Gå til innhold

Snart fri ett helt år!!!!! :-)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehehe... fri...? ;)

Skrevet

fri og fri fru blom, kniiiiiis!!! men ja det er et deilig år, det er sant. :)

Skrevet

hahahahaha... måtte bare le litt nu. er det nr 1 du venter?

Ikke meningen å være spydig eller noe alltså, men ja... fri var vel det jeg hadde minst av sist jeg var hjemme i allefall..

Skrevet

Jeg føler i alle fall jeg har "fri" :) Så klart, noen dager er man mer sliten enn andre, men tassen min er jo bare snill som dagen er lang. Har ikke hatt noen store problemer med han siden han ble født og vi bare koser oss.

Klart jeg syns det er slitsomt med amming og mindre søvn på nettene, men jeg er heldig og har en baby som har sovet godt på nettene helt siden han kom til verden. Og han gråter aldri på natta!!!

Alle sier til meg at jeg ikke vet hvordan det er å være småbarnsmor... men det er vel individuelt det som alt annet. Jeg er i alle fall heldig som har fått en så snill og grei baby :) Så ja, jeg har FRI :)

Skrevet

haha fri et helt år du. hehe. er ikke fri med unger rundt 24 timer i døgnet.

Skrevet

Hahaha....slenger meg på flergangsmammaene her. Detter er IKKE et fri år jenter. Jobben, DET er fristedet nå! Glem det å lese masse gode bøker, ta opp igjen fransk, spansk eller hva du muligens har tenkt på..... It´s not happening. Men er du heldig så kommer du gjennom en bok eller to i året :-)

Skrevet

Åjoda, alt blir fri i forhold til å være i full jobb! :-) Hvertfall i den jobben jeg (lærer):-)Og så i tillegg få lønn for det ja, som ei kommenterer. Og så er vi jo to om det også . Så ja, her ser jeg på det som fri!!2 uker til perm og 5 uker til baby nå, juhu!!!:-)

Skrevet

:))) he he he fri har jeg aldri hatt i permisjonenen mine. Beinhard jobbing fra morgen til kveld. Det er faktisk slik at det har vært godt å komme i jobb etter ca 1 år. Man blir sliten på en helt annen måte når en er hjemme med ungene.....men selvfølgelig er det koselig også. :)

Får håpe du får en "snill" og rolig unge, og ikke en kolikkunge.

Lykke til!

Skrevet

Ha ha, må le jeg også. Aldri har jeg hatt et tøffere år enn permisjonsåret mitt. Jobb fra morgen til kveld og hele natta. Og så på han igjen...uten en dag pause. For meg er jobb blitt et fristed ja.

Skrevet

etter fødsel kan en bruke nesten et helt år på å få krefter tilbake, en graviditet tapper en for vitaminer og mineraler...kroppen trenger en god de trening også,magemuskler og underlivet er mørbanka og må trenes opp igjenn .....når en egentlig skulle brukt alle krefter på å trene seg opp og kvile må en passe en liten baby natt og dag...du kan være heldig å få en unge som sover mye...men du kan også risikere å jobbe natt og dag...eg ser ikke på en 24 timers jobb 7 dager i uka som fri:) så vet en aldri hivr syk ungen er:)

her har det til tider vert knall tøfft... men det er helt fantastsik å være så heldig å kunne tilbringe et helt år med gullet sitt:)

Skrevet

Uff, jeg blir litt oppgitt over dere flergangsfødende som ler overbærende av oss førstegangs som gleder seg til fri fra jobb for å være hjemme med babyen. Jeg opplever det hver gang jeg sier at jeg gleder meg til permisjon! "Haha, fri du liksom" Hvorfor må dere være så innmari negative da? Skal dere redde oss fra skuffelsen over å ikke få tatt masteroppgaven allikevel liksom? Vi skjønner vel at det er jobb med et barn vi også, selv om dette er vår første.

Jeg er også lærer og jeg gleder meg vilt til å ha et år betalt FERIE! (med bare ett barn, ikke 60...)Da skal jeg kose meg masse med bitteliten, gå tur, bruke tid på håndarbeid og leve livet uavhengig (stort sett) av klokken. HAH!

Skrevet

Svaret mitt over er uavhengig om det er førstegangsfødende eller flergangsfødende altså. Det er ett fett.

Jeg er ikke negativ, men realistisk. Da kan jo jeg komme den andre veien å spørre hvorfor du (kitsune) skal lage ett rosenrødt bilde av det å gå hjemme med barn? Jeg kan skrive under på at det alldeles ikke er tilfelle alltid.

Selvfølgelig gleder jeg meg til å være hjemme med den lille, men jeg vet det kan/blir slitsomt. Slik er det bare. Det byr på opp og nedturer.

Dessuten er det jo helt avhengig av hvordan barnet er. Jeg har selv hatt kolikkbarn og refluxbarn, og de årene har det vært alt annet enn fri!!

Prøv å trill ut på tur eller dra på kafe du, med en unge som skriker konstant.....

Men bevares jeg gleder meg også til nok ett år "fri", men vet at det ikke alltid blir som en tror...

Skrevet

Ja, må tillegge at min sønn hadde kolikk (da snakker vi skriking mer enn 10 timer om dagen!) i de 4 første mnd. Det har resultert i at han aldri "lærte seg" å sove.... så vi har nattevåk fremdeles, og han er snart 16 mnd! Nå er vi i gang med nestemann. Nå er vi jo vant til å være oppe om natta.....

Skrevet

Jeg venter nr 2 og gleder meg også til å være hjemme! Det føles på en måte som fri selv om det er mye pes. Det er koselig! (forstår selvsagt dere med kolikkbarn osv - det blir litt annerledes og det forstår jeg.)

Jeg synes nå uansett det var "fri" - eller kanskje et bedre ord er "frihet" å være hjemme første året selv om det selvsagt var en jobb å stelle babyen og være parat 24 t døgnet.

Synes det var MYE mer slitsomt å begynne i jobb igjen med en 1 åring som skulle kjøres til dagmamma, rekke jobb, lage middag sent, måtte være steder til faste tider, osv osv. Da er jo ofte barna mer krevende og.

Gled deg over året som kommer - om du kaller det "fri" eller ikke. Vi er dødsheldige i Norge som kan gå hjemme 1 år med lønn!!

Jeg tror mange skjønte hva Hi mente uansett om man kan kverulere på ordet "fri" :-)

Skrevet

Jeg var lenge misunnelig på pappen som kunne gå på jobb hver dag lenge... men da det ble litt mer ordnings med amming, og mer rutiner på ting ble det bedre... helt fram til slutten av permisjonen - da var jeg skikkelig rastløs og følte meg så unytting og dum som ikke kunne noe annet enn å være husmor! Så det av 12 mnd var det kanskje 4 som var helt topp!

Denne gangen skal jeg fortsette å studere mens pappaen skal være hjemmme 3 dager i uken. Jeg angrer allerede på valget, for jeg tror det kommer til å bli ekstremt slitsomt.. men vi får se!

Lykke til damer, håper permisjonen blir bra!

Skrevet

Takk Kitsune, og alle andre som skjønte hva jeg mente;-)

Sprøtt hvordan noen alltid skal kommentere negativt.

Men selvfølgelig, denne "frihetsfølelsen" jeg gleder meg, er nok avhengig av hvilken jobb man har hatt tidligere...

og hvor mye ansvar mannen/samboer tar dag og natt...

og hvor mange prosjekter man legger opp til...

selv skal jeg kose meg med lillebaby, og av andre prosjekter ( siden noen nevner prosjekter), skal jeg ....tja, fortsette å kose meg;-)

Har også venninner som er flergangsfødende, og som fortller om et deilig,deilig friår, med cafebesøk, bøker, film, soving (når babyen sover), gode trilleturer, konserter når barnevakt osv osv, så jeg sammenligner meg heller med dem enn med dem som svart emnegativt her hjemme:-)

Skrevet

Vel har jeg mange malepensler, men ingen av dem har vært borti rosenrødt, og heller ingen svartmaling. Det handler jo om å ha realistiske forventninger til det som kommer. Og jeg vil gjerne ha den gleden av å glede meg til permisjon og fri, uten at folk prøver å overbevise en om at det er bare jobb, jobb, jobb. Jeg sa jo at jeg ser arbeidet i det, men det kan da ikke sammenlignes med å være styrt av vekkerklokken?! Er det bedre å grue seg da, i tilfelle jeg får en baby med kolikk? Tenke at jeg må sitte hjemme i månedsvis fordi barnet mitt gråter?

Det meste blir det man gjør det til! Vil man ha et år hvor man sliter seg helt ut på ungen, så får man lett til det. Og får man en kolikkunge så har den uansett ikke kolikk et år!

Kanskje jeg er mer laidback og litt latere enn andre? Vet ikke jeg, men jeg vet at det er morsommere å strikke enn å vaske opp, så til tider kommer oppvasken til å stå når baby sover, og jeg skal være på sofaen å strikke pene ting til den:D

Vi kommer til å få det superfint #lela# !!

Jeg er mer bekymret for amming på kafè jeg... Jeg har aldri likt å "se" det selv (uten at man sitter å glor altså) og jeg føler meg absolutt ikke komfortabel med å skulle amme i offentlighet... Men det byr seg nok en løsning der også!

Skrevet

jo kolikk kan de faktisk ha til de er nærmere året. har to eksemplarer som ligger å sover nå. mine slet med kolikk smerter til de var mellom 11-12mnd. ikke sov de en eneste natt før de var over 4år. var alikevel ute å trillet selv om de vrælte av full hals.ikke store kosen det året kan jeg love dere men sansynligheten for å få det slik må jo være minimal!

tro det eller ei jeg ser faktisk frem til "et fri" år!. å få bare en baby denne ganga blir jo reine ferien i forhold til tvillinger som var kraftig plaget med kolikk. jeg skal nyte dagene å stor kose meg rett å slett.

syns rett å slett det skal bli hærlig å sende de elste barna på skolen for så å legge meg når den lille skal sove dra på trille turer med venninnder å en kafe tur i ny og ne! så jeg slenger meg med HI og sier SNART "FRI" ET HELT ÅR!:)))

Skrevet

Makan til overlegne bedrevitere her da :-)

Det er nok et definisjonsspørsmål. For meg betyr ikke fri/ferie fra jobben nødvendigvis gjøre INGENTING, men gjøre NOE ANNET enn jeg gjør til vanlig.

Siste dag før permisjon for meg i dag og skjønner veldig godt gleden din #lela#.

Skrevet

Jeg gikk også ut i permisjon i dag og fri fra jobben blir det uansett! Unge og husarbeid har jeg fra før, i TILLEGG til jobben.. DET synes jeg er slitsomme dager, jobb, forsøke å presse inn husarbeid og hente unge i bhg. Nå blir det FRI på dagtid sammen med en liten. Men noe særlig mer enn å sove når babyen sover forventer jeg ikke at jeg orker..;)

Nyt en fleksibel hverdag i permisjonstiden! Spesielt når det er nr 1

Skrevet

jeg venter nummer 3, og gleder meg også til et en pause fra jobben. Selv om jeg vet at det blir perioder med lite søvn og slit.

Jeg har vært så heldig å ha 2 barn som tidlig begynte å sove på nettene - og ikke opplevd kolikk. Satser på at nr 3 også blir av samme kalibret!

Synes dere 1. gangsfødende (og selvsagt flergangsfødende også) bare skal glede dere til 1 års permisjon og tid til å være sammen med babyen deres! ingen skal ha rett til å ta fra dere den gleden. Og det blir et helt annerledes og mye mer verdifult år som gir så mye på så mange områder.

Og om vi går rundt litt trøtte, slitne og frustrerte innimellom, så er jo ikke det noe skadelig heller:-)

Lykke til, og nyt den nye hverdagen - med alt (på godt og vondt) den har å by på!!!

Hilsen fra en på over 40 som skal bli mamma igjen.

Skrevet

Hei igjen

VELDIG KJEKT å lese positive innlegg her på slutten igjen, også fra flergangsfødende. Kan bli helt oppgitt over all negativiteten enklete gravide/mødre utviser.

Selvfølgelig blir det mye å gjøre, det tar jeg jo for gitt, men det blir helt annerledes enn å jobbe, og så er det jo snakk om sin egen baby!:-)

Så stå på og la oss glede oss sammen, alle dere andre positive der ute!:-)

Skrevet

Jeg venter nr 2 og gleder meg også til "fri" som du sier.

Er sykepleier av yrke med tøffe vakter og kjenner det skal bli utrolig godt å være hjemme med den nyfødte og til dels 3 åringen som kommer til å være i barnehagen 6 timer om dagen.

Ja det er tungt, særlig omstillingen i begynnelsen, men så begynner en å få orden på søvnen, koser seg og bare nyter det faktum at vi kan være hjemme med barnet et helt år.

Alle opplever det forskjellig, noen synes kanskje det er tøffere enn andre, det får så være.

Synes du skal glede deg jeg, kommer til å bli så mange vakre, gode stunder du aldri får igjen!

Jeg STORKOSTE meg i perm med førstemann og har tenkt å gjøre akkurat det samme denne gang! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...