Gå til innhold

Positiv test, men ingen hcg(!)


Astra71 - tvillingmor

Anbefalte innlegg

I går var jeg i himmelen. Jeg fikk en veldig klar positiv test på morgenen, og tenkte at det fantes rettferdighet her i verden likevel. Men jeg var naturlig nok ganske nervøs, og av den grunn gikk jeg til legen for å måle hcg-nivået.

 

I dag fikk jeg det sjokkerende resultatet: Jeg hadde et hcg-nivå på mindre enn 3!!!!! Hvordan er dette mulig? Jeg ble helt målløs, og ringte sporenstreks til Haugesund sykehus. Sykepleieren der kunne ikke si noe annet enn at hun syntes dette var merkelig, og hun hadde aldri vært borti en slik situasjon før. Jeg har jo ikke hatt noen blødninger, og er ei uke på 'overtid'. Hjemmetesten min, som jeg tok bare noen timer før jeg tok blodprøven hos legen - var dessuten veldig entydig. Svært klar rød strek! Sykepleieren sa at det ikke var noe annet å gjøre enn å vente og se. Hun sa at dersom jeg tok en ny hjemmetest og denne også viste positivt, så måtte jeg bare be om en ny blodprøve. Hvis det ikke kommer en blødning, da.

 

Jeg orket ikke være på jobb lenger etter denne beskjeden, var så fortumlet at jeg bare måtte dra hjem. Men på veien kjøpte jeg en ny test, Clearblue denne gangen. Så snart jeg var hjemme tok jeg dermed ny test - som er knallende positiv!! Den loddrette streken i plusstegnet mitt er mye mer markant enn det som vises inne i bruksanvisningen som et eksempel på positivt resultat!

 

Jeg skjønner ingenting. Går det an å få to positive tester uten å være gravid? Jeg går kun på Progestan og Klexane, og disse har jo ingen innvirkning på en graviditetstest...

 

Noen som har vært borti lignende? Jeg er ganske forvirret nå, og lei meg, for jeg må jo nesten stole på at analysen av blodprøven min som er utført av Haukeland sykehus er riktig.....blir takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol

Jøss dette var merkelig.... de har ikke byttet svaret på din hcg-prøve og en annen da? Eller at du har hørt feil?

 

Har faktisk aldri hørt om dette før, men det må jo være en feil på hcg-prøven din. Greit at det kan være feil på disse hjemmete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol

var ikke ferdig jeg....

 

...hjemmetestene, men at det er feil på flere vil jeg tro er bortimot umulig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaarrrrgh!! Hva er dette?? Det får nå være nå være måte på uflaks!

 

Hmmm... Veldig rart, dette. Nesten så jeg lurer på den HCG-prøven din. For som Collargol sier, så kan det jo være feil på den ene testen du tok, men at det er feil på to ville være helt usannsynlig.

 

Har dessverre ikke bedre råd til deg enn at du må vente noen dager.. Hvis du fortsatt ikke har fått mensen på søndag, og en ny test igjen er positiv, så ville jeg ha tatt en ny HCG-prøve.

 

Håper det har blitt krøll med prøven din på sykehuset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnen Collargol og MK73, takk for svar! Godt bare å høre at flere synes dette er merkelig!

 

Jeg har vel forstått det riktig når jeg tolker dette dithen at én (eller to) av testene viser feil? Det kan vel ikke finnes noen annen forklaring?

 

Da jeg dro fra jobb i dag, og hadde én positiv hjemmetest og en negativ blodprøve bak meg, så må jeg innrømme at jeg stolte mest på blodprøven, og forsøkte å forsone meg med at jeg nok ikke var gravid likevel. Men nå, etter å ha tatt en ny hjemmetest som viser positivt resultat, der testen er av en helt annen type enn den første og kjøpt på et annet apotek, så er jeg liksom litt mer i tvil? Som dere begge påpeker: Hva er sannsynligheten for at begge hjemmetestene skal være feil??

 

Selv om det høres usannsynlig ut, så har jeg dristet meg til å tenke på om det er mulig at analyse av blodprøve gjort på sykehuset kan være feil...

 

Men det er vel ikke annet å gjøre enn å vente, nei. Skal ikke være lett dette her! Men jammen godt jeg har dere jentene her inne, som kan komme med trøstende ord! Takk skal dere ha.

