Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 og naboen er en gammel dame som ikke er så glad i "nye" naboer selvom vi har bodd her i snart 3 år. Hun hører fryktelig dårlig noe som vi dessverre plages med når hun ser på tv. Vi kan da stå på de to soverommene som er vendt mot henne og høre på tv hennes som om det var vi som hadde den på. Hører alt de sier på nyhetene, kjenner igjen hvilke politikere osv som intervjues og vet hvilken program hun ser på. det er så utrolig høyt. Ikke blir det bedre at det ikke er jevn lyd heller. I 3 år har vi ikke giddet og bry oss om det fordi ve sjelden legger oss før henne og ellers er vi ikke så mye på vårt soverom om dagen. Men nå som vi har fått unge nr. 2 som skal sove på det ene rommet er det utrolig slitsomt. Vi har prøvd å legge han på rommet og håpe at han ikke bryr seg, men han våkner-noe jeg skjønner. Vi kan rett og slett ikke bruke det. Vi har allerede prøvd å snakke med henne og den arrogante sønn hennes men får til svar at ja det er høyt men dessverre er det ikke noe de får gjort noe med. Det må bare være sånn for hun vil verken bruke høreapparat eller teleslynge. Og de poengterte at vi hadde jo pusset opp da for 3 år siden. Hva skal vi gjøre? La guttungen ligge i kjelleren hver kveld til hun ikke bor der mer? Synes det er så utholdelig at det skal være sånn. Men orker nesten ikke å prøve å gjøre noe mer for da får jeg at ungene mine gråter som motargument. Legger til at vi i fem dager våknet av at vekkerklokka hennes ringt halv ett om natten. Ringte til den sluttet av seg selv for hun ikke hørte den. Dette var i sommer mens vi lå med vinduer oppe. Vi prøvde å ringe på men hun hørte det ikke så tilslutt måtte vi gå og snakke med henne når hjemmehjelpen var der. noen gode råd?
2smågull Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 skrem på henne ett hjerteinfarkt neida. fra spøk til alvor. vet rett og slett ikke jeg.. bor også i rekkehus. og irriterer meg grønn over naboene til tider.men jeg tenker at jeg får bare holde ut til jeg en dag forhåpentlig får råd til en enebolig...
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2009 Tro meg vi har tenkt tanken, men så var det den samvittigheten da..he he.. Ønsker meg også enebolig, men er så dyrt her vi bor:( Greit at man hører naboen. Vi hører naboen på andre siden og de hører sikkert oss også. men det blir ikke det samme som å høre den tv en hele døgnet nesten! Er for høyt når man hører alt de sier uten og anstrenge seg. Naboen på andre siden trodde det var fest i nabolaget helt til de skjønte at det var tv en hennes...sier vel litt.
2smågull Skrevet 6. november 2009 #4 Skrevet 6. november 2009 huff. du har all min sympati.. men siden det ikke går an å snakke med henne er det vel lite som nytter..
hippopotamus! Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 rockwoll, gipsplater, ny tapet/strie og maling fjerner mye lyd. Det måtte vi gjøre da vi bodde i rekkehus. Rommet blir jo litt mindre men det er det jammen vært. Tror rockwoll er bedre enn glava når det kommer til lyd, og det bygger mindre.
fox`y Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Huff d dær e kjedelig. har d sånn sjøl men bor i blokk da... E d boretslag dokk bor i?? isåfall kan dokk send inn skriftlig klage. Ingen lett situasjon men sjønne dokk bli lei... Æ har måtta hæva stæmmen titt å ofte æ t mine medboera.
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2009 Vi har allerede isolert inn til vårt rom og det hjelper litt. Vi lurte på om vi skulle gjøre det ¨på hans rom også selvom det var nyoppusset, men kom frem til at vi ikke gjorde det siden det ville bli mye jobb og rommet hans er ganske lite fra før av. Angrer litt nå, men føler at det vil ta så mye plass fra et allerede lit rom! La meg vinne i Lotto!!!!Så jeg kan flytte:) Tenkte kanskje å legge et brev i postkassa hennes hvor vi forklarer problemet og kommer med forslag om at hun kan få en teleslynge av oss som hun kan bruke etter kl 18-19 siden det er da vi legger han og det er mest plagsomt.Hvis hun da ikke er villig til å møtes så ta det med styret.Selvom det er litt kjipt gjort. Men det hjelper vel ikke:(
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. november 2009 Ja bor i et sameiet med styre så jeg lurte på om jeg kanskje måtte gå til det skrittet. synes det er feil at sønn min skal venne seg til det bråket. Tenk dere skyting osv på nyhetene må jo være veldig skremmende for han.
Silja FullFres McQueen Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 Du nevnte hun har hjemmehjelp? Ta det opp med kommunen, få snakket med hjemmehjelpa, kanskje hun har hjemmesykepleie oxo? Isåfall kan de være behjelpelige med å prøve å "overtale" henne til å bruke teleslynge... Om ikke, ta det opp med styret. Ikke send henne brev, det blir for dumt. Ta det da heller opp med henne face to face.
MrsMilla Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Ha fest eller noe annet som vil plage henne eller irritere henne grenseløst. Legg ting i hagen hennes. Når hun eller sønnen kontakter dere for å få dere til å slutte med dette, kan dere avtale at hun holder stille når ungene deres legges mot at dere ikke plager henne. Noen ganger må man gå litt lenger enn man vanligvis ville gjort. Naboer som ikke tar hensyn til barn som skal legge seg er slike anledninger.
vildejenta Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Har hun naboer på andre siden? Er de og like plaget? Jeg ville tatt opp det med styret, om hun hører så dårlig så må det da være bedre å bruke høreapparat eller teleslynge?
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. november 2009 Silja FullFres McQueen Vi har tatt det opp med henne og sønnen hennes også men det hjelper ikke. Det virker som om de har rett til å gjøre akkurat som de vil. Et annet eksempel er at vi har "felles" hage men egen bruksrett. dvs. at vår adkomst til hagen er enten gjennom huset eller rundt huset da vil vi måtte gå over hennes del. det gjør vi kun når vi må. f.eks når vi hadde kjøpt jord etc. eller jeg skulle ha vogna bak ihagen. Da får vi huden full av kjeft. Men når hun har oldebarn på besøk så er det en selvfølge at de skal leke med lekene våre i hagen, hoppe på trampolina som står på terrassen vår og nå sist sparket de ballen over gjerde til nboen...Blir så sint.. Og ha fest eller bråke nytter ikke når hun hører så dårlig.
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 6. november 2009 Hun har ikke naboer på andre siden...
Silja FullFres McQueen Skrevet 6. november 2009 #14 Skrevet 6. november 2009 Da hadde jeg gått til styret, siden det tydeligvis ikke nytter å ta det opp med henne eller sønnen. Lykke til, kan ikke være noe morsomt... =/
hippopotamus! Skrevet 6. november 2009 #15 Skrevet 6. november 2009 Du kan jo begynne å gå på besøk hver kveld med stor og god kopp te full av sovemedisin?
It's all about me Skrevet 6. november 2009 #16 Skrevet 6. november 2009 Du tar det med styre. Å kjøpe teleslynge skal du ikke gjøre, det får hun gratis av hjelpemiddelsentralen hvis hun ønsker. Eller du kan snike deg inne og ødelegge volumknappen på både tv'en og fjenkontrollen.
Tommage♀♂ Skrevet 6. november 2009 #17 Skrevet 6. november 2009 Hehe, dette minte meg om den filmen med Drew Barrymore og han dere rare som flyttet inn i det huset med hun gamle damen som leieboer. Hvis noen skjønner hvilken jeg mener ut fra den glimrende beskrivelsen min;) Men hva kan du gjøre da, annet enn å flytte? Eller montere høreapparat på henne mens hun sover? Lei situasjon, men jeg ser ingen løsning som ikke fører med seg uvennskap
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #18 Skrevet 6. november 2009 sovemedisin hadde vært veldig fristende. Eller at nøffesyken besoker henne, off nei... Veldig slitsomt...har tenkt på å kjøpe universal tv boks og prøve å senke lyden men tror neppe det går..
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #19 Skrevet 6. november 2009 er jo ikke bare å flytte når man bor i Oslo! Koster litt å kjøpe seg noe nytt! Og når vi har total oppusset her vi bor og har det kjempefint så vil jeg ikke flytte til hva som helst. Men når det er sagt så er vi på utkikk etter enebolig, men det er nok litt frem i tid, dessverre.
Gjest Skrevet 6. november 2009 #20 Skrevet 6. november 2009 Jeg hadde helt klart lydisolert i de mest aktuelle rommene. Det høres ut som dette er så stor irritasjon for dere at dere helt klart nå bruker mer til på å irritere dere enn det tar til å lydisolere... Da setter dere opp nye frittstående stendere(trestolper), minimum 7 cm dype som plasseres med 1-2 cm klaring til eksisterende vegg. Hulrommet i veggen fylles med isolasjon, så skrus det fast gipsplater på veggen. Helst 2 lag ( totalt ca 2,5cm) forskjørvet i forhold til hverandre. Deretter må alle overganger fuges godt. Dette innebærer ca 11cm smalere rom, men vil helt klart være verdt det.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 6. november 2009 #21 Skrevet 6. november 2009 Hehehe!! Jeg hadde kjøpt meg universal fjernkontroll og skrudd ned lyden 340 ganger! Stått der ute og skrudd ned lyden hver gang hun skrudde opp=) Tilslutt må de da gi opp..=) Litt værre om de skrur på radioen istede.
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #22 Skrevet 6. november 2009 Vi har allerede isolert stua og vårt soverom, men rommet hans er altfor lite til at vi kan forminske det med enda 11 cm.. det går bare ikke. Hadde det vært ett av de andre soverommene så hadde det ikke vært noe å tenke på engang. Og forsåvidt så synes jeg at det er unødvendig at vi skal ha den utgiften og arbeidet det vil bli når det er et problem som kan løses ved at hun bruker høreapparat!
bobbo72 Skrevet 6. november 2009 #23 Skrevet 6. november 2009 Hei. Først vil jeg si at det sjelden er en god ide å "ta hevn" med å lage bråk og støy i retur. Dessuten er hun jo så tunghørt at hun ikke vil merke dette.... Det greieste er faktisk å ta i bruk lover og regler; 1) Dere bor i et sameie, som har egne vedtekter og ordensregler. Hva sier de omkring støy og klokkeslett? I og med at dere allerede har forsøkt å snakke med naboen, ville jeg gått til styreleder i sameiet med saken. La denne forsøke å snakke med naboen, og nytter ikke det så skriv en formell klage til behandling i styret. 2) De fleste kommuner har vedtatte forskrifter i forhold til støy (ofte skal det være stille mellom kl 23 og kl 06). Disse sier ofte også noe om at man ikke har anledning til å lage så mye støy at det er til sjenanse for naboene utenom disse klokkeslettene (det er ikke bare å hive seg rundt å arrangere rockekonsert i nabolaget uten nabovarsel). Undersøk hvilke støyforskrifter som gjelder der du bor. I verste fall får du true damen (eller aller helst sønnen) med at dere ser dere nødt til å varsle politiet om støy i nabolaget med jevne mellomrom dersom hun ikke er villig til å bidra til å finne en løsning. Til sist vil jeg si at dersom hun ikke er villig til å ta i bruk høreapparat og teleslynge (som hun får gratis hos hjelpemiddelsentralen om hun ønsker dette), så synes jeg faktisk at det er hun som må ta kostnadene med å lydisolere veggene som vender mot deres leilighet (og da er det hennes leilighet som får redusert arealet). Dette er det f.eks vanlig at de som innstallerer hjemmekino-anlegg gjør for ikke å sjenere naboer om de bor i blokk eller rekkehus :-) Tror ikke det nytter med dialog etter det du forteller, så her må dere nok ta i bruk de mer formelle kanalene som sameiestyret eller politi. Da slipper dere selv å stå og krangle med naboen, noe som faktisk kan virke konfliktdempende. Lykke til!
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 6. november 2009 Forfatter #24 Skrevet 6. november 2009 bobbo72 Takk for gode råd! Jeg er helt enig at det er dumt å ta igjen med bråk. ikke at det hadde hjulpet noe særlig heller. Jeg skal prøve å snakke med henne en gang til ellers så må jeg ta det med styreleder. Kan ikke ha det sånn. Jeg vil gjerne bruke soverommet til sønnen min. Jeg tror jeg trenger all lykke for å nå igjennom.
Gjest Skrevet 6. november 2009 #25 Skrevet 6. november 2009 Det er dere som har flyttet inn i et rekkehus hvor det bodde en tunghørt dame fra før. Kan ikke se at det er mye dere kan gjøre med det. Det finnes jo ekstra lydisolerende vinduer. Ellers får dere flytte annet sted. Sjekk da at ikke naboene har ungdommer som spiller høy musikk, eller barn som blir ungdommer som spiller høy musikk, eller gamle folk som kan bli tunghørte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå