Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2009 #1 Skrevet 5. november 2009 Ang fisk. Våre barn er heller ikke så glade i fisk, men vi har fisk en til to ganger i uka. For å unngå surving steker jeg fiskepinner til ungene, og så koser jeg meg med fisk selv. Det hender jeg gjør dette ellers også når jeg vet vi har mat som ungene ikke vil ha, feks fårikål. Skjemmer jeg bort ungene? burde de tvinges til å spise det som ble servert uten særbehandling?
Zitro Skrevet 5. november 2009 #2 Skrevet 5. november 2009 Har i huset tvinger jeg ikke barna til å spise opp, men liker dem det ikke så får dem somregen pent vente på neste måltid. Men det skjer også ogte at jeg lager litt annen mat i tillegg så vi har noe å varierer med...
cherry coke Skrevet 5. november 2009 #3 Skrevet 5. november 2009 Tja... Jeg gjør det ikke sånn, for om vi har noe som hun ikke liker får hun spise tilbehøret som feks potet, gulrot og saus. Men styrer ofte unna mat hun ikke liker, selv om det ikke er mye. Lager feks aldri blodpølse, noe jeg elsker og hun hater:-)
*gruffalo* Skrevet 5. november 2009 #4 Skrevet 5. november 2009 Kan jo ikke akkurat tvinge barna til å spise noe som helst. Men jeg lager selv aldri egen mat til barna. De får spise noe av det som er, liker de ikke kjøttet spiser de f.eks potetene... Så får de heller kveldsmat litt tidligere hvis de spiser lite. Ser tydelig hvilke barn i bhg der jeg jobber som må spise det som blir servert i forhold til de som alltid får noe annet som de liker...
erteposen + 4 Skrevet 5. november 2009 #5 Skrevet 5. november 2009 Jeg mener vel at barna skjemmes ut. De finner alltid noe de liker på bordet, og jeg de kan venne seg til å like det meste. Det gikk en dokumentarserie på nrk om barn, smak og hvordan en lærer smak, og jeg ble vel mer sikker i min sak. Vi lager hjemmelaga fiskepinner, og nabounger som bare spiser fiskepinner spiser med stor apetitt våres fiskepinner.
Gjest Skrevet 5. november 2009 #6 Skrevet 5. november 2009 Jeg er absolutt og helt fullstendig mot tvang når det gjelder mat. Men jeg lager heller ikke spesielle menyer designet den enkeltes smak og behag (som skifter uten forvarsel) Men vi prøver å lage maten slik at det alltid er noe på bordet som de kan spise, slik at ingen er sultne etter måltidet. Men om noen lar fisken ligge og spiser ris og gulrøtter, så er det greit. Fiskepinner (kjøpte) er knapt mat
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. november 2009 Skjemmer bort håper jeg, og ikke skjemmer ut. Men hvorfor skal ungene spise ting de ikke liker, når jeg ikke gjør det? Fordi jeg måtte da jeg var liten? Det har jeg ikke noen gode minner omkring.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. november 2009 Hva er galt med fiskepinner? Kjøper man de dyreste inneholder de mer fisk enn fiskegrateng, og jeg antar at det lever opp til din standard for mat.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 5. november 2009 #9 Skrevet 5. november 2009 Daniel liker ikke (og jeg mener, han liker IKKE) kylling. Ikke filet heller.. Ikke i bhg hvor han spiser alt som blir servert igrunn.. Men, f.eks om jeg lager ovnsbakst kylling med saus og gr.saker til, så får han spise det han vil. Skal vi ha ren kylling til, med pommes frites f.eks spiser han pommes fritesen. Skal vi ha kylling tandoori hender det at han får pølse i brød, fordi jeg vet at han ikke liker det. Og vi har det som oftest ifb. med helg, og vi ljo at han skal kose seg litt.. Som oss =) Forskjellen er om man alltid lager en rett til barna, og en annen til seg selv. Jeg spiste ikke (og spiser fortsatt ikke) fiskepinner eller karbonader. Mamma ga meg ett valg: Spis brødskive. Jeg var overlykkelig over å få spise den brødskiven når vi skulle ha den drittmiddagen. *usj* ) Det hender at jeg sier det til Daniel også: Vil du ikke ha kyllingen, KAN du få en brødskive. Ellers måtte jeg og han vente til neste måltid om man ikke gidder å spise opp fiskekakene f.eks.. Ellers er det ingen andre middager han får slike "goder" til. Der må han spise eller la være. )
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. november 2009 Det er ikke sånn at de alltid får det de vil. Og jeg har en som ikke liker potet, men han slipper ikke unna den. Men når du ikke liker potet og ikke liker fisk, blir det en tam middag når du skal spise. Dessuten er middagen det eneste måltidet vi spiser sammen, og da vil jeg ha en viss mulighet for fred og ro, uten klaging på maten. De slipper heller ikke å smake på annen fisk, men de får et alternativ. Som at hun på 4 får pølser når vi har taco fordi hun ikke liker mexicansk mat. Jeg ser mer på det som å være smidig, enn dumsnill.
Gjest Skrevet 5. november 2009 #11 Skrevet 5. november 2009 Ok, da. Men fisk smaker det ikke. Og hvor du snur og vender på det er ren, hjemmekagd mat sunnere enn ferdigkjøpte farseprodukter (mel salt, fett av tvilsomt opphav) Og du signaliserer vel til barna at de ikke skal forvente at fisk er noe godt når de får fiskepinner hver gang du og mannen spiser fisk? Smak er noe man må lære seg til. Ikke all mat er like lettlikt, men det betyr vel ikke at vi må kapitulere og bare servere pølser og fiskepinner? Men nok en gang, tvang er umoralsk og fører ikke til verken matglede eller god smak
Ugl@ Skrevet 5. november 2009 #12 Skrevet 5. november 2009 Da er vi fler som skjemmer bort ungene. Jeg pleier å steke noe ekstra hvis vi skal ha mat vi vet ungene spiser lite av, kan feks være pinnekjøtt, får i kål, lutefisk. Like greit ungene får noe de liker. Hender også vi har svært sterkt kryddret mat, da har vi også et alternativ, feks at jeg tar av noe av gryten/retten før jeg tilsetter chilien, så de får en mildere variant. Ser ikke helt problemet med den lille ekstraservicen. Jeg ble selv tvunget i fiskekaker en gang som liten (industrielle fiskekaker) jeg greier til dags dato enda ikke synet eller smaken av slike, de smaker forøvrig uansett helt forjævlig. Var forøvrig eneste gang jeg ble tvunget i noe som helst, var min mormor som tvang dem i meg, mine foreldre hadde ikke tro på den slags oppdragelse selv.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 5. november 2009 #13 Skrevet 5. november 2009 min må spise det som er til middag. men han må ikke spise alt. altås om vi har poteter, grønnsaker og kjøtt foreksempel. så bryr jeg meg ikke om han velger å ikke spise kjøtt. har vi fisk får han somregel is om han spiser opp all fisken. men nå er jo min 3 år og vet ikke bedre en å godta det han får det blir sikkert litt andeledes når han blir større
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 5. november 2009 De må alltid smake på fisken vi andre har, men jeg likte heller ikke fisk som barn og orker ikke lettsaltet torsk den dag i dag fordi jeg måtte trøkke i meg den hvite tørre guffa. Dessuten synes jeg tankegangen med tidlig kveldsmat kanskje er mest tilpasset de som har små unger, når ungene skal på trening på ettermiddagen er det viktig at de har spist fornuftig mat (ok vi kan sikkert vurdere hvor fornuftig fiskepinner er, men det er bedre å trene på enn pølser) sånn at de fungerer også på trening. Du kan ikke få tidlig kveldsmat når du drar på trening kl 6 og kommer hjem kl 8, halv ni. Og du kan ikke spise rett før trening heller, da blir treningen tung.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 5. november 2009 #15 Skrevet 5. november 2009 Jeg er enig med deg jeg, om å være smidig, enn dumsnill! Man trenger ikke som forelder å "alltid" stå på krava, i frykt for at andre skal tro man skjemmer bort. Det handlet litt om barnet og hva h*n faktisk liker. Bare at min unge spiser alt bortsett fra kyllingen. ) De dagene der han har en sur-mine-dag: åhnei, jeg vil ikke, *wrææl* "Mamma, mamma, jeg er METT! Du mett, jeg mett, pappa mett"! De dagene får han pent sitte ved bordet og spise opp den fordømte maten som han spiste i over en halvtime forrige uke ;o)
Gjest Skrevet 5. november 2009 #16 Skrevet 5. november 2009 Mine slipper unna potet hvis de ikke liker det. Da spiser de fisk og grønnsaker isteden (hvis det er menyen). Nå skal det sies at jeg har fem barn, og da driver man ikke og lager al la carte-menyer Enten har vi vært heldige med barna våre, eller så har vi gjort noe riktig hva mat angår, for de liker det meste. Jeg tvinger ingen til å smake på maten, men satser på at de får lyst til å smake av seg selv når de ser at de andre spiser og koser seg. Jeg ville ikke lagd farsemat som alternativ til ren fisk og rent kjøtt på fast basis. Dette fordi det er mindre sunt, og mindre utviklende for smaksløkene.
Mom2Two Skrevet 5. november 2009 #17 Skrevet 5. november 2009 Tvinger aldri noen til å spise noe som helst, men jeg serverer bare én middag, vil de ikke ha den så er det kjipt, men da må de vente til neste måltid. Og ja, jeg tror de blir litt bortskjemte, for min erfaring er at barn som må smake på alt og ikke får alternativer, også ender opp med å like det meste.
Vipsenmamma Skrevet 5. november 2009 #18 Skrevet 5. november 2009 Nei, jeg lager ikke egen mat til henne. Hun må spise det vi spiser til middag, og er det noe hun ikke liker får hun spise det andre på tallerknen. Jeg prøver likevel å få henne til å spise litt av alt. Jeg mener det er å skjemme bort å lage egen mat til unger som er litt kresne. All mat er god. Hvis hun sier hun ikke liker noe - tvinger jeg henne aldri til å spise opp, men hun får ikke noe annet. Jeg vil at hun skal lære seg å spise all mat.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2009 Forfatter #19 Skrevet 5. november 2009 Lar du ungene dine spise bare kjøtt og grønnsaker uten potet? Det må da gå veldig mye mat? Hadde jeg gjort det ville de nok spekulert i det, og dermed ikke "likt" poteter. Smaksløker utvikles hele livet, jeg har ikke tro på at man må spise ting man ikke liker for å utvikle dem. Først de siste 5 årene jeg har kunnet spise fisk og si at jeg synes det er godt. Før det var det greit. Og det var ikke fordi jeg fikk farsemat som liten.
Gjest Skrevet 5. november 2009 #20 Skrevet 5. november 2009 Barna mine må spise det de får servert... En sjelden gang slipper de... Men det er uhyre sjeldent... Er det noe de ikke liker, tar de lite, må smake på allt, noen ganger har det også hendt at de synes det var så godt at de ville ha mer selv om de i utgangspunktet ikke likte det.... Men det var faktisk godt alikavel.... Synes det er viktig... Da lærer de seg å ikke ta for mye mat, kan man forsyne seg flere ganger og at en tomat f.eks ikke bare er en tomat.. Smaker forskjellig i forhold til hvordan man tilbreder det...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2009 Forfatter #21 Skrevet 5. november 2009 All mat er ikke god, nå må du gi deg. Fiskekaker (butikk) smaker høgg. Pultost har jeg ikke taket på, og sikkert en del andre ting jeg ikke liker. Så ikke kom her og si at all mat er god. Sikker på at det finnes ting du ikke liker, og helst ikke spiser.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2009 Forfatter #22 Skrevet 5. november 2009 Vel - de eldste er 14 og 12, så de forsyner seg selv, rydder etter seg, smaker på ny mat, men de liker ikke fisk. Synes faktisk det er litt ille å skulle sende en 14 åring på trening uten at han har fått mat fordi han ikke liker fisk.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 5. november 2009 #23 Skrevet 5. november 2009 Nei, all mat er IKKE god, som ei over her skrev...!...
Gjest Skrevet 5. november 2009 #24 Skrevet 5. november 2009 Det går en del mat, men grønnsaker er jo veldig sunt, og noe nordmenn generelt spiser for lite av. Vi bruker en del ris som fyllmat også...Jeg har en som ikke liker potet og fire som liker det (med saus vel å merke). Jeg har ikke merket noe smitte, men jeg gjør også lite vesen utav det. Passer på at hun ikke spiser bare kjøtt, da. Jeg har lest teorier om at noen smaker må man være voksen for å like (kokt torsk, kaffe), men jeg har et visst sammenlgningsgrunnlag her hjemme, og ser at de individuelle forskjellene er store. Jeg tror ikke det er bra for smaksutviklingen å tvinges i mat man ikke liker, men jeg tror vi må være bevisste på signalene vi sender. Jeg tror mange signaliserer til barna at de ikke forventer at de skal like visse typer mat, og det fanger barna opp!
Anne-B. Skrevet 5. november 2009 #25 Skrevet 5. november 2009 Det er ikke så lett å skille "innfall" fra det å faktisk ikke like når det ikke er en selv det gjelder. Liker de ikke mammas fantastiske hjemmelagde fiskepinner engang? Det er i alle fall noe ungene her sluker i seg. Men så har vi heldigvis ikke hatt særlig problemer med dem i matveien. Har de smakt på det, opptil flere ganger, og liker det fremdeles ikke, så kan det vel ikke være så farlig om man lager noe annet til unga den gangen de voksne har lyst på noe man vet at unga ikke liker. Mamma gjorde ofte det, og i ettertid har jeg tenkt at herregud, at hun gadd. Men det gjorde måltidene så mye bedre og hyggeligere. Prinsipper er visst bare tull, i grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå