Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 31 og kan huske at klementiner og bananer ikke stod øverst på lista da jeg gikk julebukk.......

Skrevet

Ungene som går i nabolaget her er fra åtte-ni år og oppover da, så de tåler å høre en spøk om at her får du bare juling. Dette er jo tross alt unger som vi treffer hver dag og som vi prater hyggelig med alle dager - greie unger, men halloween driver vi ikke med, og sånn er det bare. Man skremmer jo ikke tre-fire-åringer med juling - men så små barn vet ikke selv hva halloween er - det er foreldrene som forteller dem om det og "driver" halloween-jaget. Vår eldste på ni får ikke gå halloween selv, vi driver ikke med sånt sier vi. Men julebukk oppmuntrer vi til, det er en tradisjon som alltid har vært - og er ikke innført av handelsstanden sånn som Halloween og Valentines day (nei, vi driver ikke med Valentines day i dette huset heller. Tulledag!)

Fikk et par ring på døren i går, hadde utelyset skrudd av og gikk bare ute på terrassen og ropte til de som ringte på at vi ikke driver med Halloween. De er hjertelig velkommen tilbake på nyttårsaften.

Skrevet

Jeg er ikke så veldig glad iden tradisjonen jeg heller, men nå har mitt barn begynnt på skolen, og da var det ikke så greit å si nei til spørsmålet om å få gå sammen med noen skolevenner.

Så de som er så veldig, veldig grinete på barna som "tigger" får se hvor lett det er å si nei når deres søte barn har bare sååååååååååååå lyst til å gå Halloween sammen med vennene sine.......

Skrevet

Medl respekt; er det ingen som reagerer på at barna blir kledd opp som ulike skapninger fra dødsriket og går fra dør til dør og truer til seg godteri..? Hva i alle dager får noen til å kle opp barnet sitt i fullt skrik-kostyme? Massemorderen fra filmene - "Ååååå så søtt!" ;)

Skrevet

Jeg elsker Halloween! Jeg kjøper inn godteri og venter på de morsomme og søte utkledte naboungene som kommer på døra :-) Har aldri opplevd hærverk. Noen ganger er vi på Halloweenfest hos en nabo og andre ganger er vi hjemme (evt med besøk), men uansett kler vi oss ut, både store og små på de festene jeg har vært. Kjempegøy! Har en tendens til å leve meg vel inn i rollen som heks/vampyr ol, og ett år rev jeg opp ytterdøra og hylte: "død og pine, hva vil dere oss småmonstre" eller noe sånt, ungene ble helt paffe, stod bare å gapte, mens jeg fikk meg en god latter B-) Ikke bare ungene som kan skremme! Og ja, Halloween skal være både morsomt og litt skummelt.

Et annet aspekt med Halloween som jeg liker er at man har en dag for å hedre/huske sine døde, ikke at man ikke skal kunne gjøre det andre dager i året, men denne markerer dette spesielt. Synes det er fint jeg. Og fint for ungene å få et litt avvæpnende, morsomt og komisk inntrykk av mye av det som er skummelt her i verden.

Jeg bryr meg fint lite om hvor denne tradisjonen kommer fra, det har ikke noe betydning for meg i vurderingen om jeg skal feire eller ikke. I blant kan jeg nesten få inntrykk av at folk blir litt provoserte over tradisjoner herfra som man adopterer til Norge, merkelig siden veldig mange av de tradisjonene vi har kommer fra andre land. Angående tradisjoner fra USA synes jeg de har veldig mye fint der, håper faktisk at det en dag blir vanlig å feire Thanksgiving i Norge også, tenk så fint å ha middag med familien og reflektere over alt man er takknemlig for. Kanskje fordi vi har amerikanske venner at jeg tenker sånn. Argumentene om at det er kjøpsfest for handelsstanden synes jeg er svake, hvor mye annet ubrukelig tull bruker man penger på gjennom året? Og Halloween synes jeg som sagt er hyggelig og fin tradisjon.

Og, jeg bor i Oslo, ikke på bygda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...