Gå til innhold

liketillingen har gått for langt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg sett meg lei på de menn som prøver å være damer, og damer som prøver å være menn.

Er det ingen her inne som innser at menn og kvinner er skapt forskjellig og er hver for seg flinkest på diverse oppgaver?

Jeg tror virkelig at damer er mer skapt til å passe barn, holde ut med nattevåk, osv mye mer enn hva menn er i stand til. På samme måte tror jeg at menn er flinkere til å jobbe og å "slite for føden".

Her til lands så hyler folk så høyt om likestilling at menn snart blir damer og visa versa. Jeg blir helt matt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, den har ikke gått for langt. Det er ikke likestilling å dele alle oppgaver 50/50 og tilstrebe å bli mest mulig like. Likestilling er å ta like mye hensyn til behov, meninger og ønsker uavhengig av kjønn.

Skrevet

Jeg håper du blir så matt at du slutter å snakke snart. Høres du ikke hvor dum du høres ut? Det er ikke snakk om å "bli" det annet kjønn, det er snakk om at man har de samme mulighetene uavhngig av kjønn.

F.eks., ville du likt å måtte bli i et voldelig ekteskap fordi du er avhengig av at din mann forsørger deg? Eller å ikke kunne ta den utdannelsen/jobben du vil, bare fordi du er kvinne? Eller å ikke kunne stemme ved valg på grunn av kjønnet ditt? Hva tror du forresten er årsaken til at kvinner i stor grad har de samme mulighetene som menn i dag? Jo det er pga den jobben likestillingsforkjempere har gjort FOR deg.

Skrevet

Signerer hi jeg. Det er enkelte ting som bare er for menn, og andre ting som er for damer. Mann og kvinne er forskjellig.

Skrevet

det er ikke snakk om å gå tilbake 100'vis av år i tid der mann jaktet på maten og kvinnen kun passet hus og hjem.

En viss likestilling er nok viktig. En kvinne skal få lov til å jobbe og å dyrke karriere om det er det hun ønsker. på lik linje som at en mann skal få lov til å være masse med barn, om det er det han ønsker. MEN at ALT - ABSOLUTT ALT skal være 50/50 ?? Nei, det tror jeg ikke er sunt.

Skrevet

Da skulle vel jeg egentlig vært mann jeg da.. Jeg er ikke spesielt flink til å lage mat, men det er kjæresten min. Han takler nattevåk som en gud, mens jeg vrir meg i frustrasjon. Vi er alle forskjellige og har hver våre egenskaper.

Skrevet

Likestilling er like muligheter uavhengig av kjønn og at man ikke skal føle seg presset inn i en bås på bakgrunn av kjønn. Og vi har fortsatt en lang vei å gå

Skrevet

Likestillingen har gått for langt den dagen det forringer MITT liv.

En mann skal få lov til å være masse med barn, om det er det han ønsker, bare ikke med MITT barn dersom jeg selv ønsker å være hjemme med det hele det første året og gjerne lenger.

Menn kan gjerne få mulighet til å bli alenefedre etter skilsmisse, men JEG vil ikke ha noen åpning for at MITT barns far (og derved ikke jeg) skal kunne bli aleneforsørger.

Alle bør være likestilte, men jeg bør være litt mer likestilt enn han jeg har barn med.

Skrevet

OK. Hvis du har rett så er jeg en mann fanget i en kvinnekropp. Skal jeg da ta en kjønnsoperasjon, eller skal vi åpne opp for at at det er greit å velge litt selv hvordan man vil være?

Skrevet

Det er godt mulig du er skapt slik. Kansje til og med mannen din er slik du tror. Det er helt greit. Det er vel ingen som hindrer deg i å ta all nattevåk og gjøre deg økonomisk avhengi av mannen din for resten av livet, men jeg forbeholder meg retten til å velge noe annet.

Hvilket problem skulle det foresten være at kvinner ble mer "mannlige" og menn mer "kvinnlige? Så lenge du får leve slik du vil, hvorfor skal ikke andre få leve slik de vil?

Skrevet

Det du snakker om er ikke det likestilling handler mest om, HI. Det handler om valgmuligheter.

Likestilling handler om å kunne velge for seg selv uavhengig av kjønn, og lik lønn for likt arbeid. Og da mener jeg lik lønn for lik utdannelse. For en kvinne kan jobbe i mannsdominerte yrker til samme lønn som en mann, men kvinnedominerte yrker er dårligere betalt enn mannsdominerte yrker, selv om utdannelsen er like lang og like høy. Som f eks sykepleier VS geolog, begge er høyskoleutdannelser - her er som regel forskjell i lønn i 100 000-kronersklassen...... Så her er det ikke likestilling, vil jeg si.

Jeg selv trives best med ting som er typiske mannsdominerte jobber. Men jeg er kvinne. Kanskje litt guttejente, men kvinne.

Jeg vil ikke bli mann, men jeg ønsker at en kvinne skal få like godt betalt for arbeidet sitt som en mann, når utdannelsen er like lang, selv om yrkene er forskjellige. Og ha muligheten til annet enn kun husarbeide som mitt domene i hjemmet. Jeg vil kunne ta de oppgavene jeg også liker, for husarbeide liker jeg ikke. Fint å kunne gjøre andre ting i og rundt hjemmet i tillegg, som jeg faktisk liker å gjøre på.

Hver og en får fordele oppgaver hjemme slik de vil, og jeg er glad for at det ikke lenger er slik at noen oppgaver er forbeholdt mannen og noen kvinnen. For tenk bare på den mannen som hater snekring eller bilvask, og som kanskje er gift med en kvinne som liker dette godt;) Skal da mannen ta dette fordi han er mann, selv om han ikke liker det? Kan ikke kvinnen da gjøre det? Eller blir det feil? Og en kvinne som hater å lage mat, men som faktisk har en mann som liker dette? Skulle hun likevel lage maten fordi hun er kvinne? Før i tiden var dette klarerte oppgaver etter kjønn, så da hadde det blitt mannen som måtte gjøre dette.

Og så er jeg glad for at vi kvinner har stemmerett, og at vi faktisk kan ta den utdannelsen vi vil selv som kvinner:) Dette hadde ikke kommet av seg selv så tidlig som det kom, men vi har dette nettopp fordi kvinner har kjempet for likestilling.

Skrevet

Å si at likstillingen har gått for langt, blir for meg som at å si at utjevningen av sosiale forskjeller i samfunnet har gått for langt.

"Greit nok at man har avskaffet slaveriet, liksom. Men å leke at alle er like? Nå har jo også de som ikke eier egen gård fått stemmerett! Snart skal vel simple visergutter behandles likt som de øvre klasser! Hvorfor skal vi leke at alle er like, liksom? Kan man ikke innse at folk er skapt forsjellig?

Skrevet

synes de forskjellige oppgavene hjemme må fordeles sånn som man synes er best selv jeg...

som feks jeg kan ikke lage mat,men det kan og liker han...

unger kan begge klare å ta vare på...

så likestilling eller ikke... folk får finne ut av sånt selv

Skrevet

Men da syns jeg du skal være hjemmeværende og ta deg av hus og barn og så kan mannen din jakte og tjene til livets opphold. Håper for din del at ikke noe uforutsett skjer, slik at du må faktisk(!) være et selvstendig menneske.

Skrevet

Jeg er til en viss grad enig med HI.

Det er forskjell på mann og kvinne, spesielt når det kommer til barn.

Syns det er litt morsomt det du sier Dunder, om at man kan åpne for at vi kan velge selv. Det går vel egentlig motsatt vei, gjør det ikke?

Når forslaget er at man skal tvinge familier til å dele så og si permisjonen likt, selv om det fortsatt er mor som går gravid og ammer, så syns jeg man tar bort valgmulighetene jeg.

For de familiene der det passer at far tar mesteparten, eller halvparten, så må de få lov til det, men det bør ikke tvinges på!

Skrevet

Enig med hi. Skjønner hva du mener. Hos oss passer det fint at jeg slipper å skifte dekk på bilen og han slipper nattevåk. Det er slik vi har det, og det passer oss begge. Som individer. VI har valgt dette selv, og selv om enkelte grynter til oss fordi vi ikke er helt likestilte, bryr vi oss ikke. Det er ille når kvinner ikke får lov til å være seg selv lenger fordi de VIL passe barn og stå ved kjøkkenbenken. Det er forskjell på folk, menn og kvinner, og jeg er lei av at menn skal være feminine og kvinner skal være tøffe og mandige.

Skrevet

Hva om dere ikke likte de oppgavene, men heller likte oppgavene til den andre parten? Hadde det ikke vært jobbet med likestilling, så hadde dere fortsatt måttet dele dem slik, selv om dere egentlig kunne tenkt dere den andres oppgaver. Har du tenkt på det?

Skrevet

Likestillingen kommer aldri langt nok om vi tenker på å være like attraktiv i en stilling som en likt kvalifisert mann. Eller til lik lønn for lik utdanning og ansiennitet..

Dette fordi kvinner i snitt er mye mer borte fra jobben enn en mann, ergo er mye dyrer for en arbeidsgiver,- SELV om timelønnen er dårligere.

Når det kommer til krav om at menn må gjøre husarbeid, mens det ikke er kommet krav til at alle kvinner skal kunen skifte olje på bilen og dekk, og bytte ut noen lister,- så har likestilingen gått for langt..Når man krever at gutter SKAL leke med dukker, og jenter MÅ kjøre traktor og leke brannmann, da har likestillingskampen "gått over streken"....

Det er forkjell på menns og kvinners interesser, men vi er likem ye verdt, og bør ha de samme mulgheter og derfor også DELE På hvem som skal være hjemme med ungene og å dra på jobb..Selv om kvinnen takler bedre og gå hjemme så er det ikke bede for henneå gå hjemme....Det er ikke snakk om at barna skal kastes i barnehage fordi mor OGSÅ skal jobbe, men det bør ikke alltid på død og liv være mor som reduserer sin stilling for å gå hjemme. Far bør ta sin del av reduksjonene..

Ja, kvinner er fra naturens side mer omsorgspersoner enn menn, men det er ikke dermed sagt at de gjør jobben BEDRE. Og imange tilfeller så lar man ikke engang mannen få en sjanse til å se om han vil like og jobbe 80 % og være en dag i uka hjemme med ungene, mens mor også jobber 80 % og er hjemme en dag...For eksempel..,Istedet for at mor jobber 60 og er to dager hjemme med ungenen...

Skrevet

Ja, ja deg om det! Årets latterligste innlegg er mitt svar! Tror du får se å våkne opp av marerittet fra 1950 åra! Men kos deg meg vaska og husarbeidet du!

Skrevet

Likestilling kan pr definisjon ikke gå for langt. Vennligst ikke definer kvinnerollen for meg. Hold det til deg selv hovedinnlegger.

Ps Vis gjerne til forskning for å underbygge dine standpunkter. Klikk.no teller ikke.

Skrevet

Det er ingen som tvinges til å dele permisjonen likt. Vi har en mulighet for at far kan få 10 uker ekstra permisjon, i tillegg til det som er forbeholdt moe og det som kan deles fritt, men det er ingen som tvinger ham til å bruke muligheten.

Skrevet

jeg finner ikke ut hvor jeg skal begyne en gang....

Skrevet

Jeg blir helt matt av damer som deg.

Jo, kvinner og menn er skapt forskjellige, og de biologiske forskjellene innenbærer at det er kvinner som best til å bære frem barn og føde dem, samt amme dem. Men det slutter det.

Min samboer er heldigvis både "skapt til" og dessuten interessert i å ta seg av barnet sitt dag og natt med alt det innebærer, slik at vi blir to om hele jobben! Takk og lov for moderne menn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...