Gå til innhold

Svineinfluensavaksinen...


påskebebis

Anbefalte innlegg

Hei!

Er d noen av deres leger som har sagt noe om denne? Min har ikke nevnt det med et ord... Nå begynner jeg å bli litt bekymret om jeg kanskje bør ta den. Er 17 uker på vei..

Noen som har tatt den/skal ta den/ikke skal ta den som har noe å meddele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Jeg skal ikke ta den. Det er altfor mange vaksiner som har vist seg i ettertid har skadet fosteret. Jeg tar ikke sjansen. Jeg skjønner de som ønsker å ta den men jeg vil bare ikke ta risikoen. Dessuten vil det ikke være behov for at alle i Norge tar vaksinen. Hvis 50% av befolkningen tar den vil sjansen for smitte være veldig lav.

 

Jeg venter på at 50% tar den - vakser hendene ofte, bruker sprit hver gang jeg har vært på butikken etc., holder meg unna kø, folk som hoster/er syke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker veldig likt som deg Aprilunder10.

Jeg jobber på en skole, så jeg tenker som så at skulle influensaen begynne å spre seg der, da tar jeg mine forhåndsregler og holder meg hjemme fra jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har tenkt å ta den, men venter på andre produksjonsbatch (de er i produksjon nå). I følge et tysk "vaksineinstitutt" eller noe sånt som sto omtalt med anbefalinger i en britisk avis forleden dag, så inneholder første batch et forsterkningsstoff som gravide egentlig ikke trenger for å få full virkning, i tillegg til litte granne kvikksølv (minimale mengder, men heller ikke helt nødvendig å få i seg). Den andre produksjonsbatchen var imidlertid uten begge disse stoffene, og var dermed bedre egnet for gravide. Uansett anbefalte de den ikke i første trimester med mindre man hadde særskilte tilleggsrisikoer for å bli alvorlig syk. Har pt ikke hørt noe fra fastlegen min om den, tenkte å spørre på kontroll i uke 20 (slutten av nov.).

 

[skal poste link til kilden hvis jeg finner den digitalt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har ikke helt bestemt meg enda, men heller mest imot og ikke ta den. Føler meg rett og slett ikke trygg på at noe ikke skal skje med fosteret. Tenker litt på det som skjedde med de taladomid ( sånn det skives ? ) tilfellene. Foreldrene fikk beskjed om at det var helt trygt og når babyene kom ut var det noe galt med mange av de. Hvordan vet vi at dette ikke skjer igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så usikker. og en blir ikke mindre usikker på om en skal ta den eller ikke når fagfolk er uenig om gravide bør ta den eller ikke. tenkte og snakke med både jordmor og lege og høre hva de sier. Jeg kunne tenkt og vite en del mer om evt bivirkninger en kan få ved evt å ikke ta eller å ta den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært veldig skeptisk og har undersøkt og lest veldig mye om denne vaksinen. Hvis dere ser på trådene under 2.trimester er det mange argumenter og innspill for og i mot der. Jeg har kommet til at jeg nok bør ta den. Jeg er ikke 100 % trygg på vaksinen, men ser på den som et bedre alternativ enn svineinfluensaen med den store sjansen for komplikasjoner den fører til. I USA melder de om at 28 av 100 innlagte gravide har dødd av svineinfluensaen, det er et veldig høyt tall. Og nå stiger influensaaktiviteten i landet.

 

Vi gravide burde av føre var grunner helst ta en vaksine uten tiomersal og skvalen, men det kommer vi ikke til å få i Norge før om veldig lang tid, langt uti 2010 ifølge FHI, og da kan det jo være for sent for mange. Når man ikke har tilgang til en slik vaksine anbefaler WHO at man som gravid tar vaksinen med tiomersal og skvalen som de tilbyr i Norge. Norske myndigheter burde ha bestilt en "ren" vaksine til oss gravide, men det gjorde de ikke, og nå er det lang kø i alle land på å få tak i denne vaksinen.

 

Dette er et vanskelig, nesten umulig valg, og alle må vurdere hva de skal gjøre. Men for meg handler det mye om at jeg allerede har ett barn som trenger moren sin i mange år til. Fastlegen min anbefaler den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta vaksinen etter og ha konferert med min lege på Rikshospitalet. Min fastlegen har ikke sagt noe om denne vaksinen, men siden det har blitt så blåst opp i media tok jeg kontakt med min lege på Riksen og han anbefalte meg og ta den. kan også nevne at jeg er i to av risko gruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aprilunder10:

 

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvilke er alle disse vaksinene som har vist seg å være skadelige for fosteret? Hvilken dokumentasjon finnes på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillle81:

 

Har du tenkt å være hjemme fra jobb dersom andre blir syke? Skal du ta ferie? Tenk om alle skulle gjøre det slik som dere....

 

Har full respekt for at folk er skeptiske til vaksinen, men dette er jo litt egoistisk synes jeg....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en skriver at fagfolk er uenige i forhold til svineinfluensaen. Hvilken bakgrunn har jordmødre egentlig for å anbefale gravide ikke å ta vaksinen? Alt legene sier i sin praksis er basert på folkehelseinstituttet, og det bygger på forskning og vitenskap.

 

Jeg blir provosert over alle som skal mene noe om vaksinen i media, uten å ha nok kunnskap til kanskje egentlig å kunne uttale seg. For det skaper så mye uro for meg som gravid.

 

Jeg har også en mann og datter som jeg tenker på. Jeg stoler på Folkehelseinstituttet sin informasjon, hvem skal jeg ellers stole på i denne saken hvis ikke det er de.

 

Uansett, så synes jeg hele saken er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig. Jeg jobber som omsårgsarbeider, men min sjef skal ikke ta den,.

Jeg er ikke redd for å ta vaksinen, men nervøs for hvilken skader den kan påføre fosteret.

Jeg spurte jordmora, men hu sa verken ja eller nei, men anefalte hvis jeg har tegn på influensa å ta kontakt med lege, jeg er virkelig usikker.

 

Men nå tar skal jeg ringe til legen, å spørre hva han mener, jeg er i uke 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt mye frem og tilbake, og har bestemt meg for å ta den. Regner med at jeg får den på neste kontroll som er i midten av November.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg skal ta vaksinen av to grunner: at jeg er gravid og fordi jeg er helsepersonell og dermed ekstra utsatt for smitte.

 

Oppdatert informasjon om vaksinen og influensa A H1N1 finnes på www.pandemi.no.

 

For deg som nevnte Thalidomid så medførte denne saken en endring i regelverket og satte nye normer for forskning & utvikling av legemidler. Derfor velger jeg å tro at det er trygt å ta en vaksine myndigheten anbefaler meg å ta, de sitter på all dokumentasjon som finnes og vil ikke anbefale noe som ikke er trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 tette.

 

Jeg synes ikke det er egoistisk å ikke ta vaksinen. Det må bli opp til hver enkelt å bestemme. Dersom veldig mange på min arbeidsplass skulle bli syke av svineinfluensaen, er de pliktet til å være borte fra skolen/jobb et viss antall dager. Blir det VELDIG mange som blir syke, så stenges jo skolen-enkelt og greit. Så hvis du oppfattet det som om at jeg skulle ta "ferie" så tar du skammelig feil. Er snakk om å ta forhåndsregler hvis smittefaren blir for høy-og hvis det innebærer å holde seg hjemme fra jobb en uke (smittet eller ikke-smittet)- ja, da gjør jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kommenterte som egoistisk var å ikke ta vaksinen for deretter å holde seg bevisst hjemme fra jobb. Selvfølgelig kan du ikke gå på jobb dersom skolen stenges pga høyt sykefrvær, og selvfølgelig er som er syke pålagt å være vekke fra jobb. Det er jo ingen som er uenige i dette!! Det var bare overhodet ikke en slik situasjon du beskrev høyere oppe her, og da må det vel være lov å stille spørsmål angående dette uten å få en skyllebøtte tilbake.

Hørte i dag på nyhetene om 2 gravide lærere på en skole i Oslo som holdt seg hjemme pga fare for smitte nå før vaksinen tilbys, og det også er jo bare rett og rimelig. Tenk derimot om ingen gravide ville vaksinere seg og deretter holde seg hjemme hver gang noen på arbeidsplassen får influensa. Det vil bety store problemer for arbeidsgivere og for samfunnet generelt. Sykefraværet vil nok bli rimelig høyt på de fleste arbeidsplasser denne vinteren uansett. Det er et fag som heter samfunnsmedisin.

 

Nå er det nok mange som også vil synes at det er egoistisk å ikke ta en vaksine. Tenk bare på vaksinen mot kikhoste. Mange har de siste årene ikke ønsket å la barna sine få denne vaksinen med det resultat at vi har fått en oppblussing av denne alvorlige sykdommen. Siden denne vaksinen ikke gir immunitet livet ut er det mange som har vaksinert seg tidligere som likevel får sykdommen. Da kan man nok diskutere om man tar valg på andre sine vegne.

 

Nå er det jo litt spesielt med oss som er gravide, vi har liksom ikke bare oss selv å tenke på. Det er jo derfor dette valget er så vanskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Lurer veldig på om det er noen av dere som rett og slett har hatt svineinfluensa nå i svangeskapet som er blitt frisk ? Godt mulig at det er det , men media sier jo ingenting om det selvfølgelig . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde planer om å ta vaksinen, helt til jeg fikk vite litt mer om den! fikk skriv fra legen...

de fleste av oss vet vi skal holde oss unna div fisker pga kvikksølv mengden i fisken, det viser seg nå at det er nermere dobelt så mye kvikksølv i denne vaksinen.. i USA er den vaksinen vi nå bruker i Norge forbudt, siden 28 av 100 gravide som fikk vaksinen døde (står ikke spesefikt hvorfor de døde, men det var forbindelser mellom vaksinen og dødsfallet man ikke kunne overse)...!

legen til søstra mi ga samme informasjon, og han sa også at siden hun/vi ikke er i 3 trimester, ville han råde oss å vente til vi bikket dette stadiet før vi tok vaksinen.. det er også slik at siden vi begge går hjemme værende nå, er smittefaren minimal for oss..

med andre ord, jeg har forandret mening, jeg vil ikke ta vaksinen inntil den er bedre utredet!

 

har også et søskenbarn som fikk svine influensa her når hun gikk i 2 trimester, hun var syk en stund, med en del oppkast/diare.. men det gikk over og hun fikk styrken tilbake, etter grundig kontroll hos både jordmor og UL ble det bekreftat at alt var bra med ungen i magen hennes, ingen skade hendt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye skremselspropaganda ute og går rundt denne vaksinen. Har ikke selv bestemt meg for om jeg skal ta den eller ikke. Ikke så enkelt å fatte et valg når "spesialistene" ikke blir enige en gang.

 

Angående de 28 gravide kvinnene som døde i USA så har de, slik som jeg har skjønt det, omkommet av selve influensaen. Dette tallet har ingenting med den norske vaksinen å gjøre i det hele tatt.

 

Legger ved link til en artikkel fra dagens medisin der disse tallene er tatt med som eksempler på hvor utsatte vi som gravide er for komplikasjoner forbundet med influensaen. Denne artikkelen er skrevet av Bjørg Marit Andersen, professor dr.med, som er skeptisk til å gi den norske vaksinen til gravide.

 

http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index.xml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som sto om de fra usa i nyhetene like etterpå er jo at de var friske når de fikk vaksinen, først etter vaksinen de hadde dødd... leste de i NY times på internett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skal i praksis på sykehus om en liten stund. I denne forbindelse har vi hatt mange diskusjoner i klassen om svineinfluensavaksinen. De aller fleste i klassen har ikke tenkt å ta den. Læreren min mener det er egoistisk å ikke ta den med tanke på at vi ikke skal smitte andre. Så jeg faller vel under to risikogrupper, helsepersonell og gravid. Jeg er litt forvirret og dratt i to retninger. Jeg vil ikke føre eventuell smitte videre, men jeg er redd for fosterskade. Har også hørt at vaksinen ikke er så farlig som man vil tro, at det ikke er grunn til skepsis, og at det egentlig ikke bør være noe spørsmål om gravide skal vaksinere seg....

 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med å ta den i neste uke. Jeg ser på farene ved å bli smittet av svineinfluensaen som større enn farene ved å ta vaksinen; vaksinen er død, det er mindre kvikksølv enn i en boks tunfisk, og mindre skvalen enn i ei skje med olivenolje. Synes vaksiner generelt har et ufortjent dårlig rykte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmor i dag og hun anbefalte meg å ta den, og hun hadde ingen grunn til å ikke gjøre det. Derfor har jeg tenkt å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ble oppringt av legen i dag, om jeg ville ha den. Han sa at de vet ikke virkningen på fosteret, så de kunne ikke anbefale verken eller. Jeg sa at jeg var usikker, for det skrives og sies både fra og til. Legen selv skulle ikke ta den. Jeg måtte ringe på de hvis jeg skiftet mening, og det høres jo greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...