Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 jeg fikk jo en litt spes reaksjon må jeg si.... For de som leste mitt innlegg for noen dager siden , så var jeg jo veldig i tvil på hva jeg skulle gjøre.... Jeg er utrolig dårlig, og pendler ett stykke med tog hver dag til jobb...grusomt og sitte på det toget...blæh.... så har det seg slik at vi har fått beskjed om at jeg og sambo ikke kan få barn på naturlig måte, men måtte ha prøverør...(noe som ikke stemte hehe ) derfor har vi heller ikke brukt prevensjon...tenkte vi skulle sette igang med prøverør etter bryllupet i august neste år....passet bra i forhold til at jeg er helt ny i jobben min...vært der i 5 uker....så fant jeg jo ut at jeg har ett lite frø i magen da....og tenkte jeg skulle vente med og si noe før jeg var 3 mnd siden jeg har mistet tidligere i MA med tidligere mann og var uheldig med dødelig navlebrokk i uke 11 sist.... men så har jo kvalmen kommet i tillegg til at jeg helst ikke vil stresse alt for mye nå i fare for å slite meg ut. legger meg halv ti hver dag for å klare og komme meg opp og på jobb. og jeg jobber fra jeg står opp til jeg legger meg. så istede for å bli sykemeldt så tenkte jeg at det er bedre og si det som det er og heller få tilrettelagt litt..... så jeg fortalte det....og det jeg fikk til svar var at han ikke var så glad i permisjoner....og om jeg var dårlig så måtte jeg jobbe på kvelden når jeg ikke var dårlig...det kunne ikke bare gå en vei...dette måtte være gjensidig og det måtte også komme penger inn for at jeg skulle få penger (jeg jobber med salg, men har også fastlønn). og ikke nok med det...men han spurte også om jeg hadde tenkt og ta abort...siden jeg kunne få prøverør til sommeren uansett.... så det var jo veldig mye vits i å fortelle det...for nå sitter jeg bare igjen med dårlig følelse og er redd at jeg ikke får fortsette der når den 3 mnd lange prøvetiden har gått ut.... noen som har noen meninger her??
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Nei, det er ikke sant!! En arbeidsgiver har ingen rett til å stille deg disse spørsmålene. Du burde jo sagt at det er jo i arbeidsgivers interesse at du heller får arbeidet tilrettelagt enn at du blir 100 % borte ved sykmelding! Nei, da synes jeg ikke du skal tenke på jobben din. Han har uansett ikke lov å sparke deg mens du er sykmeldt så da synes jeg du skal sykmelde deg, dersom du er dårlig. Så kommer du sterkere tilbake når kvalmen har gitt seg. Ønsker deg lykke til uansett. Er ikke greit med slike arbeidsforhold!
SpongeBob Skrevet 12. november 2009 #3 Skrevet 12. november 2009 Har masse meninger, jeg - først og fremst at gratulerer med nurk i magen, lykke til med svangerskapet og herregud for en sjef!!!! Sammenligner med min egen, og håper du får en bedre jobb snart... For det første kan han ikke la deg gå etter prøvetiden med mindre han kan vise at du ikke egner deg til jobben, som gravid har du mye ekstra vern! Snakk med jordmor/fastlege/NAV og prøv å få veiledning om tilrettelegging eller svangerskapspenger hvis sjefen fortsetter å være like dust, eventuell sykemelding kan forresten legges til prøvetiden, forresten. LDO (www.ldo.no) har jurister du kan snakke med om nøyaktige rettigheter i forhold til oppsigelsesvern og graviditet og ikke minst arbeidsgivers ansvar - du trenger jo jobb framover for å sikre rettighetene dine.
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2009 Har han ikke?? Jeg sa det jo til han fordi jeg gjerne vil vise at jeg vil være i jobb fremfor og bli sykemeldt...så var det takken jeg fikk ...ikke mye tilrettelegging.... i tillegg så er så og si alle på jobben syke pga svineinfluensa...men jeg er der alikevel....bare for å vise at jeg vil være der.... men om jeg sykemelder meg og jeg kommer tilbake, så kan han jo sparke meg da?? for da blir vel også prøvetiden forskjøvet og han kan si at jeg ikke kan være der grunnet mye fravær?? Tusen takk for at du orket og lese foresten:)
mamma til twins Skrevet 12. november 2009 #5 Skrevet 12. november 2009 Wow! Jeg er faktisk litt sjokkert nå. Kan du snakke med noen på personal på jobben din? Bare det at han nevnte abort er hårreisende.. Uffa meg.. Må si du var maks uheldig da, prøvetid og kvalme er ingen god kombinasjon.
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2009 Tusen takk for hjelp SpongeBob:) Ja, jeg vet jeg har rettigheter, men vet også det er firmaer som kan si andre grunner for å bli kvitt en person da de ikke har lov og bruke graviditet. Kan f eks si at jeg ikke passer til jobben? jeg er jo ansatt som selger, og har bare vært der i 5 uker og akkurat begynt å stå på egne ben, så har derfor heller ingen resultater enda...og det er jeg redd han kan bruke mot meg....han har også studert jus, slik at han kan nok litt om smutthullene osv. er LDO gratis og snakke med?
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. november 2009 Lubine: ja jeg vet det...ble helt satt ut selv jeg og visste ikke helt hva jeg skulle si...jeg fikk bare stammet ut at det ikke var ett tema engang.... Dette er en privat bedrift hvor han styrer alt...har ikke noen med personal ansvar der de gjør det som faller de inn.... huff...og jeg som bare skulle være grei og si ifra...
SpongeBob Skrevet 12. november 2009 #8 Skrevet 12. november 2009 LDO er gratis, de har kontaktskjema på hjemmesiden, det er bare å ringe eller maile dem. Juristsjefen din burde gå i skammekroken, det der er trakassering av nyansatt og gravid og faktisk særdeles lite ordentlig gjort!!! Siden du nettopp bare har vært der i fem uker skal de virkelig legge seg i selen for å bortforklare at det er graviditeten som gjør om du ikke får fortsette - prøvetid har rimelig strenge regler:)
rufsetufsa10 Skrevet 12. november 2009 #9 Skrevet 12. november 2009 Nei dette synes jeg var veldig rart! Tror faktisk ikke på det du sier nå, kan ikke under noen omstendighet tro at en sjef ville sagt noe sånt, med tanke på at han faktisk kan miste jobben pga slike uttalelser...
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. november 2009 Trulte: det var jo litt av en uttalelse...hvorfor i alle dager skal jeg finne på noe slikt? Hva hadde jeg fått ut av det?
mamma til twins Skrevet 12. november 2009 #11 Skrevet 12. november 2009 Synes ihvertfall du er kjempeflink som klarer å gå på jobb når du er kvalm. Er selv sykemeldt og klarer ikke engang tanken på å jobbe på en stund ennå. Jeg var også grei som du og sa fra til sjefen min, for at han skulle forstå hvorfor jeg var så blek om nebbet og gi ham et par dagers varsel på mitt lengre fravær. Du får gjøre som hun over anbefaler, snakke med noen jurister om problemstillingen. Sjefen din virker dessverre truende til litt av hvert (er jo mulig han bare har det i kjeften da), så det kan være lurt å stille forberedt dersom han skulle prøve å lage vanskeligheter for deg. Ønsker deg lykke til!!!
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 12. november 2009 Tusen takk for støtte Lubine:) Trist at du også er kvalm, det er helt gruuuusomt!!! og jeg som haaater og være kvalm... masse god bedring:) hvor langt er du? ja, jeg tror jeg bør sjekke litt...legen min vet nok også litt om dette vil jeg tro??
rufsetufsa10 Skrevet 12. november 2009 #13 Skrevet 12. november 2009 Det du får over her, en masse medlidenhet og stakkar deg mentalitet.. Og dessuten burde du som arbeidstaker vite at dette ikke lov fra arbeidsgiver sin side. Men hver sine behov her inne på BiM.
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 12. november 2009 Tuusen takk Sponge! da tror jeg at jeg tar en tlf dit i morgen og hører hva de har og si.... og jeg trodde nemlig at man ikke stilte så sterkt når man var i prøvetiden jeg....derfor jeg helst ikke ville si noe før jeg var 3 mnd.... vet du hvor jeg kan lese om regler for prøvetid?
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. november 2009 I alle dager Trulte! Om du mener det er slik så burde du ikke sitte her inne og lese heller!!! Og iallefall IKKE MITT INNLEGG!!! Lar meg ikke krenke av deg og dine uttalelser....og hva vet jeg om du ikke bare er en person som er ute etter og lage kvalme her på BIM
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 12. november 2009 #16 Skrevet 12. november 2009 Herregud, for en elendig sjef du har da! Syns du er tøff som står på slik du beskriver. At han ikke har evne til å verdsette det, er jo helt respektløst. Da jeg jobbet på sykehuset, hoppet ikke akkurat sjefen min av glede da jeg fortalte nyheten (etter å jobbet på stedet i nesten 2 år), og hun ga beskjed om at det var bedre at jeg var sykemeldt enn å prøve å få til tilrettelegging fordi det var mange andre gravide på avdelingen på samme tid. Jeg husker jeg ble ganske knust fordi jeg ønsket å være i jobb selvom jeg kastet opp mye. Han der ville ikke jeg tatt hensyn til, men samtidig er det viktig at dine interesser som arbeidstaker blir ivaretatt. Tror jeg vill hørt på de andre rådene her... Også ville jeg oversett det derre Trulte-mennesket og hennes innlegg!
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #17 Skrevet 12. november 2009 Kjære ZigZag Tusen takk ...jeg tror nok jeg tar en tlf iallefall til NAV i morgen og også LDO. Greit og vite hva slags rettigheter jeg har når det gjelder dette....vet veldig lite om det da jeg ikke har vært i denne situasjonen før. Men herregud for en merkelig sjef du også hadde da?? og i tilegg så jobber hun på ett sykehus!!! ble du sykemeldt da? og takk for støtte ang Trulte
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 12. november 2009 #18 Skrevet 12. november 2009 Ja, dette var avd. sykepleieren på avdelingen jeg jobbet. Legen min mente at jeg burde ta hensyn til meg selv, og at jeg ikke kunne noe for at de abdre var gravide og også hadde fått tilrettelegging. Sjefen min mente at det ikke var brukt for flere som bare kunne rydde medisinrom ol., og at det var bedre at jeg sykemeldte meg om jeg ikke kunne jobbe som normalt. Hun ville heller at jeg var sykemeldt slik at hun kunne få inn en vikar! Husker legen ristet på hode og sykemeldte meg tvert. Det skal sies at jeg var ganske dårlig og kastet opp på jobb ved et par anledninger også, men det er liksom noe med måten det ble lagt frem på fra sjefen sin side. Hun gratulerte meg ikke engang, men ble heller litt småsur i blikket. Jeg var sykemeldt i noen uker før jeg prøvde meg i aktiv sykemelding. Da plasserte hun meg på en travel poliklinikk hvor jeg var alene om oppgavene mine. Hele poenget med den ordningen er jo at man skal kunne gå hjem om man blir dårlig, men det kunne ikke jeg siden ingen kunne ta over for meg.... Jeg hadde jo ikke noe erfaring med dette, så jeg tok ikke opp kampen om mine rettigheter for tilrettelegging desverre. Det angrer jeg på! Ring NAV og LDO for dette går jo på prinsipp også. Sjefen din er nok en mann som ikke har peiling på hvordan det er å gå gravid eller hvilke rettigheter du har, men har fokuset på penger og drift. Stakkaren driter jo seg ut ved å si at du kan ta abort siden du kan få prøverør til sommeren istedet.... Trulte tror jeg er en real kranglefant!
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #19 Skrevet 12. november 2009 Å herlighet for en behandling....må vært forferdelig og få slik behandling. håper du har det bedre nå da ? hvor langt er du på vei? du har helt rett i at han kun tenker på penger, det sier han også...
mamma til twins Skrevet 12. november 2009 #20 Skrevet 12. november 2009 Jeg er i min niende uke nå og synes faktisk kvalmen er blitt noe bedre. Den var verst i uke 6-7. Ukene etter har vært overkommelige. :-)
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 12. november 2009 #21 Skrevet 12. november 2009 Dette var i 2006, og i dag jobber jeg som avd. sykepleier selv:-) Fatter ikke engang hvordan det er mulig å gjøre sånn mot sine ansatte. Jeg er egentlig bare på besøk fra bli gravid. Hadde en MA med utskrapning i uke 9, og det var for 14 dager siden. Klarer ikke la være å snoke inne på 1.tri, skjønner du;-)
bullebull&gullegull Skrevet 12. november 2009 #22 Skrevet 12. november 2009 Mildt sagt sjokkert... Vil anbefale deg og nå framover til enhver tid ha med deg et vitne inn når du skal til samtaler med sjefen din. Så han og mener at du mener bussiness. Det er på ingen måte lov å behandle deg sånn. I verste fall så får du prate med fastlegen din og ordne sånn at du får sykemelding ut svangerskapet også kan du søke ny jobb i permisjonen din også kan du be han drite og dra!
rufsetufsa10 Skrevet 12. november 2009 #23 Skrevet 12. november 2009 Ha ha, DITT innlegg??? Regner med at du skriver innlegg for at de fleste skal lese det og komme med et synspunkt. Synd at du bare ønsker positive tilbakemeldinger på innleggende dine. Skal heretter ikke lese et eneste ett av innleggene dine sines du synes "man bare er ute etter å lage kvalme på BiM" når man mener at du må få ut finger'n å ta ansvar som arbeidstaker. Beklager på det sterkeste at jeg ber deg ta tak i egen situasjon istedenfor å sitte her å sutre.
Øst Skrevet 12. november 2009 #24 Skrevet 12. november 2009 Hei, enig med bullebull & gullegull, ha med et vitne når du prater med sjefen. Hans uttalelser er ulovlige men når det er ord mot ord blir det vanskelig. Kanskje han har uttalt noe lignende mot andre ansatte. Er du fagorganisert? Det kan også hjelpe. Husker ikke kravene for nyansatte men uansett kan han ikke si deg opp pga graviditet og der har du en god sak hvis han prøver på det. Synd at det finnes slike sjefer (samt reaksjoner som fra ei her inne). Jeg var heldig og fikk hjemmekontor fram til jeg er over 12 uker samt har fått tatt vaksine, da jeg har en jobb med mye reising og møtevirksomhet. Dette var forslag fra min sjef, skulle ønske alle ledere var slik.
Tingeling27 Skrevet 12. november 2009 Forfatter #25 Skrevet 12. november 2009 Uff, det var trist og høre ZigZag nå ble jeg lei meg....håper du kommer fort tilbake hit til oss, og det er veldig kos og ha deg her som sniker så lenge:) vet akkurat hvordan det er å miste...mistet selv i uke 8 og en gang i uke 11, men det er en lang historie som jeg ikke orker å ta nå.... mange gode klemmer til deg:-*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå