Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #27 Skrevet 27. oktober 2009 Ok. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Det at helsevesenet og velferdsystemet er dårlig er et argument som faller på sin egen urimelighet med tanke på at WHO og FN kårer Australia svært høyt på disse skalaene. Og at Australia har en trygg økonomisk og politisk fremtid har det vært stor enighet om blant fremtrendene økonomer. Jeg vet nå om veldig mange Nordmenn som også klager over både helsesystem og velferd så det at Australienere er mye misfornøyde er ikke noen målestokk på hvor godt helsesystem de har. Ofte er det slik at de landene med svært gode helse og velferdsystemer har de mest misfornøyde folkene. I denne sammenheng tror jeg WHO og FN kan være langt mere objektive. I den perioden jeg jobbet der var jeg utrolig mye borte fra jobben pga sykt barn, det samme var mannen min. Følte det aldri som noen trussel at jeg kunne miste jobben. Snarere tvert imot. Du får jo australia til å høres ut som det reneste USA, der tror jeg det er mer reelt og klage over dårlig velferd og trussel om å miste jobben ved sykdom. Jeg opplevde også helsesystemet som svært god organisert sammenliknet med Norge, og iallefall USA. Jeg har både utdannet meg der, jobbet der og vært pasient der. Jeg har aldri vært turist i Australia så skal ikke uttale meg om akkurat det. Har jobbet mye ute i bushen med aboriginere og det blir lagt inn enorme ressurser for å bote på den uretten som har vært gjort mot disse i tidligere år. Det er ikke bare hokus pokus å bedre levevilkårene for denne folkegruppen, men det er iallefall stort fokus på det i Australsk politikk. Viss du synes at Australienere generelt er arrogante og rasisistiske har du kanskje ikke truffet de rette menneskene? Jeg har iallefall møtt en rekke flotte sympatiske og vennlige mennesker der i de årene jeg har bodd der. De har en avslappet holdning til det meste, og er stort sett svært glad i barn. Jeg har forøvrig bodd i både Perth, Darwin og Brisbane.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #28 Skrevet 27. oktober 2009 Kunne godt bodd i Sverige, da i en koselig gammeldags landsby ala bakkebygrenda om jeg hadde barn, og i et hipt strøk i Stockholm om jeg ikke hadde barn.. Eller England. Litt utenfor en storby, evt i en landsby da og, eller Manschester (Alltid likt den plassen) om jeg hadde barn. Kunne godt bodd i London og, men da litt utenfor selveste sentrum.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #29 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har faktisk bodd i mange forskjellige land. Både som ung pga min pappas yrke, og i voksen alder fordi jeg har studert og jobbet i utlandet. Jeg ville gjerne flyttet tilbake til Australia. Landet som "har alt".
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #30 Skrevet 28. oktober 2009 ha alltid elsket marokko, å ønsket å bo der.å det gjør jeg nå. herlig land
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #32 Skrevet 28. oktober 2009 På landsbygda i sør-England. Det er så idyllisk der, folk er høflige og engasjerte, og skolesystemet fungerer godt på mindre plasser i England, (med tanke på barna). Men dette måtte forutsatt en rimelig god familieøkonomi for å opprettholde levestandarden og tryggheten som vi er vant til fra Norge.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #33 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har bodd litt rundt i europa, mest i Spania i 7 år.... Men nå kunne jeg tenkt meg å bo i Side, Tyrkia Det er såååå nyyydelig og fredelig der!
Bunnies by night Skrevet 28. oktober 2009 #34 Skrevet 28. oktober 2009 Nå ble jeg nysgjerrig - hvor bor du i Marokko? Familien til kjæresten min er fra Marokko, så vi pleier å feriere der:)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #35 Skrevet 28. oktober 2009 En stor ranch i Texas! Elsker gårdslivet og hester :-)
prekæs Skrevet 28. oktober 2009 #36 Skrevet 28. oktober 2009 Hvis jeg måtte. Sverige. Men må heldigvis ikke.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #37 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg er veldig glad for å høre at du oppfatter Australia på denne måten, som er veldig forskjellig fra min oppfattelse. Jeg studerte der i 3 år fra 99-2001. Det er jo en stund siden. At mange australienere var rasistiske det er veldig reellt oppfattet fra min side. Jeg ble personlig bedt om å komme meg tilbake til det landet jeg hørte hjemme i fra en medstudent. Tampa-situasjonen skjedde når jeg var der, og å sitte å høre på leger, sykepleiere osv snakke om disse menneskene som dyr var ikke noe særlig. Det ble også hyppig diskutert og kommentert hvor mange innvandrere det var i Aus. og at dette måtte stoppe. John Howard var jo en stor vits for politikken i aus. Minnet veldig om Tatcher. Jeg har ei norsk venninne som bor der på 10.året, vi reiste ned sammen, og hun er der enda. I tillegg så har jeg venner jeg har kontinuerlig kontakt med og høre hva de mener om sitt eget land. Mine erfaringer er basert på det jeg selv opplevde og erfarte da jeg bodde der. Godt å høre at ting bedrer seg.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #38 Skrevet 28. oktober 2009 Edinburgh i Skottland, har bodd der i 7 år og savner det masse noen ganger Eller Danmark, da jeg er dansk og har all min familie der... eller et eller annet spennende sted, synes at det av og til føles veldig rart å være så veldig etablert og tenke på at vi sikkert blir boende her "alltid"...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2009 #39 Skrevet 28. oktober 2009 Tror det måtte blitt Skottland, i en middels stor by. Har bodd i USA, og det kunne jeg IKKE tenkt meg til å gjøre igjen...
mammantilverdensbestebarn Skrevet 28. oktober 2009 #40 Skrevet 28. oktober 2009 Kunne også tenkt meg Edinburgh. Har kun vært på ferie der, men det er det stedet jeg mest kunne tenkt meg å dra tilbake til. Flott by, og veldig hyggelige folk
ana_fi_hob_ Skrevet 28. oktober 2009 #41 Skrevet 28. oktober 2009 hei bunnies by the bay jeg som skrev at jeg bor i marokko jeg bor i safi ( asfi) hvor kommer kjæresten din fra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå