Gå til innhold

Trygdemisbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg litt klemt mellom barken og veden for øyeblikket. Det gjelder et vennepar som jeg vet driver snylting. Hun er oppført som alenemor, og han "bor" flere mil unna, men jobber i samme by som hun bor. Her får hun da OS ol. Jeg aner ikke hva hun evt har ekstra, da jeg ikke har satt meg inn i hva en alenemor har krav på.

Men saken er at de vet at jeg vet de snylter. Men jeg føler jo selvsagt dette er helt feil. Noe jeg også har sagt min mening om til dem. De sier de tenker å "flytte" sammen igjen, og ende snyltinga. Men nå har det faktisk pågått over flere år. Dette er jo våre skattepenger.

Hva hadde dere gjort? Anmeldt det? Er et veldig etisk dilemma.. Men det er jo ulovlig det de gjør, og kan koste dem dyrt om dette blir funnet ut. Jeg ønsker jo selvsagt ikke at de skal lide noe. Men det er jo ganske mange enkle grep de kan gjøre for å endre på situasjonen sin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mange som sikkert vil si at dette har du ikke noe med å gjøre, men det er faktisk snakk om skattepenger som både du og jeg betaler! Det er ULOVLIG å snylte på denne måten, uansett årsak! Og hvis de blir tatt for det kan de få både erstatningskrav/tilbakebetalingskrav og fengselsstraff(litt avhengig av hvor mye penger det er snakk om, men siden du sier at de har drevet på med det i noen år regner jeg med at det er noen kroner...)

Jeg forstår veldig godt at dette er et etisk dilemma.. Du vil sikkert ikke være den kjipe venninnen som melder dette inn, men det er du IKKE! Hva gir de rett til å snylte på denne måten? Hvorfor skal de få utbetalt mer penger enn oss som er ærlige sjeler? Du kan gi et anonymt tips f.eks. Du kan også prøve å fortelle disse vennene dine hvor alvorlig dette faktisk er, og anbefale de å gi seg med dette, da det hele tiden blir kontrollert mer og mer om folk snylter, både på skatt og trygd her i landet.

Uansett hva du gjør, lykke til!

Skrevet

Jeg ville absolutt ha sagt ifra

Skrevet

Vi betaler vår skatt med glede for at vi da er trygge på at vi (eller noen vi er glad i) får hjelp om vi en dag havner i en vanskelig situasjon.

Trygdemisbrukerene ødelegger for oss som er ærlige, de gjør reglene strengere og strengere, til slutt blir alle mistenkeliggjort på grunn av noen få råtne epler.

Du skal ikke la de slippe unna med svindel, venner eller ikke venner.

Skrevet

Latterlig. La de holde på som de vil. Dett har du ingentingen med! Selv kjenne jegmange som gjør det. Og selv om det er ulovlig, er det faktisk ikke vår sak. (vi som vet) Jeg hadde aldri ville sagt ifra. Og hvis det blir gjort anonymt, kommer det ikke igjennom. Her må du stå frem med navn ol. Og personen vil finne ut av det. Så tenk igjennom du. Er det verdt det.

Skrevet

Ikke vår sak? Kriminalitet er samfunnets ansvar å bekjempe. Jeg vet ikke om du anser deg selv som en del av samfunnet?

Jeg forakter trygdesnyltere intenst og hadde anmeldt det uten å tenke meg om. Mennesker med så lav moral har jeg ingen respekt for.

Skrevet

Vet du jeg ble meldt for angivelig trygdebedrageri mens jeg var hjemme noen måneder pga sykemelding, hadde gjennomgått en stor operasjon og min søster flyttet til byen her jeg bor og fikk ikke bhg plass med engang. Jeg passet 2 av mine tantebarn og noen hadde snappet dette opp og meldte altså fra til nav at jeg var hjemme sykemeldt og passet mine tantebarn som på den tiden var 2 og 4 år.

Jeg ble oppriktig lei meg for at noen er så smålige at de meldte fra om dette, selv om jeg fikk noen kroner for den lille jobben.

Jeg måtte ikke tilbakebetale noe av mine sykepenger da jeg sa det var mine tantebarn og at jeg hjalp min søster inntil hun fikk bhg plass til barna.

Synes du må være rimelig sikker på dine saker før du melder fra om trygdemisbruk, kan jo være at de er kjærester, men ikke bor sammen, da har de vel krav på stønader som enslig forsørger?

Til og med enkelte brukere her inne påstår jo at man kan være kjærester, men ikke bo sammen her inne og likevel motta stønader som enslig forsørger!

Skrevet

Nei, man kan ikke være kjærester og motta trygdepenger, uansett om man ikke bor sammen.

Skrevet

Nei, men da foreslår jeg at dere hører med Monajenten, hun får jo stønader som enslig forsørger og siden sist har jeg ikke hørt at sivilstatusen er uendret, reglene gjelder vel for henne også??

Skrevet

Noen føler seg bedre ved å dra andre ned i dritten...er du en av de?

Mens vi som har det bra, og er fornøyde med vår egen tilværelse blander oss ikke opp i hva andre gjør. (Så lenge det ikke skader noen...).

Jeg kjenner et par som var kjærester men som ikke hadde økonomi til å bo sammen. De fikk et barn som ikke var planlagt, og for å klare dette, måtte de bo fra hverandre. Hun fikk støtte fra staten(da hun ikke hadde oppsparte permisjonspenger), og han var student. Valget deres var å bo hver for seg, og fortsette som kjærester eller bo hver for seg og ikke være kjærester....hva synes du de burde gjøre? (Abort var ikke aktuelt heldigvis).

Heldigvis for de...og for barnet hadde de ikke folk i omgangskretsen sin som på "død og liv" måtte ødelegge for de.

Skrevet

For en utrolig umoden måte å se verden på.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er tragisk at statens regler/lover, i noen tilfeller tvinger par til å splittes pga økonomiproblemer. Det er barna som blir de største taperne oppi det hele.

Dere som vil at folk som "snylter" skal bli tatt uansett situasjonen de er oppi ... kan dere med hånden på hjertet si at dere ALDRI har snyltet på staten selv?? Har dere feks aldri tatt en egenmelding en dag, selv om dere egentlig kunne greid å gå på jobb? Det er snylting det også vet dere... ;)

Skrevet

Anonym 14.13 hvem er det du mener er utrolig umoden?

Skrevet

Må si at det er ganske provoserende at dere forsvarer trygdemisbruk....Dersom foreldrene er sammen/kjærester, men ikke bor sammen, er IKKE moren alenemor. Hele poenget er jo at alenemødre- altså single/de som ikke er sammen med barnefaren får støtte fordi man er EN og ikke TO. Selv om man ikke bor sammen med banrefaren, får man jo mye mer støtte fra han dersom man er sammen/kjærester! Da deler man jo på utgiftene og HAN, uansett om han jobber eller hva han gjør har like mye ansvar som barnemoren så lenge man er kjærester.

Jeg er selv alenemor og har ikke denne støtten- Barnefar finnes der ute, men jeg får ikk een krone fra han (annet enn det lillle i barnebidrag). Det er jo til dem som faktisk ER alene dette tiltaket er til. Andre får heller søke om andre typer støtter- men de er uansett TO om det og har jo dermed mer å bidra med økonomisk enn en...student eller ikke! (Studenter har vel noen goder ved hgraviditet så vidt jeg vet også...)

Blir lei meg, sint og provosert over at noen velger å utnytte systemet på denne måten. Det går ut over oss osm faktisk trenger det. (Kan legge til at jeg personlig ikke får blant annet OS da jeg tjener for bra, men de som faktisk ikke har en grei økonomi og er alene må for all del få den støtten som er ment for DEM)

Skrevet

anonym 14.17

Men alenemødre kan ha kjæreste bare det ikke er barnets far...

Jeg for min del er helt i mot alenemors trygd. Jeg synes det i stedet burde være en slags trygd for foreldre som ikke klarer å forsørge sine barn...uavhengig av om de er alene eller to om dette. Jeg synes bare barnet/barna skal være fokuset her....og barn lider av å ikke ha begge foreldrene sine sammen. Økonomien burde ikke være det største hinderet for at barna skal kunne vokse opp som en familie.

Når staten opprettet alenemorstrygdesystemet, skulle de likssom ha barna som fokus...det synes jeg ikke de har fått til. Det er som oftest alenemoren som er hovedfokuset...

Skrevet

Nei, jeg har aldri snyltet på staten. Er jeg syk så er jeg syk, er jeg frisk er jeg frisk. Det sier en hel del om deg at du mener majoriteten er trygdesnyltere, det verste er at du mener det er greit. Umodenheten lenge leve.

Skrevet

Det er ingenting som heter alenmorstrygd.

Skrevet

Regner med at de som ikke sier ifra om slik er sånne som ikke ville meldt fra om de visste at en venn solgte dop til mindreårige, om de var vitne til et drap eller om de selv hadde blitt voldtatt.

Det kan faktisk sidestilles.

Skrevet

Slapp av. Mye mer av våre skattepenger går til ekte alenemødre som snylter lovlig.

Slapp av, hun får OS i bare tre år, og det er nok snart gått så lang tid uansett.

Det kan koste dem dyrt om dette blir funnet ut. Ikke akkurat noe argument for at du skal anmelde dem, nei.

Det beste de kan gjøre er nok å slutte å være venner med deg, så du slipper å plages.

Skrevet

Isidore!

Mener du virkelig f.eks. at et student par med barn skal få leve på staten i stedet for på lån, selv om de bor sammen?

Studerende alenemødre og studerende bf er jo typisk eksempel på foreldre som ikke "klarer" å forsørge barnet ved inntekt. Mens to foreldre som studerer er et skoleeksempel på folk som har valgt selv å studere i stedet for å jobbe.

Get it?

Skrevet

Mente "to foreldre som studerer og bor sammen" er eksempel på folk som bør leve av lån, siden de har valgt selv og får gode inntekter senere.

Når to foreldre studerer og bor hver for seg, bør selvsagt HAN leve av lån og HUN av OS.

Skrevet

Hver gang et slikt tema kommer opp her inne blir jeg like sjokkert over hvor mange som faktisk synes at det er greit å stjele så lenge det er staten man stjeler fra. Jeg lurer alltid på om disse ville forsvart dem like kraftig om de drev og svindlet pensjonister, ranet grillkiosker eller drev med kredittkortfusk. En ting som er ulovlig blir ikke mer akseptabel fordi man kan forstå årsaken, så er det det man blander - medlidenhet og moral?

Dessuten kan jeg ikke tenke meg en eneste situasjon hvor det å begå svindel er den eneste måten man kan klare seg på. Ingen er "nødt" til å gjøre noe straffbart og risikere fengsel i dette landet for å overleve, men man må kanskje anstrenge seg litt mer enn å få penger fra staten rett på konto. Der jeg bodde før var det en ung mor som kjørte avisen, grytidlig om morgenen med et sovende barn i pysj i barnesetet - hver dag, for hun hadde ikke barnehageplass, men hun tjente allikevel til livets opphold.

Jeg ville anmeldt det. du er helt sikkert ikke den eneste som vet hvordan de snyter og bedrar, og du kan fint ringe anonymt til nav.

Skrevet

Det heter ikke alenemortrygd, det heter støtte til enslig FORSØRGER!

Det finnes faktisk støtteordninger for de som er sammen, det kalles for JOBB, LÅNEKASSA og SOSIALEN!

Når man er to stk så er det ingenting som tilsier at den ene kan få seg en jobb når andre er i fødselspermisjon. Er den i fødselspermisjon student, så vil den personen få rundt 10 160 pr måned (ett barn) om samboer har brutto inntekt under 24 780kr. I tillegg til engangsstønad som er over 30 000.

Til sammenligning er overgangsstønaden på 11500kr før skatt.

Samboere med lav inntekt kan ha rett til bostøtte, kanskje rundt 2-3000 kr.

I tillegg vil e få barnetrygd på 970kr.

Da får vi regnestykket:

Fars inntekt: 20 000 (brutto)

Mors inntekt: 10 000 (lånekasse)

Engangsstønad delt på 12: 2500

Bostøtte: 2500

Barnetrygd: 1000

(alle tall er grove overslag)

tilsammen: 36.000kr!

En aleneforsørger vil ha:

Overgangsstønad: 10 000 (etter skatt)

Barnetrygd: 2000

Småbarnstillegg (om barnet er under 3 år): 600

Bostøtte: 2500

(alle tall er grove overslag)

tilsammen: 15.100kr

Da vil du se at det er ikke så himla urettferdig!

Så få hodet ut av ræva og se hvordan ting VIRKELIG er!

Om jeg ville rint nav og forklart, det vet jeg ikke, men det er fullt mulig å ringe anonymt! De som sier at man MÅ gi navn prater piss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...