Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #1 Skrevet 6. november 2009 "Den hemmelige kokken -noen jukser med maten din". Det er kanskje greit å vite hva alle disse stoffene en trykker i seg er og hva de gjør med kroppen din. Som feks vanilin, som blir utvunnet av råttent tømmer og i enkelte tilfeller kubæsj. Eller Gelatin, som er laget av benmel fra kadaver. Kanskje litt godt å vite at å kjøpe røkt kjøttpølse eller røkt skinke bare er tull, siden at de bare tilsetter ett e-stoff med røykasmak. Så kan man jo spørre seg hvorfor man frivillig går med på å forgifte kroppen sin.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #2 Skrevet 6. november 2009 Og du slaker din egen mat, dyrker grønnsakene dine, høster frukten, lager saft selv, dyrker korn og er totalt selvforsynt
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Nei, det gjør jeg på ingen måte. Det handler bare om å vite hva man putter i kroppen sin. HI
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #5 Skrevet 6. november 2009 Du formulerer det så det blir eklere enn det er. KADAVER: dette er lik. Og lik får en når en "lager" et dødt vesen. Som når en slakter. Da blir dyrene lik etter avliving. Altså kadaver. Som vi får alt vårt kjøtt fra. Og bein. Og tarmer til pølser. Vanilin utvinnes enten av et petrokjemisk produkt, eller fra et biprodukt i fremstillingen av kjemisk papirmasse. Hvor er det råtne treet, eller kubæsjen her?
Gjest Skrevet 6. november 2009 #6 Skrevet 6. november 2009 Har lest boka!! Anbefalt her inne lese den for en stund siden.. Er greit å vite hva man spiser... "Bilen din, når du har den til rep. og det er gjort dårlig, da klager man.. men når det kommer til maten man spiser, så driter man i det så lenge man blir mett...." Har sluttet med pose suppe osv.. lager saus fra bunnen av, ikke vanskelig heller.... El iltt kanskje, men det er verdt å gjøre det...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #7 Skrevet 6. november 2009 Det er ikke bare slaktede dyr som de bruker til benmel. Når et dyr dør på en gård kan det ta flere dager, kanskje uker før det hentes, dette benet blir også brukt. Når det gjelder vanilin: "Konsernet Borregaard, som har en av sine fabrikker i Sarpsborg, er nemlig i verdenstoppen når det gjelder å lage juksevanilje. Med utgangspunkt i råttent treverk og annet organisk materiale produserer de vanillin, som brukes til å smakssette maten vår med kunstig vaniljearoma." http://www.dagbladet.no/2008/12/04/magasinet/tilsetningsstoffer/mat/3902196/ Kumøkk: http://www.forbes.com/feeds/afx/2006/03/06/afx2571739.html
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Cleopatra: Det blir jo en livsstil, det å lage mat fra bunnen av. Så når man er begynt med det og kommet seg inn i det så tenker man ikke over hvor mye tid det tar! Mitt største problem blir nå å finne ut hvilket brød som er best. Evt må jeg ta meg et kurs i brødbaking:) HI
_Løvemamma_ Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 Det trenger ikke å ta noe særlig lengre tid å lage maten fra bunnen av enn å blande sammen pulver fra ferdigpakker og varme opp. Tomatsuppe foreksempel, tar det akkurat like lang tid å lage fra bunnen som fra pose, men det blir så utrolig mye bedre, og ikke minst sunnere! Samme med brød (vs ferdige melblandinger med konserveringsmiddel som skal blandes med vann og gjær), pannekaker, vaffler, tomatsaus til pasta og pizza osv Det er absolutt veldig greit å vite hva man putter i kroppen sin
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Jeg pleier alltid å lage supper dagen før, jeg synes de blir så mye bedre når de får stå natta over:)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Helt enig i at folk bør være mer bevisst på hva de putter i seg. Men jeg er ikke så opptatt av hvor gelatinen kommer fra, hvis den ikke er farlig for meg. Jeg synes heller at folk skal stille krav til bedre råvarer i "verdens beste land". Kjøttet og grønnsakene vi har tilgang til her i landet er jo helt elendig kvalitet. Seig biff og slappe grønnsaker som vi betaler overpris for.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #12 Skrevet 6. november 2009 Det er jo fordi vi forventer å få tak i ferske jordbær i desember feks. Hadde alle visst når sesongen for de ulike matvarene hadde vært, så hadde det vært null problem å få tak i ordentlige råvarer. Nå vet jeg jo ikke hvor du kjøper biffen din, men jeg kjøper den fersk. Uheldigvis har vi ikke slakterbutikk her i byen, men vi har et lite kjøttutsalg.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #13 Skrevet 6. november 2009 Fersk biff er vel ikke mye verdt? Den skal jo være mørnet, det er jo det som er problemet. Hvis du tror at det er null problem å få tak i ordentlige råvarer i sesongen her i Norge, så er du en av dem som ikke er godt vant, og/eller hjernevasket til å tro at norsk = bra.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #14 Skrevet 6. november 2009 Jeg mørner jo biffen selv. Ser ikke noe problem. Og det er ikke vanskelig å finne gode råvarer innenfor sesong i Norge, man må bare vite hvor man skal lete. Ikke på Rema feks. Her har vi en egen økologisk besøkshage hvor man kan så det andre planter, sålenge vi er med som fellesskap og hjelper til med såing og generell vedlikehold. Men når det gjelder appelsiner og andre ting som ikke blir dyrket i Norge så går jeg ikke rundt og synes at det er fantastisk flott!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #15 Skrevet 6. november 2009 Hvis du ikke ser noe problem, så betyr det ikke at det ikke er noe problem....
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #16 Skrevet 6. november 2009 Det går jo ann å mørne biffen selv? Da er det jo ikke noe problem!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #17 Skrevet 6. november 2009 Jo da, man kan mørne biffen selv, og dyrke sine egne grønnsaker og slakte sine egne høner. Men det er da ikke poenget mitt. Poenget mitt er at hvis man må gjøre dette, så er det vel fordi det vi får tilbudt på markedet ikke er godt nok i utgangspunktet?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #18 Skrevet 6. november 2009 Hvor er det egentlig du handler kjøtt? Her er det slakteri og de har fantastisk mørnet kjøtt.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #20 Skrevet 6. november 2009 Haha, imotsetning til de som sverger til toro og ferdigmat til barna deres uten engang å sjekke innholdsdeklarasjonen? HI
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #21 Skrevet 6. november 2009 Nei, hvor i all verden står det at det er i motsetning til noe som helst? Poenget mitt er at både råvarer og ferdigmat her i landet er alt for dårlig.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #22 Skrevet 6. november 2009 Det sto bare "hjernevasket, er dere" derfor regna jeg med at det var et tilsvar til HI. Ja, jeg er enig i at det kanskje ikke er det beste utvalget av råvarer her, men noe er jo kjempebra. Kan du spesifisere hvilke råvarer som er elendige? Du regner vel feks ikke med å få helt ferske bananer og appelsiner her? Fisk i Norge er det jo kjempegod kvalitet på, men som alt annet avhenger det av hvor du bor. Vi bor tross alt på toppen av verden, og det er lang reisetid hit for verden utenfor. Derfor bør vi heller støtte opp lokale bønder og prøve å finne mere kortreist mat, og heller fokusere på de gode råvarene Norge kan gi, enn å fokusere på hvor dårlig det er. HI
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #23 Skrevet 6. november 2009 Jeg tenker spesielt på kjøtt og grønnsaker. Biffen i Norge er noe av det seigeste du får i verden, spør enhver kokk. Biff fra argentina er mye bedre, selv om den har lang reisetid. Grønnsakene er lite smakfulle i de fleste vanlige dagligvarebutikken. Klart man kan kjøpe lokalt hvis man har anledning, men det har ikke alle. Bestiller man kylling på kafé eller restaurant vet man aldri hva slags kjøtt man får, ofte er det bare en klump med uidenifiserbare biter, gjerne med skinn og fett. Det ville aldri blitt godtatt i andre vestlige land. I alle fall ikke når man betaler 150 kr for en kyllingsalat, f.eks.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2009 #24 Skrevet 6. november 2009 Interessant det der om argentinsk biff. Når det kommer til grønnsaker og slike ting, så er jeg jo helt enig. Det man kjøper på Rema og Rimi er jo helt håpløst! Heldigvis er det mange lokale grønnsakshandlere her, så jeg går bare på torget og kjøper det de har tatt opp denne uken. Dette er jo sesongbetont. Kylling kjøper jeg aldri ute, på samme grunnlag som deg. Jeg kjøper kylling fra Stangekylling etter de siste dagers "avdekkinger" av hvordan prior og Rema1000 forhandlere holder på. På samme måte kjøper jeg ikke ferdig fiskegrateng, fiskepinner, chicken nuggets osv, for det er så mye tilsetning og så sabla lite ordentlig mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå