Supermamm Skrevet 13. november 2009 #26 Skrevet 13. november 2009 Å eksludere et barn på den måten vil jeg påstå er alt annet enn bra for sønnen din. Dette må du klare opp i. Enig med Tommage, om gutten får et valg der og da om å ikke forstyrre eller sette seg ved bordet er greit, men ikke at han permanent skal bli eksludert! Hadde blitt rasende om dette var mitt barn.....
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 13. november 2009 #27 Skrevet 13. november 2009 Helt uakseptabelt av barnehageansatte å holde utenfor en toåring! hadde aldri i livet akseptert dette!
2søtesmåh Skrevet 13. november 2009 #28 Skrevet 13. november 2009 Det kan jo hende de ser at gutten din faktisk setter pris på det? At han ER trett når de andre spiser (om han er veldig aktiv sliter han seg ut mer kanskej) og kanskje han setter pris på den stille matstunden, han og en voksen får, når han skal spise? Stort sett så gjør jo ikke barnhagene slike ting som straff, de prøver ut ting for å finne ut hva barna reagerer best på. Min sønn, på 2, likte heller ikke samlingsstundene i en peridoe. Han ville mye heller gjøre andre ting. OG han sov når de andre spiste. FOrdi han er oppe før 0600 hver dag. Og sovnet ved matbordet flere gang..Og dermed, han satt inne og spiste alene, mens de andre var ute, over på storbarn avdeling ELLER som (de andre barna på din sønns avdeling sover vel også, og da får vel sønnen din en del oppmerksomhet, være med på ting de andre går glipp av??). osv.... Men gutten trivdes jo for det..De leker jo ikke med andre barn enda, de tenker ikke at "alle andre gjør det", hvorfor ikke jeg..De tenker bare på seg selv, og at de har det godt selv der og da...) VI må ikke ilegge de sosiale egenskaper og følelser som de enda ikke har utviklet..ER ikke før ungene blir 4-5 de leker SAMMEN og ikke bare VED SIDEN av hverandre....
Gjest 5 andre Skrevet 13. november 2009 #29 Skrevet 13. november 2009 NEI. Dette kunne aldri skjedd i vår barnehage. Visst praktiserer de time-out når det trengs, men det varer kun en kort periode, og ungen blir ikke fjernet fra gruppen mer enn et par minutter. De bidrar med å marginalisere din gutt, og det er ikke riktitg! Hvordan skal de andre barna lære å inkludere hverandre, når barnehagen går forran med et svært dårlig eksempel? De bør absolutt finne andre verktøy for å håndtere denne situasjonen. Sønnen din er nødt til å merke dette, og slik jeg ser det, kan han finne på å bråke / være mer urolig mer bare for å bli sett der han sitter alene!
Gjest Skrevet 13. november 2009 #30 Skrevet 13. november 2009 Enig med dette. På skolen har man ikke lov til å vise elevene ut på gangen lengre. Og selv om man har elever som er helt uspiselige, så blir ikke problemet borte med å sende dem vekk. Man må jobbe systematisk og forklare dem grenser og bygge relasjon med dem. Min erfaring er at mens jenter blir stille og lydige når de ikke er helt trygge blir gutter det motsatte, de blir turbo og løper rundt. Vi snakker om at pedagogikken vi har i dag ikke passer like bra på gutter som jenter. Den krever for mye stillesitting. Må man ha en rolig samlingsstund? Selv om denne bhg var god på dine jenter, er det ikke sikkert de er gode på gutter : ) Mitt beste råd er at du blir med sønnen din noen dager i barnehagen, sitt deg gjerne på en stol og observer ham i leken med de andre. Det kan være et barn eller voksen han er redd. Om du ikke finner det, så ville jeg ha vært mer åpen for å gå i dialog med bhg om hva dere kan gjøre. En ting som slår meg er at du har to eldre jenter. Barn over 7 år kan ofte herje litt mye med små søskene sine. Igjen observer leken deres, om jentene dine er for voldsomme så lær dem å leke rolig med ham. Det kan bety mye for ham. Jeg ville ha gjort en god innsatts på å finne ut hvorfor han er vilter fremfor å bare akseptere det. Et viltert barn som herjer rundt kan skremme mange, og vil slite med å finne sin plass i gruppen. Bhg må være villig til å være i dialog med dere om dette. De har gått litt fort frem, dere skulle vært rådført om problemet først. Så skulle de ha satt inn tiltak. Hvis du ikke møter forståelse så bytt heller bhg og se om problemet gir seg. For sønnen din trenger mennesker som ser ham. Masse lykke til med å finne ut av dette : ) God helg
miapia Skrevet 13. november 2009 #31 Skrevet 13. november 2009 Ehh... min toåring leker absolutt sammen med de andre ungene. De er tre jenter som leker rollelek sammen. De er mellom to og tre år. Samlingsstund er de veldig glad i og kjenner rutinene på. Storebror brydde seg ikke om samlingsstund før han var 4,5. Se om ikke far har misforstått, de gjør noen ganger det... Høres merkelig ut hvis det er slik HI sier. Snakker dere ikke om sånt ved bringing og henting? Løpende dialog fungerer best.
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 13. november 2009 #32 Skrevet 13. november 2009 !!!!!! Det er jo helt.. har ikke ord! Uakseptabelt!! Jobber selv i bhg, og kunne ALDRI gjort dette mot et barn! Har noen aktive vi også, men å utestenge han fra det sosiale og måltidet sånn går ikke an!! Hadde tatt en skikkelgi prat med styrer og virkelig latt de fått høre! Har ingen av de barn selv eller? Klarer de ikke takle han, så må de få inn en ekstra som kan konsentrere seg om han da. Kanskje greit å finne ut hva " det er " med han også, siden han er så urolig? Om han er mer enn normalt aktiv og urolig? Skjønner det er slitsomt for personalet om det er sånn dag ut og dag inn, men da må man ta tak i problemet og ikke bare "sette det vekk". Stakkars liten..
Norwegian by injection Skrevet 13. november 2009 Forfatter #33 Skrevet 13. november 2009 Jøss takk for så mange svar jenter! Tror ikke gutten min er unormal aktiv egentlig, men det er kanskje fordi nesten alle i bhg. er 3 år og oppover, der er kun ei (rolig) jente som er 2 år og en liten gutt på 1 år....resten er 3-5år.
Libido- Skrevet 13. november 2009 #34 Skrevet 13. november 2009 hold oss oppdater da =) Håper det ordner seg for gutten din.
Norwegian by injection Skrevet 13. november 2009 Forfatter #35 Skrevet 13. november 2009 Takk Libido :-) Det skal jeg gjøre vettu!
olla Skrevet 13. november 2009 #36 Skrevet 13. november 2009 nei, dette er ikke vanlig!! Jeg jobber i barnehage, og har aldri hørt om slikt. Vi har hatt noen ekstreme tilfeller, men de får alltid være med, så må vi heller gå ut om det ødelegger for alle de andre. Men det går seg til, og med en som var helt ekstrem, så gikk det til slutt de fleste gangene, men det hendte vi måtte ut. krev at de gjør noe med det, de skal lage plan for hvordan de han hjelpe gutten din!!!
Tøysetipp Skrevet 13. november 2009 #37 Skrevet 13. november 2009 Jeg synes det er feil at han skal bli eksludert uten å bli gitt en sjanse til forbredring. At de fjerner han fra samlingstund om han er urolig og har fått advarsler er jeg enig i. I matsituasjon burde han også bli gitt en sjanse og jeg synes de håndterer det på en dårlig måte. Regner med at du vil ta det opp med barnehagen !
LivetErEnLek Skrevet 13. november 2009 #38 Skrevet 13. november 2009 Lurer på om det er blitt noen missforståelser her jeg da. Hvis gutten din er knappe 2 år, så er det ganske så normalt at han er steintrøtt når klokken er 11.30-12.00 og det er da de andre spiser. For at han skal kunne få legge seg og sove når han trenger det, må han da nødvendigvis spise før de andre, altså når de andre har samling. For meg høres det ut som om de ansatte har sett hans behov og tilpasset dagen slik at den passer hans døgnrytme. Har de sagt at de gjør det for å straffe han? I så fall, så er det på plass med en reaksjon.
Tøysetipp Skrevet 13. november 2009 #39 Skrevet 13. november 2009 Jeg tenkte også slik Jeanette73. Det hadde i hvert fall ikke vært så dumt. Om han legger seg etter måltidet kan han likesågodt spise når de har samling og legge seg etterpå.
ifie Skrevet 13. november 2009 #40 Skrevet 13. november 2009 Da burde de de andre to små (han på 1 og hun på 2) spise og legge seg sammen med han, eller at de "regulerer" han slik at han får være sammen med de andre!
Hormoner i fri flyt :-))) Skrevet 13. november 2009 #41 Skrevet 13. november 2009 Bytt barnehage!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Om han er aktiv, hvordan i alle dager skal han da kunne lære seg hvilke regler som gjelder i barnehagen når han aldri får vært med på de de andre gjør? Lykke til i ny barnehage :-))
3 nydelige jenter <3 Skrevet 13. november 2009 #42 Skrevet 13. november 2009 De hadde jeg ALDRI tillatt, og jeg er en person som kan finne meg i mye uten å sutre og klage.... Samlingsstunden og spisestunden er de viktigste tidene i bhg for sosial læring!!! Samlingsstunden er også viktig for pedagogikk!! Noe du faktisk betaler 2300 kroner for i måneden!! Les rammeplanen og slå i bordet med forskriftene!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå