OsloMor Skrevet 17. november 2009 #26 Skrevet 17. november 2009 Får NAV inn tips, så plikter de å etterforske dette. Normalt sett må man fremlegge separate leilighetskontrakter, kvitteringer på at mor betaler regningene selv som strøm, tv-lisens, husleie, hustlf osv. Man blir også bedt om å fremlegge en skriftlig erklæring fra en nabo, huseier, om at partene faktisk bor der der bor. Dette er vanlige tiltak som NAV starter med i tipssaker ang. OS-saker. Altså, skal man melde noen så mener jeg man bør gi de en sjanse til å gjøre ting på den rette måten, alle kan forbedre seg og bør få en sjanse. Gagner ingen av barna i disse sakene at mor og far får rulleblad og i verste fall må sone.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #27 Skrevet 17. november 2009 Jeg tror det er bare høyskolefag, men det er jo bare å ringe lånekassa og spørre! Vet det er mange som gjør det på den måten, det handler jo tross alt om å melke systemet LOVLIG!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #28 Skrevet 17. november 2009 Ja, de prøvde seg med meg, nemlig;) Jeg hadde nettopp flyttet til her jeg bor, og kjente jo ikke naboene engang. Men de ville ha meg til å få to naboer til å signere. Jeg ba dem vise paragrafen i loven som ga dem den retten. Jeg fikk en paragraf, men sjekket på lovdata, og paragrafen etter den de ga meg, sa klart og tydelig hvordan de kunne skaffe informasjonen;) Så jeg nektet å få underskrifter, men sa at de var hjertelig velkommen på besøk. Nei, det hadde de visst ikke lov til, så de kom ikke selv om jeg inviterte dem;) NN 23:05
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #29 Skrevet 17. november 2009 Nei, du tar feil ano 23:09. Var på nav på torsdag pga akkurat dette. Vi bor ikke sammen og har heller ikke gjort det. Han studerer skal studere ferdig i Trondheim og jeg skal bo her i Oslo sammen med den sønnen vår (termin i januar). Vi er kjærester og han kommer til å være her to langhelger i måneden, men de på nav sa at så lenge vi ikke bor sammen, så lever vi ikke sammen. Jeg regnes derfor som alenemor. Lånekassen gir deg vel ca 8000. Har du prøvd å bodd i Oslo for 8000 kroner i måneden med et barn? Det er hvertfall ikke det jeg er villig til å prøve!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #30 Skrevet 17. november 2009 Hadde ikkenølt md å si fra!! Her arbeider jeg og sliter opp til 14 timer i døgnet og betaler 12 900 i skatt pr.mnd, bare for at folk skal få svindlke til seg de pengene?? Ingenting gjør meg mer forbanna.. Ingen grunn er god nok, er likestilt med å selge narko for å skaffe penger, like forkastelig begge deler!!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #31 Skrevet 17. november 2009 Da tøyer du grensene, for ellers kunne jo alle som pendler i jobb si det samme.......
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #32 Skrevet 17. november 2009 Da har de tolka reglene til fordel for dere. Egentlig så gjelder det uansett om dere er kjærester i samme by eller ikke, men tydeligvis har de vært snille mot dere. Foreldrene bor midlertidig adskilt [Endret 2/01] Barnets foreldre anses for å leve sammen dersom de vanligvis har felles bolig, jf. § 1-5 fjerde ledd siste punktum, selv om de midlertidig bor adskilt av praktiske årsaker. Årsaken til adskillelsen kan være arbeid, utdanning, sykdom, militærtjeneste og fengselsopphold. Andre årsaker omfattes også av bestemmelsen så lenge det er klart at adskillelsen i boforholdet kun er midlertidig og ikke skyldes brudd i forholdet mellom partene. Det er en forutsetning for å kunne anvende bestemmelsen at partene har etablert seg i felles bolig, enten egen bolig eller at de for eksempel har bodd sammen hos en av partenes foreldre. Det er uten betydning om partene opprettholder fellesboligen under adskillelsen, dersom de senere skal flytte sammen igjen. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147767.cms
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #33 Skrevet 17. november 2009 Vel, jeg tror kanskje de som jobber på nav har rett i dette, tror ikke du? Mener dere helt seriøst at jeg ikke skal ha rett på os ettersom jeg er sammen med barnefaren som bor 50 mil unna, der han betaler husleie, strøm osv? Hva mener du vi skal gjøre da?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #34 Skrevet 17. november 2009 Ja, HI, du er en fin venn. DU ghør det for fellesskapet, for å føle deg som en sterk og rettsskaffen person som er handlekraftig og litt mer betydningsfull og likt av "fellesskapet". Vel, du er en tyster og du vil kanskje godte deg når din venninne forteller at noen har tipset NAV, men jeg tror på karma og what's goes around, comes around. Stakkars din venninne som har en "venn" som deg, men en samfunnsborger må tipse litt anonymt, ikke sant? (For du tror ikke så mye på de grunnene du oppgir for å tyste at du tør ¨å stå frem med fullt navn.) Hilsen en som hater tystere som deg.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #35 Skrevet 17. november 2009 Les innlegget mitt igjen du. Dette gjelder kun hvis foreldrene har bodd sammen, noe vi aldri har.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #36 Skrevet 17. november 2009 Svindler man så risikrer man å bli tatt som den skruken man er. Bra at folk tipser og at de som er så frekke at de stjeler fra felleksskapet får sin fortjente straff!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #37 Skrevet 17. november 2009 Okei. Da har man iallefall funnet en måte å utnytte systemet lovlig. Håper for din skyld at du ikke blir alene igjen etter stønadstiden er brukt opp. Regner med han har muligheten til å studere i Oslo eller at du har muligheten til å flytte dit.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #38 Skrevet 17. november 2009 Og jeg hater snylteelskere som 23:31. Om HI melder venninnen sin til NAV, så er det nok ingen som kommer til å få vite det i det virkelige liv (om ikke venninnen sladrer rundt) og dermed vil hun ikke få noe klapp på skulderen eller diplom for hederlig innsats. HI gjør dette fordi hun forstår viktigheten av LOVVERKET og hvordan VELFERDSSTATEN fungerer! Det er to ord du burde lære deg kanskje?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #39 Skrevet 17. november 2009 Pga omleggingen så sendte de ikke ut i fjor. Det ser ikke ut til at det kommer i år heller. For da hadde vi hatt det nå. Kanskje de har sluttet med det?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #40 Skrevet 17. november 2009 Man har IKKE lov til å være kjærester, selv om man ikke bor sammen, så lenge begge er biologiske foreldre for barnet... Da jeg var alenemor fylte jeg ut skjema første året, jeg hadde ganske tett kontakt med Nav fordi barnefar ikke betalte bidrag og alt de sendte han av brev fikk de i retur.. De få gangene barnefar var hos sønnen sin visste dem om, og tilog med de 3/4 gangene han overnattet på sofaen/rommet til sønnen sin fordi han og jeg hadde møte med familievernkontoret o.l (han bodde 2 timers kollektivreisevei unna, og har ikke lappen) De visste at han sov i leiligheten min, men de visste også hvor sint og frustert jeg var over faren og siutasjonen, at jeg hadde advokat i bakhånd o.l De kom aldri hjem til meg. På en annen måte skal jeg innrømme at jeg var nær ved å gjøre som din venninne da min kjære mistet jobben 2 uker før termin med minsta. Isteden reiste han da minsta var 4 mnd ( han begynte i firmaet til en kamerat, men det gikk og dukken pga finanskrisa) til andre siden av landet og jobbet der i 5 mnd... Det var beintøft å sitte med en på 2 1/2 og en på 4 mnd aleine i 5 mnd, ikke har jeg lappen og bhg var ca 30 min fra hjemmet vårt, bare bratte oppoverbakker... Men vi klarte oss, selv om han var på andre siden av landet søkte jeg ikke om noen form for aleneforsørgerstøtte, jeg snakket med nav om det fantes noen løsning for oss, men de at så lenge vi var kjærester var det ikke noe å hente hos dem.. Vi klarte oss, uten å motta noe som ikke var vårt.. Jeg var alenemor med eldste, jeg vet hvor viktig det er for aleneforsørgere å motta støtte i en overgangsperiode, så jeg skammet meg over å i det hele tenke at jeg ønsket å bare si at vi hadde gjort det slutt for å klare oss...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #41 Skrevet 17. november 2009 Forferdelig at noen utnytter systemet på den måten.Syns du skal si i fra til nav trygd.Det er din simple plikt synes nå jeg.Du kan være anonym.Gjør jobben din.Det er alt for mange som ikke sier i fra.Å hvordan skal det gå med skattepengene når det er så mange som får det som ikke skulle hatt det..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #42 Skrevet 17. november 2009 Jo, man kan være kjæreste med barnefaren! Hente fra nav: Begrepet "lever sammen" gir uttrykk for at også andre momenter enn tilknytning til samme bolig kan få betydning for hvorvidt foreldrene anses for å leve sammen. At det ikke er brudd i forholdet mellom foreldrene, slik at de har personlig tilknytning, er ikke nok til å anse dem for å leve sammen. Det har vært lagt til grunn at foreldrene anses for å leve sammen bare dersom alle følgende forhold er til stede: * Partene har et forhold tilbake i tid. * Partene har helt konkrete fremtidsplaner (skal gifte seg, bygger hus, venter på leilighet o.l.). * Partene har et aktuelt fellesskap og samvær som ligger nær opp til den botilknytning som alene fører til at de anses for å bo sammen, jf. lovens § 1-5.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #43 Skrevet 17. november 2009 Forhold tilbake i tid - hva betyr det?
Elinlita Skrevet 17. november 2009 #44 Skrevet 17. november 2009 Ja, hva betyr egentlig det? Ikke damen jeg snakket med på nav engang kunne forklare denne. Det er vel ganske så sikkert at man på en eller annen måte har hatt et forhold til en person man har et barn med.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #45 Skrevet 18. november 2009 Hvorfor blander du deg? Synes hun bør ha samvitighet selv til å gjøre det som er rett og om hun velger motsatt får hun ta konsekvensene av det...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2009 #46 Skrevet 18. november 2009 Foreløpig har hun ikke svindlet noen. Jeg synes derfor ikke du skal vurdere å anmelde enne nå. Jeg vil heller foreslå at du forteller at du er lei for det, men du kan ikke la være å si ifra om hvordan det ligger ann til NAV hvis hun gjennomfører planen. Fortell henne at du kommer til å melde fra med en gang. Hvis svindelen har pågått i kort tid får det ikke så store konsekvenser for henne som om hun skulle blitt tatt etter å ha svindlet til seg 100.000,-. Blir hun tatt etter en månte må hun sansynlig vis betale til bake, etter et halvt år ender hun fort i fengsel i tillegg. Tilby deg heller å sette deg ned sammen med henne for å forsøke å finne en utvei. Bli med henne til NAV for å få råd osv. Kanskje far kan ta permisjonen mens hun jobber? Kanskje hun kan få rett på støtte fra lånekassa? Kanskje hun kan jobbe helger? osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå