Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #26 Skrevet 3. november 2009 Dette er en smakssak. Jeg føler meg utrolig ukomfortabel og får angstanfall når mannlige leger skal se på underlivet mitt. Derfor har jeg kvinnelig fastlege. Og det er en av flere grunner til at jeg tok planlagt ks. Så jeg skjønner godt de som sier at de ikke ville hatt mannlig jordmor. De håper nok innerst inne at det aldri blir behov for en fødselslege heller.... Hvorfor skulle vi synes det er heeelt fint med mannlig fødselslege, men ikke med mannlig jordmor?? Det henger nok sammen. Dere som synes det er greit, fint for dere. Men dere er ikke bedre, mer rettferdige mennesker av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #27 Skrevet 3. november 2009 på tønsberg sykehus er det en jordmor som heter Vidar, han hadde jeg med glede hatt under fødselen... for min del er det viktigste følelsen av trygghet... hvis man ikke føler seg trygg med jordmor blir det ikke en positiv opplevelse uansett om det er mannlig eller kvinnelig jordmor.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #28 Skrevet 3. november 2009 på min fødsel var det 4 jordmødre og to leger. (det ble plutselig veldig dramatisk og de strømmet på) legene var menn og det var den ene legen som dro ut barnet med tang.. men akkurat der og da var det det siste som brydde meg ...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #29 Skrevet 3. november 2009 Spiller ingen rolle. Nå ble jeg fulgt ekstra opp under fødsel fordi jeg ble igangsatt. Jordmora var riktig nok kvinne, men legen var mann. Nå var han rett som det var og sjekka tilstanden han også. Det var han som tok vannet, som festet scalp-elektrode osv... Kan ikke se at det da er stor forskjell om det er en mannlig lege eller en mannlig jordmor...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #30 Skrevet 3. november 2009 hadde jordfar under fødselen med første.. eller det vil si han var student.. de spurte om han fikk hjelpe til.. vi sa ja, jordmora sku bare hente noe, og vips stod stakkaren med en nyfødt i armene.... Ganske funny utrykk han hadde da det gikk opp for ham hva som var skjedd =) (og ja.. han gren like mye som meg og bf)
Monajenten Skrevet 3. november 2009 #31 Skrevet 3. november 2009 Det er ca 5% av Norges jordmødre som er menn. Jeg hadde ikke reagert i det hele tatt, det er vel ikke akkurat dét man har i fokus når man føder:-)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #32 Skrevet 3. november 2009 Jeg tror heller ikke at jeg hadde reagert, mest fordi da jeg lå på fødestua og jordmor kom inn, var jeg litt for opptatt med riene. Kan ikke si at jeg husker så mye hvordan jordmor så ut, for var så opptatt med selves fødsel og smerten.
AO3 Skrevet 3. november 2009 #33 Skrevet 3. november 2009 Jeg skjønner ikke at det skal utgjøre noen forskjell om jordmor er mann, i forhold til at gynekologen gjerne er det? Ville du sendt en mannlig gynekolog ut døra under fødselen?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #34 Skrevet 3. november 2009 Jeg har møtt flere flinke mannlige sykepleiere enn kvinnelige (i prosent), så jeg ville gjerne hatt en mannlig jordmor. Det er nå de som føder i ambulanse også, der er det flest menn. Og kalle det en smakssans syntes jeg var litt drøyt, hva med de menn som ikke vil ha med kvinner å gjøre pga religion? Skal de få sitt private team med mannlige sykepleiere, leger, lab-folk osv hvis de blir innlagt?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #35 Skrevet 3. november 2009 Jeg vet ikke hvilke sykehus dere føder på, men på vårt sykehus blir vi godt fulgt opp av jordmødrene under fødselen. Og for meg betyr det mye at det er en kvinnelig jordmor. Fødselslegen må for min del være tvekjønnet, for hadde jeg trengt en slik en under fødselen ville jeg tatt det som et tegn på at noe ikke var 100% i orden - da kunne selv Trond Giske fått tatt imot barnet sålenge han var spesialist på feltet! Det er MANGE som ikke ønsker timer hos mannlige gynekologer, helst vil ha kvinnelige fastleger, kvinnelige jordmødre og helst vil få hjelp til vask og stell av kvinnelige pleiere. Er det så rart? På samme måte som jeg tror mange menn vil være takknemlige for mannlige urologer når prostata må undersøkes fra alle kanter.
BettyBoob Skrevet 3. november 2009 #36 Skrevet 3. november 2009 det hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt liker menn jeg!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #37 Skrevet 3. november 2009 Har hatt Roger som jobber på Riksen til Jordmor under siste fødsel, kan absolutt anbefales, ville for alt i verden ikke byttet!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #38 Skrevet 3. november 2009 Hadde vel reagert på den måten at jeg hadde blitt overrasket siden det er så sjeldent. Men hadde syntes det hadde vært helt ok tror jeg... Kjønn spiller egentlig ikke så stor rolle. Da er det personligheten og humøret til jordmoren det kommer an på....
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #39 Skrevet 3. november 2009 Når en ligger er med vonde rier og smerter, da bryr jeg meg ikke om det er en mannlig eller kvinnelig JM... Da er jeg mer opptatt med å få ut ungen...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2009 #40 Skrevet 3. november 2009 På sykehuset på hjemstedet mitt var der en mannlig jordmor. Jeg har ikke noe erfring med ham selv. Men det går gjetord i bygda om hvor dyktig han var. Alle som skulle føde gikk liksom å krysset fingrene for at de skulle få ham. Dessverre døde han av kreft i forrige uke, var ikke gammel.
Miss Misantrop Skrevet 4. november 2009 #41 Skrevet 4. november 2009 Jeg ville ikke ha godtatt mannelig jordmor, og JA de finnes i Norge.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #42 Skrevet 4. november 2009 Tror egentlig at de ofte vil være flinkere jeg. For det første fordi de har valgt et utradisjonelt yrke, og må virkelig "brenne" for det, for det andre fordi menn - tenker jeg - kanskje har enda større respekt enn kvinner for det kvinnelige kjønnsorgan og det som hører til. Nettopp fordi de kanskje vet at det kan være litt ubehagelig og flaut å ha en fremmed mann som titter og romsterer der nede, er de vel kanskje enda mer forsiktige og respektfulle enn mange kvinner tenker jeg... Hadde vært glad for å få en mann, jeg! (Men litt usikker på hva samboer hadde tenkt ;P)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #43 Skrevet 4. november 2009 Det hadde ikke brydd meg mindre om det hadde vært en mann som kom inn døra når jeg skulle føde. Har en mannlige lege og en mannlige gynekolog, så jeg bryr meg mindre om menn ser meg nedentil, naken eller hva det er. De er der for å gjøre jobben sin, og de hadde ikke hatt jobben om de ikke var flinke. Tror nok menn har det vanskligere for å komme gjennom nåløyet i ett kvinnedominert yrke.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #44 Skrevet 4. november 2009 Nå er strengt tatt ikke dette noe som pasienten kan velge selv. De som føder må nok bli hjulpet av den JM som er på vakt. Hvis en har mye imot en mannlig JM, blir en sikkert hørt hvis en ønsker en kvinnelig, men det er ikke sikkert at det lar seg gjøre å bytte heller, på lik linje med alle andre preferanser pasienten evt. måtte ha.
FerdigFødaForAlltid Skrevet 4. november 2009 #45 Skrevet 4. november 2009 Mitt første barn måtte forløses med vakuum, og da var det en lege som måtte gjøre det, og legen var en mann. Akkurat der og da hadde det ikke brydd meg om det hadde stått en bataljon av mannfolk og stirret meg opp dåsa (pardon my french...), bare ungen kom ut! Jeg har ikke noe problem i det hele tatt med mannlig jordmor, for under fødsel er jeg bare opptatt av at ungen skal ut og at vedkommende som hjelper til er hyggelig. Jeg har mannlig gynekolog også jeg, og jeg ser ikke problemet med det helller. De er jo profesjonelle på lik linje med kvinner!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 4. november 2009 #46 Skrevet 4. november 2009 Hadde en mannlig jordmor inne på rommet under fødselen og fødselslegen som skulle hjelpe kroppen min/livmormunnen å åpne seg var mann. Det var han som forløste Adrian til slutt med keisersnitt. Hadde ikke noe problemer med det.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #47 Skrevet 4. november 2009 Hadde mannlig fødselsleger, 2 stk. samme om de hadde vært jordmødre eller leger, mn jeg var så redd da jeg kom på sykehuset at jeg var glad for at hun som tok imot meg var dame
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #48 Skrevet 4. november 2009 Ehm, dere som prøver poengtere med at ´de fleste fødselsleger er mannfolk, så hva er problemet med mannlig jordmor??´ Dere må da forstå at noen av oss heller ikke er komfortable med mannlige fødselsleger, så hvorfor skulle vi da ville ha mannlig jordmor?? For enkelte av oss føles det ikke naturlig å ha en mann som sjekker oppi der i tide og utide. Men hver sin smak.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #49 Skrevet 4. november 2009 14:23: Da bør virkelig du tenke på at de som jobber i helsevesenet er profesjonelle! Du bør jobbe med deg selv hvis du har en så stor mistro til menn i helsevesenet at du tror at de er der fordi de har interesse i å se musa di.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2009 #50 Skrevet 4. november 2009 Og du kan ikke bare godta at enkelte ikke er komfortable med det. Ja, vi burde jo bare ta oss sammen, for svingende!! Jeeez....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå