Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette er en tradisjon jeg ikke gidder å ha noe med å gjøre! masunger på døra!!! jeg har helg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi svarer ungene som kommer at vi driver ikke med sånt - de kan komme igjen på nyttårsaften, det er en tradisjon vi er med på. I fjor ble samboeren min så lei av maset at han gikk ut og ropte til ungene at her er det ingen godteri å få, bare juling...

Skrevet

hehe, det skal jeg få samboen til også gjøre!

et tips i år kan jo være å henge varsel på døra at det er svineinfluensa i huset.. :P

Skrevet

Så slemt!! Og dere synes det hadde vært greit om noen sa sånt til deres barn, så lenge dem ikke drev med sånt selv?? Hadde blitt rimlig sur og sjokka om noen skremte jenta mi med vilje bare fordi noen har helg.

Skrevet

Du får henge opp en stor lapp: "FARLIG - VI HAR SVINEINFLUENSA"

Skrevet

Jeg syns ikke noe om å skremme barna!!

Men lukker ikke opp når de ringer på. I fjor gav vi de frukt, og det skulle de ikke ha!!!!! neivel tenker jeg, da får de ikke noe heller. utakknemlige!!! Jeg kjøper ikke inn masse søtsaker til denne litt misforståtte tradisjonen.

Enda mer sint blir jeg når jeg i stad oppdaget at noen av barna som har vært på trappen her tegnet på døra vår med kritt, som har laget riper i den etter vi vasket det av. Synd vi ikke så hvilke barn det var. Ellers skulle vi kontaktet foreldrene.

Syns foreldre som kler opp barna sine, og sender de ut burde ta litt ansvar for at barna ikke skal finne på "knep" som ødelegger!

Barna bør være klar over at ikke alle ønsker besøk, og at det bør respekteres, og at de da går videre UTEN å ødelegge noe!

Skrevet

Det er jo bare å slukke utelampa vist dere ikke vil ha besøk....?

Har fått så mye godteri i det siste at jeg er glad for å få tømt litt...syns de er søte jeg...:)

Skrevet

Jeg og syns det er moro. Men det er vel litt hva vi gjør det til selv. Her er i alle fall mange positive og mange som har utelysene og gresskara tent.

Nå har jeg fire barn selv, så kan vel hende det er derfor jeg syns det er moro. Vi lager hvert år hjemmelaga drakter og når barna går rundt på halloween så synger de gjerne en sang. Vi liker halloween..

Heldigvis er jeg ikke voksnere..

Skrevet

ja heldigvis er vi forskjellige! men foreldrene burde fortelle barna sine at ikke alle feirer denne typen, av forskjellige grunner. For min del ser jeg på det som en amerikansk tradisjon som vi egentlig ikke trenger. Men julebukk derimot, det er norsk det! å da synger de jo for godteret! Å ikke kaster egg på huset!

Skrevet

Jeg ser også halloween som en pengemaskintradisjon for pengebedrifter. Men skjønner ikke helt dere som mener man ikke skal skremme barna, det er jo nettopp det man gjør på halloween; skremmer barna og andre tullinger som kler seg ut!

Oppfordrer alle å skrike ut, iført skumle kostymer, sminke og masker hooohooooohoooooo

Skrevet

I all verden!!! Har dere barn selv dere som skriver at dere skal skremme barna???

Hva gjør det vel om vi adopterer en tradisjon fra Amerika?

Norge skal være så innmari konservativt at det er helt tragisk.

Jeg syns det er gøy med Halloween å kler meg gjerne ut enten på fest med venner eller med barna.Det er jo bare gøy å litt annerledes;)

En god unskyldning til å kunne kle seg ut å være litt barnslig:)

Når jeg ser gleden unga har av det så blir jeg glad selv.De aller fleste barn elsker jo å kle seg ut.pluss at de kan gå på døra til folk å vise seg fram å få litt godteri.Har da vært unge selv en gang for ikke så lenge siden.Klart dette er gøy for de!!!

LENGE LEVE HALLOWEEN:))

Skrevet

Jeg syntes også Halloween er en hyggelig ting nå i mørket. Og vente tiden til jul blir ikke så lang. Ungene elsker det:) Så etter at jeg hadde kjøpt gresskar, at det er en gård i nærheten som vi kan finne gresskaret selv på jordet. Det skal bli en tradisjon til neste år:)

At noen ødelegger for andre er normalt. Hvis en russ gjør noe galt, er gjerne all russen duster.. Alle barn er heller ikke så heldige og har voksne som rett leder de.

I stede for å skrike til ungene, kunne dere kanskje sagt det på en normal måte?? Er det sånn dere skal snakke til deres barn? Neste år kan dere skru av utelyset.

Skrevet

Har to barn fra før og vi feiret Halloween i går. Kjempe koselig. Å se barna lyse opp når vi tømmer og skjærer gresskar samt baker "skumle" muffins (de skal ha all verdens farger), er ubetalig. For meg virker det som at de som har startet denne tråden venter nr. 1. Spørs om de ikke forandrer mening når deres håpfulle er 3-4år og begynner å skjønne hva som skjer.

Skrevet

Hehe. Vi hadde ikke fulgt godt nok med til å huske at det kunne komme unger på døra en gang. Og når de kom måtte vi tilby dem det vi hadde, som var pinne-is og pepperkaker. Det ville de ikke ha.... Hehe. Litt skremt over at unger har så sterke preferanser, og at vanlige søtsaker ikke er bra nok lenger. Men, men. Jeg hadde sikkert mine meninger om hva som var skikkelig godteri når jeg var liten også. Synes kosthold blir en utfordring å løse på en god måte for lille jenta mi som snart kommer til verden. Greit så lenge man kan amme! :-D

Skrevet

Der er det viktig at vi foreldre lærer barna folkeskikk. Trur nok mine hadde blitt glade for is og pepperkaker (de har nå mast om peppekaker siden de så det i butikkene). I går fikk de epler og de var kjeme fornøyde med det. Noen av barna ville ikke ha og sa nei takk og gikk ned av trappen mens de andre tok gladlig imot (de var 8 barn)

Skrevet

Fikk 4-5 gutter i 13-14 års alderen på døra igår.. jeg hater Halloween...

Jeg sa pent til dem at her feirer vi ikke Halloween, og at jeg ikke hadde kjøpt inn noe... Fikk Egg på døra av den ene jævelungen...

Måtte ut og vaske etter han for om egg setter seg i malingen så blir ytterdøren ødelagt... kjekt å ha nytt hus gitt....

Skrevet

Sånt er kjedelig. Jeg har de siste 5 årene feiert sammens med venner å bekjente andre steder enn i mitt eget nabolag. Men andre ord her er det mørt bestanding. Men har aldrig blitt utsatt for hærverk av den grunn. Synd at noen skal ødelegge for andre som faktisk bare er ute for å ha det gøy. Dere har nok skjønt at jeg synes dette er en koslig "tradisjon", særlig da jeg enda har tilgode å oppleve julebukken alle snakker om at vi burde holde oss til. Jeg gikk julebukk selv som barn men har nå bodd for meg selv i godt befolkede områder med masse barn de siste 15årene og har enda ikke sett en julebukk. Julebukken som kommer er fedrene med akevitt glasset sitt :) Barna er fraværende. Ser desverre ut som dette er en tradisjon som dør ut i vårt nærmiljø. Så min oppfording er å lære barna folkeskikk så vi alle kan ha det gøy i høstmørket. Koslig med adspredelser i den mørke tiden.

Skrevet

Hehe. Skjønner at det kan være skikkelig irriterende ja! Plutselig en tradisjon som legitimerer pøbelstreker. Og jeg vet ikke helt om jeg liker holdningen: "Gi meg noe, eller så plager jeg deg". Da synes jeg julebukk er en finere tradisjon. "Gi" noen en julesang, og få en godbit tilbake. :-D Enig med "minsten i magen" om at hele tradisjonen går ut på å skremme hverandre, så hvis man først feirer tradisjonen ser jeg ikke noe galt i å kle seg ut selv og skremme hverandre litt. Hehe. Selvfølgelig med hensyn til at man er en voksen sammens med barn, og at hensikten ikke er å skremme livskiten ut av ungene. Hehe. Poenget er vel bare å tulle litt med å skremme hverandre på en måte som barna tåler. Men det tror jeg de fleste forstår uten at det er nødvendig å påpeke. Dessuten tror jeg det er litt forskjell på kultur også. For meg er det ihvertfall en helt annen ting å høre "ei grepa dame" fra nordnorge stå på hustrappa og rope "nu forsvinn dokker, eller så blir det juling!", og hive med knyttneven, enn en østlenning som sier "ha dere vekk, eller så banker jeg dere!" For å ta eventuelle kommentarer på forskudd: nord og øst ble brukt som eksempler, og det er ikke meningen å skape noen stereotyper av ulike landsdeler egentlig. Poenget er vel egentlig å si at det å rope etter unger at de skal få juling kan oppleves som veldig forskjellig alt etter hvem som sier det, hvordan det sies, og i hvilken kontekst. Jeg er for at det sies i en litt fleipete måte, men tror også at det er en ganske naturlig reaksjon å få etter at noen har kasta egg på den nye døra di. Det tåler unga. De vet jo at det ikke er en grei ting å gjøre.

Skrevet

MLH: Jeg er enig med deg i det med folkeskikk, og da burde jeg kanskje tilføye at de var veldig høflige de barna som kom på døra vår! Det var ingen sure miner, de sa bare pent neitakk til det vi hadde å by på. Og det må jo være lov!

Skrevet

Halloween actually doesn't come from from the States as many norwegians say... we celebrate it as well in Canada.

Halloween (also written Hallowe'en, literally "holy evening"), also known as All Hallows' Eve or All Saints' Eve, is an annual holiday celebrated on October 31. It has roots in the Celtic festival of Samhain and gets its name from being the evening (e'en) before the Western Christian holy day of All Saints (the Eastern Orthodox celebrate All Saints' Day in June).

Many cultures celebrate something like it with things like Day of the Dead for example.

When I was young, it was really something that helped connect people in our neighbourhood. All the kids would dress up, and go door to door in their neighbourhood, and the parents would be pleased to see the kids dressed up and share in their excitement. It really had a sense of community about it, and was almost like a block party... I don't really get that sense of community here in Norway. I have heard from some people that some neighbourhoods really join in together, but mostly I hear people being bothered about having to open their door and interact with the kids. In my neighbourhood it was a chance for the adults to say hi to the kids and in that sense, our neighbourhood had a family feel to it.

Of course some kids would do pranks, but that wasn't the norm and they were never very serious pranks... It was all in a sense of fun, and if someone had their lights out and didn't want to participate that was fine (although VERY rare). Also, kids understood that they didn't have a right to complain about what sort of treat they received. A lot of people gave out fruit! Parents taught kids about acceptable behaviour!

The one argument against Halloween here that I don't understand is that it comes from America... Well, a lot of things that people do and like here in Norway come from America. If you don't want to particpate in American things that's fine, but shouldn't that include everything, like pop culture for instance?

I don't think people should be forced to participate in anything they don't want to though. But, just thought I'd give a little background to how I have experienced Halloween as someone who comes from Canada.

My daughter and I went to Halloween party yesterday, and it was so fun seeing her dress up as a cute little witch. She had a great time pretending, and it was so exciting for her to dress up. No harm done :)

Skrevet

Slik du "Amandan" beskriver tradisjonen virker den utrolig fin! :-) Synd at mange ikke har hatt den samme opplevelsen her hjemme i Norge. Kanskje det handler om at tradisjonen er ny? At den blir oppfattet på en annen måte? Eller at vi ikke har den samme fellesskapsfølelsen? Jeg synes uansett at en tradisjon som kan bidra til fellesskapsfølelse og samhold er flott! Når jeg tenker på det på den måten skulle jeg gjerne hatt hele nabolaget på døra mi. Hehe. Litt synd at man, spesielt i byer, har så lite kontakt med naboer, og så liten oversikt over hvem som faktisk bor i nabolaget! Jeg bor på Tøyen i Oslo, og aner stort sett ikke hvem andre som bor her. Jeg får begynne med å forandre meg selv! Prøve å komme nærmere inn på naboene. Hehe. Takk for et annerledes perspektiv! :-)

Skrevet

Oj, _Amanda_; jeg vinker ned til deg fra Kampen!

Skrevet

Jeg synes Halloween er kjempegøy jeg!!

Skrevet

Hehehe! Så artig "minsten i magen"! Påfallende mange sammenfall hittil! :-)

Skrevet

Ser den at det kanskje ikke blir det samme midt i gryta som i et vanlig boligfelt i en mindre by.

Tror enkelte bare trenger litt tid til å venne seg til den nye tradisjonen jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...