Gå til innhold

FAEN TA MAMMA!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

14:11

Tusen takk!:)

mamma ersnill som dagen er lang, når hun er edru:) og ungen min, som sagt, forguder henne. og hun får hjelp- når hun ønsker å ta imot det.

broren min ringte å sa hun var sørpe full, men dette stemte ikke. hun hadde tatt seg noen glass, så hun snøvlet. jeg vet hun ikke kommer til og gjøre ungen min noe vondt. men ble så forbannet da hun ikke kunne holde ut èn helg. og det var som sagt hun som maset om å få passe på ungen.

men jeg skal ta noen alvårsord med henne. er redd for at hun velger alkoholen og den nye kjæresten, over oss. hun har endret seg drastisk etter hun ble sammen med han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde antakelig kuttet kontakten.

Hent ungen og trenger du barnepass så får du ordne deg på andre måter..

Skrevet

jeg trengte ikke barnepass. Hun ville passe ungen. hun ville tilbringe helgen med ungen..

HI

Skrevet

Har en kompis som er alkoholiker... Han kan finne på å drikke mens han skal være med sine egne barn (moren er også med da, han får aldri være alene med barna) Jeg selv har kuttet helt kontakten med dette menneske, men også sagt at jeg støtter dette menneske fullt ut, men jeg vil ikke bli utnyttet mer så han må føtrst gå på avvenning.. Noe han aldri gjør.. Da må man bare godta det, kutte de ut, for flaska betyr mer enn allt det rundt en.. Synd...

En annen ting du skal huske på er at om det skjer noe med barna når de er sammen med din mor som du vet er full da er det du som får skylden....

Mitt råd er enten å kutte henne ut, med forbehold om at om hun går på en avvenningsklinikk så vil du gjerne ta opp kontakten igjen...

Eller du kan fortsatt la det skure og gå, men da må du aldri la barna dine være alene med henne... Det burde du igrunn aldri regne med å kunne gjøre noen gang, kommer an på hvor mye du stoler på henne etterhvert da...

Skrevet

Du må ALDRI la barnet ditt være alene med henne en helg. Det er galskap. Du får gjerne bli sur fordi jeg skriver dette, men det var du som la ut innlegget. Ja moren din er sikkert verdens snilleste osv for deg, men hun er tydeligvis ikke tilregnelig for å være barnevakt. Barn og alkohol hører ikke sammen.

Jeg hadde kuttet kontakten med henne. Jeg har selv alkoholikere i familien, som også er snille når de er edru. Men som drikker, ringer i fylla, truer med å ta livet sitt osv. Jeg har IKKE planer om at mine barn skal måtte forholde seg til slik uvisshet som jeg måtte i perioder i mitt liv.

Du kan alltids ta opp igjen kontakten med moren din igjen når hun er tørrlagt. Ja alkoholisme er en sykdom. Men selv en alkoholiker har et valg. I dette landet finnes god hjelp å få for rusmisbrukere, men de må faktisk ville det selv.

Skrevet

Jeg er selv vokst opp i et alkoholisert hjem.

Det var et helvete uten like og er fortsatt den dag idag bitter på hele familien som sviktet meg og overlot meg alene med min mor som var dritings.Hun manglet også horna i fylla;-)Hun var et hespetre uten like!

Syns folk her inne kan spare seg for kommentarer om at de får kutte ut moren og sette grenser og ditt og datt.

Dere vet virkelig ikke hva dere prater om!

Men jeg måtte selv unna hjemmet mitt for at jeg ikke skulle bli et eneste stort nervevrak men jeg slo ikke handa av henne for det.

Jeg flyttet i en alder av 17 år og sa klart å tydelig ifra til mamma om hvor landet ligger og hva jeg syns om henne.

Jeg husker jeg sa til henne at nå flytter jeg og jeg vil ikke se eller høre deg full en gang til.

Hun fikk ikke komme på besøk når hu hadde drukket, og jeg la på telefonen når hun ringte hvis hun hadde drukket og skrev meldig til henne at hun fikk ringe meg når hu var edru.

Var jeg på besøk og hu tok fram så mye som et glass vin så gikk jeg uten et ord.

Ja jeg var ekstremt hard mot henne og snakket rett fra levra og var konsekvent i mine ord og handlinger og det ga faktisk både mamma og meg mye bedre ro i sinn og sjel.

Jeg slapp å bekymre meg over hva mamma gjorde og hun slapp å bekymre seg over at jeg skulle kjefte og smelle for det virker bare mot sin hensikt og slår tilbake på meg selv.

Jeg tviler på at hun hadde hatt det noe bedre eller kuttet ut drikkingen hvis jeg hadde slått hånda av henne!Tvert i mot!

Hun trengte støtte og oppmuntring når hun var edru!

Vi fikk et bedre forhold og mammas drikking gikk sakte over og hun klarte faktisk å skjerpe seg sånn at hun nå nesten ikke drikker.

Hender hun får et tilbakefall selfølgelig for er man alkoholiker så er man alkoholiker men da veit ikke jeg om det for hun ringer kun i edru tilstand.

Poenget mitt med dette innlegget er at du kan ikke forandre et menneske og slett ikke få vekk noen sykdommer ved å sette ultimatum og kjefting eller å kutte ut personen for det dødfødt og kan virke mot sin hensikt og gjøre ting verre.

Det er ikke så lett å kutte ut moren sin heller...man står virkelig mellom barken og veden i slike tilfeller og er ikke lett å vite hva som er riktig eller galt og ingen ting er riktig eller galt i slike tilfeller for det som funker for andre, funker ikke alltid for deg.

Men man kan legge ting til rette for seg selv og vedkommende og beskytte seg selv samtidig som man beskytter andre.

Skrevet

Jeg ville hentet ungen min fort som f og heretter latt moren min passe under "oppsyn". Du har jo ingen garanti for at hun ikke har drukket før når hun har passet :-S

Skrevet

17:23:

så bra at det er bedre mellom deg og din mor nå:)

blir ikke sint for svarene jeg får, men når folk spør meg om hva slags mor jeg er- som om jeg er en dårlig mor, for at jeg lar mormor passe ungen, blir jeg såret... Jeg ønsker ingen noe så vodt. og ungene mine elsker jeg over alt på denne jord.

jeg trodde ikke hun kom til å drikke når hun hadde ungen, for det har ikke skjedd før. så ble forbannet når jeg fikk høre at hun drakk.

det er det siste året her hun har blitt virkelig ille. hun får hjelp nå, fordi at jeg ringte inn en bekjymringsmeld. til legevakten, for hun truet med selvmord. men hun dropper unna psykologtimene- og har sykemeldt seg fram til sommeren. -så ja, det blir vel mye drikking framover på henne.

Det triste er at hun plutselig ikke vil ha noe med ungene mine å gjøre, men følte vel seg vel slem, når ungen min omtrent hang på foten hennes etter siste gangen vi var der. Det var derfor hun ville passe h*n en helg:)

men har forsåvidt erfart at jeg ikke må stole på henne. blir bare såret gang på gang.

HI

Skrevet

Synes det er helt utrolig at folk sier du skal kutte kontakten med moren din fordi at hun er syk.

Skal man la rusavhengige i stikken nå? Her er det så mange hønsehjerner at det er til å bli gal av.

Dere som tror at det er mulig å droppe moren sin (som om hun bare var hvilken som helst person) bør tenke to ganger før dere snakker.

OG HI TRENGTE IKKE BARNEVAKT. Det var moren som ville ha barnebarnet på overnattings!! Få det inn i nøtten, så kan vi la gjentakelser utebli!

Hilsen 1411

Skrevet

Det er kanskje en del her inne som ikke ønsker at HI skal bli dratt ned i dragsuget sammen med sin mor. Er du klar over hvor jævlig slitsom det er å forholde seg til alkoholikere / rusmisbrukere.?????????????

Det er en følelsesmessig berg og dalbane uten like. Spesielt når det er av den sorten som truer med å ta livet sitt.

Ingen her som sier at HI skal slutte å være glad i moren sin og det er bare HI som bestemmer hvilket forhold hun skal ha til sin mor. Men det er noe med å beskytte seg selv også. HI er også mor og det ville vært trist om hun selv endte opp med problemer pga slitasje ved forholdet til mor.

Du får tåle at andre deler av sine erfaringer og har andre meninger enn deg 1411.

Og ja alkoholisme er en sykdom, men det er faktisk hjelp og få. Det går ikke ann for en alkoholiker og gå inn i offerrollen og behandle de rundt seg som de vil. Det kommer man ingen vei med.

Skrevet

1411 her.

Ja jeg vet hvordan det er å forholde seg til rusmisbrukere.

Og tro det eller ei, men rusmisbrukere er forskjellige individer! De finnes ikke i en eneste utgave, der alle truer med å ta livet sitt, blir voldelig og er ekkel. Rusmisbrukere kan også være av den typen som er god og snill når de er ruset.

Og når du skal gi råd til en person, må du holde deg til saken!

HI har ikke beskrevet moren sin som verken voldelig eller farlig. Og det er tydelig at hun er glad i moren sin. Det er også tydelig at moren hennes prøver. Så selv om det funket for deg å kutte kontakten, betyr ikke det at det er det beste å gjøre i dette tilfellet.

Jeg er selv veldig glad i en dame som er alkoholmisbruker. Jeg har å gjøre med henne nesten hver eneste dag. Hun er et godt menneske. Til tider slitsom, men det kan vi alle være. Jeg ville aldri stilt henne et ultimatum om meg og alkoholen. Det kunne ha knekket henne. Og det ville helt garantert IKKE forbedret hennes situasjon!

Alle mennesker er forskjellig. Det gjelder også rusmisbrukere.

Forresten, når de som er misbrukere ikke klarer å velge mellom det de er avhengig av og barna sine, så handler ikke det om at de ikke er glade i barna sine. Det viser bare hvor store problemer de faktisk har!

Skrevet

Hvis du leser innlegget så ser du vel at denne moren også gjør henne vondt, det ligger vel litt i kortene. Ja selvfølgelig er også rusmisbrukere individer, men det hører vel til sjeldenhetene at det er idyllen som råder i slike forhold.

På den annen side, vi må alle ta valg her i livet. Men det kan jo være greit å tenke igjennom hva man velger, at man faktisk har et valg og at da får man stå i valget sitt. Det gjelder både rusmisbrukere og andre.

Skrevet

Hva er det du egentlig tenker med når du lar moren din som er fyllik passe ungen din på et år, greia med alkoholikkere er jo at dem ikke kan stoles på av seg selv eller andre når det kommer til alkohol, å vis du viste at hun hadde begynt å drikke igjen, hvorfor skal barnet da være hos henne? Dette høres kanskje slemt ut, men det må da gå ann å bruke hodet!!

Skrevet

Unnskyld? fordi at mamma ville ha h*n en helg, og hun har ikke drukket når hun har hatt h*n før! derfor fikk hun passe h*n.

HI

Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det, har også en mor som drakk tett før, hun er syk nå og drikker lite.

Ikke bry deg om ekle svar her inne, folk som ikke har peiling i det hele tatt og ser alt svart /hvitt. Sånn sett er det vanskelig med ett innlegg her inne om et slikt utrolig vanskelig problem. Men jeg skjønner at du har behov for å snakke om dette, og et anonymt foum kan vel på mange måter være greit for å lufte litt, men for å gå dypere i dette, anbefaler jeg psykolog.

Har selv hatt mange timer etter traumatiske barne og ungdomsår med en psykisk syk og rimelig alkholisert mor. Det har hjulpet veldig.

Jeg håper du finner ut av dette, lærer deg å sette grenser og finner en måte å ha et forhold til din mor som ikke skader deg selv og din nye familie. Klem

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlege og få en henvisning til en rusklinikk som har familieprogram. Der kan en få god hjelp selv om den som ruser seg ikke vil ha hjelp. Dette er så vanskelige problemstillinger at du bør få hjelp av en familieterapeut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...