Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Ser ikke helt greia, men ser at stadig fler heller mot vaksine. Jeg er ikke syk, har ikke noen i nær familie som er i risikosone, jobber i skole, eksponeres for alt hele tiden. Har virkelig ikke tro på at jeg dør om jeg får influensa, jeg overlevde sist.
cherry coke Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Ingen som må vaksinere seg. Har du hatt svineinfluensa før da? Problemet er vel at de ikke vet hvem som dør av denne influensaen. Den har jo tatt livet av unge, friske mennesker og toppen er på langt nær nådd enda (sier de). Jeg har aldri hatt vanlig influensa heller, og heller aldri vaksinert meg mot den. Men når fhi , som jeg tør påstå har mer peiling enn meg, anbefaler alle å ta den, velger jeg å høre på dem.
Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Det jeg stusser litt på, det dør rundt 1000 mennesker i Norge hvert år av sesonginfluensa, hvorfor ikke en storstilt satsning på å redde disse livene? Jeg ser poenget med at det er mennesker som allerede har underliggende sykdommer som dør av sesonginfluensaen, og at det er tilsynelatende friske mennesker som dør av svineinfluensaen. Men likevel, min tillit til FHI er sterkt svekket i forhold til deres habilitet når det kommer til denne vaksinen. Såvidt jeg greier å tolke dette handler det som storindustri for produsentene av medisiner og medikamenter, og FHI har gått "rett i baret"... I tillegg mener jeg at de i stor grad har bidratt til å skape hysteri rundt dette, noe de selv har innrømmet til en viss grad med at de har vært for raske og kraftige ut i media med informasjon og varsler. Men vi får nå se, jeg har faktisk begynt å lure på om jeg skal vaksinere meg, og ungene. Men jeg vil ikke ha Pandemrix, jeg vil ha Cevalpan, som ikke inneholder thiomersal og skvalen. Den kommer også i endose, ikke flerdose.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2009 Joda men det er to så langt som er døde og ikke har vært i såkalt risikogruppe. Men for alt vi vet kan de være 200 kilo tunge kjederøykere.. de er ikke i risikogruppe, men de er ikke friske unge mennesker heller. Men om jeg dør kan dere jo si høyt og tydelig "hva var det jeg sa". Men forløpet til svineinfluensaen er for de fleste mildere enn en vanlig sesonginfluensa, og derfor skjønner jeg ikke helt hva FH stresser med. Annet enn at de har alt for mye vaksine på lager som de må bli kvitt. Norge og andre vestlige land har hamstret all vaksinen, sånn at fattige land andre stedere i verden ikke får tak i vaksine til sine risikogrupper engang. Kapitalismens vesen. Og at jeg som er frisk skal ha denne på bekostning av svakelige andre steder i verden synes jeg er usmakelig.
cherry coke Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 De som dør av vanlig influensa er ikke unge og friske. Og de har jo valget med å ta sesonginfluensavaksinen. Jeg tar den også pga at jeg føler et visst samfunnsansvar. Hva om jeg smitter et lite barn med astma? Nei jeg tar ikke sjangsen på å ikke vaksinere meg iallefall. Men folk må ta det valget som føles rett for dem.
cherry coke Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 Det er jo klart en bismak ved det. Forskere er jo også redd for at viruset muteres og blir enda farligere om det får skikkelig fotfeste. Jeg tar ikke vaksinen med lett hjerte og jeg har gått mange runder med meg selv, men har snakket med så mange leger og annet helsepersonell som anbefaler det+ fhi sine anbefalinger, at jeg har til syvende og sist bestemt at vi skal ta den. Tror jeg..
Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Skriver jo det, at de ikke er "unge og friske" og ser det poenget. Ser også det samfunnsnyttige med vaksinen. Men jeg vil da vel ikke riskere at verken jeg eller mine barn får den nervesykdommen de mener at denne vaksinen kan forårsake, da vil jeg heller ha influensa;) Og jeg vurderer som sagt vaksine jeg, men ikke den som er bestilt inn i stor skala av FHI.
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 1. Fordi du har ingenting å tape på det, vaksinen er trygg, og gir deg ca 70% beskyttelse mot å bli syk. 2.Fordi ved å vaksinere deg, hindrer du at du blir syk og smitter andre som kanskje er i risikosonen. Selv om du føler deg trygg, er det kanskje noen i dine omgivelser som ikke tåler en runde med sykdommen. Jo flere som vaksinerer seg, dess færre blir syke, og dess færre må dø på landsbasis. Så det så!
Libido- Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Vaksinen er trygg. Og du er... klarsynt?
<3 coccinelle Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Troe du FHI tjener penger på dette? Og vil du heller ta sjansen på at du eller ungene dine kan dø? Eller noen andre du kan smitte? Vaksinen er likt produsert som vanlig influensavaksine som er testet i mange år og risikoen for denne nervesykdommen (om det er noen risiko) er i hvert fall MYE mindre enn risikoen for komplikasjoner av svineinfluensa. Du kan jo se på hvor mange som hittill har fått sykdommen i norge. Ikke så fryktelig mange enda og ni er døde. De som dør av sesonginfluensa er gamle og syke og da anbefales det også vaksine til disse gruppene.
<3 coccinelle Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Vaksinen er jo lagd slik som alle influensavaksiner lages. Kan ikke sammenlignes med de vaksinene som har vært prøvd ut opp gjennom årene.Så ja den er trygg.
Libido- Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 2 er døde av vaksinen allerede i Sverige. Men gode talere som de er, så klarer de nok å fraskrive seg alt ansvar. Samme kommer også til å skje om det blir snakk om ettervirkninger om 20 år.
Libido- Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 men siden disse influensavaksinene er så fantastisk, hvorfor dør mellom 1000 og 1500 nordmenn hvert år av vanlig influensa? De har jo sikkert tatt vaksinen mot nettopp dette. Da de vil bli anbefalt det.
<3 coccinelle Skrevet 22. oktober 2009 #14 Skrevet 22. oktober 2009 Overvektige er jo risikogruppe så det er de ikke. Da hadde de kommet i samme kategori som de andre. Det hadde vel vært et hylekor om de ikke hadde hatt nok vaksine til alle også tenker jeg....
frøet76 Skrevet 22. oktober 2009 #15 Skrevet 22. oktober 2009 Den får du visst ikke tak i i Norge...(Cevalpan), har jeg hørt?
Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #16 Skrevet 22. oktober 2009 Nervesykdom??? Kommer denne vaksinen til Norge (cevalpan)?? Og vet dere når den kommer??
2søtesmåh Skrevet 23. oktober 2009 #17 Skrevet 23. oktober 2009 1) hva er verst tenkte bieffekt av vaksine ???(begge som døde i sverige var meget syke fra før, nemmelig!!!! og de holder på å undersøke om vaksienen HADDE noe å gjøre med de eller ikke...) 2) hva er verst mulig utfall om man blir smittet av svinepesten??? 3) hva er sjansen for å BLI smittet???,- og DET er usikkerhetsmomentet som gjør at de fleste av oss er i tvil.. Om sjansen for å bli smittet er stor, er punkt to mye sterkere enn punkt en.Men om sjansen for å bli smittet er liten, så veier punkt 1 mye mer enn punkt 2. Men hvem vet hvordan det blir da?? Vanskelig dette..Og alle som tar et valg, tar vel den i beste tro..Ingen som velger å ta/ikke ta vaksine for å være slemme mot resten av befolkningen, men man tar det valget fordi man mener det er det beste,- for seg selv OG resten..Eller??? SÅ jeg respekterer alle valg. Jeg tror at hos oss tar jeg vaksinene (litt pga jobben, Ikke spesiell jobb, men akkurat der jeg bor så omgåes vi personer som for all del ikke bør bli smittet og bringe den videre til de DE jobber med) og for å se hvordan jeg takler den/føler den....Litt testperson...
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 23. oktober 2009 #18 Skrevet 23. oktober 2009 "Norge og andre vestlige land har hamstret all vaksinen, sånn at fattige land andre stedere i verden ikke får tak i vaksine til sine risikogrupper engang. Kapitalismens vesen. Og at jeg som er frisk skal ha denne på bekostning av svakelige andre steder i verden synes jeg er usmakelig." Hvor er kildehenvisningen? Syns slike meninger er det mest usmakelige.
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 23. oktober 2009 #19 Skrevet 23. oktober 2009 Ikke klarsynt nei, det har jeg aldri påstått. Kan heller ikke garantere at frokosten jeg nettopp spiste er trygg, ingen ting er 100% her i livet. Heldigvis er det ingen her på forumet som bestemmer mine valg, og mine argumenter for å velge å ta vaksinen. Jeg svarte bare på spørmålet.
yra Skrevet 23. oktober 2009 #20 Skrevet 23. oktober 2009 Her er noen lenker til viktig informasjon om svineinfluensavaksinen: http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=-1&fl... http://www.nyhetsspeilet.no/2009/10/si-nei-til-svineinfluensavaksinen/ http://www.nyhetsspeilet.no/2009/06/nordmenn-skal-massevaksineres-u... http://www.rense.com/general85/vacc.htm 2 svensker døde kort tid etter svineinfluensavaksine http://www.aftenposten.no/helse/article3334760.ece Her er noen videoer med advarsler: (Dr. Leonard Horowitz) http://articles.mercola.com/swine-flu-article/index.htm (Dr. Mercola)
Sjefsmegga Skrevet 23. oktober 2009 #21 Skrevet 23. oktober 2009 Er vel opp til deg selv hva du ønsker. Men en ting kan man ikke stikke under en stol, jo fler som vaksinerer seg, des midre smittespredere. Jeg vil tro at det er en av hovedhensiktene med vaksinen siden det ser ut til at de kommer til å anbefale at alle tar vaksine, ikke bare de i risikogruppene.
Libido- Skrevet 23. oktober 2009 #22 Skrevet 23. oktober 2009 Vel, det er vel delte meninger om den biten også. Flere ganger ved massevaksinering har det vært enorme utbrudd av sykdommen det har blitt vaksinert mot. Altså har vaksinen virket helt mot sin hensikt. Da har det vært snakk om sykdommer som nesten har vært kallt utryddet. Men siden dette er en influensavaksine som vistnok skal være veldig lik de andre, håper jeg ikke det vil skje.
___ Skrevet 23. oktober 2009 #23 Skrevet 23. oktober 2009 Det er en storstilt sattsing på å redde flest mulig av disse som årlig dør av vanlig sesonginfluensa. Alle i rissikogruppene, og så vidt jeg vet alle helsearbeidere oppfordres til å vaksinere seg hvert år.
Gjest thricane Skrevet 23. oktober 2009 #24 Skrevet 23. oktober 2009 siden du spør.... fordi du ikke vil se at en av barna eller elevene dine havner i gruppen blant friske som stryker med av denne influensaen, siden dette er forskjellen på sesonginfluensa og nye influensaen. spesielt kjipt er det om du vet at det kan ha vært deg som dro smitten inn i hjemmet/skolen. derfor:) tror ikke de barna som har mistet livet hittil er kjederøykere på over 200 kg.
___ Skrevet 23. oktober 2009 #25 Skrevet 23. oktober 2009 Det er ingen som vet om disse to døde av vaksinen eller ikke. De var i utgangspunktet syke av noe annet og døde etter å ha fått vaksinen. Vi vet ikke om det hadde noen sammenheng eller hva sammenhengen eventuelt var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå