Gå til innhold

Jeg må slanke barnet mitt.....kan dere hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sunne middager angår, så hadde jeg satt med ned sammen med jenta og snakket om hva hun liker, hva hun ikke liker og hvorfor. Så hadde jeg laget en liten middagsplan ut fra det. Hva grønnsaker angår, så pleier jeg å si til dem (yngste er bare 2 år, så det har i all hovedsak dreid seg om eldste) at maten vi skal spise, skal se fin ut, så selv om vi ikke vil ha grønnsaker, så skal vi ta på litt, for at maten skal få fine farger. Når øynene ser fin mat, så blir magen glad og gleder seg til å spise. Og den salaten som i utgangspunktet absolutt ikke skulle på tallerkenen, går plutselig ned. Det tror jeg er fordi den bare ligger der som et tilbud (jeg har faktisk litt tro på det med fargene), og så kommenterer vi det ikke når de spiser det likevel, annet enn at vi kan si at maten var god.

En annen ting du kan gjøre, er å snakke om hva som er bra med maten. For eksempel i brokkoli er det kalsium, og det er bra for beina, det blir man sterk av. Så her en kveld kom min eldste og sa at hun hadde litt vondt i foten, så vi måtte nok ha brokkoli til middag neste dag, for det var nok det foten manglet. Jeg har stor tro på kunnskapsformidling, fordi da bevisstgjør man også. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke lest de andre svarene, men er er mitt råd:

ta bort junkfood og sukkervarer. Det finnes sukker i mere enn man tror:-)) Reduser juicebruken. Tross det er sukkerfritt, så oppfattess fruktsukker som sukker. Juice er like "fetende" som brus. Det er MYE bedre å spise frukten naturell, da får man fiberen med på kjøpet.

Ikke kutt ut fettet (selvfølgelig alt med måte). Fett er viktig for barn i vekst, og de trenger ikke lettprodukter. Hjernen består av mestparten fett, og den trenger fett for å utvikle seg. Man må ha fett for å ta opp fettløselige vitaminer. Og dessuten så må man ha fett for å forbrenne fett. Se på sukker og andre raske karbohydrater. Har dere mye ferdigmiddag, er det mye sukker og stivelse skjult her. Er brødet grovt nok? Brun ris til middag fremfor hvit ris, det er mere næring, og langsommere blodsukkerstigning.

Og selvfølgelig øk aktiviteten der det er mulig. Kan dere gå en liten kveldstur i nabolaget før leggetid? Husk at det trenger ikke være så stort, alt er bedre enn ingenting. Ta trappa på senteret i steden for rulletrappa f. eks. Vi har en stor gymball hjemme, sønnen min elsker den, og da blir det jo litt aktivitet. Ikke la data å playstation råde.

Men aldri la henne skjønne at dere slanker henne, men skjønner det som at akkurat det ikke er noe problem:-)

Skrevet

Ja, vi får nok bare prøve oss frem litt. Og mere aktivitet skader jo ingen. Dette kan jo bli riktig så bra for hele familien. :D

Takk for gode råd alle sammen! :)

Og jeg tar gjerne imot flere gode, sunne, middager. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...