Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #26 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg må innrømme at jeg ser litt ned på unge mødre - etter å ha sett programmet "Unge mødre". Synes ikke akkurat alle der er like gode mødre... For å si det mildt... Men så er det vel heller ikke de mest intelligente som melder seg på et slikt program. Men for all del, det finnes sikkert mange flotte unge mødre, jeg har bare ikke truffet på dem...
Miss Misantrop Skrevet 16. oktober 2009 #27 Skrevet 16. oktober 2009 I mine øyne er ikke en kvinne på 21 en spesielt ung mor. Fra naturens side helt perfekt. Når det kommer til unge mødre. Dvs 16 år og yngere ser jeg overhode ikke ned på dem. Men jeg syntes faktisk synd på dem. Alt for mye ansvar på unge skuldre, for mye skyld og uberettiget skam. Barn bør ikke få barn, men når det skjer bør vi som samfunn og nabokjærringer stille opp alt vi makter slik at disse jentene kan få være normale tenåringer i tillegg til mødre.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #28 Skrevet 16. oktober 2009 Nei, ikke i det hele tatt. Var jo ganske ung selv da jeg fikk barn. Samtidig så får jeg vel inntrykk av at det kanskje ikke er de mest ressursterke jentene som får barn tidlig, og det viser vel statistikken også. De som velger å få barn tidlig får jo et enda større og tidligere ansvar for å skape en god fremtid for seg og barnet, og det har vi alle mulighet til med os og studielån i Norge.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #29 Skrevet 16. oktober 2009 For det første er det for meg en stor forskjell mellom 21 år og f.eks. 16 år. Jeg hadde ikke hevet på øyenbrynet av en mor på 21 år, men jeg gjør det hvis hun er 16. Det jeg først og fremst tenker om (svært) unge mødre, er at de må bli voksne fryktelig tidlig, og at de går glipp av mye. Klart de får mye annet - et lite barn, og all gleden som følger med det! Men også alt ansvaret og arbeidet. Jeg synes det å ha baby kan være ganske overveldende av og til - og jeg er 29, i et fast forhold, tjener bra og er ferdig utdannet og "ferdigreist". Hvordan det er å være 16, alene, ha lite penger, ikke ferdig med vgs og ha et barn på toppen, det vil jeg helst ikke tenke på. Det må være knalltøft. Noen klarer seg helt fint, men statistisk sett vil mange unge mødre ende opp med å være lavtlønte hele livet.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #30 Skrevet 16. oktober 2009 For det første, du er vel ikke en ung mor hvis du er 21 år? For det andre, folk ser nok stygt på deg i butikken fordi mange synes det er irriterende å høre på en baby gråte. Har jo ingenting med din alder å gjøre. De folka hadde glant om du var 30 også. Slutt å lage en offer-rolle for deg selv. Du gjør ingenting unikt.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #31 Skrevet 17. oktober 2009 Hvorfor skulle man se ned på unge mødre? Ser mer ned på de som tar abort bare pga de ikke gadd å beskytte seg med prevensjon. Vil si det står respekt av å ta ansvar og føde sitt barn selv om man er ung. Nå er ikke jeg noen abortmotstander altså, men synes det kan være for lett å ta abort for enkelte ja. Vær stolt dere unge jenter som tar ansvar og føder deres barn, særlig dere som er alene med barnet
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #32 Skrevet 17. oktober 2009 De som er med der er jo faen ikke normale jenter. Fikk da selv barn i tenårene, men ikke tale om at jeg oppførte meg så idiotisk som de jentene på det programmet. Tenker mange ganger at noen burde beskyttet de unge jentene mot seg selv, kan da ikke forstå at de ikke en dag kommer til å angre på at de oppførte seg som idioter
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #33 Skrevet 17. oktober 2009 Ja, det var faktisk knalltøft. Det er en av årsakene til at jeg ser rødt når jenter her inne sier de er alenemødre når mannen er borte en helg!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #34 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg ser ikke ned på unge mødre nei, hvorfor skulle jeg det? Folk som må se ned på andre har problemer selv!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #35 Skrevet 17. oktober 2009 Ja det gjør jeg nok. Vet at alle situasjoner er unike, men ser jeg dem tilfeldig på gata eller på tv el. så tenker jeg mitt ja.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #36 Skrevet 17. oktober 2009 Nei, ikke mer enn på andre unge mennesker.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #37 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg må bare spørre.. Hva er en UNG mor? Under 25? Under 18? Under 20? Selv synes jeg at en gammel mor, er en mor som er over 30 når hun begynner å få barn.. Men en mor på 25, er likevel ikke en ung mor.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #38 Skrevet 17. oktober 2009 En ung mor er ikke mer enn 17 år eldre enn barnet. En 30 åring er en ung mor hvis barnet har begynt på ungdomskolen.
M ♥ ♂-2010 Skrevet 17. oktober 2009 #39 Skrevet 17. oktober 2009 Ja, hva er en ung mor ? Jeg er gravid med mitt første barn nå, og jeg er 24 år. Vil være nesten 25 når barnet kommer. Det er faktisk like "ung" som min egen mor var når hun fikk sitt første barn - og det er 35 år siden.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #41 Skrevet 17. oktober 2009 De som mener 30 - åringer er gamle mødre må jo være max 22 selv. Gjennomsnittsalderen for å føde er i nærheten av 30 år bare så dere vet det.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #42 Skrevet 17. oktober 2009 Det er ikke alder som har noe å si om du er en god eller dårlig mor.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2009 #43 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg må innrømme jeg ser litt ned på unge mødre på den måten at jeg ofte ser barnet ikke var planlagt, eller i hvert fall ikke godt nok gjennomtenkt. Det tyder på dårlig kontroll og dumskap. I tillegg ser jeg at unge mødre ofte er alenemødre fordi forholdet til barnets far også var lite gjennomtenkt og at mor of far ofte ikke kjente hverandre godt nok før de ble gravide. Det tyder på naivitet og liten omtanke for barnet som skal vokse opp i et usikkert hjem. Selvfølgelig ønsker jeg ikke å være fordomsfull og har stor respekt for unge foreldre som har et stabilt forhold og trygge omgivelser for barnet før de går til det skrittet at de skaffer seg barn, men kan ikke unngå å tenke at det er ikke lett å finne mannen i sitt liv når man er 18 år for man vokser og forandrer seg veldig i årene som kommer.
prekæs Skrevet 18. oktober 2009 #44 Skrevet 18. oktober 2009 Nei, jeg gjør ikke det. Var ung selv med eldstemann. Likevel og ikke vondt ment. Jeg tror yngre oppfatter blikk som stygge lang ofter enn oss noe eldre. Folk går ikke rundt og ser stygt på andre sånn uten videre. Slapp av.
prekæs Skrevet 18. oktober 2009 #45 Skrevet 18. oktober 2009 En ting til. Yngre får sikkert oftere spørsmål om de er sammen med barnefar, eldre får nok oftere spørsmål om barna har samme far. Har fått det spørmålet mange ganger, men gidder ikke oppfatte det som negativt. De gangene jeg har fått spørsmålet har det vært helt uskyldig, om enn noe ubetenksomt. Livet er for kort til å irritere seg over ubetenksomme kommentarer og å analysere i hjel blikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå