Gemini7 Skrevet 19. november 2009 #26 Skrevet 19. november 2009 Hmmm overraskende at så mange synes vestlandsdialekter er pene!!! Personlig er det ytterst få vestlandsdialekter jeg kan tåle- synes de fort blir gnålete (jfr L.S. Navarsete). Men nå var ikke det spørsmålet, hehe. Den peneste dialekta er helt klart Nordlandsdialekt- helst helt nord i Nordland, på grensa til Troms (Ofoten). Jeg blir helt myk av å høre menn som snakker slik. Og det er faktisk enorm forskjell på nord-norske dialekter, så finnmarking er jeg ikke like begeistret for. Ei heller Helgelandsdialekt.. Er vel ikke for ingenting at jeg har endt opp med en nordlending selv:) Digresjon; pratet faktisk med ei svensk jente som jobber i Norge, og da nevnte jeg at "alle" nordmenn synes svensk er så pent, penere enn norsk. Det var hun helt enig i,, men om hun måtte velge blant norske dialekter så ble det helt klart nordlending:) Hun jobbet med en fra Tromsø og han var bare sååå barsk, noe dialekta visstnok bidro til:)
Gjest 5 andre Skrevet 19. november 2009 #30 Skrevet 19. november 2009 Jeg synes faktisk ikke svensk er pener enn norsk. Selv har jeg en av de styggeste dialektene i Norge. Er fra Hedmarken (Je lyt full innrømme at je itte tala så brett sjøl lengre). Jeg må si at jeg liker veldig godt dialektene i Nord-Gudbrandsdalen, f.eks. Lesja En god nummer to er Tromsødialekten.
Gemini7 Skrevet 19. november 2009 #32 Skrevet 19. november 2009 Barn av regnbuen: jeg er også fra Hedmark, men langt nord så vi har ikke så veldig bred dialekt, faktisk. Synes heller ikke sør-Hedmarksdialekt er så stygt. Minner meg bare veldig om Prøysen og historiene hans, selv om han var fra Ringsaker.
Kari Trestakk Skrevet 19. november 2009 #33 Skrevet 19. november 2009 Helt enig! Jeg blir helt mo i knærne når jeg hører mannfolk snakke valdresdialekt. Kjenner noen derfra, og når de snakker så blir jeg helt bergtatt. Hjelper jo litt at det er noen fryktelig kjekke og sympatiske menn også. Bare synd de er homofile og jeg er lykkelig gift
LilleBjella Skrevet 19. november 2009 #34 Skrevet 19. november 2009 Jeg syns alle norske dialekter er sjarmerende på hver sin måte. Jeg har aldri snakket med et menneske og tenkt at "fyttigrisen så stygt du snakker", på grunn av dialekten.
solita 06 Skrevet 19. november 2009 #35 Skrevet 19. november 2009 Nordfjord og Telemark (Vinje/Kviteseid). Og sånn som de eldre fine Arendals fruene snakker, det er faktisk veldig fint og skiller seg mye fra den breie Ææændals/lillelørdag varianten. Liker ofte dialekt knyttet til personer jeg liker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå