Gå til innhold

Svineinfluensavaksinen...


påskebebis

Anbefalte innlegg

Det sies at det er mye mindre kvikksølv i vaksinen enn i mye av maten vi eventuelt spiser, men jeg hørte også et sted at det faktisk er en forskjell på om gikk gjennom magen vår og om det sprøytes rett inn i blodet via for eksempel en vaksine. At det da kunne være en større sjangse for at barnet tok det opp??

 

Jeg synes det er rett og slett er skummelt at så mange fagfolk kan være så uenige, og jeg tror jeg derfor har besluttet for min egen del (og den lille) at jeg ikke vil ta den, eller ihvertfall vente litt for å se om det blir så utbredt som myndighetene frykter eller om det kommer frem noe mer info. Kjæresten min har spurt to uavhengige leger og de anbefalte å ikke ta den, og på mandag skal jeg spørre min og høre hva han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg sier bare en ting jeg! HJELP!

hva i hule heiteste skal man tro.! Jeg kommer ikke gjennom til legn mi jeg så jeg får vel bare stille opp på dette kontoret! er uansett Høl i huet at det er så store forsinkelser. Skulle jeg ta vaksinen i morgen er det tre uker til den funker, altså mye tid til å bli smittet, og da skal jeg bekjempe levende virus og immunforsvaret skal jobbe med antistoffer fra vaksinen! håper helsa er så bra som jeg tror da! Min samboer får ikke ta den før i uke 27, da hjelper det fint lite om jeg holder meg unna alt om ikke han gjør det!

Jeg håper for guds skyld at vi ikke sitter sammen i en sal om noen år medbarn som har problemer og krever erstatningspenger......

Tror jeg kommer til å ta den, men skal vente til jeg har vært hos jordmor om noen uker... det er tross alt min helse som er viktigs, uten meg blir det ingen barn uansett! :)

 

lykke til alle sammen, kunne ønske "ekspertene" kunne vært enig!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig vanskelig. Jeg har også vært veldig usikker selv om jeg skrev i starten at jeg kom ikke til å ta den. Var hos jordmor på fredagen og håpte hun kunne hjelpe meg frem til en konklusjon. Hun ville ikke anbefale den - men hun ville heller ikke anbefale å ikke ta den. Hun sa jeg måtte lese om den på internett!!!!! Det hjelper svært lite for der står det så utrolig mye forskjellig. Det som veier opp mot å ikke ta vaksinen nå er at jordmor og lege ikke anbefaler meg å ta den eller ikke vil si hva jeg bør gjør. Det er jo de som skal være ekspertene. Jeg spør meg selv da: Hva er de redd for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, blir redd av å lese alt dette! :s

 

Jeg gikk til legen og spurte om hun ville anbefale vaksinen. Jeg har ikke lest så mye om den, og det jeg har fått med meg om den, har vært mest negativt (som her på debatten....) Legen sa at han ville anbefale den. Hun fortalte om gravide som hadde fått influensaen, og jeg lurer på om det var noe med lungene eller noe som ikke kunne gjøres noe med når man først hadde fått det... og det kunne man dø av. Husker ikke helt hva hun sa, men det var noe i den duren.

 

Jeg sa jatakk til å ta den med en gang, men kun fordi hun anbefalte det.. leger vet jo best. Jeg har vært sykemeldt en god stund nå, så er helt utslitt i kroppen og reagerte ganske fort på vaksinen.. besvimte når jeg skulle betale. Da var jeg redd da! Angrer litt på at jeg ikke tenkte meg om før jeg takket ja, men tror sjangsen for å være frisk, er større MED vaksinen enn uten.. svineinfluensaen går fort inn på oss med svekket immunforsvar. Tror jeg gjorde det rette, men er usikker! Redd for skader på barnet inni magen min :s er forresten i uke 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og tok svineinfluensavaksinen på mandag. Var veldig usikker lenge, men kom fram til att eg var mer redd for og få svineinfluensaen, enn for bivirkningene av vaksinen. Og jordmoren min synest det var bra att eg ville ta den. Har vert litt øm i armen, men ellers har eg ikke merket noe til vaksinen. Kommer til og gji den til mine to barn også når dei får tilbud om og ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker en liten en:

Spiller egentlig ingen rolle om det er forskjell på om kvikksølvet går gjennom blodet eller magen, for i vaksinen gjør den ingen av delene. Vaksinen blir ikke satt rett i blodet, den blir satt under huden eller i muskelen. Til virkningen kommer så langt som til barnet er kvikksølvet mindre farlig enn det du får gjennom magen, så langt jeg har skjønt.

 

Det høres forresten direkte farlig ut at det er så mye helsepersonell som ikke anbefaler vaksinen, de har fått pålegg fra FHI om å anbefale. Det er dette mer enn noe annet som har skapt panikk og forvirring blant den gjengse befolkning. Alle jeg har snakket med, leger/jordmødre/annet helsepersonell sier at den har de fått beskjed om å anbefale, da gjør de det. Det er tross alt FHI som sitter på forskningen og resultatene av tidligere forskning med andre vaksiner. Det at enkeltleger som aldri har tenkt over problemstillingen plutselig skal uttale seg som om de var eksperter, det er DET som skaper problemene. Det er forresten litt som om jeg skulle uttale meg om finans. Det henger faktisk ikke sammen, jeg kan jo ingenting om det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

endte selv med å ta vaksina i dag.. var fortsatt usikker, men nå er jeg glad jeg har gjort det (klart, er litt nervøs for at det har påvirket fostrene mine)... men er lettere å godta avgjørelsen nå som det er gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta vaksinen i morgen etter anbefaling av min fastlege. Jeg tørr ikke noe annet enn å ta den. Faren for å bli alvorlig syk, er ganske stor dersom man skulle få svineinfluensa.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt tid til å ta vaksinen på fredag. Tenker at ettersom man ikke kan vaksinere beibier før de er seks mnd er det best å ta den selv nå, og håpe på at beibien også får noen antistoffer med seg :o) Vi vet jo ikke hvordan sykdoms og smittebildet ser ut i april og senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Jeg og min sambo har blitt enige om at jeg ikke skal ta den. Grunnen til det er at vi vil ikke gå helt fram til fødselen og lengre med å gruble over om det har blitt noen ettervirkninger av vaksinen på babyen. Mange skriver om vond arm og syk de første dagene, men det er ikke det vi tenker på. Det er jo ikke det som er ettervirkninger, det er jo over lengre tid at ettervirkningene kommer. Det er mange rundt meg som har influensaen, men den trenger ikke å være annerledes enn vanlig influensa. Synes det har blitt et hysteri av dette i norge jeg.

 

Hadde et vennepar fra USA her på august, der er det på langt nær sånn som her i norge. Ingen hysteri, så de var glade når de hadde kommet hjem igjen.

 

Legekontoret anbefalte ingen ting til meg i og med at de ikke visste hvilken virkning dette hadde på babyen. Det er forsket for lite på denne vaksinen, og det var de enig med meg i.

De legger vel opp til at hver enkelt skal bestemme selv, for de kan jo bli stående ansvarlig hvis det skulle skje noe med babyen.

 

Vi bør vel respektere hverandres valg :-) Og håpe på det beste for alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det fortsatt er noen der ute som ikke har tatt den. Jeg føler det samme som deg men jeg er redd for å få svineinflusena. Men jeg er mer redd for bivirkninger for babyen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke lettere å få bestemt seg ved å sitte her å lese :P

skrev melding til jordmora mi her om dagen, å fikk til svar at Helsedirektoratet anbefalte alle gravide etter uke 12 å ta den.

Men må si jeg fremdeles er skeptisk, er i uke 15 og jobber som helsepersonell....

 

som mange av dere sier, så er det jo ikke bare oss selv å tenke på. hadde det vært bare meg er jeg sikker på at jeg ikke hadde tatt vaksinen. i går sa de jo på nyhetene at vaksinen ikke virker for fullt før etter 2 uker. å i løpet av de 2 ukene er det mange som har tatt vaksinen som får influensaen!!

 

on Norge er fantastisk flinke til å være hysterisk når det kommer til disse influensaene. De kom jo med vaksinen da fugleinfluensaen kom, men det ble jo ikke bruk for den, for det ble ikke nok syke! og de har sagt at innen utgangen av 2009 skal det dø 4000 mennesker her i Norge, da har vi veldig dårlig tid og disse prognosene ser ut til å ikke stemme!

 

Holder på å bli sprø av all den uenigheten om denne svinevaksinen, det er ikke lett å skulle gå gravid som dere alle vet, å ikke være sikker på dette er noe som kan skade barnet ditt... å får man influensaen kan det jo gå bra.. men man vet jo ikke...

 

Skulle ønske det var noen som kunne gi et ordentlig svar, slik at alle gravide ble trygge på dette.. Jeg aner fremdeles ikke hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er veldig vanskelig. Er gravid for første gang, og alt er veldig nytt, spennende og skummelt. Og det blir ikke lettere av å bli satt i en slik situasjon der en skal bestemme seg for enten å ta en vaksine som kan ha eventuelle påvirkninger på minsten i magen, eller risikrere å bli syk av influensaen.

 

Etter mye om og men har jeg endelig bestemt meg - jeg vil IKKE ta vaksinen. Jeg vet med meg selv at jeg ville ikke klart å takle det dersom jeg hadde tatt den og det senere viste seg at det hadde hatt en negativ effekt på den lille kjærlighetsklumpen vår.

Istedenfor vurderer jeg å bruke Relenza som forebyggende siden jeg jobber i en barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt den, og føler meg veldig trygg når jeg hører om at influensaen brer om seg der jeg bor. Jeg synes det er altfor mye fokus på mulige, men ikke veldig sannsynlige ettervirkninger av vaksinen. Selv ser jeg på faren ved å bli smittet som større enn faren ved vaksinen. Det som mange glemmer er at å gjennomgå infeksjoner ikke er uproblematiske i et svangerskap, og en vet også veldig lite om bruk av tamiflu og relenza. Infeksjoner er en risiko, og det er faktisk dokumentert å være knyttet opp til en del seinskader, og f.eks prematur fødsel er også risikofylt.

 

Så det er altså mitt ståsted, har full respekt for at andre mener noe annet, men håper at folk drøfter dette med fastlegen sin, og ikke bare hører på oss synsere på bim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...