Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Vi har ungefri denne helgen og hadde besøk av en kompis av mannen min i går. De satt og drakk øl og vin til halv sju på morgenen og var blide og fornøyde. Da kompisen reiste sa han "Greit å komme seg hjem før guttungen våkner". Trodde han også hadde ungefri, men de hadde bytta helg. Han kom til oss ca kl. 22. Det er ikke første gang han har gjort dette, guttungen får kvelds, legger seg og så reiser far. Gutten er trygg og rolig og sier selv at det går bra så far sier han skal være borte et par timer. Men det hjelper jo ikke når gutten er 6 år!!!!!!!!!!??? Vi har flere ganger nå fått beskjed fra mine stebarn at når de går bort (de bor rett ved oss) for å spørre om gutten kan komme ut og leke, får de ofte svaret "nei, for pappa sover ennå". Han får ikke lov å gå ut når pappa sover. Gjerne til ett og to på dagen. Han og mor til gutten hadde et stygt brudd med påfølgende drittslenging og de har lagt hverandre for hat. Prøver å gjøre livet surest mulig for hverandre. Jeg VET at om mor hadde lagt gutten og så reist bort og drukket seg dritings, så hadde ikke han nølt et sekund med å kontakte barnevernet. Han er en sånn type som ikke ser sine egne feil. Han røykte hasj og marihuana fast daglig fram til for ca et halvt år siden. Da sto politiet på døra og skulle ransake. Etter det har han slutta. Vi har hund som snapper opp lukta av slikt med en gang og han reagerer ikke lenger på kompisen, og ikke merker jeg noe heller. Nå er klokka snart fire og ingen mannfolk har stått opp. At mannen min er fyllesjuk tar jeg litt med ro fordi vi har ingen unger her. Han skal like forbanna gå lang tur med bikkja og støvsuge huset senere i dag. Det er hans tur:-) Jeg er selv avholds, liker ikke smaken og gidder derfor ikke å drikke, dessuten er jeg gravid nå, men har aldri skjønt hva som er det store med å drikke seg full. Eller drikke i det hele tatt. Helt greit at folk drikker, men ikke i alle situasjoner. Stebarna og naboungene vet at jeg ikke drikker og at det betyr at jeg kan kjøre hvis det måtte være nødvendig - uansett ukedag. Når en forelder skader seg her i nærheten er jeg som regel den første som får vite det "for da er det en ikke-full dame som ringer politiet og sykebilen og det liker politiet best" som en 9-åring fortalte meg. Vil nevne at for det første så er jeg og mannen min de eneste som vet at han satt her så lenge mens ungen sov alene, og for det andre så har jeg veldig dårlig erfaring med Barnevernet og stoler ikke på de i det hele tatt. Men de gjør vel noe bra også? Tanken er der hele tida. Synes synd på gutten. Han har det ikke helt bra hos mor heller, det har han selv fortalt meg. Han har ingen (INGEN) leker der og de ser bare på TV. Men de er sammen hele tida. Hos far er han alene det meste av tida. Jeg liker ikke fyren i det hele tatt, fra første gang har jeg hatt en ekkel følelse og fryser på ryggen av hele gubben. Når hunden vår skulle parres ville han være med for han hadde ikke sett på (sitat) "live puling på lenge". Og han har vokst opp på gård. Det har jeg også og ser ikke på parring mellom dyr som noe seksuelt i det hele tatt. Han prater bare om slikt, hele tida. Men det er ikke ulovlig å være ekkel.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Virker som du er mer opptatt av hvor flink du selv er som ALDRI drikker og av å sladre om andre som nyter alkohol. Ta det opp med mora til gutten om du mener far ikke passer godt nok på.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Dette gjorde far til mitt barn, da barnet var på samme alder. Og jeg laget vansker for ham pga dette. Samværet ble ikke så enkelt lenger, nei. En går bare ikke fra så små barn. Mye kan skje, eller barnet kan våkne og rett og slett bli redd av å ikke finne pappa. Spysyken kommer brått, og her har det vært en del netter med tørking, kan man si. Mye kan skje om ikke alt er dramatisk eller utsetter barnet for direkte fare. Det har mer med trygghet å gjøre. Barnevernet kommer til å gå til mor her. Grunnen er at det er hovedomsorgspersonen som har ansvaret, og ikke samværsforelderen. Dette mener jeg er helt feil, men det er nå slik...... Kanskje like bra, så får hun vite og kan handle utfra det.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Fy faen, det måtte komme noe dritt angående at jeg ikke drikker. Jeg skrev det ikke for å skryte, men for å fortelle hele historien. Du hang deg opp i det punktet. Takk for drittslenging, drikk deg drita med god samvittighet du. Møkkafolk.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 herregud for en komentar dette var da.... Ville kontaktet bv... Kan jo sende en anonym bekymringsmelding.. Tenk på gutten på 6.... Han fortjener noen som bryr seg, heller en gang for mye enn en gang for lite.....
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Gutten bor en uke hos hver av de, er mor fortsatt hovedomsorgsperson da?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Drikker meg aldri drita, men har heller ikke noe behov for å skryte av det
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 vet ikke helt, men jeg vet om noen andre jeg kjenner som har annenhver uke, da har moren hovedomsorgen.. Vet ikke om det gjelder alle automatisk eller om de har ordnet det sånn liksom....
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #9 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg hadde ringt barnevernet. Mannen virker ikke helt i stand til å ta seg av noe barn, ei heller moren etter det du forteller. Men barn er nå som regel glad i foreldrene sine uansett hvordan de blir behandlet... Så Brennpunkt på Nrk for noen uker siden om barnehjemsbarn i Bergen som hadde flyttet opptil 30 (!) ganger i løpet av barndommen/ungdommern - av og til kan det faktisk være best hjemme hos mor og far, men det er selvfølgelig vanskelig å forutse...
OsloMor Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Om han forlater en 6 år gammel gutt alene, for å drikke seg snydens så hadde jeg ikke nølt med å ringe barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #11 Skrevet 17. oktober 2009 I dette tilfellet har du plikt til å kontakte barnevernet. Dette er omsorgssvikt. Hilsen en som jobber i helsevesenet.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #12 Skrevet 17. oktober 2009 Ring barnevernet og forklar de forskjellige problemstillinger, og be om å være anonym. Det er deres jobb å finne ut om barnet har det bra nok eller ikke. Jobber selv i barnevernet, og et stort problem er at man ikke får beskjed tidlig nok.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #13 Skrevet 17. oktober 2009 Takk til dere som svarer seriøst på spørsmålet mitt. Til deg over: Jeg synes ikke jeg skrøt av å være avholds. Hvis du oppfatter det slik så oppfatter du det slik. Der er vi forskjellige. Jeg skrev åtte linjer om det. Av 43. Statistisk sett er det en liten overvekt, bare toppet av spørsmålet mitt. Mitt poeng med å utdype dette punktet er at veldig mange av foreldrene rundt her vet om det og bruker det som argument for å drikke litt ekstra selv - "for xx kan jo kjøre hvis en av ungene må på legevakta". Prøv å nekt på den midt i festen, hvem blir festbrems da? Nok om det. Kommer nok til å ta en telefon.
Tante Bassa Skrevet 17. oktober 2009 #14 Skrevet 17. oktober 2009 Det er stor forskjell på å bry seg, og å bry seg om! Skjønner ikke at du har samvittighet til å ikke ringe bv. Et barn på 6 år skal ikke overlates til seg selv en hel natt!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #15 Skrevet 17. oktober 2009 Nei, det er galskap. En 6 åring skal heller ikke overlates til seg selv mens far ligger og sover ut rusen. Hjertet mitt gråter for den lille 6 åringen
hjjkaqhd Skrevet 17. oktober 2009 #16 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg hadde ringt, helt klart. Noe annet vil være et utrolig svik mot den lille gutten.
Trebarnsmamma30 Skrevet 17. oktober 2009 #17 Skrevet 17. oktober 2009 Dette er jo helt hårreisende, hadde ringt på flekken.. tenk om noe skulle oppstå hjemme hvor 6-åringen er helt alene? Tenk om han blir redd, syk, det begynner å brenne, innbrudd osv.. Hvor lenge var forretsen faren til gutten hos dere, mens gutten sov?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #18 Skrevet 17. oktober 2009 Han var her åtte-ni timer. Prøvde å vekke mannen min litt tidligere i dag og spurte når kompisen hadde gått og da sa han "Det var halv sju for han sa Nå er klokka halv sju så det er vel best å komme seg hjem før guttungen våkner" Hadde jeg hørt det selv så hadde jeg nok tatt det med han der og da, selv om han var full. Guttungen er forresten hos tanta si akkurat nå, ble henta i sted.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #19 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg skulle ønske noen tok for seg mine foreldre da jeg var sju år og var aleine i et hus jeg ikke var trygg i fordi faren min skulle drikke og moren min måtte kjøre han og bli til han skulle hjem igjen. Alene i et stort og skummelt hus som 7åring er ikke bra! Dette var hele natten og jeg hadde ingen muligheter til å få tak i dem. Jeg ba om å få slippe, men det hjalp ikke.
blåbæret Skrevet 17. oktober 2009 #20 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg syns absolutt du skal kontakte barnevernet. Om han ikke mister omsorgen så gjør han det nok ikke igjen. Tydeligvis at han trenger litt veiledning på det å være pappa og det kan barnevernet hjelpe han med!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #21 Skrevet 17. oktober 2009 Hadde det vært jeg som hadde fått vite at en far hadde levnet barnet sitt for å sitte hos oss å drikke så hadde jeg jaget mannen hjem, jeg hadde fotfulgt han helt hjem og så hadde jeg tatt en meget hormonell telefon til politiet og sagt i fra om forholdet. Så hadde jeg møtt opp hos barnevernet personlig og fortalt min bekymring for dette barnet. Og jeg hadde nektet denne manne å komme inn til meg igjen. ALDRI ALDRI hadde jeg godtatt dette.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #22 Skrevet 17. oktober 2009 Nei, da er det litt annerledes. Men gutten har fortsatt bostedsadressen sin hos en av dem. Og den av foreldrene blir vel regnet som hovedomsorgsgiveren.
Miss Foster Skrevet 17. oktober 2009 #23 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg er enig med siste anonym her. Hadde gjort akkurat det samme. Tenk deg 6-åringen som er HELT alene hjemme, og som ikke engang har den man skulle tro ville være der, hvis noe skjer. For ikke å tenke på hvor redd han må være over å bli etterlatt for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #24 Skrevet 17. oktober 2009 Du SKAL kontakte barnevernet. Men selvsagt ikke annonymt. Du kan regne med at du kommer til å få problemer med din mann fordi du lager problemer for hans venn. Du kan også regne med at denne mannen kommer til å kunne bevise overfor bv at en eller annen var barnevakt hjemme hos ham mens han var hos dere. Eller f.eks. at hans mor tok ungen neste dag.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #25 Skrevet 17. oktober 2009 hadde ALDRI etterlatt ungene mine alene hjemme i den alderen mer enn max 30 min når de var våkne på dagen!!! og er ikke sikker på det da heller. jentungen kunne jeg det med på den alderen, men sønnen min er ikke moden enda (han er over 6 år nå). aldri om jeg hadde gjort det på natta, og drikke seg full på toppen??? om noen hadde kommet til oss på den måten hadde jeg spurt rett ut hvem han var heldig som han hadde fått til barnevakt, om han da sier ingen ville jeg rett og slett gitt han verdens største moralpreken. sånnt gjør man bare ikke!!!! stakkars barn! har man ansvar for barn er man edru rett og slett! og man overlater ikke sovende barn alene i et hus!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå