Gå til innhold

Vi har avlyst julen i år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er anonym 12.25. Ja, det er fantastisk koselig og magisk. Masse levende lys og bål ute hele kvelden for å markere.....:) Jeg tror det er kjempeviktig for oss mennesker å lage ritualer og markeringer som virkelig betyr noe for oss følelsesmessig, og ikke bare noe vi gjør fordi det er tradisjon, om vi ikke virkelig føler noe selv. Og også det å forhole seg til at vi faktisk er en del av det naturlige kretsløpet i naturen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror alle som er oppvokst i Norge føler noe for julen, men veldig ofte ikke noe positivt når de velger å ikke feire den.

Skrevet

Du kan ikke det nei. Vi har stor familie begge to som får gaver alle sammen. Ungene fikk hver sin bærbar PC i fjor pluss Bergans jakker. Brukte 30 000 på julegaver i fjor vi. Så i år blir det ingen gave og pynt men mat og kos blir det. Lager ikke tradisjonell julemiddager heller år

Skrevet

Vi er Jehovas vitner og feirer ikke jul. Fungerer helt fint det. Pleier å komme sammen med andre vitner + muslimer rundt juletider, siden de heller ikke feirer jul. Og vi har det så koselig! Ingen stress og mas om pakker og ditten og datten. Pur idyll. Deilig å gå på kjøpesenteret før jul og være rolig..

Skrevet

FEIRING og PAKKER ER IKKE DET SAMME!!!!Kan feire så mye en vil uten å gå på kjøpesenter. Muslimene har jo feiring av sine høytider de! Ikke så ulikt våre feiringer. Og det er jo fordi de fleste feiringer opprinnelig hadde med naturens sykluser å gjøre!!!

PS Kjøper aldri noe dyrere enn ca 500 kr til barna, og da ofte noe de også trenger. Eller f.eks konsertbillett, kino etc De blir kjempeglade de, de har aldri vært vant til noe annet. Og,-VI LIKER å gjøre det! Å ha noe å gi til et annet menneske må vel være en positiv ting?? Om noen gir meg en blomst, strikka sokker eller hva som helst så blir jeg jo GLAD??? Problemet i dette samfunnet er at vi kan jo bare kjøpe oss alt vi trenger, så er det jo ikke nødvendig å gi eller få noe:( For et trist samfunn vi har skapt...

Skrevet

Men blir ikke det å feire jul allikevel? De fleste Jehovas vitner jeg har snakket med sier at det gjør omtrent det samme som andre familier julaften, bortsett fra gavene.

Da blir det mer å ta avstand fra materialismen og handelsstanden, ikke å la være å feire jul, mener jeg. Eller har jeg misforstått?

Skrevet

Jeg som svarte lenger opp. Nei, det er ikke det samme. Vi feirer faktisk ikke jul på samme måten. Vi spiser julemat, ja, fordi; pinnekjøtt selges bare rundt jul.

Vi har tilfeldigvis ferie vi også - ellers kunne vi gjerne ha jobbet - og i ferier koser vi oss.

Vår religion handler IKKE om å ta avstand fra handelsstanden. Men å ta avstand fra falsk religion(= jul er ikke kristent. bursdager er ikke kristent) og å leve mest mulig etter bibelen. Bibelen oppfordrer oss til hyppig samvær med våre venner og å finne på fine ting med de og dette faller jo naturlig i ferier. Vi jobber jo vi også, liksom :)

Skrevet

Er dette et tulleinnlegg??

Å avlyse jula hvis dette er noe dere vanligvis feirer høres hjernedødt ut!! stakkars barna!!! man kan lage jul uten å bruke masse penger!!!

Egoistisk å la deres behov ødelegge for tradisjoner og glede for barna.

Skrevet

Jeg håper dette er et tulleinnlegg for makan til egoistisk tankegang skal en lete lenge etter..

Og det sier ihvert fall hva julen betyr for deg...

Skrevet

Nåååh, en liten cigarillo-sneip kan du vel godt gi HI.

For forsøket, sug lut..

;o)

Skrevet

esusbarnets fødselsdag

av Elsa Beskow

Du vakre lille Jesusbarn

som ligger der på strå,

du burde hatt en dunvarm seng

med fine laken på.

Fordi du er blitt født i dag

har hele verden fest.

Jeg synes du skal være med,

for du er hedersgjest.

Men ingen gaver har du fått,

det skjønner ikke jeg,

når alle barn i alle land

får gaver i fra deg.

Jeg ville dekke bord for deg

med mange gaver små,

og midt på skulle det

en deilig kake stå.

Og rundt omkring en vakker krans

av blomster og av blad.

Du vakre lille Jesusbarn,

ja, da ble du vel glad?

Skrevet

Jesusbarnets fødselsdag

Elsa Beskow

Du vakre lille Jesusbarn

som ligger der på strå,

med fine laken på.

har hele verden fest.

for du er hedersgjest.

det skjønner ikke jeg,

får gaver i fra deg.

med mange gaver små,

og midt på skulle det

en deilig kake stå.

av blomster og av blad.

ja, da ble du vel glad?

Skrevet

Jesusbarnets fødselsdag

Elsa Beskow

Du vakre lille Jesusbarn

som ligger der på strå,

med fine laken på.

har hele verden fest.

for du er hedersgjest.

det skjønner ikke jeg,

får gaver i fra deg.

med mange gaver små,

og midt på skulle det

en deilig kake stå.

av blomster og av blad.

ja, da ble du vel glad?

Skrevet

OMG!! Sier bare jeg...

Har selv mye utgifter på hus osv... Men har vi gjort en avtale i hele familien at det er kun gaver til ungene iår, det er ungene sin jul...

Blir bare en liten ting til de voksne iår, en konfekt eller en liten gavekort...

Skjønner godt at ungene dine furter...

Bake skal vi & pynte til jul...

Har kr til overs at vi har råd til å bake noen julemenn og pepperkaker...

Skrevet

Det der er søren ikke mye snilt mot deres barn!! Tenk hvor grusomt det blir for dem å komme tilbake på skolen å alle andre snakker om hvor fin julen deres har vært!! Det er noe helt annet med dem som ikke har feiret jul noen gang, de vet jo på en måte ikke om noe annet!!

Julen handler ikke om julegaver i det hele tatt!! Og det at dere har brukt så mye penger på hus og hjem dette året har ingenting med saken å gjøre. Dersom dere ikke har kr til å feire jul, burde dere tenkt på dette tidligere å holdt av penger!!

Hvorfor kan dere ikke pynte til jul og kose dere hele familien med middag og julestrømper osv bare pga dere ikke vil ha gaver?? Merkelig tankegang synes jeg!

Skrevet

der fikk HI provosert de som var lett å provosere:-)

Skrevet

Virkelig? Det er fullt mulig å feire Jul uten de store utgifter også. Feks kjøpe ribbe, julepølser osv på tilbud, det er heller ikke dyrt å bake noen pepperkaker, julepynt har man fra tidligere som oftest, gaver trenger heller ikke koste så mye, gaver til andre kan man sløyfe, men barna får uansett som regel fra øvrig familie.

Opp med hodet, Jul blir det uansett.

Skrevet

Jeg har på følelsen av at samme person føler for å avlyse nyttårsaften også.

Alkohol er dyrt!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Får vell pepper nå men det var en spøk for å provosere litt ja,mange som beit på haha.

HI

Skrevet

Beit ikke på. Som sagt langt oppe, må du prøve noe annet.

Du kan vel lese??Ser du ikke alle som skrev det?

Har du fritidsproblemer siden du må sitte her inne å lyve på deg ting?

Stakkars barn som har en løgner til mor.

Men god jul! Budskapet håper jeg du får med deg i år.

Skrevet

kunne gått latt være å få julepresanger. Kanskje min mann skal pakke opp alle. Men greit at ungene får da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...