Etterlengtet... Skrevet 19. november 2009 #1 Skrevet 19. november 2009 Ja, jeg vet at det finnes en sykdomsdebatt, men der går det ikke an å gå inn uten å komme ut igjen som nervevrak... Jeg har tatt vaksinen, men tenker på den hver eneste dag. Tenk om...tenk om....Det er så utrolig frustrerende at den skal få ødelegge gleden ved å gå gravid, for det gjør den. MEN; jeg hadde vært enda mer nervøs om jeg gikk rundt uvaksinert. Huff, flere enn meg som er paralysert av dette? Eller noen som har noen oppløftende ord?
solstråle med maibarn Skrevet 19. november 2009 #2 Skrevet 19. november 2009 jeg har det på samme måte. var veldig i tvil om jeg skulle ta den, men endte om med å gjøre det. tok den i går.. er jammen ikke sikker på om jeg gjorde det rette. er så redd for at jeg har skadet den lille. hvor langt er du på vei? jeg er 13+6
♥Madame_Mim♥ Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Jeg angrer ikke et sekund jeg!! Jeg tok den når jeg var ca i uke 20 (husker ikke helt). Er nå i uke 26 og den lille jenta mi koser seg og sparker mange ganger om dagen, så regner med at hun ikke har tatt noe skade av dette. Før jeg tok vaksinen var jeg redd hver gang jeg var i byen osv med tanke på å bli smittet. Var jo livredd for å miste den lenge etterlengtede babyen i magen! Slapper helt av nå jeg, sikker i min sak at jeg gjorde det riktige valget :-)
FrkVips Skrevet 19. november 2009 #4 Skrevet 19. november 2009 Vi har også veid mye frem og tilbake, men bestemte oss til slutt på at vi ikke ønsker å ta vaksinen. Jeg er 12+5 nå og det er mest derfor jeg ikke ønsker å ta den. Ettersom vaksinen bare anbefales til de i 2. og 3. trimester, er jeg litt for engstelig for virkningene for meg som akkurat er på vippen mellom 1. og 2. trimester. Jeg forsøker heller å holde meg unna store folkemengder og unngå smittefare så godt som mulig. Jeg arbeider ikke på en arbeidsplass som gjør at jeg er spesielt utsatt, har ingen barn fra før så jeg er heller ikke i et miljø med småbarn eller skoleelever. Er glad for vår avgjørelse, men håper selvsagt på det beste for alle. Det er et vanskelig valg!
♥Bubble♥ Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Legen min sa det så greit til meg Hadde jeg kunne sperret meg inne til babyen kom, anbefalte hun meg å ikke ta den. Men det går ikke ann å sperre seg inne så... For generelt anbefaler de ikke gravide å ta vaksiner. I tillegg sa hun at sjansen for at babyen skulle ta skade av vaksinen var mindre enn at jeg skulle få svineinfluensa og få komplikasjoner. Så valget var egentlig greit pga jobben min. Håper det kan hjelpe deg litt. Vi har nok gjort det rette med tanke på hva som kan skje om vi ikke hadde tatt den. Masse lykke til og nyt den lille i magen. Smiler hver gang jenta mi sparker meg jeg
Januar-nurk Skrevet 19. november 2009 #6 Skrevet 19. november 2009 Jeg tok vaksinen for 2,5 uker siden. Var först i tvil, men leste mye og fant ut at det var det beste for meg. Nå sitter jeg her med lungebetennelse (ikke pga. svineinfluensa). Tenker nå at det var veldig lurt å ta vaksinen. Svineinfluensan kan jo gå dypere ned i lungene enn vanlig lungebetennelse gjör, og jeg har jo vanskelig å puste på nettene nå med lungebetennelse som jeg heldigvis fant ut av tidlig at jeg hadde. Det merks at lungene er svakere nå som jeg er gravid også, med ekstra press på de. Er i uke 30+6 i dag. Lillemann sparker og har det bra :-).
Fifrildi Skrevet 19. november 2009 #7 Skrevet 19. november 2009 Ikke tenk på det du. Det ER virkelig en forsvinnende liten sjanse for at noe i vaksinen kan ha skadet barnet ditt. Faktisk er det mye større sjanse for at du blir påkjørt av en bil, blir alvorlig syk av noe urelatert etc. Men sånt går man jo ikke rundt og bekymrer seg over! Se om du kan klare å putte dette i samme boks som "alt annet farlig som kan skje med meg, babyen og faren". Klarer du ikke det vil jeg anbefale en psykolog kanskje som kan hjelpe deg med å komme over en irrasjonell frykt som ødelegger svangerskapet ditt. Jeg har tatt den og bekymrer meg ikke det minste! Er derimot superglad for at jeg slipper unna influensaen. Har mange venner som har vært sjuke i ukesvis faktisk.
Erlinda Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 Hei. Vi vurderte fram og tilbake anngående den vaksinen, men valgte å ikke ta den. Det var vårt valg, fordi vi hadde gått og gruvet oss helt fram til fødselen og lengre til for om hvilke ettervirkninger som hadde kommet (hvis de hadde kommet da). De sier jo det at det ikke er forsket noe på gravide, men noen annbefaler det og andre ikke. Svineinfluensaen kom jo for ca 1 år siden, så de har jo ikke vunnet å forsket noe på gravide og barna etter et svangerskap der den gravide har tatt den. Du må bare prøve å berolige deg selv med at du har tatt det rette valget. Som du skriver så hadde du vært mere nervøs hvis du ikke hadde tatt den. Dette er vel noe vi kan slite med alle sammen, samme om vi har tatt den eller ikke, så tenker vi vel, Tenk om... Ha troen på deg selv og få bestemt om at du gjorde det rette. Ingen har fasitten på dette, så vi må vel gå slik alle sammen tenker jeg. Lykke til.
Tabitha Skrevet 19. november 2009 #9 Skrevet 19. november 2009 Skriver under på tittelen her; Svine-vaksinen ødelegger svangerskapet mitt! Har brukt utrolig mye tid på å lese info og debatter om vaksinen. Jeg har ikke tatt vaksinen, og det har vært en tøff avgjørelse fordi det har vært så mye press og pga risikoen for å bli smittet. Men nå håper jeg at svineinfluensaen er på retur her i Sør-Norge. For deg som har tatt vaksinen er det ikke mer å gjøre, det har ingen hensikt å bekymre seg. Like lite hensikt som å bekymre seg for hvilke rynker man kommer til å få i framtida. Hver dag har nok med sin egen plage heter det.
vero:o) Skrevet 19. november 2009 #10 Skrevet 19. november 2009 skjønner ikke det,,har tatt den for noen uker siden å har ikke tenkt på det siden den er jo ikke farlig....er ingenting i sprøyta som er farlig....men du må ikke gå rund og vere urolig det er sikkert mere stressende for barnet... da hadde vi aldri nesten blitt tvonget tilå ta den,er jo vår plikt tydeligvis....
Kine&nurket;-) Skrevet 19. november 2009 #11 Skrevet 19. november 2009 Ikke tenk på det!Nå er den tatt, og jeg mener du har gjort det rette valget:-). Nå har det kommet mer enn nok informasjon og forskningen pågår kontinuerlig- Den viser seg å være en ganske så ufarlig vaksine. "Vaksine-motstanderne" som har lagt ut mye useriøs informasjon på nettet, har ikke noe medisinsk dokumentasjon på noen av uttalelsene, og dem som snakker om konspirasjoner og myndighetenes ondskap, kan plasseres i kategorien som venter på at aliens og UFO-er kommer. Sååå, ikke bruk mer tid på å tenke på "hvis, dersom..etc"- Men nyt graviditeten videre, og det lille nurket som lever og itvikler seg i magen din. Nå slipper du å tenke på hva som KAN skje dersom du hadde blitt smittet av SI og ikke vært vaksinert- Tamifluen er jo mye sterkere og mer skadelig enn vaksinen, så det beste er å være vaksinert og øke beskyttelsen for deg og barnet samt at du slipper å smitte andre som kanskje vil bli veldig syke av å bli smittet.
3smånå Skrevet 19. november 2009 #12 Skrevet 19. november 2009 Jeg har det akkurat som deg HI. Var egentlig helt i mot vaksinering, og mente at svineinfluensaen var veldig overdrevet. Men så fikk jeg plutselig et anfall der jeg ble livredd for å få svineinfluensa, og så vaksinerte jeg meg. Og jeg har angret hver dag siden. Skjønner ikke at jeg kunne være så dum. Kommer til å føle at det er min skyld om denne ungen skulle bli født med misdannelser eller få noen sykdommer av alvorlig art i fremtiden. Er også veldig redd for at jeg selv kommer til å få alvorlige bvirkninger som følge av vaksinen. Men det hjelper jo ikke uansett hvor mye en tenker på dette nå, men jeg har blitt helt besatt av disse tankene, og angrer fryktelig på valget mitt. Det er nesten så ille at jeg ikke føler noen glede over svangerskapet lengre, og det synes jeg er veldig trist.
mamma og my Skrevet 19. november 2009 #13 Skrevet 19. november 2009 sånn som situasjonen vet nå, er det større risiko forbundet med å være uvaksinert enn å være vaksinert. Valget står mellom en teoretisk sjanse for at noe kommer til å gå galt, og en reell og større sjanse for at noe går galt. Det er utrolig mye som er mye mer sannsynlig enn at du eller barnet ditt får seinvirkninger av vaksinen, så ikke la tanken på at du er redd for vaksinen ødelegge svangerskapet ditt
Bebis i April:) Skrevet 19. november 2009 #14 Skrevet 19. november 2009 Pust ut, ro ned og hør om å få komme på ultralyd en ekstra gang hvis du er veldig bekymret Jeg tok vaksinen, og er veldig fornøyd med det valget. Skulle ønske jeg tok den mye tidligere (men da hadde den jo ikke kommet hit enda). Jeg ble nemlig smitta av svineinfluensa bare ett par dager etter vaksinen. Jeg igjen smittet 3 åringen min. Jeg har gått på tamiflu, på tross av alle rykter om at det ikke skal taes av gravide. Man må jo nesten stole på legen og helsemyndighetene! Vær glad du vaksinerte deg, for jeg skal love deg at denne sykdommen ikke er noe som helst artig og den er forferdelig langvarig. Vi ble syke rundt 3. november ca... Gutten hadde første barnehagedag nå på mandag. Han er frisk nå. Jeg er fremdeles dårlig. Tamifluen har tatt knekken på viruset så jeg er ikke smittsom, men det henger igjen mye av forkjølelsen enda. Så du kan tenke litt på dette : jeg er vaksinert, jeg fikk svineinfluensa, jeg har tatt tamiflu, jeg er fremdeles dårlig, men vet du hva? Jeg var på ordinær UL i går og i magen min ligger en FRISK og PERFEKT liten baby..! Vit at du med å ha vaksinert deg har gjort alt du kan for deg og din baby!! Våg å nyte svangerskapet ditt og glede deg over babyen som kommer
krepsventerkreps? Skrevet 19. november 2009 #15 Skrevet 19. november 2009 Skjønner deg veldig godt. Jeg tok vaksina antageligvis samme dag som jeg ble gravid (eller noen dager før eller etter). Tenker utrolig mye på dette, og er veldig redd for at valget mitt kan skade fosteret. Føler vel litt som deg at disse bekymringene tar bort endel av gleden ved å være gravid.
Etterlengtet... Skrevet 19. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 19. november 2009 Tusen takk for mange skjønne svar! Det hjelper bare å vite at man ikke er alene, faktisk. Synes det er leit at det er så mye skremsel inne på sykdomsdebatten. Men de som legger ut alt dette her, forstår sikkert ikke hva det gjør med andre. Vi vil jo bare glede oss over magene våre, alle sammen.
idamamma-00 Skrevet 19. november 2009 #17 Skrevet 19. november 2009 Jeg kan trøste deg med at - jeg har ikke tatt svine-vaksinen, og det ødelegger svangerskapet mitt... Jeg har tatt det valget, og står for det, men jeg er kjempe redd og bekymret for å bli smittet, det er like stressende og vondt tror jeg... Så bestem deg for å stå for det valget, og at det er rett for deg!! Vi må velge mellom pest og kolera, det er ikke lett!!!
kelebek Skrevet 20. november 2009 #18 Skrevet 20. november 2009 Jeg har det som idamamma-00. Har bestemt meg for ikke å ta vaksina og er stadig bekymret for å bli smittet. Jobber også i barnehage og vet jeg er utsatt, men klarer bare ikke å slå meg til ro med tanken på å ta vaksinen. Det er ikke gøy når sånne dilemmaer tar fra en gleden over å bære på et nytt , fantastisk liv :-(
Tirilto Skrevet 20. november 2009 #19 Skrevet 20. november 2009 Dette synes jeg bare er helt utrolig trist! At alle konspirasjonsmakerne faktisk klarer å ødelegge noe av gleden ved å være gravid for noen. Til tross for at påstandene deres blir tilbakevist en etter en (nei, folkehelseinstituttet er ikke unntatt offentlig revisjon, kvikksølvdosen man får i seg er ubetydelig osv...). Jeg er i alle fall ikke i tvil om hvem jeg stoler på. En samlet legestand som bygger argumentasjonen sin på årevis med forskning, eller en og annen person som kommer med ren synsing (og prøver å tjene penger på sølvvann eller hva det nå var...). Jeg har tatt vaksinen, og slapper helt av i forhold tl det. Kanskje det var overflødig, kanskje ikke - jeg er i alle fall trygg på at det ikke er skadelig.
lnihj Skrevet 20. november 2009 #20 Skrevet 20. november 2009 Jeg bestemte meg for å ta vaksinen etter å ha overveid det lenge og diskutert det med legen min og på helsestasjonen. Da jeg kom hjem etter å ha tatt vaksinen slo jeg på tven og der var det tilfeldigvis en debatt hvor blandt annet vaksinaksjon.no deltok. Jeg ble jo helt fra meg av denne informasjonen rett etter at jeg hadde tatt vaksinen og begynte å gråte, (overreagerte nok noe pga hormonene). I tillegg fikk jeg en kjempereaksjon på vaksinen, fikk så vondt i armen at jeg ikke kunne løfte den og fikk feber utover natten samt hodepine og kvalme... Så nå tenkte jeg å bestille en ekstra UL for å sjekke at alt er bra med barnet, dersom alt er bra, så er jeg glad jeg tok vaksinen... Men det er trist at grupper som vaksineaksjon.no skal sette slike griller i hodet på folk... Har jo skjønt i ettertid at det er en noe useriøs og spesiell gruppe.... Noen andre gavide som har fått bivirkninge av vaksinen? (har aldri hatt en eneste bivirkning av vaksiner tidligere).
3smånå Skrevet 21. november 2009 #21 Skrevet 21. november 2009 Jeg finner ingen trygghet i å ta en ekstra ultralyd, for om vaksinen har skadet babyen så er det vel mest sannsynlig at det er nervesystemet det har gått utover. Er mest redd for ADHD, autisme, lærevansker osv. Får vondt i magen av å tenke på det. Bekymrer meg også for at alle tilsetningsstoffene kan fremkalle kreft hos barnet eller meg. Ikke for å skremme noen altså, men jeg holder på å bli gal av disse tankene mine.
Vesla222 Skrevet 21. november 2009 #22 Skrevet 21. november 2009 Det er litt av et valg vi står/har stått ovenfor. Jeg håper at de fleste som har tatt vaksinen er lettet over at nå er valget tatt, og at det sannsynligvis var det riktige valget for dem. Selv har jeg ikke tatt vaksinen, er rett og slett ikke sikker på hva jeg skal gjøre, enda. Noen dager tenker jeg at jeg skal ta den, men så leser jeg noe på nettet og ombestemmer meg. Dette til tross for at jeg er positiv til vaksine generelt og syns at de mest innbitte vaksinemotstanderne virker veldig useriøse. Men; Husk at i USA er det vanlig for gravide å ta influensavaksine, og denne vaksinen er laget på samme måte. Vet ikke om de bruker kvikksølv og squalene der, men det inneholdt vertfall alle barnevaksinene vi tok da vi var små. Om man skal stole på noen i denne debatten, tror jeg det må bli Folkehelseinstituttet..
M ♥ ♂-2010 Skrevet 21. november 2009 #23 Skrevet 21. november 2009 Gjør alt du kan for å unngå å lese om det. Jeg leste kun ditt topp-innlegg i denne tråden tilogmed:) Blir stressa av alt snakket. Jeg tok vaksinen 12+2, og en kvinnespesialist jeg var hos sa at det var null problem å ta den selvom jeg akkurat vippet over i 2.tri. I ettertid har jeg kjent masse bobling, og ingenting unormalt såvidt jeg vet!
M ♥ ♂-2010 Skrevet 21. november 2009 #24 Skrevet 21. november 2009 Nå turte jeg å lese alle innlegg og jeg må si at dette er en fantastisk gjeng!! Nå roet dere ned en engstelig førstegangs og:) TUSEN TAKK
Bambini#1 Skrevet 22. november 2009 #25 Skrevet 22. november 2009 Hei Jeg skjonner deg/dere alle veldig godt. Har slitt med samme problemstilling og vaer ganske stresset. Faar samoer til aa kjore/hente meg pa jobb saa jeg slapp buss etc... men har naa bestemt meg for ikke aa ta den.. og jeg tror og haper at jeg faktisk har hatt den.. Jeg fikk en lett forkjolelse og valgte holde sengen i 2 dager. Da jeg kom paa jobb paa mandagen hadde 6 av 13 stk vaert borte og de hadde alle hatt veldig hoy feber etc. En til ble syk uken etter og han tok testen - hadde svineinfluensa. Vi sitter i aapent landskap - saa jeg haaper min lille forkjolelse var en lett versjon av svineinfluensaen... legen min var litt tvilende til om jeg kunne ta en test aa sjekke na som jeg var frisk igjen?!?Leste en artikkel om en gravid som hadde influensaen og folte seg helt fin - saa det trenger ikke vaere fulstendig krise om vi faar den heller. Naa har den jo muttert, saa vifaar bare haape at neste bolge som kommer blir "letere" Lykke til alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå