Gå til innhold

Mannlig jordmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde dere reagert om det dukket en mannlig jordmor opp under din fødsel?

Finnes det egentlig i norge?

Tror jeg hadde bedt han om å snu i døra, MEN så var det dette med likestilling da....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, det finnes flere. Jeg tror ikke jeg hadde blunka en gang. Så lenge han var dyktig og hyggelig så hadde jeg ikke brydd meg om hva slags kromosomer han var født med. Hvorfor skulle det gjøre noe om jordmora var mann?

Skrevet

Ja søsteren min hadde en finsk jordmor (mann) da hun fødte på A-hus for en del år siden. Gikk fint det da:-)

Skrevet

Hadde ikke gjort meg noen ting, regner med han kunne sakene sine. Jeg skulle egentlig ha med en mannlig student på ene fødselen min, og jeg var nesten skuffet på hans vegne for at han gikk av vakt før barnet kom. Han gledet seg så, at han nesten ikke hadde bakkekontakt.

Riktig så søt var han, og stod omtrent på pinne for meg. :)

Skrevet

Når du ligger med smerter fra heite helvete og skal føde, hvem er det da som bryr seg om jordmora er mann eller kvinne???

Det er nok ikke det som bekymrer en mest på det tidspunktet vil jeg tro...

Skrevet

Det tror jeg kunne vært ypperlig. Heller en flink mannlig jordmor enn en ubehagelig kvinnelig jordmor (som selv hadde seks lette fødsler og syns det hele var en lek, og syns du burde synes det samme).

En mann har vel en mengde gode forutsetninger til å gjøre en glitrende jobb som jordmor? Her er vel kunnskaper om svangerskap og fødsel, samt evne til empati og lytting noe av det viktigste?

Skrevet

Det er vel ikke det at HI ikke mener at vedkommende kan gjøre en like god jobb. Det er vel mer snakk om at man muligens føler seg litt mer eksponert ved fullstendig blottleggelse framfor en mann enn en kvinne. Synes ikke det er så merkelig i grunn.

Det er jo kvinner som ikke engang orker å ha med mannen sin på fødselen ... og så skal det plutselig stå en mannlig jordmor å ta på det mest private.

For meg spiller det ingen trille. Jeg ble tøyet av mannlig fødselslege - gjorde meg ingenting - bortsett fra at det gjorde så vondt at jeg holdt på å dååååne - men han hadde sin største medfølelse med meg *ler*

Skrevet

Jeg hadde mannlig jm ved siste fødsel. Gjorde ingen forskjell det. Når du ligger der og skal presse så spiller dt ingen trille om det er en mann eller kvinne som tar imot babyen, ei heller bekymret det meg at han skulle se mine private deler. Regner med han har sett mange i sitt yrke:-) Da jeg nærmest sparket til han etter en særdeles vond tøying var jeg faktisk glad det var en mann og ikke en kvinne:-)

Skrevet

Hei! på utdanninga mi hadde vi undervisning fra en mannlig jordmor- har virka kjempe dyktig.. i siste nr av bladet gravid var det et intervju med en annen mannlig jordmor!

Skrevet

Jeg hadde ikke likt det i det hele tatt! Mulig man ikke bryr seg når man ligger der, men tanken på det nå i forkant plager meg, i alle fall hvis det var en mann på min egen alder eller yngre.

Skrevet

Jeg tror heller det er et opplevd problem for mannlige sykepleiere som skal hjelpe gamle damer med personlig hygiene. En del menn opplever negative reaksjoner fordi de er menn.

Skrevet

Hadde jeg ikke brydd meg noe om.. Han tenker ikke slik som dere gjør

Skrevet

Jeg hadde bedt på en pen måte om at jeg kunne få en kvinnelig...

Jeg har store komplekser for kroppen min og et tidligere overgrep som gjør at jeg ikke vil at fremmede menn skal se på meg. Jeg har også kun hatt kvinnelige fastleger av samme grunn...

Skrevet

Brydde meg ikke et sekund. Fødte et barn som umiddelbart ville trenge legehjelp (vi visste det på forhånd) og hadde en håndfull menn som stod klar til å ta i mot barnet da det kom (og hjelpe til under fødselen). Ofret det ikke en tanke en gang at det var menn som stod der.

Skrevet

Har mannlig gynekolog, ser ikke at dette skulle være anderledes. Synes det er pinlig å vise fram nedre regioner til fremmede uansett kjønn, men må man så må man...

Skrevet

Hva er forskjellen på en mannlig gynokolog og en mannlig jordmor. begge ville ha studert musa mi både opp og ned mens jeg ligger og spriker meg beina. Har vært hos noen mannlige gynokologer i min tid pga komplikasjoner med underlivet. Så om det hadde dykket opp en mann så hadde jeg ikke bryd meg, har ligget og født med to mannlige leger på rommet jeg som sto og så på og ventet på å komme til.

Skrevet

Hadde du reagert om det hadde vært en mannlig fødselslege som skulle tatt imot babyen da? Er det komplikasjoner så må jo fødselslegene inn å hjelpe til, og det er jo ofte menn.

Jeg ga meg temmerlig f....i om det var mannlige eller kvinnelige folk rundt meg da jeg skulle føde, hadde andre ting å tenke på, faglig dyktighet og evne til empati er vel det som betyr mest.

Skrevet

Det hadde jeg ikke brydd meg om, men dersom du får det og ikke føler deg vel med det, så har du lov til å spørre om en annen jordmor uten å måtte oppgi grunn.

Skrevet

Hvis både jord"mor" og fødselslegen var menn, og mannen min var med ville jeg kanskje synte det ble litt mye?

Hadde kvinnlige jordmødre og studenter, men disse legene som dukket opp var da både kvinner og menn. Sålenge de er profesjonelle og hyggelige gjør det ikke noe for min del.

Men hadde blitt overraska, er da vel godt under ti mannlige jordmødre i Norge?

Skrevet

Det finnes jo 4-5 stk. i alle fall. Det er jo rart siden så mange fødselsleger er menn, og du hadde ikke sendt de på dør.

Det er jo mange jordmødre som ikke har født barn, mange kreftleger som ikke har hatt kreft osv.

Skrevet

Ville i utgangspunktet foretrukket en kvinnelig jm ja! Noen yrker synes jeg passer bedre til kvinner/ menn enn andre... Kan være jeg er litt gammeldags. Har også kvinnelig lege, nettopp fordi jeg synes det er mer "naturlig" enn mannlig - særlig ved underlivsundersøkelser.

Når det er sagt, har jeg vært både hos mannlige leger for underlivsundersøkelser og gynokologer (under svangerskapet) og det gikk jo greit. Men som sagt ville jeg klart ha foretrukket en kvinnelig jm!

Skrevet

Fødselslegen var jo en mann, blir det samme for meg om han var en jordmor eller var lege. Liker egentlig best om gynekologen er en mann, synes de tar best hensyn.

Skrevet

Hadde ikke gjort meg noe som helst!

Skrevet

hehe, da jeg lå på føden sist og ble igangsatt hadde hun i naboesengen mannlig JM, husker jeg var skikkelig misunnelig fordi han var så hyggelig og min JM var så utrolig teit... lol

Hadde byttet på sekundet hvis jeg fikk velge....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...