Gå til innhold

Er vi uansvarlige fordi vi ikke vaksinerer oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har valgt og ikke la oss rive med av hysteriet og derfor kommer vi ikke til å vaksinere oss mot influensaen. Vi har 3 gutter på 6, 5 år og 2,5 mnd. En bekjent av oss mente det var uansvarligt av oss og ikke beskytte ungene, da særlig babyen mot denne influensaen. Men jeg tenker at vi har da ikke vaksinert oss mot influensa før og ja jeg vet at det er mye større sjanse for å få denne svineinfluensa enn vanlig influensa. Influensa er ikke farlig for friske folk!!! Hadde vi eller guttene vært i risikogruppen, hadde vi nok tenkt anderledes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, det vil jeg ikke si dere er!:) Man velger helt selv om man vil vaksinere seg sier nå jeg. Vi skal heller ikke vaksinere oss, hverken oss foreldre, eller barnet vårt på 9 måneder. Ingen vet hva senvirkningene av denne vaksinen er, så vi tar ingen sjanser. Ikke hør på dem som sier at du/dere er uansvarlige. Alle har sine meninger, og man har også egen valgfrihet :)

Skrevet

18 av 630 000 har dødd, 16 av de (såvidt jeg har fått med meg) var i risikogruppene.

Jeg synes ikke nødvendigvis det er uansvarlig, vi har gjort samme valg som dere. Og årsaken er at jeg anser denne influensaen som mindre farlig enn sesonginfluensaen, dog mer uberegnelig.

Men jeg har ingen kontakt med noen i risikogruppen, er bevisst på hygiene, har holdt barna hjemme/unna andre dersom de har brygget på noe og føler i grunn jeg har tatt alle de foråhndsregler man kanskje glemmer å ta når man feks er vaksinert og tror man er trygg...

Så nei, jeg synes ikke det, selv ikke i et samfunnsmessig perspektiv.

Skrevet

Nei,det mener jeg ikke dere er!Jeg er enda usikker på om jeg skal vaksinere guttan mine på 4 og 7 år.Har ikke vaksinert oss vi foreldrene heller..

Skrevet

Jeg synes heller ikke dere er uansvarlige. Vi skal heller ikke vaksinere oss. Har to gutter, en på 7 år og en på 8 mnd. Er også skeptisk til evt senvirkninger som måtte dukke opp....

Skrevet

Jeg har vært litt fram og tilbake, men nå tror jeg vi har landa på å ikke gjøre det. Vet rett og slett for lite ang. vaksina og eventuelle senvirkninger. Synes det er skummelt å ta den når de som har laget den fraskriver seg alt ansvar.. Har en sønn på 1 år, men han går ikke i bhg så han har vel kanskje mindre sjangse for å få den enn de som gjør det.

Skrevet

Nei det er vel ikke uansvarlig, men den er pokker så smittsom.

Jeg og guttene har det nå, og mannen min som er i risikogruppen har vaksinert seg så han er frisk som en fisk...... litt urettferdig kjenner jeg.

Ellers tenker jeg at det er godt at vi alle kan velge, jeg hadde tenkt å vaksinere meg og guttene men så langt kom vi aldri....

Forskjellen på denne influensaen og sesonginfluensaen er vel at de aller fleste som dør er over 70 år(av sesonginflu), mens det med svineinfluensa bare er 2 av de 17 som har vært over 60 år.

Selve sykdommen, hvis man er frisk ellers er ikke verre enn at man kan takle den:-) host, host....

Skrevet

Men hvor mange friske får en alvorlig trøkk i lungene om de får komplikasjoner...? Vet vi senvirkningene på disse skadene?

Synes det er vanskelig å velge for ungene.

Skrevet

Nei!

Det er frivillig =)

Ville de vært påpasselig med dette felleskapet de snakket så varmt om burde de søren meg testet alle! Mange ligger hjemme og vet ikke hva de har. Mange får også så milde symptomer at de ikke tror det er SI. Det fører til at folk ikke isolerer seg.

Vi skal heller ikke vaksinere oss.

Skrevet

Enig Libido, de burde testet og startet vaksineringen mye før.

Som sagt, vi hadde tenkt å vaksinere oss, siden mannen min er i risikosonen. Men det var bare han som rakk og vaksinere seg.

Vi ble syke før vi fikk mulighet til vaksine:-/

Skrevet

Ja, det er vanskelig å vite hva en skal gjøre. Men en ting er hvertfall helt sikkert: dette er blitt veldig opphaust i media!! Jeg synes det er skummelt å bestemme at de to store guttene mine skal ta vaksinen når det er fare for senvirkninger. Tenk om de om 10-20 år får en eller annen sykdom fordi jeg og faren bestemte at de skulle vaksineres mot svineinfluensa. Den sjansen vil jeg ikke ta! Da får jeg heller risikere at de får influensa, som sagt: influensa er ikke farlig for friske folk!

Skrevet

Ikke uansvarlige, men jeg forstår ikke den heftige motstanden og det er jo et felles ansvar å stoppe pandemien. Indirekte er jo en ansvarlig for å spre influensane, og en vet jo aldri hvem en smitter. En kan ikke sammenligne vanlig sesong influensa med a, siden den har fått kjipe konsekvenser for helt nye grupper. Om dere ikke er redde for vaksinen eller begrunner det medisinsk er det litt rart at dere ikke kan ta den, altså om forklaringen berre er "massehysteri" satt igang av fhi.

Skrevet

Jeg syns man har et kollektivt ansvar for å stoppe en så sterk sykdom, og syns folk som ikke vaksinerer verken mot influensa eller følger ander vaksine-program er uansvarlige ja.

Skrevet

Er ikke det like greit da? Da slipper du vaksinene samtidig med at du er 100% beskyttet. Og slipper og tenke på bivirkinger =)

Skrevet

Siden du spør så vil jeg svare ja.

Skrevet

Ja, jeg må også si at jeg synes det. Enig i at alle må samarbeide for å få stoppet spredningen. Det går helt sikkert veldig bra med deg og din familie når/om dere blir syke, men det er ikke sikkert det går bra med de dere smitter.

Dessuten skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke vaksinerer når man har sjansen, når sykdommen _kan_ få fatale konsekvenser. Jeg hadde hvertfall aldri turt å ta den sjansen på mine barn - på samme måte som jeg alltid sikrer Bo i bilen, selv om det helt sikkert hadde gått bra om han hadde sittet usikret. Litt teit sammenlikning, men jeg synes egentlig det passer seg her.

Skrevet

Jeg synes ikke dere er det.

Folk bør kunne få velge selv hva som er best for dem.

Skrevet

Jeg velger å sikre mine bakovervendt i bilen fordi jeg VET at det er det tryggeste. Det støtter all forskning opp om, og det er ikke tvil om at det er det beste.

Når det gjelder vaksinen så velger vi å ikke å ta den, fordi vi ikke aner hva senvirkningene av vaksinen er. Vaksinen gir deg heller ikke 100% beskyttelse. Så om jeg er riktig uheldig kan jeg få både svineinfluensa med de konsekvensene det kan medføre, og uheldige bivirkninger av en vaksine som ikke er testet over en lengre tidsperiode slik at man IKKE VET om det er det beste.

Skrevet

Nei, jeg synes de som tar den er uansvarlige. Propper barna sine fulle av ting som man ikke aner senskadene av. For de aller aller fleste så er svineinfluensaen som en vanlig influensa. Men folk dør av alt. Alle kjører bil, selv om mange dør av det også.

Skrevet

Nei, du tar dine egne valg og de skal respekteres. Det hadde derimot vært uansvarlig om du "skremte" andre folk fra å ta vaksinen, med mindre du har bedre peil på hva du snakker om en folkehelseinstituttet.

Skrevet

Ingen her på dinbaby kan egentlig si om du er uansvarlig eller ikke, uten å være subjektive. Ingen her inne har peil på om det er bra å ta vaksinen eller ikke. Nettopp fordi vi vet ingenting om denne vaksinen.

Kanskje er det senvirkninger med den som viser seg om 10-20 år? De som kanskje ikke har det beste immunforsvaret er kanskje taperene som får merke dette.

Selv er 99% sikker på at jeg pådro meg denne svineinfluensaen i Thailand i sommer så jeg kommer ikke til vaksinere meg. Ei heller min datter som også var syk i sommer.

Skrevet

Vi har også 3 gutter på 4, 3 år og 3 mnd.... aldri i livet om jeg skal ta denne vaskinen eller mine barn... jeg kan med hånda på hjertet være helt sikker på at det kommer til å komme mange bivirkninger i årene som kommer pga denne hastevaksinen.... men det er vårt valg....;)

Skrevet

Nei, du tar et bevisst valg og det er ikke å være uansvarlig.

Jeg skjønner ikke helt den der med at en skal vaksinere seg i solidaritet. Om alle i risikogruppene vaksinerer seg, så er jo problemet løst? Svineinfluensaen er jo ikke farlig for friske folk. Lider selv av en nevrologisk sykdom, som tilsvarer en av de sjeldne bivirkningene som oppgis både for vanlig influensavaksine og svineinfluensavaksinen og jeg unner ikke min verste fiende å gå gjennom det samme. Så min friske mann og sønn skal IKKE ta vaksinen, vi tar heller kjangsen på at de får en mild influensa om de skulle bli smittet. Skal ikke ta den selv heller, da medisinene jeg går på, vanligvis holder smitte unna...

Hver og en må tenke selv og vurdere hva en skal gjøre ut i fra sin egen situasjon. Samme hvilken konklusjon en kommer til så bør det respekteres.

Skrevet

Nei jeg synes ikke det. Man må avogtil tenke på hva som er best for egen helse, og ikke la hensynet til "alle andre" gå foran. Jeg selv er blitt syk av vaksine, og føler ikke for å proppe mere dritt i kroppen av hensyn til andre. Jeg må kunne fungere i hverdagen jeg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...