Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #1 Skrevet 17. november 2009 Hva skjer hvis jeg tipser NAV om at venninen min planlegger å motta støtte som aleneforsørger, mens hun i virkligheten bor sammen med bf? Hun forteller meg at hun bare skal gjøre dette fra desember av når barnet blir født og til hun skal begynne på studie til høsten. Vet at hun forteller sannheten om dette, men likevel. Svindel er svindel, og dette vil jo tilsvare en sum på nesten 100.000 kroner. Selvfølgelig er det synd på henne da de sliter økonomisk, men likevel. Hun kommer nok uansett til å bli tatt, jeg har prøvd å fortelle henne at NAV har nye reformer nå. ALLE blir tatt uansett, og da er det jo bedre at dette skjer nå før det går for langt. Hun påstår at hun bare kan nekte, og at det er veldig liten sjans for at de finner det ut, men hallo!? Hvor lett kan de ikke finne ut at de bor sammen? Hun sa det til meg i fortrolighet, ingen andre så vet det så vidt jeg vet, valgte vel feil person å si det til for å si det sånn... Er jeg ond fordi jeg ikke klarer å stå å se på et lovbrudd som blir begått?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Jeg hadde sagt fra til NAV. Å svindle fellesskapet er ikke bra og dem som gjør det fortjener straff!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 Hvordan kan du si at ALLE blir tatt uansett? Vet om ei jeg som ikke ble tatt. Hun hadde OS i 3 år og bodde med bf.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Jeg mener du er god om du melder allerede nå. For virkelig ond ville du vært om du bare lot henne gjøre det. Jeg tror grensen for ubetinget fengsel i slike saker går ved ca kr 65 000,-. Og så kommer tilbakebetaling, bot og en kan miste retten til fremtidige ytelser fra NAV...... Det er snakk om MYE mer enn 100 000 bare på ett år ekstra som enslig forsørger. Overgangsstønad 11 965 pr måned. En ekstra barnetrygd ca 970 pr måned Ett småbarnstillegg om hun bare har overgangsstønad 660 pr måned. De tok jo nettopp flere i sørnorge nå om dagen...... En i nord sitter vel i fengsel nå. Far blir også straffet med det samme som henne, om de gjør dette og blir tatt etter å ha svindlet.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Er det slikt at alle som mottar OS blir etterforsket eller?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Jeg mener at lover er lover, men venner er også venner. Jeg regner med at din venninne ikk har tjent seg opp foreldrepenger? Mange kommer faktisk i den situasjonen der de må velge mellom å motta penger av nav og lyve om barnefaren, eller å faktisk flytte fra hverandre. Ikke særlig gjennomtenkt i forhold til skole, svangerskap og barn, men slik er det av og til. Så hva er du mest villig til? La barn bo sammen med begge foreldrene de 8 månedene, eller å se at de må flytte fra hverandre? Hvis du har tenkt til å melde henne til nav synes jeg du hvertfall at du skal fortelle henne dette.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #9 Skrevet 17. november 2009 Fordi NAV har skjerpet inn overvåkningen nå vel.. Dessuten blir jo alle det! Etter hva jeg har hørt. Mulig folk klarte det før, men har jo lest i media i det siste at nå skal de slå hardere ned på slike saker. Kjerring fordi jeg ikke vil at skattepengene våre skal gå til forbrytere? (Satt på spissen)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #10 Skrevet 17. november 2009 Flere har blitt dømt for dette. Google det og vis henne sakene. Kanskje hun ombestemmer seg. Eller fortell om razziaen som var for noen dager siden, der politet troppet opp grytidlig om morgenen og fant bf i dobbeltsenga og klærne hans i skapet. Eller tips nav slik at de kan sjekke dette før hun får innvilget stønad og får gjort noe ulovlig.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #11 Skrevet 17. november 2009 Ja, ved liten mistanke, så blir de det. Og stønaden stopper med en gang, om NAV får mistanke. Så begynner etterforskningen..... Hvert eneste år må en i tillegg sende inn egenerklæring på at en bor alene/ikke med barnefar, for å fortsatt motta stønad.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #12 Skrevet 17. november 2009 Å svindle til seg skattepenger er uansett frekkere enn flatlusa. Jeg hadde ikke nølt med å melde slike skurker til NAV
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #14 Skrevet 17. november 2009 Hun sier at det bare er for 5 måneder (barnet er ikke født), og jeg fortalte da at hun kommer til å bli tatt uansett for hvor lenge det er. Slik er det bare. Går det ikke an å bare tipse anonymt?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #15 Skrevet 17. november 2009 Ikke fortell detaljer fra razziaen, da kan de fort finne ut at de skal gjemme klær og sove på forskjellige rom osv. Bare snakk med henne, fortell konsekvensene, og sett opp et regnestykke for henne. Hun vil jo faktisk få ganske mye fra lånekassa 8000 i måneden er det vel. Om hun fortsatt ikke vil høre er det bare å melde ifra, da er det jo bevisst svindel.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #16 Skrevet 17. november 2009 Synes det er litt rart at det skal være så enkelt å kunne få til dette jeg. Da jeg søkte om OS, så fikk jeg tilsendt et skjema hvor jeg måtte fylle ut opplysninger om at jeg ikke bodde sammen med BF. I tillegg måtte jeg ha to vitner som skrev under på at dette stemte. Men er vel kanskje noen som har venner/familie som synes det er greit å svindle til seg penger da.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #17 Skrevet 17. november 2009 Hun skal gjøre dette frem til hun får penger fra lånekassen, hun er ikke student enda.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #18 Skrevet 17. november 2009 Jeg får OS, har fått i to år, men har aldri måttet sende inn en slik egenerklæring? Men jeg bor alene, ja...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #19 Skrevet 17. november 2009 Så få henne til å melde seg som student nå med en gang, ett fag er nok til å få støtte!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #20 Skrevet 17. november 2009 De har faktisk ikke lov å be deg få to vitner til å signere. Detter vet jeg, for jeg har sjekket grundig. NAV måtte gi seg.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #21 Skrevet 17. november 2009 Om du har pratet med nav på de to årene, så har de fått sin lille oppdatering via det. Jeg har bare fått egenmelding i posten en gang, forrige gang ringte jeg og etterlyste den, og da sa de at jeg i en samtale hadde opplyst om livssituasjonen min, og dermed trengte de ikke å få skjemaet.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #22 Skrevet 17. november 2009 Hadde jeg vært deg hadde jeg rådet henne til å flytte fra barnefar jeg. Da har hun rett på pengene, men hun må betale den prisen av å ikke ha han i senga hver natt. Man kan nemlig være kjærester, men hun må ha daglig omsorg og bo alene med barnet. Heller velge å bo hver for seg enn å ikke ha penger til mat til barnet. For det er det som er realiteten her.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #23 Skrevet 17. november 2009 Der tar du feil anonym 23:07 De kan ikke være kjærester, ikke i det hele tatt! Så om hun flytter fra barnefar og samtidig er kjærester så får hun fortsatt ikke støtte, men de vil ha to husleier, to strømregninger osv. Jeg ville heller rådet henne til å ta ett fag eller to i permisjonstiden, da får hun støtte.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #24 Skrevet 17. november 2009 Var ikke klar over at det ikke var lov anonym 23:05. Men jeg hadde ikke noe å skjule og så ikke noe rart i at de ønsket en erklæring underskrevet av vitner jeg da. Anonym 23:03
Anonym bruker Skrevet 17. november 2009 #25 Skrevet 17. november 2009 Setter pris på de som kommer med forslag her, fordi jeg gjør ikke dette for å straffe henne. Men støtte for et fag, får hun virkelig det? Vet hun skal ta norsk og fransk fordi hun mangler dette for å få studiekompetanse, men får du støtte når du er privatist?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå