Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 hvorfor det? jeg får liksom aldri noe svar på HVORFOR de MÅ krabbe før de lærer å gå. kan noen her svare meg på det? vesla setter seg opp selv, åler seg i superfart. noe hun har gjort siden hun var 7 mnd gammel. (10mnd nå) hun kan krabbe litt, men det virker ikke som hun gidder. som om hun er helt tilfreds med å krabbe.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Det er godt for motorikken og for hjernen å drive den typen aktivitet der.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Blir sterk i armene av å krabbe. Fiskebollarmer er for pingler!
The Bad Gal Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Krabbing gir stimuli til hjernen, og det bedrer både koordinasjon og balanse, så for motorikken sin del er det en fordel, men noen barn hopper over krabbestadiet, og det er helt greit. Krabbing blir bl.a brukt hos folk med hjerneskade som skal trenes opp til å (forhåpentligvis) lære seg å gå igjen.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 hun er ikke så flink motorisk. hvordan kan jeg øve med henne? jeg krabber masse foran henne klapper og sånne ting. har dere noen tips til meg? noen ganger skulle jeg ønske at jeg var utdannet pedagog før jeg fikk barn hehe HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Man kan se på voksne hvem som ikke har krabbet som barn, fordi de ofte ikke kan sam-koordinere bevegelser på armer og bein. Det er ikke uten grunn at man vil at barna skal kunne krabbe før de kan gå. Høres ut som om du gjør en god jobb med å få datteren din til å krabbe, bare fortsett sånn... Gutten min krabbet bare ordentlig ca en mnd før han begynte å gå da han var 10 mnd, jeg burde kanskje fått ham ned på alle fire et par mnd til jeg også
hurra1234 Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Det løsna litt for vår datter da jeg satte henne opp i krabbeposisjon. Dvs Jeg skjøv beina inn under henne og løfta opp magen. Jeg gjorde det 7 ganger på rad, også skjønte hun det og klarte å komme seg i den posisjonen selv. Derfra var det ikke langt til hun begynte å krabbe litt.
Småtorsk Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Alt dette om hvorfor det er smart å krabbe er helt sikkert sant, og det er sikkert lurt at du stimulerer henne til det som du gjør. Men allikevel, bare noen oppmuntrende ord om at folk er forskjellige: Min storebror var som liten veldig glup i hodet, og veldig dårlig motorisk. Blant annet krabbet han aldri, han bare satt der til han en dag begynte å gå. Men i dag er han capoeiramester og en glimrende telemarkskjører, så på et eller annet vis retta det motoriske seg opp igjen. (Jeg, derimot, valgte ake-på-rompa-teknikken i stedet for krabbing, og jeg er definitivt en skikkelig klossmajor. Mulig sammeheng?;-))
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 hehe Helsesøstre stresser meg bare ;P jeg tester ut litt det der å holde henne oppe i krabbeposisjon å gå rundt. hun har stått og vippet på alle fire i flere mnd nå. jeg har tenkt at jeg ikke vil presse henne til noe. at hun kan finne ut av ting selv. så det at jeg har krabbet rundt på stuegulvet og lekt diverse dyr er jo pga at hun da kanskje kan plukke opp ting på en gøy måte. og ikke bli styrt rundt, men det å gå rundt med henne i krabbeposisjon kan jo også være en lek da tusen takk for mange kjempefine svar
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Du har jo fått svar på hvorfor krabbing er bra =) Så ett lite tips: Vi kjøpte en tube med "antiskli" på en hobbybutikk. Lagde antiskli knær på noen bukser og vips ble "åleren" vår en krabber. Var ca 10 mnd når vi gjorde det, krabbingen kom på bare ett par dager.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 høres ut som en helt super idé det skal jeg virkelig teste =D tusen takk HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #12 Skrevet 29. oktober 2009 Ikke stress med krabbingen. Gutten min krabbet da han var 11 mnd og gikk uka etter. Han løp etter gåbilen sin fra han var 9 mnd. Han ålte seg også veldig tidlig, han kunne krabbe, så han gjorde det ved noen få anledninger, men tror aldri han helt skjønte vitsen. Min gutt er kjempeflink motorisk, utrolig flink til å koordinere bevegelser. I barnehagen har de sagt han ligger en god del foran de gjevngamle motorisk sett. Helsesøster mente at mye av grunnen til det er at han alltid har elsket å leke med ball. Jeg stresset og med krabbingen pga mas fra hs, men kan ikke fatte hvorfor nå. La de utvikle seg i sitt tempo!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #13 Skrevet 29. oktober 2009 Flott at du stimulerer, men ikke stress med det:) Min gutt hadde en merkelig måte å åle på. Det gikk i FULL fart. Aldri sett lignende, helestasjonen kommenterte dette også Han var ca 6,5 mnd da han begynte med det. Og slik fortsatte han til han var ca 9-10 mnd. Da kom han seg opp på alle 4 og lærte seg og krabbe. Og det gikk greit. Var bare det at det gikk så mye saktere. Så han la seg ned i ålestillingen sin igjen for uansett hvor fort han krabbet så var det ikke i nærheten av ålefarten:) Han er nå 6 år og veldig flink motorisk. Flink i fotball, dansing osv Og han kan fremdeles krabbe Ps. født med lopper i blodet. Action fra morgen til kveld.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #14 Skrevet 29. oktober 2009 For å bli sterk i ryggen har jeg hørt. Barnefaren til ungene krabbet nesten ikke som liten, og han har alltid slitt med vond rygg. Dette sier leger er pga han kabbet så lite som barn. Om jeg skal tro på alt der vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #15 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg synes det er mange barn som ikke krabber, jeg trodde ikke at det var så mye å stresse med. Har også hørt at det er færre som krabber i dag enn før- og at dette kan ha noe med vippestol å gjøre. Om de sitter mye i vippestol blir de vant til å se opp og frem, og at de da når de kommer i krabbeposisjon, ikke ser så godt (fordi hodet er vendt nedover). Dermed er det mer behagelig for de å sitte for da også ser de fremover på samme måte som fra en vippestol. Så da åler de seg heller frem. Vet ikke om det stemmer... Min jente har aldri sittet i vippestol og krabbet tidlig. Men akkurat det kan jo være tilfeldig.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #16 Skrevet 29. oktober 2009 jenta mi satt en del i vippestol (hun roet seg veldig i den) mulig det har noen sammenheng da. var ikke dumme teorien det HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #17 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg lurer på om det også kan ha noe å gjøre med at de nå ligger på ryggen og sover. Magesovere blir tidligere sterkere i nakke og rygg, fordi de hele tiden ligger og trener når de sovner og våkner liggende på magen. Min gutt sov på magen fra han ble født (Hadde pustealarm så jo, det var temmelig trygt) og begynte å krabbe og sette seg opp da han var 6,5 mnd.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #18 Skrevet 29. oktober 2009 det har nok ingen sammenheng. jenta her sov på magen fra hun kunne snu seg selv rundt 5 mnd.
Underveis --> Skrevet 29. oktober 2009 #19 Skrevet 29. oktober 2009 Min har alltid sovet på rygg, likte å sitte i vippestolen, men alikevel så lærer han seg nå å krabbe. Han åler også, så krabbingen tar nok litt lenger tid å foretrekke. Bruker forøvrig også antiskli på knærne. Har brukt vanlig silikon som man tetter lister med, jeg da. Fungerer utmerket! Sitter som limt til parketten ;-) Min niese lærte seg aldri å krabbe. Hun akte seg på rompa. Freste rundt med gåvognen, men slapp seg sent. Da kunne hun jo gå (det satt mellom øra), så uka etterpå løp hun. En måned senere stakk hun av fra hagen ;-) Det "normale" er vel at de lærer seg å krabbe før de går, men kan virkelig ikke se at det skal ha noe å si. De fleste lærer seg jo å gå alikevel innen normal tid. Niesen min er nå en racer på det meste. ingen kan se på henne at hun aldri har krabbet noe særlig, eller at hun var litt sent ute.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #20 Skrevet 29. oktober 2009 når jeg prøver å få opp vesla på alle fire i krabbestilling så setter hun seg bare. hun virker sterk i ryggen siden hun heiser seg opp overalt. og hun setter seg opp lett som bare det. jeg tror heller det at side det er så veldig mange som snakker sammen om barnas utvikling nå enn før, så er det drfor at det har blitt mer kjent at mange ikke krabber. før så snakket man ikke like mye som nå. så det har helt sikkert ikke forandret seg. HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #21 Skrevet 29. oktober 2009 Sønnen min bare ålte seg frem inntil vi tilfeldigvis hadde en pappeske som var ca 10-15cm høy liggende i stua. Da ålte han seg med overkroppen opp på den og så fant han plutselig ut at han faktisk kunne krabbe videre og ikke bare åle seg. Da hadde han ålt seg i et par mnd uten tegn til å reise seg opp i krabbestilling. Jeg krabbet ikke selv og som flere har nevt, dårlig kordinasjon mellom armer og bein og rett og slett litt klønete. Om det er fordi jeg ikke krabbet eller ikke får jeg jo aldri vite, men jeg liker å skylde på det selv, for da er det hvertfall ikke min feil at det er sånn;-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #22 Skrevet 29. oktober 2009 Datteren min, som nå er 4,5 år, krabbet aldri. Hun satt og ålte seg frem med den ene foten. Hun har perfekt motorikk, både grov- og finmotorikk og er like sterk både i rygg og andre steder som andre på hennes alder. Veldig aktiv, god balanse og alt det der. Bare tull at de må krabbe før de går. Lege eller helsesøster maste heller aldri ang. dette. Nå tilbrakte hun riktignok sit første leveår i et annet land. Hadde kanskje blitt mast på her. Men er bare glad jeg ikke ble stresset på det. Tenkte nesten ikke på det engang.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #23 Skrevet 29. oktober 2009 Man kan sikkert komme med mange enkelthistorier, men fagfolk er stor sett enige om at krabbeperioden er viktig. Både for det motoriske men vel så viktig for hjernens utvikling at man får det samspillet mellom høyre/venstresiden. En kort eller manglende krabbeperiode kan derfor få virkning langt senere i livet enn småbarnsperioden.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 29. oktober 2009 #24 Skrevet 29. oktober 2009 det sies at et barn skal klare å kunne krabbe "skikkelig" en gang. men vesla her satt på rompen og akte seg bortover som en ape =D nå etter hun lærte seg å gå og skal "leke baby" krapper hun slik som er "vanlig". dette klarte hun ikke før =)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2009 #25 Skrevet 29. oktober 2009 Litt tåpelig å si sånne ting som din helsesøster sier. Vi vet at det finnes noen barn som hopper over krabbestadiet. Mulig det er mange teorier på hvorfor eller hvilke konsekvenser dette kan få. Men det er jo bare teorier. noen får jo dårlig rygg fordi om de krabbet, og andre som ikke krabbet er sterke i ryggen og flinke motorisk. Hva skal man liksom gjøre om babyen ikke vil krabbe, ikke så godt å forklare dette til en 0-åring. Kan man ikke bare akseptere at noen barn krabber og andre ikke, uten at en som forelder skal gå rundt å ha dårlig samvittighet, eller frykt for at det er noe alvorlig galt. Det er jo nok å gå å tenke på om en ikke skal dramatisere helt normale fenomen. Nå krabba begge mine barn, men i perioder både aka de på rompa og de ålte seg. Om de hadde reist seg og gått uten å krabbe så hadde det sikkert gått bra med de så uasnett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå