Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #1 Skrevet 15. oktober 2009 Hva slags smertelindring hadde dere evt? Hører så mye forskjellig- noen sier at når hodet kommer ut er så grusomt vondt, mens andre sier at den delen av fødselen ikke var så værst...
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #2 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg husker ikke så veldig godt om det var vondt eller ikke. Men jeg hadde ikke smertestillende, det vet jeg ihvertfall. Det jeg husker som verst er at pressriene var så intense og hyppige at jeg ikke fikk til å puste, så jeg endte med å hyperventilere mens musklene gjorde jobben helt av seg selv. klarte ikke å holde igjen eller presse ut, gutten bare ramla ut for å si det slik.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg hadde epidural. Kjente ikke at jeg presset ut ungen, men riene var dritvonde.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #5 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg hadde epidural, fordi det var en viss risiko for hasteKS(jeg hadde det første gangen, nemlig). Så den ble satt med en gang jeg kom til sykehuset, uten at riene var startet(vannavgang hjemme). Vi hadde planlagt alt på forhånd, så godt det lar seg gjøre. Husker det sved da ungen sto i åpningen, men ikke at det var vondt. Det som var vondest, var en smerte som kom ved hver eneste rie, like sterk gjennom hele rien. Den satt i endetarmen, på en måte.... Kjentes ut som en kniv ble stukket opp bak hver gang en rie startet, og som ble fjernet idet rien hadde dabbet av. Den smerten var jævlig, og da hadde jeg lystgass som tillegg. Denne smerten var i overgangsfasen fra åpningsrier til presrier(varte i ca 1-1,5 timer). Tror nok det var en nerve som kom i klem, og dette skapte litt vansker for meg ganske lenge etter fødselen, i form av litt lekkasjer av avføring i perioder.
ellesant Skrevet 15. oktober 2009 #6 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg tror det er avhengig av om man har epidural eller ikke. De jeg har snakket med som hadde epidural opplevde åpningstiden som værst, jeg hadde ikke smertelindring og opplever helt klart utdrivningsfasen som vondest. Har født 3 ganger.
LivetErEnLek Skrevet 15. oktober 2009 #7 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg sier bare LAMAZ!! Har født to barn, en med sugekopp (ansiktsfødsel) og en vanlig uten annen smertelindring enn vann og akupunktur og har opplevd utrivningsfasen som intens og smertefull. Med det tredjebarnet gikk jeg på gravidyoga og trente etter lamazmetoden (http://www.lamazemetoden.no/lamazemetoden.html). Dette var en helt utrolig opplevlese. Selve åpningsfasen var også bedre,vond, intens men veldig porduktiv og givende. Når frøkna skulle ut, så var det bare en befrielse og jeg fødte faktisk med ett smil om munnen.Brukte også denne gangen akupunktur. Skal ikke ha flere barn og er lei meg for at jeg ikke skal få oppleve det en gang til. Anbefalles på det sterkeste!
V.A.B Skrevet 15. oktober 2009 #8 Skrevet 15. oktober 2009 Fikk epidural, kjente ikke en ting verken til rier eller utdrivingen etter den var satt. Var litt ubehagelig akkurat når han sto i åpningen på den måten at man vet at dette BURDE gjøre noe innforjævlig vont... Man blir jo sliten i musklene, og det kjente jeg, men ikke noe smerte som kan sammenlignes med f.eks riene jeg hadde før de satte epiduralen.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #9 Skrevet 15. oktober 2009 Men de som har epidural fra relativt tidlig i fødselen merker vel ikke så mye smerte under åpningen? Og lindrer epiduralen smerter ved utpressingen? Er så forvirret ift smertestillende.... Er obviously førstegangs...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #10 Skrevet 15. oktober 2009 lystgass riene før utdrivingsfasen var alt annen enn god,og siste delen var en lettelse i forhold til resten.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #11 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg opplevde utdrivningsfasen som svært smertefull, men bedre enn slutten av åpningsfasen, som var så sinnsykt vond at jeg trodde jeg skulle bli gal. Hadde lystgass under åpningsfasen og ingenting under utdrivning.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #12 Skrevet 15. oktober 2009 Første gangen brukte jeg varme risposer og var vel helt nummen etter over to døgn med rier og syns pressingen ikke var vond bare slitsom. Andre gangen brukte jeg lystgass i 20 min og syns alt det før selve pressingen var værst.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #13 Skrevet 15. oktober 2009 Nå tror jeg ikke man husker alt helt riktig, men jeg husker mest følelsen av lettelse over å få lov til å presse, det var vondt, men mye mindre vondt enn selve åpningsriene. Slapp å klippe og slapp rifter heldigvis, var kansje noe heldigere enn gjennomsnittet. Hadde ingen smertelindring.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #14 Skrevet 15. oktober 2009 jeg fikk epidural, men jeg opplevede utpressingsfasen som det mest smertefulle ved alt. Kanskje epiduralen ikke satt ordentlig, eller var iferd med å gå ut når vi kom så langt?
Bøtteknott Skrevet 15. oktober 2009 #15 Skrevet 15. oktober 2009 Åpningsriene frem til epiduralen var ganske grusomme. Men kjente ingenting etter jeg fikk epiduralen. Lystgassen funka ikke for meg i det hele tatt. Men kjente veldig godt når Knotten skulle ut, ja! Utrolig vondt! Men etter 3-4 press var han jo ute, og da var man liksom ferdig. Riene varer jo mye lengre.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. oktober 2009 #16 Skrevet 15. oktober 2009 jeg hadde ingen smertestillende og syntes aldri at det gjorde spesielt vondt å føde
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 15. oktober 2009 #17 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg syns åpningsriene var helt for jævlige..Var en lettelse og få presrier, det var jo vondt og trykke ungen ut, men syns allikevel at åpningsrine var myyyye værre.. Hadde ingen form for smertelindring. Fra førsterie til ungen var ute tok det 3,5 time så var jo helding til og være førstegangs;)
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #18 Skrevet 15. oktober 2009 Som de over her sier: Det er riene før utdrivningsfasen som er verst. Pressriene er mer ubehagelige og vanskelige å puste gjennom enn særlig vonde.
ellesant Skrevet 15. oktober 2009 #19 Skrevet 15. oktober 2009 Det kommer veldig an på hvor heldig legen som setter epiduralen er, han kan treffe veldig bra, og han kan bomme. Jeg vil tro at jordmor vil hjelpe deg til å avgjøre om du trenger smertelindring eller ei, det kan gå veldig fint uten smertelindring i det hele tatt, men dersom fødselen tar veldig lang tid blir du sikkert sliten, og da blir det verre. Jeg har altså ikke hatt verken lystgass eller noe annet, så jeg vet ikke hvordan det er med medikamenter, jeg trenger det ikke. Det jeg har forstått er at det kan være vanskelig å presse med epi, fordi man ikke får pressrier på samme måte som uten.
Ouagadougou Skrevet 15. oktober 2009 #20 Skrevet 15. oktober 2009 Jeg husker den pressfasen som en lettelse, riene var ikke så vonde, og jeg følte at jeg var mer tilstede. Da snakket jeg litt mellom riene osv. Var selvsagt vondt når hodet presset på, men langt fra så vondt som riene i tidligere faser. Hadde ikke noe smertelindring, måtte sy noen sting. Min teori var at de som har hatt epidural har hatt det vondest under utpressing fordi epiduralen har liten effekt på utpressingsfasen. Dermed har jeg tenkt at overgangen til å ikke ha smertelindring blir så stor og dermed oppleves som veldig vond.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #21 Skrevet 15. oktober 2009 Har hatt stort sett samme opplevelse på begge fødsler. Ingen smertestillende. Åpningsriene har vært overkommelige. Kun de tre siste før vannet gikk og pressriene begynte var ordentlig vonde. Utdrivningssfasen har ikke vært vond, selv om jeg fikk en stor rift første gang. Ved første fødsel var utdrivningen slitsom for den tok 25 min med prssing, men ikke vond. Ved andre fødsel presset kroppen tre ganger av seg selv og der kom ungen.
Let's hear it for the boys! Skrevet 15. oktober 2009 #22 Skrevet 15. oktober 2009 Ble frattatt eneste smertelindringen jeg hadde (lystgass) når pressriene kom. Det hastet å få ham ut pga lav hjertefrekvens, så jeg måtte puste inn oksygen fra maske. Å presse ham ut var rett og slett nydelig! Som å ENDELIG få drite etter flere dager med forstoppelse!
flypapir Skrevet 15. oktober 2009 #23 Skrevet 15. oktober 2009 Utdrivningsfasen med nr.2 var en lettelse (hadde en tøff 1.fødsel med sugekopp osv, så var forberedt på det verste). Hadde heftige rier i en time (fra 6cm) før jeg fikk trykke. 3 trykk og han var ute. Synes ikke det var vondt i det hele tatt, selv om jeg revnet en del. Brukte lystgass.. I ettertid var jeg helt i sjokk over hvor enkelt det hadde vært. Gutten var tross alt 4860g....:S Men dette var altså med nr.2, med nr.1 var alt veldig annerledes....
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #24 Skrevet 15. oktober 2009 jeg har født 5 barn. i 4 av fødslene var åpningsriene stygg vonde, men ikke selve utdrivningsfasen. den var nesten orgasmisk!! men i 1 fødsel var ikke åpningsriene noe vonde, men selve fødselen utrolig smertefull. kun 1 fødsel hadde jeg epidural (med nr 2, jeg slet med grusomme "falske" rier som slet meg fullstendig ut) men med de andre brukte jeg kun lystgass. hjalp ingenting mot smertene, men hjalp meg til å puste riktig under riene:)) å det å puste riktig er smertelindring i seg selv! pluss at lystgassen hjalp meg til å slappe ordentlig av mellom riene!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #25 Skrevet 15. oktober 2009 Åpningeriene var torturvonde. Men utpressingsfasen var ikke direkte vondt. Bare sinnsykt ubehagelig. Føltes som om noen kjørte en tømmerstokk gjennom meg og ut ræva og jeg bare måtttte presse. Veldig intenst var det. Svartnet nesten for meg. Jeg hylte som et villdyr og var i en egen verden.... Uansett ville jeg heller hatt 5 utpressingsfaser, enn flere åpningsfaser. Hadde ingen smertelindring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå