Gå til innhold

Senvirkninger av Pandemrix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i de ulike debattene om en skal ta vaksinen eller ikke, er en del mennesker som argumenterer med at de aldri har hørt om noen senvirkninger av hverken vanlig influensavaksine eller Pandemrix.

Som kronisk syk med sjelden nevrologisk sykdom, som kan utløses av influensavaskine, har det i flere år forundret meg at friske mennesker oppfordres til å ta vaksine mot vanlig sesonginfluensa. (Som oftest en bedrift der alle får tilbudet for å redusere sykefravær) Jeg tviler på at folk flest er klar over at de løper en risiko for å få alvorlige sykdommer som følge av vaksinen. For det er bevist at der er en risiko, dog ganske liten. Når det er sagt har jeg vært veldig i tvil selv, om hva jeg skal gjøre med mitt barn. Har pr.dags dato landet på nei, da jeg tror vi allerede har hatt influensaen. Mitt poeng er egentlig ikke å mene noe om hva andre skal gjøre, da hver og en må vurdere det hele ut i fra sin situasjon. Men jeg synes at når en først har en debatt og det fra mange kommer ytringer om at mulighetene for senvirkninger er oppdiktet, så bør fakta komme på bordet.

Følgende er kopiert fra pakkningsvedlegget til Pandemrix og henviser til hvilke svært sjeldne bivirkninger som kan oppstå:

Svært sjeldne (kan inntreffe hos færre enn 1 av 10000 vaksinerte)

• Vaskulitt (betennelse av blodkar som kan forårsake hudutslett, leddsmerter og nyreproblemer)

• Neurologiske sykdommer som encephalomyelitt (betennelse i sentralnervesystemet), neuritt

(betennelse i nerver) og en type lammelse kjent som Guillain-Barré Syndrom

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror vel de fleste er klar over det. "Problemet" er at du kan få de samme senskadene også av selve sykdommen - det er det ikke så mange som snakker om.

Når det gjelder vanlig influensavaksine, så oppfordrer jo ikke staten friske mennesker til å ta den.

Skrevet

Jeg har enda til gode å ha hørt om noen som har fått senskader av influensa. Hvor har du lest/hørt om det?

Skrevet

Det vil jeg og vite. Legg gjerne med link..

Skrevet

Jeg vil bare påpeke at det mange, mange ganger så stor sjanse for å få Guillain-Barré Syndrom av selve influensaen enn av vaksinen.

Bare sånn for å sette ting litt i perspektiv.

Skrevet

Jeg var veldig usikker selv. Men, etter å ha satt meg grundig inn i hvordan disse stoffene påvirker kroppen anatomisk, og på bakgrunn av å kjenne til en som mistet sin sønn helt plutselig av svineinfluensa, i fare for at viruset skal mutere seg enda mer og av solidaritet til de syke som ikke kan ta den, så bestemte jeg meg for at min sønn skal ta den.

Min mann har også tatt den, da jeg er i en risikogruppe, men ikke kan ta vaksinen.

Når du jobber i helsevesenet og tar helsefaglig utdanning, så ser, hører og vet du om VELDIG mye som kan skje. De fleste tenker at det ikke kan skje en selv, noe det såklart er like stor sannsynlighet for,

Helsemyndighetene hadde ikke anbefalt dette dersom hele Norges befolkning skulle ligge sjuke av denne vaksinen etter ti år.

Skrevet

Har du noe å vise til Isdronningen?

Dette fant jeg på lommelegen:

Når det gjelder eventuelle alvorlige senskader ved influensa så er faren for dette liten. Influensa er hos friske mennesker en selvbegrensende sykdom som går over i løpet av vel 1 uke uten å etterlate seg noen alvorlige spor.

Det betyr ikke at man skal la være å ta den alvorlig, blir man syk så skal man holde sengen og sørge for å få i seg rikelig med drikke. Om man skal ta Tamiflu eller ikke blir litt opp til den enkelte, men når du nå først har det i hus så kan det jo brukes.

De man kan gjøre for å styrke immunforsvaret er egentlig kort og godt å leve så sunt som mulig, spesielt viktig er det å sørge for et variert kosthold slik at man får i seg alle de vitaminene og proteinene man trenger. Det er disse som er byggesteinene i immunforsvaret vårt.

Håper dette har vært til hjelp!

Vennlig hilsen Dr. Sturla Pilskog, allmennlege

Skrevet

Vil gjerne også se dokumentasjon for dette. Googlet og fant det samme som Libido..

Skrevet

Lommelegen er fy fy kildehenvisning.

Dersom vi oppgir en slik kilde på en oppgave, så stryker vi tvert.

Skrevet

Det er forskjell på en skoleoppgave og generell informasjon. Men har du noe dokumetasjon på at influensa kan gi senskader som isdronningen nevner?

Skrevet

Fant det selv nå.

1 av 100.000 kan få det av influensa.

Og hvor mange sto det på pakningsvedlegget til pandemrix?

Skrevet

Det er ingen forskjell på dette. Man kan finne mye rart på lommelegen, de er ikke engang godkjente kilder for ungdomskolen. Derav ingen informasjon man bør feste lit til. er jo av en årsak at dette ikke er lovlig.

Skrevet

I mine øyne er det stor forskjell på en skoleoppgave og informasjon jeg letter etter til meg selv, som jeg allikevel leser med ett kritisk blikk.

Skrevet

Har googlet det å google scholar for en stund siden - tror det var der jeg fant det. Men hvis du har funnet det selv, trenger jeg kanskje ikke gjøre det igjen. Husker ikke akkurat tallet mht til vaksinen, men det ar betydelig lavene enn ved selve influensaen (men her var det vel ikke bare svineinfluensan som var nevnt, men "alle" influensaer)

Skrevet

Så da blir konklusjoenen

1 av 100.000 kan få det av selve influensaen

1 av 10.000 kan få det av vaksinen.

Er du skikkelig uheldig kan du få det uten videre =)

Skrevet

Grunnen til at det står 1:10 000 på pakningsvedlegget til pandemrix, er at det er deres lavest sannsynling beregninsforhold, altså svært sjelden.

I følge helsedirektøren i Norgen, inntrer dette ved ca. ett tilfelle pr. en million ved vaksinering.

Skrevet

I samme artikkel libidio sier HD at det er en betydelig større risiko for å få det ved vanlig influensa.

1:100 000 ved vanlig influensa

1: 1000 000 ved vaksinering.

Skrevet

hehe står det? Leste ikke alt seh =)

Men hvorfor står det 1 av 10.000 i pakningsvedlegget til pandemrix, som HI viser til?

Skrevet

Det har FHI sagt på tv mange ganger, ifm folks skepsis til vaksinen.

Skrevet

Dr. Sturla Pilskog, "ALLMENNLEGE"?...

Skrevet

Bare en liten kommentar; jeg sa ikke at staten oppfordrer friske mennesker til å ta influensavaksine. Men jeg vet at mange bedrifter oppfordrer sine ansatte til å ta vaksinen og organsierer det hele gjennom bedriftshelsetjenesten. I den forbindelse vet jeg at mange ikke har vært klar over eventuelle bivirkninger.

Skrevet

Hva er alt med en allmennpraktiserende lege da? Er ikke alle som spesialiserer seg vettu :o)

Skrevet

Ikke noe galt med en allmennlege, men det sier seg vel selv at det finnes bedre kilder enn det. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...