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe galt med blodprøven din, du er nok helt sikkert gravid!! Ikke la den blodprøva ødelegge helgen din. Har hørt om sykehus som har gjort feil tidligere, det er fullt mulig;) Ta en tredje test fra et annet merke så er du helt sikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååhhh, dere er snille, Stinemin og dreamer!! Tusen takk :-) Jeg har kommet meg litt av sjokket, men det gjorde godt med en liten oppmuntring likevel :-) Jeg kommer nok til å teste både en og to ganger til i helgen hvis mensen ikke dukker opp, så får jeg heller gå tilbake til legekontoret og vise fram alle de positive testene mine.

 

Ha ei riktig god helg, alle sammen! Jeg skal legge meg på sofaen nå og forsøke å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol

Høres ut som en bra plan dette!

Ta en eller to tester til og dersom de er positive så forlang at de tar nye hcg-prøve av deg. Da MÅ det være et eller annet som er helt feil med det resultatet du alt har fått....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også mener at har man en helt klar positiv test så "teller" dette mer enn blodprøva fordi det skal litt til å få utslag på testen. Den gir i alle fall ikke utslag på hcg på 3. Det er nødt til å være feil med den blodprøva. Jeg hadde tatt en ny en så fort som mulig, du kan jo gå til fastlegen din for å få gjort det. For en gruelig situasjon da, og for et sjokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må prøven være feil! Testene kan vel ikke en gang snappe opp hcg på 3 og at to tester har produksjonsfeil, nei det tror jeg ikke. Hold ut og ta ny prøve mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette var merkelig! Jeg har aldri hørt om et slikt tilfelle før og aner ikke hvordan det kan ha seg. Men jeg krysser fingrene for at marginene er på din side denne gangen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er sant - det skal da mer til å måle hcg-en i urin enn gjennom en blodprøve? Er det ikke slik at en graviditetstest først slår ut når man har passert en hcg på 30? Og så DE røde og blå strekene jeg får... Ringte Volvat i sta, tenkte jeg kanskje kunne få tatt en blodprøve der i morgen. Men de måtte visst sende fra seg prøven til sykehuset, de og, så det hjalp ikke. Må nok pent vente til mandag. Får bare forsøke å tenke på noe annet i mellomtiden...huff. Blir ikke lett. Men tusen takk skal dere ha, jenter, jeg ser tross alt litt lysere på situasjonen etter å ha fått deres syn på saken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at de har sett på riktig blodprøve da? For det høres VELDIG merkelig ut at du skal få positive tester dersom hcg er under 3 :)

 

Men se det på den andre siden.. hvis du ikke hadde vært gjennom ass.befruktning, men blitt gravid på egenhånd så hadde du jo ikke tvilt på de 2 positive hjemmetestene! De fleste som blir gravide tar jo ingen blodprøve...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. En grav.test hadde aldri slått ut om du ikke hadde en del hcg i urinen - og du tok t.o.m flere tester! Jeg begynner å lure på om du har fått en annen sin blodprøve.. Det jeg også har lest er at hcg kan være ulik på ulike laboratorier ut i fra hvordan de tar testen.. Så en og samme test kan gi ulike utslag..

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Takk for trøstende ord til dere alle sammen! Er jo litt betuttet her jeg ligger aleine på sofaen i kveld (min mann er bortreist og kommer ikke hjem før søndag). Og jeg tenkte faktisk også her i sta at dersom jeg hadde blitt gravid på naturlig vis, så hadde jeg jo aldri gått til legen og tatt den dumme prøven! Jeg hadde faktisk nøyd meg med den første hjemmetesten :) Legen forsøkte forsåvidt også å få meg fra å ta blodprøven, han sa at hjemmetestene var så pålitelige at det ikke var noen vits.

 

Men jeg må nesten ha en endelig avklaring på dette uansett, så jeg har bestemt meg for å kontakte Volvat i morgen og høre om jeg kan stikke innom for en blodprøve. Jeg får nok ikke svar før på mandag eller tirsdag, men det får jeg heller tåle. Og så skal jeg garantert bruke digital Clearblue i mellomtiden for å roe meg ned ;-)

 

Tusen takk for lykkeønskninger, jeg føler meg langt bedre allerede takket være alle dere snille damer her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan da ikke stemme Astra71! testene ville ikke ha slått ut!

 

første runde IVF hadde jeg negativ hjemmetest RD 13 og blodprøven viste fra RD13 at jeg hadde 5 i hcg - altså ikke gravid! og testene mine var blendahvite!! de har nok rota med prøven din på noe vis!

 

du er nok gravid- kan jo ikke være noe annet :o)

 

lykke til :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjørt til nærmeste apotek og kjøpt to tester med ukeindikator. Ta en test i helgen og en ny om noen dager, da vil du også kunne få se en eventuel stining, gjerne før du får svar på en ny blodprøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på Volvat og tatt ny blodprøve. Jeg forsløkte meg først på Haukeland, men de ville ikke ta imot meg siden jeg ikke har vært til behandling hos dem. Deretter forsøkte jeg legevakta, men de tar ikke slike tester. Til slutt endte jeg altså hos Volvat. Da jeg kom ut dit og de oppdaget at jeg ikke hadde rekvisisjon fra legen min, var det såvidt jeg fikk dem med på å ta blodprøven. Men til slutt forbarmet de seg over meg, heldigvis! De sa også at de regnet det som sannsynlig at det må ha skjedd noe galt i forbindelse med den første blodprøven min - det var usannsynlig at to hjemmetester skulle slå ut dersom hcg var mindre enn tre.

 

Nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet til onsdag. Det er mulig jeg kan få resultatet tirsdag, hvis jeg ringer fastlegen min og ber dem ringe Haukeland, som skal analysere prøven. I mellomtiden har jeg tatt enda en ny hjemmetest. Denne gangen Clearblue digita. 'Gravid', står det der. Så da må det jo være håp :-)

 

Godt tips fra deg, Aureca, å ta test med ukeindikator for å se eventuell stigning! Selv om Volvat sa at jeg ikke skulle bruke mer penger på tester - i følge dem er det helt unødvendig så lenge jeg har flere positive allerede. Men rart med det, det virker veldig beroligende på meg å se at den ene testen etter den andre fastslår at jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er gravid ja :) For alle de testene kan jo ikke vise falskt positivt :) Det er nok bare skjedd en feil med analysering av blodprøven din tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropo bruke penger på tester.... vi hadde bestilt en haug cleareblue digitale på nettet..... da de begynte å bli positive testet jeg opptil to ganger om dagen i maaange dager- tok sikker 20 tester som jeg tok bilde av som ble sterkere og sterkere! galskap- men kona var like gira- var utrolig gøy å se at de ble sterkere og sterkere...ga meg en bra følelse...hehe er ikke hver dag en blir gravid - kan bli litt gira hehe :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har testet positivt med 3 forskjellige tester, så må det jo stemme! Sykehuset må ha gjort en feil med den blodprøven. Jeg tror du er gravid:o) Håper du får svar på blodprøven på tirsdag. Må være forferdelig nervepirrende dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lie79 :-)

 

Nervepirrende er bare forbokstaven! Aldri har sekundene vært så lange, og minuttene gått så uendelig tregt som denne helga! Og når jeg tenker på at det bare er tre dager siden jeg tok den første graviditetstesten, så er det nesten så jeg ikke tror det. Det virker uendelig lenge siden! Så jeg er i et slags vakuum, kan man trygt si. Men godt å høre at du, også, tror jeg er gravid. Jeg tok like godt en test i dag, også, og den er akkurat like positiv som de tre andre. Det KAN jo ikke være feil. Så nå har jeg gått over til å bekymre meg for om hcg-en kan være høy nok, siden jeg ikke har kjent noe særlig til kvalmen. Men jeg skal forsøke å tenke så positivt jeg kan. Og nå tror jeg jeg må gjøre rent huset for å få tiden til å gå. Ikke så galt at det ikke er godt for noe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også du er 110% gravid :) Gratulerer!

Lettere sagt enn gjort, men synes du skal nyyyyyyte alle de positive testene dine og kose deg som gravid. Jeg har aldri vært gravid selv, men jeg tror det er veldig forskjellig mht til symptomer. Noen føler det med en gang, andre ingenting. Alt er normalt :)

 

Sååå mange tester kan ikke være feil.

 

Vask i vei! Godt å få noe annet å tenke på :)

 

Stor søndagsklem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...