Gå til innhold

menyen vår denne uken

Anbefalte innlegg

Skrevet

mandag: Hjemmelaget grønnsakssuppe, klot og nystekte rundstykker

tirsdag: hjemmelaget kjøttpudding,brun saus og kålstuing , og kokte poteter

onsdag: hjemmelaget fiskegrateng med poteter og raspet gulerot

torsdag: hjemmelaget kylling i sitron og olivensaus med ris og salat

fredag; hjemmelaget lasagne med salat og hjemmebakte rundstykker

lørdag ; hjemmelaget hamburger, pommes frites og salat

søndag : hjemmelagede fiskekaker, gulrotstuing og makaroni

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imponerende.

Har du laget tilsvarende oversikt over hvilke dager du skal ha sex også? Og i hvilke stillinger?

Skrevet

haha, jeg forventet ikke noe hyggelig svar fra dere dibbere nei.

er faktisk stolt av at jeg tar meg tid og ork til å lage hjemmelaget mat jeg. Med god planlegging slipper jeg å kaste vekk penger på siste liten ting jeg mangler.

fungerer veldig godt. hele familien er veldig glade i den maten de får.

litt sjalu kansje 18.40? kansje du har lyst til å komme på middag?

Skrevet

Hadde tenkt til å skryte av deg hovedinnlegger,men etter jeg ser hvordan du svarte,så orker jeg ikke,..

Da ble hele innlegget ditt bare hovent!!

Skrevet

Enig med deg 18. 51..

Trinst for HI at hun ikke har andre og skryte til en "dumme dibbere" som ikke bryr seg selv når HI vet at hun kan få pepper for ett slik innlegg

Skrevet

Syns du er flink, jeg:)

Og det er sant som du sier at en sparer faktisk tid på å planlegge skikkelig og å lage så mye som mulig ferdig på forhånd:)

Jeg liker å lage mat selv, men er ikke flink nok i planleggingsdelen. Dette er en skavank jeg har;)

Skrevet

Kjekt med ferdig planlagt ukesmeny! :-)

Jeg har på langt nær så godt planlagt meny, men jeg merker at jeg sparer mye penger på mat som er laget mer fra grunnen av. Det blir mer til at jeg har det jeg trenger til å lage middagene i skuffer, kjøleskap og fryser. Ofte er det bare en liten ting som må kjøpes på butikken i tillegg til melk og brød (jeg baker ikke brødene selv nei... :-(

Tenkte faktisk jeg skulle lage hjemmelagede hamburgere en dag nå snart! Har du oppskrift på gode og kanskje mellomgrove hamburgerbrød?

Skrevet

Hei!

Ble litt nysgjerrig på den sitron og olivensausen din =)

Lyst å dele oppskriften?

Skrevet

Ordet "hjemmelaget" klinger utvilsomt bra - (men med unntak av mandagsmiddagen og torsdagsmiddagen var det ikke mye å oppspore av ting jeg og min kjære serverer her i huset! Her foretrekker vi kylling og grønnsaker, kan man trygt si. Også er fisk en stor favoritt.. )

Syns du er flink jeg, og har ingenting imot av at folk skryter av seg selv eller svarer hoverende når noen kommer med sarkasme!

You go girl! :D

Skrevet

hjemmelaget kylling ha ha. Har du den i bakgården:-))

Obs pommes frites er fullt av palmeolje, hvis du ikke lager den fra bunnen selv

Skrevet

Nei, ellers takk. For det første frister ingenting av det du har på menyen, og for det andre blir jeg ikke sjalu på folk som er så "nazi" i hverdagen;).

Men god apetitt. Håper det smaker...

Koz og klemzzz fra frøken 18:40.

Skrevet

Hvordan lager du hjemmelaget kylling? LER

Skrevet

Hvordan lager du klot egentlig?

Husker det fra da jeg var liten, men aner ikke hva som er i det.

Men misstenker at mammas klot var litt hjemmemekka for å bli barnevennlig

Skrevet

Synes det er fint at noen tar seg tid til å lage mat fra bunnen av. Bare drit i hva folk sier.

Vi lager og middagsliste for uken. Det hjelper til å holde orden på hva vi spiser og det er MYE lettere å planlegge innkjøpene som da blir gjort en gang i uken. Man slipper mange bomkjøp og vet hva man skal ha hver dag.

Da slipper man å springe stressa rundt på butikken med sulte unger på slep etter jobb.

Så all ros til deg HI.

Skrevet

For all del, det er fint å lage hjemmelaget mat, men hjemmelaget kylling, er det rart folk ler da?

Skrevet

Er nok retten i seg selv som er hjemmelaget da vettu.

Er det virkelig så vanskelig å forstå at du må ha det inn med t-skje?

Heller deg man skal le litt av Annie.

Skrevet

Da skriver man ikke hjemmelaget kylling. Herregud.

Skrevet

hei alle sammen

nå mente jeg ikke å være hoven mot noen , eller skryte av meg selv i det hele tatt. jeg ville bare glede litt med hjemmelaget mat jeg.

jeg burde kansje ha svart litt penere på det første innlegget. men jeg synes ikke det var noe gøy med den sarkasmen.

ei sier her at vi lever nazi liv? hva mener du med det ? jeg mener vi lever helt normalt jeg.

hva det ang kyllingen , så er jo ikke selve kyllingen hjemmelaget, det jeg mente var egenkomponerte krydderblandinger, og sausen.

jeg beklager veldig om jeg virket hoven eller som jeg ville skryte av meg selv. det var ikke meningen i det hele tatt. pååriktig ment var også middagsinvitasjonen. bare å komme på middag.

noen etterspurte denne kyllingsausen.

den er veldig enkel og smaker kjempegodt.

det du trenger ;

en halv kylling , skill lårene og vingene fra kroppen.men bruk alt sammen

en god bunt persille

en halv sitron

salt

pepper

kyllingbuljong

raspet hvitløk ( jeg bruker et fedd)

gulfarge

3 -4 spiseskjeer olivenolje uten smak

friske grønne oliven ( svart funker dårlig )

fremgangsmåte

varm oljen i en kaserolle til den freser lett :

surr den hele kyllingen med skinnet ned mot varmen i ca 5 minutter så du skaper en litt "sprø" følelse på skinnet. snu den deretter med innsiden ned mot varmen i ca 5 minutter. rist litt i gryten så kylingen ikke setter seg fast. skru varmen ned til mellomvarmt.

hakk persille, sitron ( skyll den ) den skal brukes med skallet. og rasp hvitløken. hell alt dette over kyllingen. og surr det sammen i 5 minutter,

tilsett til slutt salt , pepper og gulfarge ( ikke bruk safran , fordi det setter smak)

vask olivenene og kutt dem i to, ( uten stenene)

hell over ca en halv liter med vann, føler du at det blir lite vann under veis, kan du gjene tilsette litt mer, men ikke for mye.

kok dette under lokk på høy varme, rør litt rundt noen ganger så kyllingen ikke setter seg fast.

da kjøttet er omtrent ferdig , finne du frem en ildfastform. og heller alt sammen i denne. sett den i forvarmet stekeovn på va 200 grader. så skinnet blir stekt og kjøttet blir stekt ferdig. det blir et deilig å saftig kjøtt på denne måten . det tar ca 20 - 25 minutter, men er litt avhengig av hvilken ovn du har. i mens kyllingen steker i ovnen , koker du ris . og på slutten av kyllingens steketid, sleng inn noen rundstykker.

nyt i godt selskap. :-)

ang hamburgerbrødene, beklager men jeg bruker fine brød til dette. så der har jeg ikke oppskrift,

KLOT: er veldig enkelt.

1 eggeplomme

ca en halv desiliter med helmelk

litt salt

og mel

visp eggeplommen , bland inn melk og salt. tilsett mel litt av gangen mens du "knar sammen " deigen.

den skal bli litt klissete, men ikke for mye så du ikke kan håndtere den. rull ut i pølser og klipp eller kjær av i den størrelsen du vil ha kloten.

tilsett den i grønnsakssuppen ca en halvtime før den er ferdig. da kloten flyter opp til overflaten er den ferdig.

igjen , jeg mente ikke å være hoven. skal tenke bedre etter neste gang jeg svarer.

mvh HI

Skrevet

Okkei, dere blir sure når noen henger seg opp i skrive feilene deres, men dere kan le rått av å misforstå med vilje??

Skal si dere hvem som er høner, jeg!

Ellers syns jeg HI har all grunn til å være stolt!

Og før dere begynner; jeg skrev "skrive feilene" med vilje, det heter skrivefeil:)

Skrevet

ang. pommes fritesen lager jeg den selv, altså jeg dyrker ikke potetene . men jeg friterer dem selv ja.

HI

Skrevet

Nå står det vel heller ikke hjemmelaget kylling [punktum].

Skrevet

Jeg er en av de som lo av kyllingen. Og ja jeg synes det er en smule teit å lage skryteinlegg om menyen sin. Og nei jeg er ikke sjalu og vil ikke komme på middag. Jeg har laget hjemmelaget mat i 15 år, uten en eneste pose. Men det tar jeg som den største selvfølge at jeg skal. Venter ikke at andre skal skryte av meg.

MEN det var fine tips til middagsideer, det skal HI ha:-)

Jeg er også nysgjerring på hva olivensaus er

Skrevet

Synes du er fantastisk flink jeg. Et vennepar med 3 små, planlegger 6 ukers menyer (fikk tipset av noen venner). Veldig greit da å sette opp ukens handleliste hver søndag og slippe å dra på butikken hver dag etter jobb. De følger den ikke slavisk, men det gjør livet mye enklere for de.

Av egen erfaring opplevde vi følgende: Etter en periode med dårlig råd i høst (nettopp flyttet samt en syk slektning så en del reiseutgifter) begynte vi å planlegge ukesmenyer samt handle inn en gang i uka. Sparer rimelig mye penger, for daglige besøk i butikken skapte mange impulskjøp. Kjempelurt om en det er litt knapt økonomisk. Vi prøver også å lage mest mulig fra bunnen av, sparer penger der også:) Selvsagt tyr vi også til ferdigpizza og posesuppe innimellom, men i det daglige prøver vi å være litt "flinke".

Ha en flott matuke alle sammen, toro eller hjemmelagd:)

Skrevet

tusen takk for fine svar dere. jeg beklager igjen svaret mitt på første innlegg. det var så klart ikke ment til alle sammen,det er jo desverre en kjent sak at uansett hvor positiv man vil være,blir det noen som kommer med frekke saker. så det var vel heller ment til dem.

å som dere sier, det hjelper stort økonimisk å planlegge ja.blir en god del inpulskjøp har jeg merket noen ganger. hehe

vel vel . håper jeg ikke tråkket noen på tærne. var ikke meningen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...