Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #26 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har ikke helt skjønt hvorfor, men min mor, som er lærer på småskolen, sier det er veldig viktig at de lærer seg å krabbe før de lærer å gå. Hvis et barn er svært sent ute motorisk, hender det de spør om han/hun lærte å krabbe. Men de fleste som hopper over krabbestadiet er sikkert helt friske og fine...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #27 Skrevet 30. oktober 2009 før mente man at barn som ikke krabber får lese og skrive-vansker.. men tror de har gått litt bort fra det.. Man kan jo ikke tvinge en unge til å krabbe heller..
2 små og en undulat Skrevet 30. oktober 2009 #28 Skrevet 30. oktober 2009 Man sa mye dumt før i tida, så det kan man ikke forholde seg til! Ellers så er det slik noen sier; man kan ikke bestemme hva ungene skal gjøre, men det er nok uansett viktig for små barn å være aktive på gulvet fremfor å bli passivisert i vippestol/lekegrind ol. Min eldste sønn krabbet ikke ordentlig før han kunne gå, men han begynte tidlig å "krabbe" slik dem gjør i militæret. Han kom seg fram veldig kjapt med det og så sikkert ikke poenget med å krabbe slik boka tilsier;)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #29 Skrevet 30. oktober 2009 Det at kanskje ikke så mange krabber på alle fire nå for tiden, kan kanskje ha noe med at det er veldig vanlig å ha parkett på gulvene nå? Før var det jo veldig vanlig med tepper ( på min tid iallefall ) og det er ikke så glatt å krabbe på som parkett. Bare en tanke
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #30 Skrevet 30. oktober 2009 Hei Jeg er utdannet sykepleier og jobber selv med småbarn. Det er alltid mye mas om krabbing og om å nå de nye stadiene fra helsestasjonen. Det er ikke krabbingen i seg selv som er viktig, den tar barna igjen under lek når de blir større. Det er kryssbevegelsen som barna gjør når de krabber som er positiv for den kognitiveutviklingen, denne kryssbevegelsen gjør også de fleste barn når de åler seg fremover. Datteren min krabbet ikke før hun var nesten 12 mnd, jeg stresset masse med det og jeg tror jeg stresset henne en del også (la pledd på gulvet for at det skulle bli vanskeligere å åle, lot henne ligge i bare bleie for å få bedre feste, satte henne opp i krabbestilling og demonstrerte mye..hehe). Men plutselig en dag kom hun seg opp på alle fire og krabbet, og noen uker etter gikk hun. Så er det jo ofte slik at hvis de er senere motorisk, så er de tidligere ut på andre områder. Kryssbevegelsen kan også prøves ut ved å klatre opp trapper. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #31 Skrevet 30. oktober 2009 hei:) min sin gutt begynte ikke å krype før han var tett på 11 måneder. Han begynte å åle seg når han var 7 måneder, og reiste seg opp og begynte å gå langs ting før han begynte å krype. Men nå er han en rakett over gulvet, og har kommet like langt som mange 1 åringer:) er ikke lenger før han trasker av gårde heller:) så ikke stress med det, for det gjorde jeg. Men det er faktisk sant, det er viktig for små barn og lære krypingen, så de skal helst krype!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå