Gå til innhold

Første svangerskapskontroll!


Melle *prøver på nr 2*

Anbefalte innlegg

Hei jenter! Gøy hvis dere skriver dere på når dere har bestilt time til første svangerskapskontroll, og hvilken uke dere fikk time!

 

Jeg har tenkt å ringe å bestille på mandag, er 5+0 da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var hos legen når jeg var 5+0. Er bare 3dager siden da. Ringte og bestilte time i forrige uke etter å ha tatt graviditetstest hjemme og den var positiv. Det som foregikk hos legen var mest prat om graviditet osv. Men det var godt å snakke:) Første svangerskapskontroll skal jeg ikke på før i uke 9.

 

Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått time hos legen på mandag. Da er jeg 6+2. Regner med at første kontroll ikke blir før uke 8-9, og det har jo derfor ingen hast, men litt greit å bare komme inn i "systemet" synes jeg :) Så blir det liksom litt mer virkelig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de helst ikke vil ha deg inn før etter uke 12 - de tar iallefall ingen prøver før da (siden så mange mister før uke 12 så hadde det blitt veldig mye arbeid for graviditeter som aldri blir noe av)

 

Men hvis man er førstegangs så kan det kanskje være koselig å komme inn før og snakke litt om svangerskapet (men da er det vel nesten bedre å gå til en jordmor ? Legene har det så travelt)

 

Jeg skal ikke bestille noen time før rundt uke 10 tror jeg - hvis jeg kommer så langt da (bank bank) for jeg må få booket tid til fostervannsprøven i uke 15.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på tidlig ul når jeg er 7 uker. Derfor bestiller jeg ingen legetime før etter 12 uker en gang...Hadde vel kanskje ikke gjort det uansett, da det ikke er mye legen kan sjekke så tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt time til første kontroll!

 

Det blir hos jordmor 2. Desember, da er jeg 9+4. Gleder meg :D

 

Men har veldig lyst å se liv.. kan jeg bestille tidlig ultralyd hos gynekologen min uten henvisning fra lege? Eller må man på en privatklinikk som volvat for å få dette? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du står fritt til å velge en hvilken som helst gynekolog for å se UL.

Jeg synes også det er deilig å se om det er liv - DA kommer det til å bli virkelig for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter. Eg er 6+1 veker på vei, har tenkt å vente til veke 10 før eg bestiller time. Men blir det som ved mine to første svangerskap kommer eg nok til å være veldig kvalm og spy heile dagen snart. Er veldig gla kvar dag eg vakner uten å være kvalm, men eg kan jo være heldig å sleppe det denne gangen=) Føler med alle som har ekstrem svangerskapskvalme som eg=) Grei slankekur=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde legetime allerede onsdag, da var jeg iflg lege 5+3. Egentlig fikk jeg ikke time før 1. desember, men jeg skulle inn å få det bekrefta med lege. Min reaksjon da bekreftelsen kom, gjorde at jeg fikk time umiddelbart, siden dette er første, ikke planlagt og sambo var på jobb i sjøen kjente jeg at behovet var der.. Tok blodprøver og urinprøve for å sjekke at alt er i orden og veide meg, så det gikk ganske så fort i svingene gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var første gang hos legen da jeg var 4+2 bare for å få bekreftet at jeg faktisk var gravid:) har fått ny time når jeg er 7+2. Da skulle vi ta blodprøver osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia=)

 

Jeg har fått time hos jordmor 9 desember da er jeg 9 + 3 uker, tenkte å bestille lege time før den tid jeg, jordmora sa det var fint om jeg gjorde det slik at jeg hadde med svar på blodprøvene og slikt.. spennende =0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alle blodprøver hos legen når man er gravid? Kan ikke huske at jeg gjorde det forrige gang...begynner vel å bli glemsk :-)

Jeg har time 19. nov, er da i uke 8. Jeg vil gjerne snakke med legen så tidlig som mulig for å høre hvordan jeg skal gjøre det for å få planlagt ks. Har en lang kamp foran meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de sjekker diverse ting når man nærmer seg 12 uker - blodtype, blodprosent, toskoplasmose (eller tar de ikke den lenger kanskje? det er jo blitt så redusert tilbudet vi får)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skal 16. desember...er 11 uker på vei da...jeg måtte uansett vente til jeg var minst 10 uker på vei, fikk jeg beskjed om..men lurer på om jeg skal gå på tidlig ul, er sååååå nysgjerrig=0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal inn 12 november. Da er jeg 9+3. Har vært på tidlig UL (7+4) pga en liten blødning og der slo hjertet og alt så fint ut. Så jeg har jo fått bekreftelsen. :) Har vært i kontakt med lege pga kvalme, men siden de hadde det så travelt og jeg har en så super snill sjef så har jeg fått en to ukers muntlig sykmelding! Sjefen min vet at jeg er gravid og han er så utrolig forståelsesfull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MeLLe- liten spire!

 

Jeg er ganske fersk innenfor denne graviditeten...for å si det mildt!:) Litt forvirret når jeg ser dere skriver at dere er 5+0 osv...hva vil det si?

Jeg har regnet ut at jeg har termin 15 juli. Har ikke kontaktet lege ennå...fant ut at jeg ville vente litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har første kontroll den 16. november, da er jeg 7+6. har litt tidlig pga. at jeg skal få in fo om vaksinen, skal prøve å få sønnen min og mannen min vaksinert nå. hadde i tilleg svangerskapsforgiftning iforrige svangerskap, og har nå ny lege, så må vel snakke litt om det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat funnet ut at jeg er gravid, vært hos legen allerede å tatt blod og urinprøve. Er vel mellom 6-9 uke (mensen vært skikkelig uregelmessig). Må vel ta kontakt med jordmor snart for videre kontroller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg ringte i dag (er bare 5+1) og fikk time 17. desember - da er jeg 10 uker ca. Syns jo det er lenge å vente, men har jo gjort dette før så jeg vet jo at det ikke er noe å stresse med. Men mulig jeg trenger noe sykemelding eller noe før det da, jeg er allerede helt utrolig sliten og trøtt og kvalm. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen neste uke, er da 6 uker på vei. Må inn tidlig for å søke fødeplass. Skal jo ha barn i ferietiden :-) Da er det vel færre plasser å slåss om også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har først legetime 14 des, vil da være 9 fulle uker :)

 

er ikke så mye kontroll når man har fått før, men gleder meg til de som er og ikke minst ultralyd!

 

skal også ha meg en ultralyd, men blir nok etter legetimen om jeg klarer å vente da hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tol legen når jeg er 12 uker og jm når jeg er ca 15 uker...

Skal på tidlig ul forhåpentligvis til uka..er 8 uker nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på tidlig UL og fikk se den lille for første gang. Det var fantastisk å se det lille hjertet slå og vite at babyen lå på rett sted denne gangen. I vår gikk vi gjennom svangerskap i eggleder som endte med hasteoperasjon og bare en eggleder igjen.... Derfor får vi nå ekstra oppfølgning denne gang og kan nå slappe av litt mer inntil neste UL i midten av desember. Skal ha første svangerskapskontroll hos fastlegen etter dette.

 

 

Azina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...