sparer heller ca 5000 i måneden til egenkapital - vi vil selge og kjøpe noe større om ca 3 år. Når den tid kommer begynner vi nok å spare til barna på deres kontoer. Men jeg har ikke tenkt å gi ungene mine 100 000 +++ (blir fort endel om man sparer 1000 i måneden!) på attenårsdagen. Pengene skal gies barna når de investerer i egen bolig, eventuelt brukes på utdannelse. Jeg vil tro at vi også kommer til å putte pengene på BSU istedenfor sparekonto den dagen de er gamle nok til å få BSU-konto.

Skrevet

Sparer 200,- til hver. Selv om det ikke er allverden, har det rukket å bli noen tusen på 4 år.

Skrevet

hvilken logikk er det du ikke skjønner? Hvis du er gjeldfri når ungene dine er i etableringsfasen (fordi du har prioritert å betale ned lån mens ungene var små og renta var forholdsvis lav) koster det deg mindre å f.eks kausjonere på lån eller ta opp lån for dem enn å fremdeles sitte med eget lån og mindre mulighet til å hjelpe til... skjønner du ikke det?

Skrevet

sparer i bolig.. Pusset endel opp. boligen vår har nesten dobla seg i verdi siden vi kjøpte....

Men har sparekonto til begge barna, om vi har peng tilovers setter jeg inn litt, el om de får penger i gave og ikke skal bruke pengene... Elsdtemann på 9 har 20.000 på bok, yngste på 3 har bare 2000 el noe..

Vil ikke at de skal få for mange penger når de blir 18 heller.. Vil at pengene skal gå til bolig osv, ikke fyll og tulleting...

Skrevet

Nei den går til bleier mat og klær som barna trenger, akkurat det jeg får den for. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg spart men sånn er det ikke akkurat nå.

Skrevet

Foreløbig sparer vi 200,- /mnd til sønnen vår.

Når vi får bedre råd vil det månedlige beløpet øke.

Skrevet

Nei, her spares ikke barnetrygden heller, selv om vi har en ok økonomi. Barnetrygden er min, jeg får barnetrygd for barna mine slik at det skal hjelpe til litt med den utgiften det tross alt er å ha barn.

Jeg har helt klart fler barn enn gjennomsnittet og mottar flere tusen i barnetrygd pr mnd, de pengene er mine og de bruker jeg på ting og tang til ungene og familien, klær, utstyr, opplevelser og fritidsaktiviter ungene trenger og har glede av NÅ.. Slik at ungene mine opplever en "rikere" barndom i stedet for å hele tiden høre "det har vi ikke råd til". Å plutselig ha masse penger på bok når de fyller 18 eller 20 veier ikke opp for en restrikert barndom pga økonomiske begrensninger.

(de fleste familier har nemlig ikke mer penger penger enn de faktisk kan ha god bruk for, og jeg vil heller ha anledning til å kunne gå på cafe eller kino innimellom med mine unger enn å sutte på tommelen og nekte ungene mine alle små gleder mens de er barn)

Å planlegge barnas økonomi som voksne selvstendige mennesker ved å skulle sponse mangfoldige tusen er for min del total idioti, de får lære seg at ting ikke kommer gratis og heller jobbe for det de vil ha i livet som alle andre folk må. Det er en mye sunnere lærdom.

Min familie har ett veldig høyt forbruk i måneden, pengemessig; det er mye vi ikke har økonomisk anledning til å gjøre pga kostnaden det er å gjøre enkelte ting når man er en såpass stor familie, så jeg forbeholder meg retten til å mene at barnetrygden trenger JEG til å gi ungene mine en god barndom som inneholder opplevelser, litt kos, rom for litt impulsivitet og anledning til å ha det moro.

Skrevet

Vi sparer i fond til barna våre. 500 kr/mnd per barn, så ca halve barnetrygda. Dette fondet står i vårt navn, slik at ungene ikke plutselig disponerer ganske mange hundre tusen den dagen de blir 18 år, vi vet jo aldri hva som kan skje (tenk hvis de f.eks er narkomane eller har et spilleproblem), men dette kommer til å brukes til leilighet eller studier el.lign. når de har behov for det.

Skrevet

Ja, vi sparer barnetrygden. Det er en grei buffer for alle eventualiteter i livet. Og han får det når han begynner å studere/kjøper seg bolig.

Skrevet

Jeg blir ikke sånn overimponert over dere som presterer å si; "dersom man sparer barnetrygden, da trenger du den ikke" Hva er det for et tåpelig kommentar? Mannen min og jeg har ikke masse, masse penger, men vi er definitivt ikke fattige. Vi har lå både for hus og bil, men vi er veldig, veldig økonomiske. Det går rundt hver eneste mnd, og barnetrygden klarer vi fint å sette vekk til barnas konto.

Så da fortjener ikke vi de pengene? For noe pisspreik. Dere som sier det, jeg kan ikke tenke meg at dere har noe mindre penger enn oss, det har nok mye med prioritering av penger å gjøre. Dessuten krever ikke babyer så mye utgifter. Fy faen, her inne er det mange dumme mennesker.

Skrevet

Vi sparer ikke barnetrygden per definisjon, fordi det har vi ikke råd til i den situasjonen vi har vært i siden barna ble født (jeg er student, så pappa'n er den eneste i vår husholdning som tjener penger), men vi setter penger inn på kontoen til alle tre med jevne mellomrom allikevel. Dessuten har de snille besteforeldre på den ene siden som stadig setter inn penger til dem.

Skrevet

nei de pengene går i det store. kjøpte meg støveletter denne mnd.

Skrevet

Vi har veldig god økonomi, men det faller meg faktisk ikke inn å spare penger til barnet utover gaver han får. Syns det hjelper med karakterdanning å klare seg selv når man fyller 18.

Skrevet

Om jeg setter av barnetrygden til mine er 18, har de ca 400.000. Det skal gå til førerkort, hus, utdannelse el.l.

Skrevet

Skulle ønske vi kunne, særlig etter at jeg leser at noen har fått utdannelse uten noen studielån eller tanke på førerkort. Men, jeg er hjemmeværende (prioritere dette mens minsten er så liten; skal ut i jobb senere) og vi må faktisk bruke det for å få alt å gå opp.

Håper at når jeg er ut i jobb igjen, så kan vi spare den til utdannelse. Det var veldig lurt!

Skrevet

Jeg legger også av til utdannelse, førerkort, kjøp av bolig og lignende. Ikke pokker om de får tilgang til de pengene i en alder av 18 år, til og kunne "gjøre hva de vil med de pengene" :)

Synes det er helt feil å si at de som legger av barnetrygden ikke trenger den. Det kan jeg skrive under på at ikke stemmer.

Skrevet

Her spares barnetrygden og den skal ungene få når de begynner med høyrere utdannelse.

Ellers så sparer vi jo også selv, ca fem tusen i mnd, pluss at jeg er heldig og kan kjøpe det jeg trenger når jeg vil. Det være nye dyre støvletter, sushi til mandagsmiddag, Reimadress til ungene osv. Sånn er det jo bare når man har valgt og vente med å få unger til etter man har tatt høyere utdannelse (5 år), og fått en god jobb. Slikt får man igjen for i form av goooooooooooood økonomi :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...